بازدید 13512
۴

دلیل عجیب برای ترخیص یک شبه خودروهای "کرمان موتور"/ ورود سازمان بازرسی کل کشور به پرونده ترخیص ۱۰۰۰ خودرو در گمرک

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان در پاسخ به این پرسش که چقدر عدم دسترسی به کامیون می‌تواند پاسخ قانع کننده‌ای برای عدم ترخیص این خودرو‌ها در مهلت قانونی باشد، به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: این خودرو‌ها اصلا خودروی حملی نبوده است و نبود کامیون برای ترخیص بی معناست.
کد خبر: ۹۳۵۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵ 06 November 2019
دلیلی عجیب برای ترخیص یک شبه خودروهای
 
تابناک اقتصادیمهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان در پاسخ به این پرسش که چقدر عدم دسترسی به کامیون می‌تواند پاسخ قانع کننده‌ای برای عدم ترخیص این خودرو‌ها در مهلت قانونی باشد، به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: این خودرو‌ها اصلا خودروی حملی نبوده است و نبود کامیون برای ترخیص بی معناست.

به گزارش تابناک اقتصادی، دولت در مورخه ۱۶ دی ماه سال گذشته مجوز ترخیص ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک را برای چهار ماه صادر کرد. به دلیل عدم هماهنگی‌های لازم بین دستگاه‌ها در مدت چهار ماه کمتر از هزار دستگاه خودرو از گمرک خارج شدند و به همین علت دولت دو ماه دیگر این مهلت را تمدید کرد. در مهلت دو ماهه دوم نیز طبق آمار ارائه شده ۶۷۰۰ دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شدند. در مجموع حداکثر ۸ هزار خودرو در شش ماه مهلت برای ترخیص خودرو‌ها از گمرک توانستند مجوز ورود به کشور را بگیرند و حدود ۵ هزار دستگاه خودرو در گمرکات باقی ماند.

در چند روز اخیر وزارت صمت مجوز خروج ۱۰۴۸ خودروی دیگر از گمرکات کشور را صادر کرد که  آمار‌ها نشان می‌دهد حدود هزار دستگاه خودرو از این ۱۰۴۸ خودرو ترخیص شده متعلق به شرکت کرمان موتور بوده و سایر خودرو‌ها نیز متعلق به چهار شخص حقیقی می‌باشد.

نکته جالب این بود که دستور ترخیص این خودرو‌ها توسط وزارت صمت صادر شده بود و این در حالی بود که دولت هیچ مصوبه تازه‌ای برای ترخیص خودرو‌های دپو شده در گمرک نداشت. به همین خاطر مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که با توجه به اینکه دولت هیچ مصوبه‌ای در این خصوص نداشته و موضوع ترخیص خودرو‌های وارداتی نیز با ابهامات زیادی مواجه است، روز دوشنبه (مورخه ۱۳ آبان ۱۳۹۸) انجمن واردکنندگان خودرو در نامه‌ای به سازمان بازرسی کل کشور، موضوع را مطرح کرده و خواستار ورود نهاد‌های نظارتی به این حوزه شد و بر این اساس، از روز سه شنبه (مورخه ۱۴ آبان ۱۳۹۸) نهاد‌های نظارتی به این پرونده ورود کرده و سازمان بازرسی کشور نیز آن را در دست پیگیری دارد.

ترخیص ۱۰۴۸ خودرو از ۵ هزار خودروی باقیمانده در گمرک که هزار دستگاه آن نیز متعلق به شرکت خاصی بوده است، این پرسش را ایجاد کرد که چرا این خودرو‌ها یک شبه اجازه ترخیص پیدا کردند؟

حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی طی مصاحبه‌ای در پاسخ به این پرسش گفت: این خودرو‌ها در مهلت قانونی تعیین شده در مصوبه دولت برای ترخیص تشریفات گمرکی را طی کرده و حقوق گمرکی آن‌ها پرداخت شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر مدارک این خودرو‌ها برای ترخیص مشکلی نداشت چرا در مهلت قانونی و شش ماهه دولت برای ترخیص، از گمرک خارج نشدند، گفت: این موضوع مربوط به گمرک می‌شود و گمرک باید پاسخگو باشد،  اما در رابطه با عدم خروج این خودرو از گمرکات کشور در مهلت قانونی به من گفته‌اند که در زمان یاد شده کامیون و وسیله نقلیه برای خروج و انتقال خودرو‌ها پیدا نشده بنابراین خروج خودرو‌ها از گمرکات به تعویق افتاده است! مدرس خیابانی در پاسخ به این سوال که این پاسخ کمی عجیب نیست، گفت: بله این پاسخ برای من هم جالب است.

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان در پاسخ به این پرسش که چقدر عدم دسترسی به کامیون می‌تواند پاسخ قانع کننده‌ای برای عدم ترخیص این خودرو‌ها در مهلت قانونی باشد، به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: این خودرو‌ها اصلا خودروی حملی نبوده است و نبود کامیون برای ترخیص بی معناست. وی افزود: این خودرو‌ها در انبار این گروه خودروسازی در گمرک بوده است و علت عدم ترخیص آن‌ها تمام شدن مهلت مصوبه هیات دولت برای ترخیص بوده است.

مهدی دادفر ادامه داد: استدلال نبود کامیون برای ترخیص این ۱۰۴۸ خودرو در مهلت قانونی دولت، این پرسش را مطرح می‌کند که آیا هر واردکننده‌ای که هم اکنون خودروهایش در گمرک دپو شده است می‌تواند با تهیه کامیون، خودرو‌های خود را از گمرک ترخیص کند؟

وی افزود: اگر فرض بگیریم که مشکل عدم ترخیص این خودرو‌ها از گمرک عدم دسترسی به کامیون بوده باشد، حالا باید از دولت این پرسش را پرسیدکه وقتی برای ترخیص ۱۰۴۸ خودرو کامیون وجود نداشته است چگونه باید واردکنندگان در مهلت دو ماهه‌ای که دولت داده بود برای ترخیص ۱۲ هزار خودرو کامیون جور می‌کردند؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
از اول تیر انصراف داده ام. کرمان موتور یکماه باید 100 میلوین من رو بر می گردوند. تا حالا هیچ خبری نیست. داره 6 ماه میشه. هیچ کس هم جوابگو نیست.
دوباره بازی جدید راه انداختن
من مشتری چه گناهی دارم ۸ ماه پول بنده دست شرکت کرمان موتور است ، لطفا و خواهشا با پول سرمایه ملت بازی نکنید ، پول این خودروها خیلی وقته توسط مردم تسویه شده و فقط بازنده مردم هستند و نه کرمان موتور
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
عزیز آن موقع ک با توهم زرنگی تشریعف بردی و در دریای گرانی خودرو موج سواری نمودی باید فکر الانش رو میکردی
نگران هم نباش
سلام
برادر اين الانتراها ترخيص نخواهند شد
جايگزين با جك ميشوند
اگر قصد گرفتن پولتون دارين هرچه زودتر پيگير انصراف بشويد
ياعلى
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان