بازدید 4460

شائبه‌های بی شمار در انتخابات عجیب فدراسیون والیبال

کد خبر: ۹۳۶۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸ 11 November 2019

انتخابات فدراسیون والیبال ۲۹ آبان ۱۳۹۸ برگزار می‌شود تا سرانجام بعد از حرف و حدیث‌های بسیار این رشته ورزشی رئیس جدید خود را بشناسد، هر چند پروسه این انتخابات تا اینجا بدون حاشیه و شائبه نبوده است.

به گزارش تابناک ورزشی، پس از حواشی زیادی که در رابطه با عدم اعلام اسامی کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده برای انتخابات والیبال وجود داشت، سرانجام روز یک‌شنبه ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۸ اسامی شش کاندیدا (محمود افشاردوست، محمدرضا رشیدی، محمدرضا داورزنی، احمد سعادتمند، افشین داوری و امیر حسین منظمی) برای حضور در مجمع انتخاباتی اعلام شد.

اعلام اسامی کاندیدا‌ها برخلاف قانون مجامع

در حالی که طبق قوانین برگزاری مجامع فداسیون‌های ورزشی (بند ۷ از ماده ۴ آیین‌نامه شرایط احراز و چگونگی انتخاب رئیس)، وزارت ورزش و جوانان موظف بود اسامی کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده را ۱۵ روز مانده به زمان برگزاری انتخابات اعلام کند، این اتفاق روی نداد تا نامزد‌ها فرصت کافی برای اعتراض و یا رایزنی با هیات‌های استانی برای جمع کردن آرا را نداشته باشند. اسامی نامزد‌های تایید شده یک‌شنبه ۱۹ آبان ماه در فاصله ۱۰ روز مانده تا انتخابات منتشر شد تا به این ترتیب شاهد یک تخلف آیین‌نامه‌ای مشهود در بدو پروسه انتخابات باشیم.

عدم معرفی دبیر مجمع انتخاباتی

موضوع دیگری که می‌تواند به عدم برنامه‌ریزی دقیق وزارت ورزش در مورد انتخابات والیبال را نشان دهد، معرفی نشدن دبیر مجمع است. در حالی که علی فتاحی سرپرست فعلی ریاست فدراسیون والیبال، در زمان سرپرستی افشین داوری، به عنوان سرپرست دبیری فدراسیون وظیفه ثبت نام از کاندیدا‌های والیبال را بر عهده داشت، اکنون همزمان سه سمت سرپرستی ریاست، سرپرستی دبیری و دبیر مجمع فدراسیون والیبال را بر عهده دارد.

این وضعیت در حالی است که پیش از این شاهد بوده‌ایم برای انتخابات سایر رشته‌ها، اگر فدراسیون دبیر داشت او را به عنوان دبیر مجمع انتخاب می‌کنند و در غیر این صورت وزارت ورزش فردی را به عنوان دبیر مجمع انتخاب می‌کرد.

شعبده‌بازی در تایید صلاحیت افشین داوری!

در حالی که اکثر اهالی والیبال فکر می‌کردند با اعلام شدن زمان و معرفی کاندیدا‌های انتخابات والیبال، سایه حواشی از سر این فدراسیون کنار رود، با اعلام اسم افشین داوری در میان کاندیدا‌های تایید شده تعجب همه اهالی این رشته برانگیخته شد. وجود نام داوری در میان کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده از آنجایی قابل توجه است که طبق اعلام وزارت ورزش، سرپرستان فدراسیون‌ها اجازه کاندیدا شدن در مجمع را ندارند و یا اینکه پیش از آغاز ثبت‌نام‌ها باید از سرپرستی خود استعفا دهند. افشین داوری در مصاحبه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ خود با ایسنا، در این مورد گفت: "هیچ تمایلی برای حضور در انتخابات والیبال ندارم چرا که اگر اینگونه بود اصلا به عنوان سرپرست انتخاب نمی‌شدم، با توجه به تعهدی که داریم نباید در انتخابات شرکت کنیم. ".

Image result for ‫داورزنی + افشین داوری‬‎

اما موضوع اصلی زمانی پیش آمد که افشین داوری پس از نزدیک به یک سال سرپرستی در والیبال، تصمیم به حضور در انتخابات گرفت. به همین منظور در ساعت پایانی روز آخر ثبت نام از کاندیدا‌ها (۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۸) برای شرکت در مجمع از سرپرستی فدراسیون والیبال استعفا داده و در انتخابات نام نویسی کرد، اما وزارت ورزش با استعفای او مخالفت کرد تا به این ترتیب، افشین داوری اجازه حضور در انتخابات را نداشته باشد. حتی داوری در مصاحبه خود پس از انتشار این خبر گفت:"به دلیل قبول نشدن استعفایم، از حضور در انتخابات والیبال کناره گیری کردم. " با این وجود اکنون نام داوری در میان کاندیدا‌های تایید صلاحیت شده منتشر و محمدشروین اسبقیان مدیر کل دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی در این مورد گفت: "داوری در انتخابات والیبال ثبت نام کرد و اکنون نام او در میان کاندیدا‌های تایید شده حضور داشت که من نیز مانند دیگر کاندیدا‌ها پرونده او را در جریان قرار دادم. "

داورزنی هم‌چنان معاون وزارت ورزش و کاندیدای انتخابات

از سوی دیگر حضور داورزنی در انتخابات والیبال با حفظ سمت در وزارت ورزش به عنوان معاون توسعه ورزش قهرمانی که نقش نظارتی بر انتخابات و روند تائید صلاحیت کاندیدا‌ها دارد، بر پیچیده‌تر شدن کلاف این انتخابات افزوده است. طی روز‌های گذشته بسیاری از مسئولان، کارشناسان و پیشکسوتان والیبال اعلام کرده‌اند که اگر قرار است داورزنی در انتخابات فدراسیون والیبال شرکت کند، بهتر است از سمتش در وزارت ورزش استعفا کند تا این مجمع در کمال عدالت و صراحت برگزار شود. در غیر این صورت داورزنی هم کاندیدای انتخابات خواهد بود و هم نقش نظارت بر انتخابات را خواهد داشت که عملا عدالت در انتخابات رعایت نمی‌شود.

این صحبت‌ها در حالی است که تا به امروز خبری از استعفای داورزنی از معاونت وزارت ورزش نیست! البته مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در آخرین صحبت‌های خود گفت: "داورزنی پیش از برگزاری انتخابات فدراسیون والیبال از سمت معاون وزیری استعفا می‌دهد. "

اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی اشاره به در پیش بودن انتخابات فدراسیون والیبال از حضور محمدرضا داورزنی معاون وزیر ورزش و جوانان در انتخابات این فدراسیون انتقاد و تصریح کرد: قطعا داورزنی برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون والیبال باید از سمت معاون وزیری استعفا دهد. در صورت عدم استعفای داورزنی، مجری، ناظر و کاندیدای انتخابات فدراسیون والیبال یک نفر است که این موضوع، مصداق تعارض منافع است.

وی با بیان اینکه سایر کاندیدا‌ها در صورت حضور معاون وزیر ورزش و جوانان در انتخابات فدراسیون والیبال، نباید در انتخابات شرکت کنند؛ افزود: اگر قرار باشد انتخابات به این شکل برگزار شود، وزارت ورزش باید توضیح دهد اصلا به چه دلیل می‌خواهد انتخابات برگزار کند؛ بلکه می‌تواند فردی را برای ریاست فدراسیون در این سمت بگمارد. در صورت رقم خوردن چنین رویکردی، مجلس از بُعد نظارتی خود استفاده و به این موضوع ورود می‌کند.

احتمال رد صلاحیت جدی‌ترین منتقد

یکی از نامزد‌هایی که بسیاری در مورد او فکر می‌کردند به عنوان رئیس جوان می‌تواند به والیبال ایران کمک کند، بهنام محمودی پیشکسوت و ملی‌پوش سابق والیبال ایران بود که برای حضور در مجمع نام نویسی کرد. برخلاف دور گذشته انتخابات فدراسیون والیبال که بهنام محمودی بدون هیچ مشکلی جهت حضور در مجمع انتخاباتی تایید صلاحیت شده بود، اکنون نام او برای این دوره از انتخابات در میان کاندیدا‌های تایید شده دیده نمی‌شود.

محمودی که طی یک سال گذشته لااقل در فضای عمومی مشکل قضایی و اخلاقی را پشت سر نگذاشته است، در این مورد به ایسنا گفت: "می‌دانم که مشکل خاصی برای تایید صلاحیت شدن ندارم. فعلا نام من نیامده است و نمیدانم چرا اعلام نشده است. البته یک اسم عجیب و غریب را هم اعلام کردند که قبلا جزو کاندیدا‌ها نبود. هر چند که این اتفاقات جدیدا زیاد رخ می‌دهد و برای من خیلی جای تعجب نداشت. الان پیگیر هستم ببینم مشکل چه چیزی است و باید شفاف سازی شود. البته هنوز نگفته‌اند صلاحیت من تایید نشده است.

محمودی در پاسخ به این پرسش که پس احتمال دارد نام او را هم اعلام کنند، گفت: بله. در انتخابات فدراسیون‌های دیگر هم بوده که حتی تا یک روز مانده به برگزاری انتخابات تایید صلاحیت کاندیدا‌ها اعلام شده است. من امیدم به خدا است و هدفم خدمت به والیبال است و هدف دیگری ندارم. دنبال رانت و اینکه خودم را بالا بکشم نیستم بلکه می‌خواهم صادقانه به والیبال خدمت کنم. پیرو تاکید مقام معظم رهبری بر حضور جوان‌ها در عرصه، ما هم هدف‌مان کمک کردن است.

تاخیر یک‌ساله در برگزاری انتخابات

از زمان استعفای ضیایی و انتخاب داوری به عنوان سرپرست فدراسیون، با وجود اظهار نظر بسیاری از کارشناسان و پیشکسوتان والیبال مبنی بر اینکه انتخابات برای مشخص شدن رئیس جدید هر چه زودتر باید برگزار شود، اکنون برگزاری مجمع انتخاباتی والیبال به عنوان یکی از رشته‌های پر طرفدار در ایران، نزدیک به یک سال طول کشیده است که همچنان نیز درگیر حواشی است. عملا پنج ماه بعد از مهلت قانونی اساسنامه فدراسیون والیبال بدون رئیس مانده است. امید می‌رود با برگزار شدن مجمعی سالم و به دور از دخالت اهداف شخصی در روند برگزاری آن، فدراسیون والیبال هر چه زودتر به ساحل آرامش برسد.

منبع: ایسنا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار