بازدید 4462

ابلاغ سیاست های اجرایی اشتغال دانش آموختگان

کد خبر: ۹۳۵۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶ 06 November 2019

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: سیاست های اجرایی اشتغال دانش آموختگان تکمیل شد و بزودی ابلاغ می شود.

به گزارش  مهر، منصور کبگانیان در حاشیه یکصد و بیست و سوم شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این جلسه ۳ موضوع در دستور کار قرار گرفت، افزود: در ابتدای جلسه گزارشی از علم و فناوری در ۲ محور مطرح شد که یکی از محورهای آن «بررسی کیفیت پیشرفت علمی کشور» بود؛ چرا که در برخی از رسانه‌های خارجی کیفیت مقالات و تولیدات علمی کشور زیر سوال قرار گرفته، گرچه در همان گزارش‌ها اعتراف به رشد مقالات علمی ایران شده است.

رتبه اول جمهوری اسلامی ایران در منطقه از نظر میزان مقالات استناد شده

وی با تاکید بر اینکه در این جلسه با عدد و رقم میزان کیفیت مقالات ایران مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: بر اساس گزارشی که در این جلسه ارائه شد، در مطالعاتی وضعیت کیفیت مقالات ایران با ترکیه، عربستان و رژیم اشغال‌گر قدس در بازه زمانی ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹ مقایسه شد و ‌این مطالعات نشان داد جمهوری اسلامی ایران از نظر میزان مقالات استناد شده در رتبه اول در منطقه قرار دارد.

کبگانیان درصد مقالات استناد شده ایران را ۷۰.۸ دهم درصد دانست و یادآور شد: این میزان برای ترکیه ۶۰.۳، عربستان سعودی کمی پایین‌تر و نزدیک ایران ۷۰.۸ و رژیم اشغال‌گر قدس ۶۷ درصد است.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، میزان استنادات به مقالات را یکی از شاخص‌های مناسب برای ارزیابی کیفیت مقالات ذکر کرد و ادامه داد: در شاخص همکاری‌های بین‌المللی ایران وضعیت قابل توجهی دارد؛ ولی به دلیل اعمال تحریم‌ها، از کشور ترکیه بالاتر و از عربستان و رژیم اشغال‌گر قدس مقداری پایین‌تر هستیم.

وی درصد مقالات منتشر شده Q۱ را یکی دیگر از شاخص‌های مهم ارزیابی کیفیت مقالات نام برد و خاطر نشان کرد: در این شاخص جمهوری اسلامی ایران با ۲۷.۹ دهم درصد از کشور ترکیه پیشی گرفته است. این میزان برای کشور ترکیه ۲۷.۷ دهم درصد برآورد شده است و دو عربستان و رژیم اشغال‌گر قدس درصد بالاتری از ایران دارند.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی وضعیت تاثیر استنادی در جهان را از دیگر شاخص‌های مورد ارزیابی در این گزارش دانست و توضیح داد: اگر این عدد به یک برسد، می‌توان از تاثیر استنادی در سطح دنیا رضایت داشت که این عدد برای ایران ۸۹ صدم درصد (۰.۸۹) است.

کبگانیان با تاکید بر اینکه در خصوص کیفیت نقدهایی داریم، ولی نه آن چنان که برخی از رسانه‌های بیگانه بزرگ‌نمایی می‌کنند، یادآور شد: در رابطه با برخی از مقالات که در آنها احتمالا خطا و با نکات غیر قابل قبولی یافت می‌شود، نیز در حال بررسی هستیم و مقداری نگرانی در این زمینه وجود دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر این موضوع حساس است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این نکات همان تقلبات علمی است، توضیح داد: این خطاها تعبیر به تقلبات علمی می‌شود، ولی این تعبیر یک تعبیر علمی نیست؛ چرا که برخی از این موارد تقلب محسوب نمی‌شود و مربوط به نحوه درج اسامی نویسندگان در استناد دادن به مقالات دیگران می‌شود و ناشی از ناآگاهی محققان در کپی‌برداری‌ها است.

کبگانیان با تاکید بر اینکه با این افراد برخورد قانونی خواهد شد، اظهار داشت: از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز خواسته شده است تا در شورای سیاستگذاری خود به این موضوع رسیدگی کند.

وی اضافه کرد: بر این اساس در این جلسه تمام اعضا تاکید کردند که کیفیت مقالات ایران آن چنان نبوده است که رسانه‌های بیگانه بخواهند کیفیت آنها را زیر سوال ببرند.

ابراز نگرانی نسبت به بودجه‌های حوزه فضایی

کبگانیان محور دوم این گزارش را مربوط به تحقیقات حوزه فضایی دانست و یادآور شد: در بررسی برخی از کشورهای منطقه و رقبا مشاهده کردیم که بودجه‌های بسیار خوبی برای برخی فعالیت‌های فضایی هزینه کرده‌اند و در این جلسه نسبت به بودجه‌های حوزه فضایی ابراز نگرانی کردیم.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، با بیان اینکه در این جلسه از میزان اعتباراتی که صرف فعالیت‌های فضایی می‌شود، اعلام نگرانی شد، افزود: از این رو از مسؤولان حاضر در جلسه خواسته شد تا اعتبارات این حوزه را رصد کنند.

ابلاغ سیاست‌های اجرایی اشتغال دانش‌ آموختگان به دستگاه‌ها

دبیر ستاد علم و فناوری شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی ادامه سیاست‌های اجرایی اشتغال دانش آموختگان را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه نام برد و گفت: در جلسه گذشته این سیاست‌ها مطرح شده بود، ولی یکی از بندها و مواد مربوط به ماده ۵ سیاست‌های اشتغال باقی مانده بود که در این جلسه محتوای این ماده تایید شد.

و ی با بیان اینکه در جلسات گذشته اختلاف نظری در زمینه مرجع و نهاد پیگیری کننده ماده ۵ این سیاست‌ها وجود داشت، گفت: بر اساس کار کارشناسی انجام شده اعضا تصویب کردند که مرجع پیگیری کننده ماده ۵ این سیاست‌ها وزارت کار باشد.

کبگانیان ادامه داد: ما از وزارت کار درخواست کردیم که گزارش‌های مربوط به این ماده را تهیه کند و در اختیار ستاد قرار دهد.

وی با تاکید بر اینکه با این مصوبه سیاست‌های اجرایی اشتغال دانش‌ آموختگان تکمیل شد، از ابلاغ آن به دستگاه‌ها در آینده نزدیک خبر داد.

تذکر به دانشگاه پیام نور درباره اشکالات اساسنامه دانشگاه

قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به ارائه درخواست دانشگاه پیام نور در زمینه منطقه‌بندی و اجرای سیاست‌های آمایشی، گفت: علاوه بر آن اساسنامه این دانشگاه به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور نیز مورد بحث قرار گرفت؛ چرا که اساسنامه این دانشگاه دارای اشکالاتی است که در این جلسه به ریاست این دانشگاه تذکر داده شد.

وی در این باره توضیح داد: در اساسنامه‌های قبلی این دانشگاه بدون آنکه تایید شورای عالی انقلاب اسلامی گرفته شود، تغییراتی اعمال شده بود و از این دانشگاه خواسته شد تا در اولین زمان ممکن اساسنامه این دانشگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مراحل تصویب را طی کند.

کبگانیان با بیان اینکه در زمینه آمایش آموزشی و منطقه‌بندی اختلاف نظرهایی وجود دارد، خاطر نشان کرد: در این جلسه مقرر شد تا بر اساس ماموریت‌های خاص دانشگاه پیام نور مورد آمایش آموزشی قرار گیرد؛ چرا که این دانشگاه در فضای مجازی و با استفاده از امکانات الکترونیکی ویژه خدمات آموزشی خود را ارائه می‌دهد.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این دانشگاه در زمینه زیرساخت‌ها کمبودهایی دارد که باید جبران شود، ادامه داد: در نهایت در این جلسه مصوب شد که رئیس دانشگاه پیام نور با همکاری دبیرخانه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با توجه به ویژگی‌های خاص این دانشگاه طرح آمایش آموزشی را اجرایی کند و اگر منطقه‌بندی را مد نظر دارد نیز، اساسنامه آن را بر اساس منطقه‌بندی مورد بازنگری قرار دهد تا پس از انجام کار کارشناسی، موضوعات دانشگاه پیام نور مجددا در جلسات ستاد مطرح شود.

کبگانیان با بیان اینکه طرح آمایش با توجه به این نکات در این جلسه به تصویب نرسید، یادآور شد: عمده‌ترین دلیل آن خاص بودن دانشگاه پیام نور است و نمی‌توان مانند سایر دانشگاه‌ها اقدام به اجرای طرح آمایش آموزشی کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان