بازدید 4955

مکرون: ایران برای اولین بار آشکارا از توافق خارج شده

رئیس جمهوری فرانسه مدعی شد که ایران برای نخستین بار آشکارا از توافق هسته‌ای خارج شده است و این اقدام را "تغییری اساسی" نسبت به مواضع پیشین تهران دانست
کد خبر: ۹۳۵۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱ 06 November 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، رئیس جمهوری فرانسه امروز (چهارشنبه) گام چهارم برجامی ایران را تصمیمی جدی خواند و خبر داد که در روز‌های آینده رایزنی‌هایی با همتای آمریکایی خود و ایرانیان انجام خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون امروز در سفارت فرانسه در چین به خبرنگاران گفت: در روز‌های آتی رایزنی‌هایی از جمله با طرف ایرانی انجام خواهم داد که باید منجر به نتیجه‌ای شود.

وی همچنین مدعی شد که ایران برای نخستین بار آشکارا از توافق هسته‌ای خارج شده است و این اقدام را "تغییری اساسی" نسبت به مواضع پیشین تهران دانست.

مکرون اعلام کرد که هفته‌های آتی به افزایش فشار‌ها بر ایران برای بازگشت به چارچوب توافق اختصاص خواهد داشت و افزود که این اقدام باید همراه با "کاهش برخی از تحریم ها" باشد.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: بازگشت به وضعیت عادی تنها زمانی رخ می‌دهد که ایران و ایالات متحده در مورد از سرگیری نحوه اعتمادسازی توافق کنند.

وی افزود که این موضوع را با رئیس جمهوری آمریکا به بحث خواهد گذاشت.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه دیروز (۱۴ آبان) با صدور بیانیه ای، تصمیم جمهوری اسلامی ایران در گام جدید کاهش تعهدات برجامی را مغایر با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خواند و خواستار بازگشت تهران به این توافق شد.

اگنس ون در مول سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر افزایش ظرفیت غنی سازی خود، مخالف توافق وین است که فعالیت‌ها را در این زمینه به شدت محدود می‌کند.

وی ادامه داد: با شرکای خود منتظر گزارش‌های بعدی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در مورد اعلامیه‌ها و اقدامات ایران هستیم. فرانسه همچنان به توافقنامه هسته‌ای وین متعهد است و از ایران نیز می‌خواهد به تعهدات خود در چارچوب این توافقنامه پایبند باشد و بطور کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

ریم ممتاز (Rym Momtaz) خبرنگار پولیتیکو نیز که در این کنفرانس خبری حاضر بود در توییتی نوشت: مکرون بار دیگر چارچوب تفاهم بر سر فعالیت‌های هسته‌ای پس از سال ۲۰۲۵ ایران و همچنین فعالیت‌های موشکی و ثبات منطقه‌ای را مطرح کرد.

وی افزود: چندجانبه گرایی نیرومند قدرتمند‌تر از یکجانبه گرایی پرهیاهو است. آمریکا خطا کرد که یکجانبه از برجام خارج شد و نتیجه آن بالاگرفتن تنش‌ها در منطقه شده است.

امروز و در راستای اجرای دستور رئیس جمهوری و شورای عالی امنیت ملی ساعتی پیش مخزن (سیلندر) ۲۸۰۰ کیلویی که حاوی حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم گاز هگزا فلوراید اورانیوم (۶ UF) است تحت نظارت بازرسان آژانس بین اللملی انرژی اتمی پس از انتقال از مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن (نطنز) به مجتمع غنی سازی شهید دکتر علیمحمدی (فردو) در سالن خوراک دهی مجتمع فردو قرار گرفت.

حسن روحانی رئیس جمهوری دیروز ۱۴ آبان در آیین افتتاح کارخانه نوآوری آزادی گفت: از فردا با نظارت آژانس گام چهارم و جدید را برمی‌داریم. ما طبق برجام یکهزار و ۴۴ سانتریفیوژ در فردو داریم. در برجام قرار ما این بود که این‌ها در فردو بچرخند، اما گاز به آن‌ها تزریق نشود. امروز به سازمان انرژی اتمی دستور خواهم داد که از فردا گازدهی را در فردو آغاز کند
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان