بازدید 9200

رد صلاحیت‌ها همچنان بر سر اصلاح‌طلبان سایه انداخته است/ ناامیدی اصلاحات از بدنه اجتماعی، دلیل مطرح شدن موضوع «سرا»ست

هر چه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، موضوع ریزش آرا به ویژه در میان جناح اصلاح‌طلب، بیش از هر زمان دیگر خود را نشان می‌دهد. بسیاری از صاحب‌نظران این گروه بر این باورند که در این دوره، دیگر نمی‌توان بر راهکار‌های گذشته تأکید کرد و حتی شاید تکرار خاتمی هم اثر قبلی خود را نداشته باشد.
کد خبر: ۹۳۶۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۵ 10 November 2019

رد صلاحیت‌ها همچنان بر سر اصلاح‌طلبان سایه انداخته است/ ناامیدی اصلاحات از بدنه اجتماعی، دلیل مطرح شدن موضوع «سرا»ستهر چه به زمان انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم، موضوع ریزش آرا به ویژه در میان جناح اصلاح‌طلب، بیش از هر زمان دیگر خود را نشان می‌دهد. بسیاری از صاحب‌نظران این گروه بر این باورند که دیگر نمی‌توان در این دوره، بر راهکار‌های گذشته تأکید کرد و حتی شاید تکرار خاتمی هم اثر قبلی خود را نداشته باشد!

به گزارش «تابناک»؛ همین موضوع آن‌ها را بر آم داشته تا از روش نوینی برای کشاندن مخاطبان خود به پای صندوق رأی استفاده کنند. به همین دلیل، موضوع طرح «سرا» را در شورای عالی اصلاح‌طلبان مطرح نمودند و به دنبال اجرایی کردن آن برای انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ماه هستند.

بنا به اعلام شورای عالی سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان، این شیوه شفاف و دموکراتیک انتخاب نامزد‌ها، فساد سیاسی و نقش لابی‌های ناسالم در برآمدن نامزد‌ها را می‌کاهد، به شکل‌گیری فضای انتخاباتی و افزایش مشارکت و استفاده از فرصت انتخابات برای آگاهی‌افزایی کمک می‌کند و به شناسایی و برآمدن نامزد‌های شایسته و معرفی چهره‌های توانا و جدید به جامعه می‌انجامد.

اما این طرح با مخالفت‌های جدی روبه روست، به گونه‌ای که «غلامحسین کرباسچی»، دبیرکل حزب کارگزاران آن را روش انتخاب قلابی و دموکراسی وارونه خوانده و «اسماعیل گرامی مقدم»، سخنگوی حزب اعتماد ملی نیز آن را طرحی بسیار خام و غیرکارشناسی دانسته و گفته است: این طرح تنها تأمین کننده منافع افرادی است که می‌خواهند افراد مورد نظر خودشان را در لیست نهایی قرار دهند.

با این حال، بیشتر نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس، آن را یک طرح مترقی می‌دانند و بر این باورند که این طرح از پایین به بالاست و می‌تواند باعث ایجاد انگیزه در بدنه اجتماعی خود باشد.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: چیزی که اصلاح‌طلبان برای انتخابات این دوره مطرح کرده اند، یک مکانیسم پیشرفته و مترقی است، چون ما در دوره قبل انتقاداتی به نحوه انتخاب کاندیدا‌های نهایی به شورای سیاست‌گذاری وارد کرده ایم. انتقادات همیشه از سوی طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبی به این شورا وارد بوده و بحث‌ها تا به امروز نیز در خصوص انتخابات گزینه‌ها وجود دارد؛ علاوه بر این، انتقاد‌هایی هم در خصوص جوان گرایی افراد مطرح بود و اینکه چرا گزینه‌های منتخب، کسانی هستند که همیشه در قدرت بودند.

وی گفت: البته این انتقاد به دیگر نهاد‌های حکومتی نیز وارد است و اتفاقا اقداماتی هم صورت گرفته؛ اما باید این کار از سوی نهاد‌های مدنی با جدیت بیشتر انجام می گرفت.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: برای اینکه راه باز و مقبولیت اجتماعی موجود حفظ شود، به وجود یک پویایی تشکیلاتی نیاز بود. این موضوع البته از مدت‌ها پیش مطرح شده و تحقیقات هم نشان می‌دهد یکی از آسیب‌های کار‌ حزبی این است که در درون تشکل‌های سیاسی نیز به تدریج فرایندی شکل می‌گیرد که قدرت در انحصار این افراد می‌ماند و به نوعی افراد محدودی قدرت حزب را در دست می گیرند که این کار به تدریج باعث رکود می‌شود.

وی گفت: بنابراین این کار شاید باعث ایجاد پویایی در میان جوانان خواهد شد و آن نگرانی که برخی از اصلاح‌طلبان در خصوص کمرنگ شدن مشارکت مردمی و ناامید شدن بدنه اجتماعی این جناح بود، آن را به حرکت وادارد. شاید در هر استانی، سه یا چهار هزار تن از همین بدنه اجتماعی باشند که در زمان انتخابات، باعث نشاط انتخاباتی می‌شوند و اگر ما انتخاب افراد را به همین چند هزار تن بدهیم، طبیعی است که بدنه اجتماعی خود را به آینده امیدوار کرده ایم.

این نماینده در خصوص انتخاب افراد و همچنین احتمال رد صلاحیت گزینه‌های مؤثر گفت: از هم اکنون موضوع تأیید صلاحیت در بحث انتخابات تأثیر خود را گذاشته است. از آن جایی که تکلیف صلاحیت‌ها مشخص نشده، می‌بینید که کار اصلا جدی نشده و همه منتظرند تا ببینند شورای نگهبان چه خواهد کرد؛ بنابراین، همین موضوع هم مقداری بر بحث انتخابات سایه افکنده و در مقایسه با گذشته، آن شور و نشاط نیست، ولی به هر حال دیر نشده و هنوز زمان هست.

وی در پایان افزود: این وضعیت محاسنی هم دارد و مهم‌ترین آن این است که فضای کشور بیش از موعد مقرر انتخاباتی نمی‌شود و در زمان مناسب، این اتفاق می‌افتد و ساختار‌های دیگر را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل