بازدید 22600
در حاشیه رونویسی از شبکه «منوتو»؛

چرا تلویزیون به جای کپی‌ برنامه‌های آمریکایی، اصل آنها را دوبله و پخش نمی‌کند؟!

اگر این برنامه‌ها فاقد اشکال تشخیص داده می‌شدند، چرا در این همه سال تولید نشده‌اند و یکباره عطش سیراب کردن مخاطب از برنامه سازی با استایل برنامه‌های آمریکایی قرار است با سیلی از این برنامه‌ها سیراب شود؟ حقیقتاً خروجی اتاق‌های فکر شلوغ رسانه ملی و شبکه‌ها چیست و کدام ابتکارعمل فوق العاده از دل این اتاق‌ها بیرون آمده است؟
کد خبر: ۹۳۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵ 10 November 2019

چرا تلویزیون به جای کپی‌ برنامه‌های آمریکایی، اصل آنها را دوبله و پخش نمی‌کند؟!مسابقه بر سر کپی برنامه‌های تلویزیون‌های آمریکایی در شرایطی شدت گرفته و از برنامه‌های اینچنینی در شبکه‌های مختلف تلویزیون ایران رونمایی می‌شود که ظاهراً هیچ مشکلی با این محتوا وجود ندارد؛ اتفاقی که باعث شد چنین پرسشی مطرح شود که چرا بخش تأمین برنامه تلویزیون، نسخه اصلی این برنامه‌ها را دوبله و سانسور و متناسب با نیاز مخاطب پخش نمی‌کند؟ اقدامی که به مراتب ‌ارزان‌تر و باکیفیت‌تر از تلاش برای بازتولید همین محتوا خواهد بود.

به گزارش «تابناک»؛ رویکرد تازه تولید برنامه در تلویزیون، بی‌شباهت به منوتو نیست. منوتو یک رویکرد سیاسی خاص را پیگیری می‌کند که در لابلای یک مجموعه برنامه‌ها پخش می‌شود. این برنامه‌ها بلااستثنا، کپی برنامه‌های شبکه‌های آمریکایی هستند که با یک پوسته ایرانی در قالب این شبکه وابسته به سلطنت طلبان عرضه می‌شود و وظیفه نگه داشتن مخاطب پای این تلویزیون برای دیدن بخش‌هایی نظیر تاریخ سازی به شیوه مطلوب خاندان پهلوی و فضاسازی در لابلای این برنامه‌های سرگرمی را دارند.چرا تلویزیون به جای کپی‌ برنامه‌های آمریکایی، اصل آنها را دوبله و پخش نمی‌کند؟!

در دو سال اخیر، روند تولید این برنامه‌ها در شبکه‌های مختلف تلویزیون شروع شده و در یک سال اخیر به واسطه جذب مخاطب این برنامه کپی شده، روند آن شدت گرفته، به گونه‌ای که انتظار می‌رود، بتوانیم در آینده، مابه‌ازای اغلب برنامه تلویزیونی پرمخاطب آمریکایی، یک برنامه مشابه در شبکه‌های مختلف تلویزیونی ایران را تماشا کنیم. آخرین نمونه از این برنامه‌ها، «اعجوبه‌ها» با اجرای مهران غفوریان است که کپی برنامه little big shots با اجرای استیو هاروی است؛ موضوعی که از سوی سازندگان این برنامه پنهان نمی‌شود و از قضا به وضوح نیز بیان می‌شود.

اگر نسخه آمریکایی این برنامه‌ها را دیده باشید، بی‌شک درمی‌یابید اغلب این برنامه‌ها را می‌توان دوبله و با اندک سانسوری از تلویزیون کشورمان پخش کرد. با این اوصاف چنین پرسشی مطرح می‌شود که وقتی شبکه‌های تلویزیونی کشورمان برخلاف منوتو مجبور به رعایت قوانین کپی رایت بین المللی نیستند، چرا همین برنامه‌ها را از شبکه‌های آمریکایی دوبله و با اعمال ممیزی و مناسب سازی با فرهنگ ایران، همچون فیلم‌های خارجی پخش نمی‌کنند؟

اینکه این برنامه‌ها «ایرانیزه» شده‌اند، یک تعبیر برای تولید پرهزینه این برنامه‌ها و خرید اعتبار برای چنین کپی‌کاری‌هایی است، در حالی که با اندک بررسی می‌توان دریافت به جزء تغییر رنگ بخشی از دکورها و برخی جزئیات محدود و همچنین رعایت برخی ملاحظات ممیزی، اساساً تفاوت معناداری در این برنامه‌ها مشاهده نمی‌شود. پرسش دیگر اینکه اگر این برنامه‌ها فاقد اشکال تشخیص داده می‌شدند، چرا در این همه سال تولید نشده‌اند و یکباره عطش سیراب کردن مخاطب از برنامه سازی با استایل برنامه‌های آمریکایی قرار است با سیلی از این برنامه‌ها سیراب شود؟

چرا این پیشنهاد غیرخلاقانه پنج یا ده سال پیش شروع نشد و چرا هنوز تعدادی از برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای آمریکایی باقی مانده که کپی آن در تلویزیون وجود ندارد؟! از کنایه گذشته، واقعاً چرا صداوسیما با بودجه سیزده رقمی، خالق هیچ ابتکاری نیست که نه در سطح شبکه‌های آمریکایی بلکه در سطح همین شبکه‌های اصلی ترکیه‌ عیناً کپی برداری و اجرا شود؟! حقیقتاً خروجی اتاق‌های فکر شلوغ رسانه ملی و شبکه‌ها چیست و کدام ابتکارعمل فوق العاده از دل این اتاق‌ها بیرون آمده است؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۵۷
مسئله اینه که فقط می خوان در قدرت باشن

عادل فردوسی پور حذف شد و حاضرن برای پر کردن جای عادل، برای مردم، موزیک لسانجلسی هم پخش کنند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
چه اشکالی داره به یکی دیگه هم امکان دیده شدن بدهیم. عادل بسش بود دیگه.
حسن
| United States of America |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
تلویزیون مثلا ملی،حساسیت های بیمورد زیادی دارد. مثلا حتی حاضر نیست در برخی موارد کراوات افراد را نمایش دهد.
با چنین وضعیتی که افراد شاغل در آن، روایت خاص خود را از اسلام، مسائل فرهنگی، سایر ملت ها و... دارند مقاومت زیادی در برابر دوبله برنامه های مفید می کنند و در مقابل برنامه هایی با هزینه بالاتر و بی کیفیت تحویل مردم می دهند
اینا همش کاپی هستش ما کاپی نمیخواییم اینجا

چون انقدر محدودیت هست امکانش نیست پخش کنن باید تولید ملیشو ببینیم که بی مزش میکنن و گند میزنن توش
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
بعضی ها خانواده دارند و فرزند نمی توانند مثل شما اصلش را از ماهواره بینند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۵
آقای محسن یعنی خارجیها خانواده و فرزند ندارند؟؟؟
صدا و سیما دقیقا با یه همچین تفکری اداره میشه
مهندسی معکوس، بومی سازی و...
هیچ چیز در ایران دارای ثبات و داعمی نیست. هر برنا مه ای یا هر مجری و بازیگری هم عمرش طولانی و همیشگی یا حد اقل برای یه دوره نسبتا طولانی توان عرض اندام ندارد لذا جای نگرانی نیست همه چیز مثل ابر بهاری به دمی ببارد و بعد نسیم شود و بگذرد.
تا وقتی بازیگرا تهیه کننده میشن همینجوریه.... جدیدنم که هر کدومشون یک برنامه ای درست میکنن و بقیه بازیگرا میشن مهمان برنامه که شده منبع درامدی براشون... باز قدیما وقتی مسابقه ای یا برنامه ای ساخته می شد یه کم محتوا داشت و یا از مردم دعوت می شد...
بخاطر انكه در زمان مديريت لاريجاني و مرحوم كردان هر چه قوم و خويش و برنجكار شمالي بود ريختند در صدا و سيما الان لهجه غالب در تلويزيون لهجه مازندراني هستش
ايكاش كاري بلد بودند فقط برنامه هاي زنده بصورت سخنراني حداكثر توان انهاست حتي سريال هم مثل پايتخت با لهجه مارندراني مي سازند
چه خوشمان بیاید چه خوشمان نیاید امّا واقعیت است که شبکه منوتو در ایران بسیار محبوب و پرطرفدار است. همچنین از مخاطبان صدا‌و‌سیما روز به روز کم می‌شود. آیا نباید بعد از این همه سال حداقل یک شبکه مستقل و خصوصی در ایران وجود می‌داشت؟ خود بنده‌ی حقیر نزدیک ۱۶ سال که دیگر صدا و سیما را پیگیری نمی‌کنم و از اینترنت و ماهواره استفاده می‌کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
دقت کن ببین چی نوشته
گفته این شبکه از برنامه ای امریکا یا انگلیسی کپی کرده
کجای این برنامه کپی است
شما نگاه کن اون اقاکراوات داردولی مهران غفوریان کراوات ندارد
مگه صدا و سیما مدیر کارامد داره که بخواهد اتاق فکر داشته باشه؟؟!! مثلاً دکتر فروغی یکی از مدیرانشه!!!!!!! تازه برنامه های بدون کپی و سانسوره ساخت وطن، مثل نود رو هم رو لجبازی تعطیل کرد؟!!!!!!!
چون این تلویزیون که ملی نیست .صدای بلند یک عده خاص است .برای انها می زند ومی خواند
همون بهتر که سانسور نمیکنند و پخش نمیکنند... نخواستیم
ول کن بابا
براي اينکه نابغه ها را فراري داده
علت آن فقط بی سوادی است !!!
اقایی که این مقاله رو نوشتی میشه بفرمایید چی مون کپی نیست؟شما خودرو نداری؟خودرو کپیه.برو یه چیزی جدید اختراع کن سوار شو
فقط منوتو
وقتی که تقدیر آقای عسکری از احسان علیخانی را بخاطر برنامه «عصر جدید» دیدم بسیار معجب شدم، اقای عسکری به گونه ای از احسان علیخانی و تیم او تقدیر کردند که گویا این برنامه اولین بار است که توسط این تیم در دنیا ساخته میشود. این شو "عصر جدید" حدود دو دهه است که از امریکا شروع شده و تمامی کشورهای غربی با عناوین مختلف آن را پخش میکنند. کشور همسایه افعانستان هم بعد از استقرار نیروهای ناتو از این نوع برنامه ها که مجریان آن در خارج افعانستان زندگی کرده بودند، بخش میکردند. کپی کردن عیب نیست ولی کپی را به نام خود بخواهید ثبت جهانی کنید عیب است و از نظر حقوقی خلاف قانون مالکیت معنوی است. خیلی از شوهایی که در این چند سال در صدا و سیما باب شده کپی برنامه های غربی است ولی ظاهر آن را تغییر میدند.
تابناک لطفا پاک نکن. واقعاً برنامه های منو تو جذاب تر از برنامه های صدا و سیما است.
كلا همه چي حتي تو سينما كپي شده است. چون كار جديد فكر جديد ميخواد كه اين مجموعه و مجموعه هاي سينمايي مال اين حرفا نيستن نهايت كارشون كلاه قرمزي هست درحد بين المللي نيستن اين جايزه ها كه تو بخش بين الملل ميدن بيشتر سياسي هست تا فني
قسمت اول برنامه اعجوبه ها رو دیدم رفتار و تسلط مجری بسیار ضعیف بود . لبخندهایش نیز بدجور روی اعصاب بود .
اونقدر آدماهای فرسوده و بیسواد تو صدا و سیما هست که توان ساخت برنامه و ایده جدید ندارند.حداقل مجری درست حسابی میگذاشتید.
كارمند سفارشي قرار نيست ابتكار عمل داشته باشد و فقط حقوق مفت مي گيرد و گاهي هم بفرموده فيلم افشاگري پخش مي كند .
احسنت. برنامۀ اصلی خیلی جذابه...
فردا برنامه شب جمعه نيز كپي برداري ميشود
فك كنم در اتاق فكر عريض و طويل رسانه ميلي ميشينن برنامه هاي ديگر تلويزونها رو ميبينن اگر سانسور نتونن بكنن كپي برداري ميكنن بعد اجرا . در آخر سال هم كلي رزومه ميسازن كه فلان ساعت برنامه با فلان ميليون بيننده و 99درصد رضايت رو داشتيم و در آخر هم توقع 90 درصد بودجه كشور رو.
شبكه من و تو با چندنفر پرسنل و با چه ميزان سرمايه و چه ميزان بيينده در حال فعاليت است؟
در اتاق فكر اينها رو بررسي كنيد و از اون اتاق فكر برنامه ريزي و .... بياد بيرون.
از صداوسیمایی که مدیریت پر مخاطب ترین شبکه اش رو بجای پیشکسوتان و ریش سفیدان اون سازمان‌ به جوان سی ساله ی مسئول حراستش واگذار میکنه انتظار بیشتری نمیره. اتاقهای فکرش هم دست نوابغ نیست. بلکه مملو از بیکاران سابق هست که در دولت پاکدستان بصورت اتوبوسی استخدام شدند و معیار استخدامشون هم نه استعداد و تحصیلاتشون بلکه تعلق خاطر فکری به یک جناح خاص بود. نتیجش رو هم میبینیم که بودجه ی چندین هزار میلیارد تومانی صدا و سیما که باید صرف تولید‌ برنامه توسط برنامه سازان خوش‌فکر برای هشتاد میلیون ایرانی بشه٬ تبدیل به حقوق سر برج این چند ده هزار پرسنل گرامی میشه و البته با فراری دادن برنامه سازان حرفه ای توسط همین نورچشمی ها ٬ شاهد ساخت یک سری برنامه بی محتوا و آبکی و کپی کاری از روی سریالهای آمریکایی هستیم.
این هم تقصیر فردوسی پوره.........خخخخخخخخخخخخخ
وقتی قدرت خلاقیت در تولید یک برنامه چدید را نداری و حتی خلاقان این عرصه هم همکاری نکنند اونوقت باید از اصل کپی و پیست استفاده کنی تا مخاطبین را از دست ندی. البته مخاطبین همیشگی رسانه. ای کاش به جای تولید برنامه های بی کیفیت و کپی کردن، تولید برنامه های مفرح و شاد با خلاقیت همراه باشه
به همین دلیل که ایران خودرو یه بودجه ۱۳ رقمی مصرف کرده تا یه صندوق به ۲۰۶ اضافه کنه تابی جون.
این قضیه در مورد تولیدات صنعتی هم وجود داره ، اکثر تولیدات صنعتی ما و هم چنین اپلیکیشن ها کپی نمونه های موفق تجاری در دنیا هستن و ما عملا چرخ رو دوباره اختراع می کنیم و کلی هم در داخل کشور عکس و خبر و سخنرانی در باره اشون انجام میدیم
مهران غفوريان حتي براي كپي بهتر سبيل هم گذاشته !
از تلویزیونی که همه مدیرانش با سفارش و رانت و توصیه پدر عروس و امثالهم و بدون هیچگونه تخصصی پست گرفته اند انتظار خلاقیت دارید؟؟؟ این سازمان ورشکسته فقط بودجه بر کشور تحمیل کرده است و هر چه سریعتر باید جمع شود.
کپی کردن جای بیشتری برای هاپولی کردن داره
عزیز جان
چه ایرادی داره مردم هم تو این تلوزیون دیده بشن
شما فقط به کپی بودن برنامه اشاره میکنی ولی آیا افرادی که به عنوان مهمان شرکت میکنند هم کپی هستند؟
یه دلیلش نبود اعتماد به نفسه. انگاری که خود کارکنان صدا وسیما هم این دروغ باورشون شده که تلوزیون مخاطب نداره و همه دارن ماهواره می بینن.
عااااااالی
تلوزیون با کپی و ساخت این برنامه کمک به اقتصاد مقاومتی میکند و کارفرینی مینماید!!!شک نکنید
حالا خداییش تولید این برنامه ها چه اشکالی داره؟ آیا ایده گرفتن از دیگران در حوزه هایی که تاثیر بدی روی فرهنگ و سیاست و اقتصاد نداره اشکالی داره؟ ضمنا هر ادم منصفی میفهمه که بین دوبله یه برنامه با تولید داخلی اون خیلی تفاوت هست و مردم نسبت به برنامه ای که بچه های خودشون توش شرکت میکنن مسلما اقبال بیشتری دارن تا دوبله شده ی خارجی یه برنامه. چرا عادت کردین همیشه غر بزنین و تخریب کنین؟
با اطمینان می‌توان گفت بهترین و محبوب‌ترین شبکه‌ی فارسی زبان ماهواره‌ای شبکه‌ی منوتو می‌باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
پس بگو چرا ذهنت منحرف است
چه ربطی داشت ؟
مثلا بگویی اولین کشور مجری گری را ابداع کرد و بقیه کشورها هم کپی کردن
یک حرفی بزن که دچار پارادوکس نشوی در ضمن کپی کاری یعنی صفر تا صد ان کپی شده باشد!
وقتی می خری یعنی فقط پول خریداری شده را می دهی ولی وقتی می سازی عده تی نون می خورند
برو دنبال چیزهای دیگری باش برای کوبیدن صدا و سیما
چون ان جوری هیچ ما به اخای مالی و فرهنگی ندارد. چه سودی دارد که ببینیم مثلا کارن ۵ ساله فلان می کند؟ خخخخخ
شبکه منوتو را خیلی دوست دارم. برنامه‌های خیلی عالی دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
حال به هم زن
ای کاش تکنولوژی و اقتصادمون رو هم از همون جاها کپی می کردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
اقتصاد اونا که مفاسدش بیشتره
اتفاقا جناب آقای خدا بیامرز رفسنجانی کپی کرده که اینجوری شده
واقعا شرم آوره.
تقلید و پا در جای پای آمریکا گذاشتن واقعا شرم آوره.
واقعا شرم آور و گریه آور و دردناکه.
واقعیت این است که صدا و سیما به این طویلی و عریضی با چند هزار کارمند در مقابل شبکه ی منوتو با حداکثر 50 یا 60 کارمند شکست خورده است. حالا مسئولان صدا و سیما کی می خواهند آسیب شناسی این شکست را انجام دهند خدا داند!
اینو از جناب علی فروغی مدیر غیرمحترم شبکه سه بپرسین.
اتفاقا کپیش هیچ ایرادی نداره.اونا میخوان اعجوبه های کشور خودشون گنده کنند و بهشون اعتماد به نفس و به مردم جامعشون بگن هستند همچین کسایی که اعجوبه باشن.و از اون طرف به مادرا و بچه های کشورشون تلنگر بزنن که نسبت به استعداد بچشون احساس مسئولیت کنند.خوب این برنامه ایرانی برای بچه های کشور ما و مردم ماست و با استعدادهای ما کار داره.مثل این میمونه که بگی چرا تلویزیون اخبار میگه بریم اخبار اونارو دوبله کنیم.
غرب گرایی گذشته نویسنده و به غرب پرستی رسیده
اصلا شما چرا تحلیل می‌کنی برو تحلیل‌های غربیها رو ترجمه کن هزینش کمتره و البته احتمالا بیشتر به دلتون هم میچسبه
خیلی زشته صدا و سیما قوانین کپی رایت بین الملل رو رعایت نمیکنه
متاسفم واسه ایران
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر