بازدید 11635
۳

«سرخپوست» تازه‌ترین قربانی باج‌خواهی از فیلمسازان ایران

نسخه پرده‌ای فیلم سینمایی «سرخپوست» در شرایطی قاچاق شده که شواهد نشان می‌دهد سازندگان این فیلم سینمایی، تازه ترین قربانیان باج‌خواهی اینترنتی هستند؛ تحرکاتی که اگر با برخورد جدی و قاطع از سوی متولیان امر مواجه نشود، زمینه ساز یک سلسله اقدامات مشابه برای تحصیل مال مشروع از طریق قاچاق فیلم‌های سینمایی خواهد شد.
کد خبر: ۹۳۵۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۳ 09 November 2019

«سرخپوست» تازه‌ترین قربانی باج‌خواهی از فیلمسازان ایراننسخه پرده‌ای فیلم سینمایی «سرخپوست» در شرایطی قاچاق و در برخی کانال‌های تلگرامی توزیع شده که شواهد نشان می‌دهد سازندگان این فیلم سینمایی تازه ترین قربانیان باج‌خواهی اینترنتی هستند؛ تحرکاتی که اگر با برخورد جدی و قاطع از سوی متولیان امر مواجه نشود، زمینه‌ساز یک سلسله اقدامات مشابه برای تحصیل مال مشروع از طریق قاچاق فیلم‌های سینمایی خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ سرخ‌پوست دومین فیلم نیما جاویدی که به زعم گروهی از منتقدین، بهترین محصول سینمای ایران سال 1397 است، به تازگی از روی پرده عریض سینما پایین آمده و تاکنون نوبت عرضه‌اش در شبکه نمایش خانگی است. فیلمساز به واسطه آنکه پشتیبانی یک سرمایه گذار میلیاردر را داشته، توانسته به جای ثبت تصاویر در محیط‌های واقعی، لوکیشن مطلوب خودش را طراحی کند و بسازد؛ هرچند کل این لوکیشن ساخته نشده و بخش وسیعی از دکور جلوه‌های ویژه کامپیوتری است.

اکنون نسخه قاچاق این فیلم سینمایی در تلگرام، پخش و به طور واضح از روی پرده سالن سینما ضبط شده است. نسخه پرده‌ای فیلم‌های سینمایی معمولاً در سالن‌های سینمای کم‌مخاطب و به طور خاص سانس‌های کم‌بیننده این سالن‌ها بدون هماهنگی با صاحبین سالن‌ها ضبط می‌شود؛ اما نتیجه عدم دقت و نظارت صاحبان این سالن‌هاست. این نسخه‌ها معمولاً کیفیت بالایی ندارند، ولی برای گروهی از مخاطبان کنجکاو تأثیرگذار است و به ریزش فروش فیلم منتهی می‌شود.

«سرخپوست» تازه‌ترین قربانی باج‌خواهی از فیلمسازان ایران

با این حال اکنون روش دیگری باب شده و پس از ضبط نسخه پرده‌ای که پیش از این برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» نیز رخ داده بود، درخواست باج می‌شود. عاملان این اقدامات مجرمانه پس از انتشار نسخه پرده‌ای فیلم سینمایی در کانال‌های تلگرامی، در تماس با عوامل فیلم‌ها تأکید می‌کنند، می‌توانند فیلم را حذف کنند اما اقدامات فنی برای حذف فیلم هزینه دارد و غیرمستقیم باج‌‌خواهی کرده و پس از دریافت این باج، فیلم‌ها را از کانال‌ها حذف می‌کنند.

اطلاعات «تابناک» حکایت از آن دارد که رقم‌های درخواستی بین ده تا پانزده میلیون تومان است و باج‌خواهی‌ها با هدف کاهش انگیزه فیلمسازان برای پیگیری حقوقی، با مطالبه رقم‌های سنگین همراه نیست.

بر پایه بررسی‌های «تابناک» تاکنون هیچ فیلمسازی حاضر نشده به این باج‌خواهی‌ها پاسخ مثبتی دهد و از طرق حقوقی پیگیر رفع مشکل شده‌اند؛ اما ممکن است مواردی نیز به پرداخت باج منتهی شده باشد که از نظرگاه رسانه‌ها دور مانده باشد.

با وجود این، علاوه بر آنکه باید همه سالن‌های سینما از سوی سازمان سینمایی مکلف شوند، حاوی دوربین و نظارت دقیق باشند تا بستر لازم برای چنین اقداماتی فراهم نشود، انتظار می‌رود با عاملان این اقدامات مخرب که امنیت سرمایه را در سینما به مخاطره می‌اندازد برخورد قاطعی شود تا برخی درصدد برنیایند به چنین تحرکاتی دامن بزنند و باج‌خواهی از صاحبان فیلم‌های سینمایی به یک موج بزرگ تبدیل نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
این مشکل براحتی قابل حل و پیگرده
اولین و راحتترین راهش اینه فیلم ها با برند سینما بروی پرده بره (که راحتتر قابل پیگرد باشه)
دوم اینکه سالن ها مجهز به دستگاه های شناسایی موبایل و دستگاه های ضبط بشن
سومیش هم که خیلی واجبه دوربینه (البته خیلی هاشون دارند اونایی که ندارن تهیه کنند)
سایت لایوفارسی این نسخه رو گذاشته. پیگیری کنید که این سایت بسته بشه.
برای جلوگیری از این نوع فیلمبرداری بهتره که مارک و آرم هر سینما گوشه پرده نصب بشه یا شماره ای رو پرده بیوفته که مخصوص همون سالن سینما باشه تا معلوم بشه که در کدوم سینمایی ضبط فیلم صورت گرفته .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر