بازدید 13373
اجباری شدن رمز دوم پویا زیر سایه مشکلات قبلی؛

هزینه دو هزار و ۶۴۰ میلیارد تومانی راه اندازی رمز دوم یکبار مصرف بر عهده کیست؟

هفته گذشته، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار داشت: روزی ۸۰۰ پرونده جدید در پلیس فتا ثبت می‌شود که بسیاری از آن‌ها مربوط به فیشینگ است. رمز دوم پویا از ابتدای دی ماه این مشکل را مدیریت خواهد کرد؛ هرچند شاید کمی زحمت برای همه داشته باشد، اما هرکس یک بار هک شده باشد، تأیید می‌کند که ارزشش را دارد.
کد خبر: ۹۳۶۴۰۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵ 11 November 2019

هزینه دو هزار و 640 میلیارد تومانی راه اندازی رمز دوم یکبار مصرف بر عهده کیست؟

تابناک اقتصادیاگر هزینه فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف 33 هزار تومان باشد، از آنجا که در شبکه بانکی حدود 80 میلیون کارت بانکی فعال و دارای تراکنش موجود است، می توان گفت، ارائه این خدمت در مجموع هزینه ای حدود دو هزار و 640 میلیارد تومان خواهد داشت که رقم قابل توجهی است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ سال 1387 بود که بانک مرکزی موضوع پرداخت های بدون کارت بانکی را مطرح و به همین منظور یک سیستم امنیتی را نیز معرفی کرد که در این سیستم، رمز دوم کارت بانکی و CVV2 وجود داشت. هر کاربر برای خرید اینترنتی باید چهار مؤلفه را در سایت وارد می کرد تا تراکنش انجام می شد، که این چهار مؤلفه عبارت بودند از: شماره کارت، رمز دوم کارت، CVV2 و تاریخ اعتبار کارت. مولفه های شماره کارت، CVV2 و تاریخ اعتبار کارت بر روی خود کارت ثبت بودند و ورود این سه مؤلفه باعث می شد بانک ارائه دهنده خدمات مطمئن شود که کاربر کارت بانکی را رویت کرده است و مؤلفه رمز دوم کارت موردی بود که فرد باید آن را در ذهن می سپرد و یک مؤلفه شخصی محسوب می شد و قاعده آن به این صورت بود که این رمز دوم باید متفاوت با رمز اول کارت می بود و به همین منظور به جای 4 رقم برای رمز دوم کارت، 5 تا 12 رقم در نظر گرفته شد.

با این مقدمه حالا پرسش این است که چرا بانک مرکزی موضوع رمز دوم یکبار مصرف را در یک سال اخیر مطرح کرده است؟

افزایش پرونده های فیشینگ دلیلی بر یکبار مصرف شدن رمز دوم

سیستم امنیتی که بانک مرکزی تعریف کرده بود تا همین سال های اخیر به خوبی و با حداقل انحراف کار می کرد؛ اما از دو تا سه سال پیش روند برداشت های غیرقانونی و خالی کردن حساب های بانکی افراد، توسط هکرها افزایش یافت. مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی طی مصاحبه ای با اشاره به تعداد کلان پروند‌ه های فیشینگ گفت: روزانه ۸۰۰ پرونده جدید در پلیس فتا ثبت می‌شود که بسیاری از آن‌ها مربوط به فیشینگ است.

به همین منظور بانک مرکزی علاوه بر راه حل های فرهنگی و اطلاع رسانی درباره شیوه های کلاهبرداری اینترنتی، برای جلوگیری از این گونه سوءاستفاده ها راه حل پویا کردن رمز دوم را مطرح کرد.

اولین بار موضوع رمزهای پویا کی مطرح شد؟

در اول شهریورماه سال گذشته بود که بانک مرکزی طی بخشنامه ای که تصویر آن را در زیر مشاهده می کنید همه بانک ها را موظف نمود تا ظرف سه ماه، بستر استفاده از رمز دوم یکبار مصرف (OTP) را برای مشتریان خود فراهم کنند. مطابق با این بخشنامه، رمز ثابت (رمز ایستا)، فقط تا پایان اردیبهشت ماه 98 قابل استفاده بود و پس از آن رمز دوم یکبار مصرف جایگزین می شد. در واقع اول خرداد ماه سال 98، آخرین مهلت بانک ها، برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده بود.

اجباری شدن رمز دوم پویا زیر سایه مشکلات قبلی؛ هزینه فعالسازی رمز دوم پویا را چه کسی پرداخت می کند؟

طبق گفته ناصر حکیمی معاون سابق فناوری‌های نوین بانک مرکزی تا اردیبهشت ماه سال جاری حدود 25 بانک زیرساخت های لازم جهت اجرای طرح رمز یکبارمصرف را آماده کردند و بیشتر بانک ها نیز خود را آماده کرده بودند که از طریق اپلیکیشن این رمز یکبار مصرف را در اختیار کاربران قرار دهند.

چرا اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف به تعویق افتاد؟

چند دلیل برای عدم اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف در موعد تعیین شده در ابلاغیه بانک مرکزی عنوان شد. دلیل اول این بود که در اسفندماه سال گذشته، اپل در راستای تحریم های ایران اقدام به حذف و مسدود نمودن بسیاری از اپلیکیشن های ایرانی از جمله اپلیکیشن های بانک ها در اپ استور نمود. در این بین، اپلیکیشن های بانک های ایرانی چون بانک ملی، بانک ملت، بانک مهر و … از کار افتادند. در نتیجه طبیعتاً بسیاری از بانک ها که موضوع رمز دوم یکبار مصرف را بر روی اپلیکیشن ها تعریف نموده بودند با این مسدود شدن اپلیکیشن ها هر آنچه برای اجرای طرح پویا کردن رمز دوم، رشته بودند پنبه شد. دلیل دوم این بود که برخی بانک ها با اجباری شدن رمز دوم یکبار مصرف به فکر سوءاستفاده و تأمین درآمدی از این ماجرا افتادند و برای ارائه این خدمات به مشتریان کارمزدی را در نظر گرفتند و این در حالی بود که بانک مرکزی هیچ گونه کارمزدی برای ارائه این خدمات در نظر نگرفته بود و این خدمات باید کاملاً رایگان در اختیار مشتریان بانک ها قرار می گرفت. سومین دلیل نیز عدم دسترسی همه مردم به گوشی های هوشمند جهت استفاده از رمز دوم یکبار مصرف بود.

بازگشت اجرای طرح رمز دوم یکبار مصرف از ابتدای دی ماه 98

هر چند بعد از ایجاد مشکلات پیش آمده در اجرای طرح رمز دوم پویا، بانک مرکزی سیاست مشخصی را در پیش نگرفت، برخی بانک‌ها به تدریج با صدور اطلاعیه‌هایی، استفاده از رمز دوم پویا را برای مشتریان خود اجباری کردند تا اینکه خبر اجرای رمز دوم یکبار مصرف از ابتدای دی ماه 98، توسط مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در چهاردهم آبان ماه سال جاری رسانه ای شد و وی در خصوص اجرایی شدن رمز دوم یکبار مصرف افزود: رمز دوم پویا از ابتدای دی ماه این مشکل را مدیریت خواهد کرد؛ هر چند ممکن است کمی زحمت برای همه داشته باشد،هر کس که یک بار هک شده باشد، تأیید می‌کند که ارزشش را دارد.

اجباری شدن رمز دوم پویا زیر سایه مشکلات قبلی؛ هزینه فعالسازی رمز دوم پویا را چه کسی پرداخت می کند؟

در نوزدهم آبان ماه 1398 نیز بانک مرکزی طی اطلاعیه ای اعلام کرد: انجام تراکنش‌های بانکی و پرداخت از ابتدای دی‌ماه سال جاری صرفا با رمز دوم پویا امکان‌پذیر خواهد بود.

آیا مشکلات قبلی رفع شده که بانک مرکزی به دنبال اجباری کردن رمز دوم پویا است؟

به نظر می رسد، همچنان مشکلات قبلی از جمله عدم دسترسی برخی از هموطنان به گوشی های هوشمند به قوت خود باقی است و مشخص نیست، چرا بانک مرکزی استفاده از رمز دوم یکبار مصرف را از ابتدای دی ماه سال جاری اجباری اعلام کرده و این در حالی است که حتی عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی اینستاگرامی نوشت: بیش از سی بانک، فعال‌سازی رمز پویا را شروع کرده‌اند اما به‌ دلیل هوشمند نبودن خیلی از موبایل‌ها، اجباری کردن استفاده از رمز پویا در حال حاضر مقدور نیست.

هزینه فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف با کیست؟

طبق اطلاعیه ای که بانک مرکزی در نوزدهم آبان ماه در سایت خود منتشر کرد، اعلام کرد: مشتریان به‌ منظور دریافت رمز و تأیید شماره تلفن همراه خود باید به بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کنند.

اما هزینه فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف چقدر و با کیست؟

شنیده ها حکایت از آن دارد که هزینه فعالسازی رمز دوم یکبارمصرف حدود ۳۳ هزار تومان به طور سالانه می باشد. این هزینه نباید توسط متقاضی پرداخت شود، بلکه وظیفه بانک هاست که برای تأمین امنیت مشتریان خود این هزینه را پرداخت کنند. بنابراین فعالسازی این خدمت برای مشتریان کاملا رایگان باید باشد؛ اما خبرها حکایت از آن دارد که برخی بانک ها این هزینه را از مشتریان دریافت می کند. البته یکی از خبرگزاری ها اعلام کرده که پرداخت هزینه فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف برعهده بانک‌ها هم نیست و احتمالا خود بانک مرکزی این هزینه را تقبل خواهد کرد.

دو هزار و 640 میلیارد تومان هزینه راه اندازی رمز دوم یکبار مصرف

اگر هزینه فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف 33 هزار تومان باشد، از آنجا که در شبکه بانکی حدود 80 میلیون کارت بانکی فعال و دارای تراکنش موجود است می توان گفت که ارائه این خدمت در مجموع هزینه ای در حدود دو هزار و 640 میلیارد تومان را در پی خواهد داشت. همان گونه که در بالا اشاره شده در اینکه چه کسی باید پرداخت هزینه سالانه فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف را بر عهده بگیرد ابهاماتی وجود دارد و هنوز مشخص نیست، این هزینه هنگفت را باید متقاضی، بانک ها و یا بانک مرکزی پرداخت کند. بهتر است مقامات بانک مرکزی صریحاً طی اطلاعیه ای این موضوع را نیز مشخص کنند تا بانک ها از متقاضیان هزینه ای را جهت فعالسازی رمز دوم پویا دریافت نکنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۸
ما یکبار مصرف نمی‌خواهیم / چرا مردم رو محدود میکنید / بنده ثابت می‌خوام
پاسخ ها
Hamid
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
پولش رو مى گيرم چهارلا وپنج لاهم مى گيرن فقط سر تقسيم مسلما اختلاف پيش خواهدآمد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
برو ازدواج ثابت کن نه موقت
خجالطم بکش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
اصلا متوجه شدی موضوع چیه؟
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
دانشمند سواد نداری حداقل یکم مطالعه کن.
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
بانک ها باید مکانیزمی ایجاد کنند که هر که خواست از رمز ثابت استفاده کند فقط در صئرت کلاهبرداری از طریق رمز دوم فرد نتواند شکایت کند
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
دولتی که در پرداخت یارانه دچار مشکل است به بهانه امنیت سرمایه های اندک مردم را هدف قرار داده است
بانک ها از هزینه ارسال پیامک نمی گذرند که تا یک سال من هرجوری حساب کردم ۱۰ هزارتومان نمی شود ولی می گیرند..حالا هم یک روش دیگر کاسبی
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
من فعالش کردم و خیلی هم راحت وخوبه نه اون موقعی که مغازه دار با تکبر داد میزنه رمزت چیه دردسر دارم و نه وقتی دارم خرید اینترنتی میکنم دلواپس هک هستم بخصوص خریدایی که همه میدونیم سرش کجا بنده
دقیقه ای یکبار رمز عوض میشه
نت هم نمیخواد
بانک هم نرفتم
بام ملی داشته باشی همه کارها شو دو دقیقه ای انجام میدی
در نهایت این هزینه را مردم پرداخت خواهند کرد چون بانک مرکزی با چاپ 2640 میلیارد تومان پول بدون پشتوانه و تزریق آن به بانک ها ، این هزینه را از جیب تک تک مردم ایران حتی کسانی که کارت بانکی هم ندارند ، بر می دارد
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
2640 ؟؟؟
ولی من فکر میکنم 2642 بود
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
نهایتا همه اش از جیب مردم پرداخت می شود.مگه از
هزینه پیامک بانکی توانستند بگذرند.تا جیب ملت خوب ایران است هیچ هزینه ای نباید بر هیچ اداره ای تحمیل شود.خب اون یارانه ای که یک نفر گفته بود دیگه بهش احتیاج پیدا نخواهید کرد واسه همچین روزایی خوبه !!!ا
می خواهند زیر ابروی عروس بر دارند ؛ چشمش را کور می کنند!
بعد از خاتمه دفاع مقدس ؛ دولت برای سرگرم کردن و اتلاف وقت مردم و البته خالی کردن جیب آنان ؛ هر روز قشقرقی راه می اندازد تا وقت و پول و اعصاب مردم بیچاره ایران را به بازی بگیرد .
چرا باید تقاص بیعرضگی چند نفر را 80 میلیون ایرانی بدهند؟ واقعا چرا؟
مثل همیشه جیب مردم!
مگر مردم زیرساخت ضعیف بانکی رو ایجاد کردن که حالا باید هزینه امن سازی اش رو بدن؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
شما حاظری یه قفل بخری ۲۰۰ هزار تومن و حتی خونت رو با قیمت گزاف به دوربین مداربسته مجهز کنی چطور حاظر نیستی بیست هزار تومن واسه امنیت حسابهای بانکی خودت هزینه کنی
منصور
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
مهندس بحث سر اینه که خیلی مردم نمی تونند رمز دوم پویا استفاده کنند یا سواد ندارند یا گوشی هوشمند ندارند و گرنه بیست هزار تومن به قول جنابعالی پولی نیست
ما که تحصیلاتی داریم هنوز نمی دانیم رمز یکبار مصرف جیست و جگونه عملیاتی می شود. ایا اینهایی که معلول هستند .فلج هستند وغیره ایا اینها قادر باستفاده از رمز یکبار مصرف هستند و اکچگر نیستند مشکل انها جگونه حل می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
همه معلولین عزیز و افراد کم توان محترم را بصورت مرحله ای و با ثبت نام قبلی اعدام شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
شما اگر توان استفاده از رمز دوم رو نداری مدرکت رو بزار لای جرز دیوار.
این طور که دوستانی که رمز دوم یکبار مصرف فعال کردن میگن به ازای هر بار دریافت رمز دوم مبلغ 25 تومان از حسابشون کم میشه
کاسبی خوبیه
اول شما بیا بگو برای چی باید واسه همه اجباری باشه؟؟ دوما بگو این مبلغ 33 هزار تومن رو از کجا آوردین؟؟ یعنی چجوری حساب کردین که واسه هر نفر شده 33 هزار تومن؟؟...
تاوان ندانم کاری 1 درصد از مردم را باید 99 درصد دیگر پس بدهند؟؟؟ آیا این منطقی است که مرذم را به زحمت بندازیم چون 1 درصد سهل انگار هستن و نمی توانند از اموال خود مراقبت کنند؟

ضمنا برخی از مردم به ویژه افراد مسن گوشی هوشمند ندارن، مثلا پدر من قادر به استفاده از ابزارهای گوشی هوشمند خود نیست، فقط تماس و دریافت اس ام اس، ایشان از رمز دوم ثابت خود برای پرداخت قبوض برق و آب و گاز استفاده میکنه آنهم از طریق تلفن... حالا تصور کنید هر بار برای پرداخت مجبور باشه رمز متغیر استفاده کنه. چه زحمی بر مردم تحمیل میکنید و چرا ؟؟؟؟؟

تابناک مدیون هستی اگر منتشر نکنی. مرسی
ببین کدوم اقازاده ای قراره از این رانت بهره مند بشه چون اینها واسه مردم کاری نمیکنند و قدمی بر نمیدارند.
براي چي اجباريه ؟
در حالی که 6 ماه قبل برای دریافت کارت ملی مثلا هوشمند اقدام کرده ایم و هنوز جوابی نگرفته ایم ، دولت برای سرگرم کردن مردم قضیه رمز یک بار مصرف را پیش کشیده! ....
من که در این حداقل 15 سال آنهم با چند کارت بانکی مشکلی از بابت رمز دوم ثابت نداشتم . حالا چرا باید گرفتار رمز دوم یکبار مصرف بشم . از آقای همتی تقاضا دارم که بگذارند این قضیه اختیاری باشد.
هزینه فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف با کیست؟
کل بودجه برای همسان سازی قشر بازنشسته که سالها در اعتراضند 3 هزار میلیارد تومان ست که امسال تنها 25 درصدش محقق شد چند روز قبل م باز عده ای بازنشسته تجمع اعتراضی داشتند واقعا فشار سختی را تحمل می کنند بعد بیخ گوش مدیران ورسانه ها وملت یک برنامه تحمیلی که زوری باید رمز دوم را فعال کرد اونم بعد از یه مدتی دیگه با خبر می شوم با رمز دوم هم باز برخی حسابها هک کردند بماند اما کنار برخی دزدی های ریالی ودلاری و....می شود فهمید برای حل مشکلات صد هزار قشر بازنشسته و...پول وراه کار هست اما مدیران همت لازم را ندارند از بس سرگرم مدیریت وتلاش وکارند ودعوا های حزبی وجناحی .خدا کند انتخابات زود بیاید وبگذرد وگرنه با این دعوا های سیسای وجناحی همین اندک درآمد ملت هم از جیبشان نابود می شود.
الان چندین ماهه در کل اتحادیه اروپا بنا به دستورالعمل کمیسیون اروپا تمام بانکها موظفند حتی برای ورود کاربران به حسابهای بانکی آنلاینشون رمز دوم یه بار مصرف ارسال کنند. برای پرداختهای آنلاین که چندین ساله از رمز یه بار مصرف استفاده میشه و شیوه‌های قدیمی ممنوعه. این برای ایمنی معاملات در بستر مجازی ضروری هست. کسانی که گوشی هوشمند ندارند احتمالا با فضای مجازی هم سر و کاری ندارند و مبادلاتشونو به همون طرق سنتی ادامه میدند.
قبول کنیم این از اقتضاءات دنیای مدرن هست و اصلش یک ضرورته. و روشنه که هزینش هم به عهده بانکهاست چون تامین امنیت بستر مبادلات برعهده بانکی هست که دست و پا میزنه پول ما رو جذب کنه و پیش خودش نگه داره.
حالا اگه بعضی بانکها تو ایران میخوان به این بهانه ماهیهای درشت هم بگیرن بحث دیگست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
خیلی وقتها اگر شما گوشی هوشمند هم نداشته باشی برای دریافت خدمات به پرداخت اینترنتی توسط خودت و یا اطرافیانت مجبورت می کنند
خیلی از موارد دیگه وجود داره که فرد نمی تونه از گوشیش استفاده کنه و یا اصلاً همراه نیست.
اول باید برای تمامی احنمالات فکر بشه بعد اقدام بشه
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
با پرداخت یارانه ۴ دلاری صدای همه مسولان درآمده!!حالا آیا واقعا بخاطر امنیت می خواهند چنین کنند..جای بسی سوال و تعجب دارد که حاضرند رایگان این کار را انجام دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
عزیز من، شما با رمز دوم ثابت و بدون نیاز به گوشی هوشمند میتوانی قبض برق و اب پرداخت کنی از طریق تلفن، پس چرا باید مردم رو به خرید گوشی هوشمند مجبور کنیم که یک اپلیکیشن نامشخص را دانلود کنند و غیره
اینها همه کلک هایی است که می خواهند کسری بودجه را جبران کنند مردم هشیار باشید.
با سلام در صورت گم شدن گوشی در سفر تکلیف چیست نه پول همراه داری نه کارت قابل استفاده نه گوشی داری ایا مثل مادربزرگها مقداری پول تو جوراب داشته باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
جوراب بهترست
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
عزیز رمز اول کارت تغییر نمی کند می توانی از عابربانک یا پوز پول بگیری یا خرید کنی
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
جوراب یه بار مصرف ... ناقابله 25 تومن میشه ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
حمید جان 200 هزار تومان در روز به کجا میرسه؟!
پلیس فتا میخواد سرش خلوت شه به کارای دیگه رسیدگی کنه رفقا
در کشور ما بخاطر سهل انگاری تعدادی افراد، این امکان در حال "اجباری شدن" هست..

در مملکت ما هر چند سال یکبار مسئولین بفکر میافتن که باید شناسنامه/پلاک خودرو و.. بروزرسانی شود.
هزینه هم از متقاضی ِ ناراضی میگیرن!
بانك هاي محترم سپرده هاي مردم رو كه به باد ميدن اجازه بدين اقلا از اين راه حقوق كارمند هاشون رو بدن !!
اینکه افرادی نمی توانند امنیت کارت خود را حفظ نمایند نمی توان آنرا به همه نسبت داد. با چند تدبیر ساده می توان از رمز ثابت بدون هیچ دستبردی به آن می توان استفاده نمود. دادن خدمات رمز یکبار مصرف آنهم از طریق گوشی همرا ایجاد یک محدودیت است که اولاً همه نمی توانند از آن استفاده نمایند. ثانیاً همه گوشی هوشمند ندارند. ثالثاً در مواقع خرابی گوشی، خاموش بودن آن(عدم داشتن شارژ) و یا همراه نداشتن آن فرد باید معطل بماند و نتواند از پول خود استفاده نماید. این طرح مراجعه مردم به بانک جهت دریافت پول نقد را افزایش می دهد و امکان نرم افزاری(بهر شکل) را از بین برده و یا بسیار کاهش می دهد. ولی آموزش حفظ و استفاده صحیح از رمز ثابت و وارد نمودن ایمن و صحیح آن می تواند از سرقت آن جلوگیری نماید. یکی دیگر از راههای جلوگیری از سرقت رمز ثابت ایجاد سایتها و مبادی پرداخت اینترنتی ایمن و مورد تأئید متقابل بانکها و شرکتها و غیره با اعلام قبلی است تا افراد به سایتها و نرم افزاهای کاذب مراجعه نکنند و مورد سرقت واقع نشوند.
سلام. چرا بانک ملی هر موقع موجودی میگیریم کارمزد کم میکند؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
میخواد از دیدن موجودی حسابت ذوق مرگ نشی. پول کم میکنه که جلوی سکته را بگیره
راه اتدازی رمز دوم برای بانکها از نظر نرم افزاری کاملا بدون هزینه بوده و میباشد و تنها هزینه ان ارسال رمز جدید است که اگه پیامکی باشد با توجه به حجم یالای تراکنشهای پیامکی حداکثر ۱۰ تومن خواهد بود که برای هر روز یک تراکنش و تمام سال, میشود حدود ۳۷۰۰ تومان که بعید است افراد روزی یکبار تراکنش انجام دهند که حدود ۸% مبلغ اعلامی است لذا مبلغ دریافتی فعلی بابت پیامک کفایت هزینه های جدید را هم دارد مگه اینکه بخواهند ورشکستگی ناشی از بی لیاقتی باتکها را, مردم به نام مردم سالاری پرداخت کنند.
در اینصورت فعالیت ریالی بانکهای خارحی را ازاد کنید تا مشخص شود مشتری چقدر باید هزینه بدهد و چه مزایایی متوجه مردم خواهد بود?
مردم وقتی در هیچ چیزی نقشی ندارند چرا باید هزینه همه بی لیاقتی ها را بدهند?
این کار در هیچ جای دنیا انجام نمیشه فقط برای پول گرفتن از مردم هست اخرش هم فایده ای نداره
دروغ میگویند اینقدر هزینه کردن و باید اینقدر هر کارت بده.بعضی ها ماهی یکبار هم مصرف ندارن و بعضی ها روزی چند بار.دکان باز کردن برای چاپیدن مردم
آیا باید برای استفاده از این خدمت نام صاحب حساب با دارنده شماره تلفن همراه باید یکی باشه؟ اگه جواب مثبته باید یک راهکار ساده برای این مسئله برسن ابهاماتش زیاده طرح خوبیه ولی باید با دقت انجام بشه
خوب معلومه هزینه گزاف رمز یکبار مصرف به عهده کیست، مگر دیواری کوتاه تر از دیوار ملت بی پناه وجود داره؟
ریز و درشت مشغول بخور بخور هستند برادران.
ما که اولین کشوری نیستیم که بانک و یا گوشی و یا کارت بانکی ویا هکر داشته باشیم . لطفا شفاف باشید توضیح دهید سایر کشورها چطور این موضوع را حل کزده اند .
برای ارسال رمز دوم همان پیامک به گوشی صاحب حساب کافی است و نیازی له هزینه های گزاف برای پرداخت به یک عده پبمانکار آقازاده به بهانه برنامه ریزی اپلیکیشن های مختلف بانکها نیست.
نون دونی جدید برای ..........
من سالها است از کارت بانکی خود هزینه هایی مانند پرداخت قبوض وووراانجام میدهم و در این کارت هم همیشه حداکثر 250 هزار تومان پول است و نگران هک و مک هم نیستم
به عنوان کارشناس مسائل سایبر می گم به هیچ وجه؛ همچین هزینه ای نداره و اینها دارن یه چیز ۲۰۰ میلیون تومنی رو اونقیمتی فاکتور می کنن..
تابی بر عهده رعیت ه. بجز رعیت کسی دیگه ای میشناسی. جواب تمام سوالهای که کلمه هزینه داخلشونه رعیت ه.
خوب بهتر بریم پولامونو طلا و نقره بخریم با طلا و نقره مبادله کنیم اینجوری بانک مرکزی نمی تونه تو ارزش پولمون دخالت کنه پول چاپ کنه مگه مشکل طلا و نقره چی بود که دادیم جاش یک تیکه کاغذ گرفتیم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
طلا در اثر لمس و دست به دست شدن دچار سایش میشه و مرتب از وزنش کم میشه چون طلا فلزی است نرم
الان شرکت های بزرگ اینترنتی مثل گوگل، مایکروسافت و ... برای استفاده از خدماتشون، رمز یکبار مصرف رایگان میدن. یه زمانی بانک ها یه پولی بابت دستگاه های تولید رمز یکبار مصرف می گرفتن که فکر کنم استقبال کمی شد و جمعش کردن.
الان یکی بیاد توضیح بده این رمز یکبار مصرف قراره چقدر هزینه روی دست سیستم بانکی بزاره که بابتش این هزینه میگیرن از ما؟ کدوم ماشینی الان تولید میشه که کمربند ایمنی نداشته باشه؟!
درد سیستم بانکی ما یک چیزه و اونم اینه که از تراکنش ها کارمزد نمیگیرن.
اگر زمانی لازم باشد هزینه ای دریافت کنند باید به میزان استفاده از خدمات باشه نه همه مردم به یک اندازه، یک نفر ممکنه در روز یک تراکنش داشته باشه یک نفر صد تا چرا باید این دو نفر به یک اندازه هزینه پرداخت کنند الان این بی عدالتی داره در هزینه دریافت شده برای خدمات کارتهای عابر بانک انجام میشه
در صورت تصویب ای اف تی اف و پیوستن به سیستم بانکی جهان برای پیشگیری از هک شدن توسط خارجیها این کمترین هزینه ای است که پرداخت میشود
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
در بهترین حالت، هیچ تاثیری نداره
اقا من قبلا نرم افزارشو نصب کردم
واقعا تنظیمات گوشی رو محدود میکنه
چکار به تنظیمات داره
میگه اولش باید ادونس دولوپر رو قطع کنی
بابا از طریق ussd راه بندازید
اس ام اسیش کنید
هزینشم خیلی زیاده چخبر چرا تو این مملکت همه چیز گرونه
یا ما بی پولیم و پولمون بی ارزشه
در کل با این دو زار باید اینهمه هزینه اس ام اس بانک و رمز پویا و ... باید بدیم؟
واقعا زیاده
وقتیکه بعناوین مختلف پول اضافی از مردم میگیرند ، همین پولهای اضافی باعث فساد اقتصادی میگردد ؟ مانند ، هزینهٔ دفع فاضلاب که مبلغ چندین برابر احداث شبکهٔ‌جمع آوری فاضلاب را از مشترکین میگیرند ،و بعدا هم مبلغ ۷۰٪ هزینهٔ مصرف آب را تحت عنوان دفع فاضلاب از مشترکین میگیرند به اضافهٔ‌ ارزش افزوده که همان فاضلاب است که وزارت نیرو آنرا به کشاورزان به مبلغ گزافی می فروشد ،و مبلغی تحت عنوان مصوبه ؟ آری همین پولهای اضافی که از ملت میگیرند باعث فساد گسترده میشود ، شهرداری ،و دادگستری ،و ، دارایی و همهٔ دستگاه های خدماتی دولتی این چنین هستند ، بخش خصوصی هم به تابعیت از بخش دولتی دچار فساد گردیده است ، آرمانهای انقلابی ملت ایران اکنون تبدیل به کسب پول از هر راهی باشد گردیده ؟،،
خدایش کسی از مسئولین مونده به فکر مردم باشه.؟برای منافع مردم و مملکت حرف بزنه و کار انجام بده؟ چی شده همه دنبال چاپیدن و بدبخت کردن بیشتر این مردم و مملکت هستن.هرچی خبر میشنویم جز خبر بد نیست جز دزدیو اختلاس و بیچاره شدن بیشتر این مردم نیست.
پس آرمانها از کجا امد و کجا رفت؟
برای کشوری که 20 میلیون بیسواد و 20 میلیون کم سواد دارد ؛ این کارهای خلق الساعه چیه؟!
مالیاتی که دولت از فروش سهام در بورس می گیرد فقط یک روزش را حساب کنید چند هزار میلیارد تومان می شود بفرمایید این پول ها کجا می رود؟؟؟؟حالا ۲۴۰۰ میلیارد تومان که فقط مالیات چند ساعت فروش بورس در روز است.
بر عهده مردم خوب وصبور ونجیب ایران...
روش جدید برای خالی کردن جیب مردم، مرحبا به مسئولان عزیز که برای خالی کردن جیب مردم اینقدر خلاقیت دارند و همیشه به فکر ایجاد روش های جدیدتر هستند. مرحبا
من نمیفهم چرا من باید تاوان یک عده که نمیتوانند از حسابهایشان محافظت کنند را بدهم من با همین رمز دوم ثابت کارم پیش میرود .آقای همتی شما را آدم فهیمی دیدم لطفا در مقابل این اقدام بایستید و اجازه ندهید مردم را اینقدر سرکار بگذارند
من حاضرم مسئولیت سوء استفاده از کارتم را بر عهده بگیرم و از همان رمز ثابت استفاده کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
من هم همینطور
اگر کسی نتونه رمز کارتشو حفظ کنه چه ثابت باشه و چه یکبار مصرف، هردوشو ازش سرقت می کنند! مدت اعتبار رمز یکبار مصرف 60 ثانیه است. توی این 60 ثانیه هکر می تونه اون رمز رو بدست بیاره و حساب طرف رو خالی کنه شک نکنید! فقط آموزش صحیح حفظ و نگهداری و بکارگیری هر رمزی می نونه مانع از سرقت آن بشه. میگید نه ببینید برای همین رمز یکبار مصرف که می خوان مدش بکنن چقدر سرقت گزارش بشه!
یعنی برای یک نرم افزار رمز ساز ۲.۵ میلیارد تومان هزینه شده؟؟؟؟؟؟؟
مگه قراره واسه رمز دوم پول هم ازمون بگیرن؟ اگه پولیه که نخواستیم.
بنظرم رمز یکبار مصرف روش خوبیه اما باید شیوه اجراش هم خوب باشه، مثلا من شاید به اون اپلیکیشن بانک اعتماد نداشته باشم و یا اصلا راضی به نصب کردنش روی گوشیم نباشم، آیا این حق وجود دارد یا نه؟چرا بانک من رو مجبور به نصب آن میکنه؟بانک ها میتونن اونرو تبلیغ کنن که مردم با این روش آشنا بشن و اگر دیدن خوبه خودشون براحتی اونرو اجرا میکنن، مثلا آیا نمیشه از طریق همین SMS اونرو اجرا کرد که مثلا رمز دوم یکبار مصرف برای مشتری همزمان SMS بشه؟
بحث دیگش هم موضوع پولشه که احتمالا هممون میدونیم که بالاخره از جیب مردم پرداخت میشه اما این وسط حقوقدانان و یا خبرنگاران باید خودی نشون بدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
نه احسان جان تو حقی نداری
همون بهتر که بهت تحمیل بشه!
هزینه دو هزار و ۶۴۰ میلیارد تومانی راه اندازی رمز دوم یکبار مصرف بر عهده کیست؟ :
از جیب مردم این جواب خیلی ساد بود.
بانك هاييكه از ده هزار تومان در سال بابت هزينه پيامك حسابهاي بانكي نمي گذرد و از صاحب حساب دريافت مي كند ، انتظار داريد بابت راه اندازی رمز دوم یکبار مصرف هزينه اش را از كجا تامين نمايد ؟ شك نكنيد كه از جيب مردم تامين خواهد شد مخصوصاً حالا كه همگي تراز منفي داشته و اقساط هزاران ميليارد وام پرداختي به نور چشمي ها هنوز به حساب برنگشته است !!!.
به علت اینکه مسئولین مربوطه اعلام کردند استفاده از رمز دوم یک بار مصرف اجباری است و از فلان تاریخ رمز دوم ثابت غیرفعال می شود، بنده مجبور به فعال کردن رمز دوم یکبار مصرف شدم که در همان لحظه اولیه فعال کردن، از حساب بنده پول کسر شد!!!
این در حالی است که قبلاً هیچگونه اطلاع رسانی در این مورد صورت نگرفته....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان