بازدید 8941
تأملی بر فهرست به روز شده مرگ و میر‌های «حمل» دانش آموزان؛

باز هم حادثه مرگبار برای وانت دانش آموزان؛ دو کشته و چندین مصدوم در بشاگرد!

صبح امروز، پیش از آنکه ساعت کاری ادارات آغاز شود و حتی بسیاری از مردم از خواب برخیزند، شماری از دانش آموزان در مسیر «حمل» به مدرسه دچار حادثه شده، متأسفانه دو تن از ایشان جان باختند و آن گونه که خبر می‌رسد، حال یکی دو تن دیگر از ایشان وخیم است؛ رویدادی به شدت تکراری!
کد خبر: ۹۳۵۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ 05 November 2019
تابناک اجتماعی
«وانتِ دانش آموزان»؟ شاید استفاده از این ترکیب عجیب در بسیاری از نقاط جهان، تعجب شدید شنوندگان را به دنبال داشته باشد، اما در کشورمان یادآور رویداد‌های مرگبار و دردناک پرشمار است.

به گزارش «تابناک»؛ صبح امروز، پیش از آنکه ساعت کاری ادارات آغاز شود و حتی بسیاری از مردم از خواب برخیزند، شماری از دانش آموزان در مسیر «حمل» به مدرسه دچار حادثه شده، متأسفانه دو تن از ایشان جان باختند و آن گونه که خبر می‌رسد، حال یکی دو تن دیگر از ایشان وخیم است.

رویدادی که ساعت ۶:۴۵ صبح در مسیر روستای دستگرد از توابع بشاگرد (استان هرمزگان) برای خودروی وانت سایپا که حامل ۷ یا ۸ یا ۱۳ یا ۱۵ (باور کنید همه این اعداد در روایت‌های مسئولان مختلف از حادثه آمده!) به وقوع پیوسته و به گفته مسئولان آموزش و پرورش شهرستان، دلیلش نقص در سیستم ترمز خودرو بوده است.
 
آن گونه که خبر می‌رسد، دانش آموزان حادثه دیده اهل روستای سگرکن از توابع بخش گافر و پاراموند بوده‌اند و در کمال تعجب، بعد از حادثه با خودرو‌های عبوری به بیمارستانی در بشاگرد منتقل شده‌اند؛ موضوعی که رئیس اورژانس تأکید دارد در نتیجه اطلاع ندادن حادثه به ۱۱۵ بوده است.
 
البته این نخستین بار نیست که اهالی شرق این استان شاهد وقوع چنین حوادثی هستند و پیشتر نیز واژگونی سرویس‌های مدارس روستایی در این خطه یا همان وانت‌های حمل دانش آموزان مسبب جان باختن برخی آینده سازان بشاگردی شده‌اند. رویدادی که اگر فکر می‌کنید قرار است جلوی تکرارش گرفته شود، سخت در اشتباهید!
 
اگر در این خصوص تردید دارید، مرور این تاریخچه مختصر از برخی حوادث رقم خورده برای دانش آموزان در سال‌های گذشته می‌تواند برایتان رهگشا باشد. با این یادآوری که قرار نیست، همه حوادث رقم خورده برای دانش آموزان را مرور کنیم بلکه قصد داریم تنها یک نمونه از حوادث در هر سال را مورد بازخوانی مختصر قرار دهیم.


۱۳۹۷ – اردوی وانتی


اردیبهشت ماه سال گذشته و همزمان با افزایش گلگشت‌های عمومی در مناطق خوش آب و هوای کشور، مسئولان یک مدرسه ابتداییِ روستایی از توابع شهرستان بانه (استان کردستان) تصمیم گرفتند، دانش آموزان را به اردو ببرند و برای این کار از ووانت تویوتایی بهره گرفتند که ظاهرا متعلق به یکی از اهالی روستا بود. خودرویی که در مسیر بازگشت واژگون شد تا از ۱۰ دانش آموزی که حمل می‌کرد، یکی آسمانی شود و هشت تن مصدوم و روانه بیمارستان.


۱۳۹۶- فاجعه آپدوم


«خیلی‌ها دخترانشان را به مدرسه نمی‌فرستند، اما من می‌خواستم که بچه هایم درس بخوانند...»؛ این بریده سخنان پدری اهل روستای آپدوم از توابع نیکشهر (استان سیستان و بلوچستان) است که سه دخترش را با پرداخت وجهی به باجناقش، با وانت او روانه مدرسه می‌کرد و شنیدن خبر تصادف وانت با کامیون و جان باختن چهار دانش آموز در دم از جمله هر سه دخترس، زخمی نیست که چه بسا تا ابد التیام بیابد.


۱۳۹۵- زنگ خطری برای امروز


از میان رویداد‌هایی که در سال ۹۵ بری وانت‌های حامل دانش آموزان رقم خورده، حادثه مرگبار حومه بشاگرد قابل تأمل‌تر به نظر می‌رسد، به ویژه آنکه رویداد مرگبار امروز نیز در این شهرستان به وقوع پیوسته است؛ رویدادی از جنس واژگونی خودروی نیسان حامل ۱۹ دانش آموز خوابگاهی کمیته امداد در مسیر روستای درکاه به سمت خمینی شهر که جان یک دانش آموز را ربود. با این یادآوری که یک ماه و نیم قبل از آن، وانت دیگری حین حمل دانش آموزان این خطه واژگون شده بود.

*** توضیح دوباره

لازم است بار دیگر یادآور شویم که قرار نبوده و نیست حوادثی از جنس تصادفات جاده‌ای را مرور کنیم که در بطنشان دانش آموزان قرار دارند یا حتی تصادفاتی که برای دانش آموزان رقم خورده (مثل تصادف خودروی سمند با ۱۳ دانش آموز در روز گذشته) یا حتی رویداد‌های پرشماری مانند واژگونی اتوبوس‌های اردو‌های دانش آموزی، بلکه تنها نمونه‌هایی از حوادث رقم خورده برای وانت‌های حامل دانش آموزان را مرور کرده ایم.

۱۳۹۴- ۲۹ مصدوم در سه هفته

هرچه محرومیت بیشتر، به کارگیری وانت برای سرویس مدارس بیشتر و حادثه بیشتر؛ با این فرمول احتمالا حدس این مهم که استان سیستان و بلوچستان در صدر این دست حوادث قرار دارد، کار دشواری نباشد. استانی پهناور که بسیاری از دانش آموزانش از تحصیل بازمی‌مانند و از میان آن‌هایی که شانس مدرسه رفتن را پیدا می‌کنند هم کسر قابل توجهی در معرض خطر تصادفات وانتی هستند. مثل ۱۵ دانش آموز اهل روستا‌های بخش بنت از توابع نیکشهر که در فروردین ۹۴ با واژگونی وانت حاملشان مصدوم شدند یا ۱۴ دانش آموز دیگر اهل این خطه که سه هفته بعد با رویدادی مشابه مواجه شدند.

۱۳۹۳- مرگ ۳ گنج

طی یکی دو سال اخیر نام قلعه گنج به واسطه طرح و تدابیر مفصل مسئولان برای رهایی اش از محرومیت وسیع و شدید به گوش بسیاری مان خورده، اما در سال ۹۳ یکی از عواملی که موجب شد بسیاری با نام این خطه در جنوب استان کرمان آشنا شوند، خبر مرگ سه دانش آموز در واژگونی وانتی بود که نقش سرویس مدرسه ایشان را بازی می‌کرد. وسیله‌ای برای سوق این دانش آموزان به شکوفایی استعدادهایشان و نقش آفرینی در رهایی قلعه گنج از اوج محرومیت‌ها که موجب روانه کردن این گنج‌ها به دیار باقی شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
خود شما از گذاشتن این اخبار دیگه خجالت نمیکشید؟ واقعا شرم داره! از پایه همه چیز خرابه. یعنی این کشور نمیتونه یک مقدار از کفار غرب نشین درس بگیره و جاده ها و حمل و نقل و غیره اش رو درست کنه. مگه ما چه چیزمان کمتر است از آنها؟ همه چیز داریم و هیچ چیزی نداریم. صبح تا شب داریم یه شعار را تکرار میکنیم و هیچ چیز که هیچ چیز. خب حتما یه جای کار اشکال داره. واقعا برای خودم و ایرانی و ایران متاسفم. ما که سوختیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
برای لبنان میسازند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
بله دیگه ؛ آقایون به فکر مظلومان جهان هستند ،
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
ببخشید اشتباهی منفی دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸
برادر من. چرا به تابناک کار داری؟ خدا خیرش بده که اقلا خبر رو منتشر میکنه..
مگه مهمه؟ اصلا این دنیا دار فانیه اصل نیست برا مسئولین ما
مسئولين به جاي حل مشكلات اين چنيني تو فكر چند همسري هستند . من جاي شما بودم از خجالت خودكشي مي كردم .
اولویت اول مدارس عراق و لبنان اگه چیزی ماند شاید مدارس ایران
بعد از سال ها گریه مردم برای سرنوشت غم انگیز این «بدبخت ها» همین الان در سایت شما خبری است که نشان می دهد خواهر زن وزیر ارتباطات ماهی 69 میلیون تومان حقوق می گیرد بعد این فاجعه برای بچه های محروم راحت می توان یک ماه به آن خانم حقوق نداد و این مشکلات را حل کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
ظاهراً اومدن كه دورهمي بگيرن و بخورن
به جاش تو کربلا استادیوم ساختیم مظلومین اونجا برن برقصن واسمون !
با سلام
متاسفانه نگاه سازمان برنامه و بودجه کشور به آموزش و پرورش ، نگاهی اقتصادی است و تراکم دانش آموز در کلاس را ، عدد به دست آمده از تعداد دانش آموز تقسیم بر تعداد معلم آن استان می داند بدون توجه به پراکندگی روستاها و گستردگی برخی استان ها و ادارت آموزش و پرورش هم ناچار به تجمیع مدارس با دانش آموزان کم جمعیت می نماید و دانش آموزان آن روستای مورد نظر مجبورند برای ادامه تحصیل به روستاهای همجوار عزیمت کنند یا در بهترین حالت در مدارس شبانه روزی روستا یا شهرهای اطراف تحصیل کنند که صد البته مدارس شبانه روزی هم به لحاظ اعتبارات وضعیت مناسبی ندارند.
البته مقرر شده مبلغی تحت عنوان کمک هزینه ایاب و ذهاب به این دانش آموزان پرداخت شود که متاسفانه رقم آن در سنوات اخیر ناچیز بوده و با توجه به محرومیت و نبود وسایل نقلیه مناسب ، اولیاء دانش آموزان معمولا ناچار به استفاده از وسایل نقیله غیر متعارف و نا ایمن می شوند.
در این بین قیمت بالای وسایل نقلیه عمومی و عدم توان خرید از طرف رانندگان و به صرف نبودن خرید آن ها و جاده های غیر ایمن هم مزید بر علت می باشند. در نتیجه هنوز بهترین وسایل نقلیه بین شهری ما مینی بوس های بنزی است که بعضا 40 سال از عمر آن ها گذشته است.
نسبت به صد سال قبل پیشرفت کردیم
اندازه ٤٠٠ سال پيشرفت كرديم .
دانش اموز نباید سوار نیسان سایپا بشن چرا برا اینجور دانش اموزانی سرویس مانند مینی بوس ویا ون تهیه نمی کنن و اون جادها را هم تمیز اسفالت و کارسناسی نمی کنن خب مگه مشکل چی هست
اندوه لبنان كشت ما را !
آیا مسئولان دلشان به درد نمی آید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
فقط بفکر بچه های خودشان هستند مانند حداد عادل
شماهاکه پول ندارید چرابچه به دنیامیارید،اون بچه چه گناهی کرده بایددرفقروبدبختی زندگی کنه
منظورم به پدرخودم هم هست يک کارگرساده هفت تابچه
به خدابه کسانی بایدبله چشم بگيم که حتی دست چپ وراست شون رابلدنیستن وباحقوقی که به مامیدن حتی نميشه یک وعده غذای سیرخوردن
پاسخ ها
آزادیخواه
| United States of America |
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
وقتی سرویس ندارن برن مدرسه توقع داری مثل یک شهروند تحصیل کرده ی با منطق فکر بکنند؟ روستاییند مدرسه درست با معلم ندارن که چیزی یادشون بده خانواده های کم سواد خواستن بچه هاشون حداقل 2تا چیز بیشتر یاد از خودشون بهتر بشن,اون بالایی ها دوست ندارن مردم با سواد بشن درس بخونن دوست دارن مردمو بی سوادو خرافاتی نگه دارن
مسئولان ایران در فکر غم و اندوه سوریه و لبنان!!
استاد حیف و میل منابع و نعمت ها هستیم ... بهتر نیست کمی هم به فکر تنظیم خانواده و کنترل جمعیت باشیم آیا کشوری که بیش از نیمی از آن کویر و بیابان است ظرفیت جمعیت 80 میلیونی را دارد ؟
از افراد فقیر و مستمند جامعه ایران عاجزانه خواهشمندم از تولید مثل اکیداً بپرهیزند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
احسنت. واقعاً که حق گفتی.
یک بار تو چله زمستان در اردبیل ما چند نفر دانش آموز رو که جز نخبگان مدرسه ابتدایی بودیم با وانت پیکان به مسابقه علمی بردند باور کنید مغزمون یخ زد
بنازم عدالت را! یکجا حقوق‌های نجومی، املاک نجومی و وام‌های نجومی یکجا هم جاده‌ خراب و سرویس وانت برای دانش‌آموزان مظلوم.
تشکر و سپاس از مسئولان محترم بابت اینهمه حماسه‌آفرینی
عوضش امنیت داریم!
برای روشن شدن مقصر ابتدا باید به سوالاتی پاسخ داده شود.
مسئولیت جابجایی دانش آموزان تا مدرسه در این مناطق عمدتا محروم، بر عهده چه کسی است. آیا خانواده مسئولیت دارد یا آموزش و پرورش؟
اگر جابجایی وظیفه والدین است آیا آنها برای کاهش هزینه ها به جای گرفتن سرویس مناسب برای کودکانشان، آنها را با وانت جابجا می کنند. (تابناک در خبر واژه حمل را استفاده کرده است مگر اینها کیسه سیمان یا گوسفند هستند که واژه حمل را استفاده کرده اید؟)
آیا مسئولان مدرسه و آموزش و پرورش این ممنوعیت را به والدین اعلام کرده بودند؟
خانواده های این دانش آموزان هر کدام چند فرزند داشته است و حاکمیت چرا به جای تبلیغ بی پروای فرزندآوری، اقتصاد خانوار و تناسب میان تعداد فرزندان با سطح توانایی اقتصادی خانواده به این مردم آموزش داده نمی دهد؟ با این فرمول هر خانواده حق داشتن یک فرزند را خواهد داشت اما داشتن فرزندان بیشتر منوط به بهبود شرایط خانواده به لحاظ اقتصادی و دسترسی به امکانات باید باشد.
به هر حال در برخی مناطق شرایط تحصیل کودکان به قدری شکننده است که اگر از خانواده یا از حکومت درخواست شود که به دلایلی مبالغی بیشتر در آن منطقه هزینه کند، عملا یا مدرسه تعطیل می شود و یا والدین از فرستادن کودکشان به مدرسه خودداری می نمایند.
انوقت نگران كم شدن جمعيت هستيم هرروز خودمان نسل كشي ميكنيم
از یک طرف بچه های بیگناه مردم به علت نبود ابتدایی ترین امکانات پرپر میشن

از طرفی دیگر ؛ آقایان مسئول به فکر چندهمسری و اختلاس و.. دیگر هستند .

تنها راه نجات از این بدبختی و ذلت این است که ؛

یک غیر ایرانی مدتی سکاندار مملکت بشه ؛ تا یاد بگیریم ؛ چگونه اختلاس نکنیم ، یاد بگیریم چگونه دخالت نکنیم ، یاد بگیریم فقط و فقط باید به فکر منافع ملی بود و بس .
قابل توجه غلامعلی حداد عادل!
اصلاح‌طلب و اصولگرا همگی بر سر یک سفره‌اند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر