بازدید 7400
برای اولین بار در تاریخ ایران؛

گشایش واردات کالا بدون نیاز به دلار‌های نفتی/ ضرورت توجه ویژه به توان داخل و صادرات غیرنفتی

با آغاز تحریم‌های نفتی ایران، صادرات نفت و متعاقب آن درآمد‌های ارزی دولت به شدت کاهش یافت و به گفته رئیس کل بانک مرکزی میزان کاهش درآمد‌های ارزی ۴۰ میلیارد دلار بوده است. این کاهش درآمد‌های ارزی برخلاف تصورات رایج، نتوانست خللی در واردات کالا به کشور ایجاد کند چرا که برای اولین بار ارز صادرات غیرنفتی جایگزین ارز نفتی بودجه شد و دولت به غیر از کالا‌های اساسی، حتی یک دلار هم ارز بابت واردات کالا‌ها پرداخت نکرد.
کد خبر: ۹۳۴۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴ 04 November 2019
تابناک اقتصادیبا آغاز تحریم‌های نفتی ایران، صادرات نفت و متعاقب آن درآمد‌های ارزی دولت به شدت کاهش یافت و به گفته رئیس کل بانک مرکزی میزان کاهش درآمد‌های ارزی ۴۰ میلیارد دلار بوده است. این کاهش درآمد‌های ارزی برخلاف تصورات رایج، نتوانست خللی در واردات کالا به کشور ایجاد کند چرا که برای اولین بار ارز صادرات غیرنفتی جایگزین ارز نفتی بودجه شد و دولت به غیر از کالا‌های اساسی، حتی یک دلار هم ارز بابت واردات کالا‌ها پرداخت نکرد.

به گزارش تابناک اقتصادی، درست یک سال پیش در چنین روزی بود که دور دوم تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان آغاز شد. آمریکا در بخشی از تحریم‌های دور دوم اعلام کرد که از تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۷ هر گونه معامله با شرکت نفت ایران، شرکت ملی نفت کش ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) و خریداری نفت، محصولات نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران را ممنوع می‌باشد. هدف از تحریم‌های نفتی این بود که آمریکا از این طریق بتواند درآمد‌های ارزی ایران را کاهش دهد و بر اقتصاد ایران تاثیر بگذارد.

بعد از دور دوم تحریم‌های نفتی، صادرات نفت ایران بیش از ۷۵ درصد کاهش یافت!

تحریم‌های نفتی ایران در دو دوره اعمال شد. در ۱۳ آبان ۹۷ که دور دوم تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان آغاز شد، آمریکا هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، اسپانیا، یونان و ایتالیا را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرد و شش ماه به آن‌ها مهلت داد که نفت سایر کشور‌ها را جایگزین نفت ایران کنند. در ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری معافیت‌های نفتی این هشت به پایان رسید و آمریکا این معافیت‌ها را تمدید نکرد.

آمار‌های منتشر شده توسط اس اند پی گلوبال پلاتس نشان داد که صادرات نفت ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸، یعنی زمانی که آمریکا هنوز از برجام خارج نشده بود، ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار بشکه در روز بوده است. در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹، یعنی پس از اعمال اولین دور تحریم‌های نفتی توسط دولت ترامپ، صادرات نفت ایران به یک میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه در روز رسید. مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که در دور اول تحریم‌های نفتی، صادرات نفت ایران در مقایسه با قبل از خروج آمریکا از برجام، ۳۷ درصد کاهش یافت.
 
 
بعد از اعمال دومین دور تحریم‌های نفتی (بعد از ۱۱ اردیبهشت ماه)، برآورد‌ها از صادرات ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز حکایت دارد. این نشان می‌دهد که در دور دوم تحریم‌های نفتی صادرات نفت ایران در مقایسه با قبل از خروج آمریکا از برجام، بیش از ۷۵ درصد کاهش یافته است.

اُفت درآمد‌های ارزی ایران

با کاهش درآمد‌های نفتی ایران به عنوان اولین و اصلی‌ترین منبع تامین ارز، طبیعتاً درآمد‌های ارزی ایران نیز کاهش یافت. صندوق بین المللی پول در پیش بینی اخیر خود اعلام کرد که میزان صادرات نفت ایران در نتیجه تحریم‌های دولت آمریکا به حدود ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. همچنین عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی که اخیراً در جمع فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی حاضر شده بود از کاهش ۴۰ میلیارد دلاری درآمد‌های ارزی کشور گفت که طبیعتاً بخش بزرگی از این کاهش درآمد‌های ارزی به کاهش درآمد‌های نفتی به دلیل تحریم‌ها باز می‌گردد.

وارداتی که لنگ دلار‌های نفتی نماند!

در شرایطی که درآمد‌های ارزی کشور از محل صادرات نفت به شدت کاهش یافته بود، این گونه تصور می‌شد که واردات کشور که در سال‌های گذشته به دلار‌های نفتی وابسته بود با خللی جدی مواجه خواهد شد. وارداتی که برای کشور اهمیت دو چندانی داشت چرا که بخش بزرگی از این واردات به کالا‌های سرمایه‌ای و واسطه‌ای مربوط می‌شد که برای چرخیدن چرخ تولید، واردات آن‌ها ضروری بود.

بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات کالا‌های غیرنفتی و تزریق آن‌ها به سامانه نیما، اما نگذاشتند که واردات کشور با خللی مواجه شود. محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات در نشست خود با خبرنگاران در مورخه ۱۱ آبان ماه سال جاری در این رابطه گفت: امسال اولین سالی است که دولت به غیر از کالا‌های اساسی، حتی یک دلار هم ارز بابت واردات کالا‌ها نداده است، به نحوی که ارز صادرات غیرنفتی جایگزین ارز نفتی بودجه شده است. وی با بیان اینکه از اول فروردین ۹۸ تا ۸ آبان امسال، ۱۰ میلیارد و ۳۴۴ میلیون یورو فروش ارز صادراتی بوده و ۸ میلیارد و ۳۸۱ میلیون یورو تامین ارز واردات انجام شده است، افزود: اکنون سامانه نیما بالغ بر ۱.۵ میلیارد یورو مازاد ارزی داشته و عرضه در آن بیش از تقاضای ارز است.

نقش دولت در جداسازی واردات از دلار‌های نفتی

این دستاورد جدا شدن واردات کشور از دلار‌های نفتی و تامین واردات از کانال ارز‌های حاصل از صادرات کالا‌های غیرنفتی، اما به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی نیز باز می‌گشت.

در ابتدا دولت در تیرماه سال گذشته برای مدیریت تقاضای ارز، واردات بخشی از کالا‌های غیرضرور به کشور را ممنوع اعلام کرد. سپس با روی کار آمدن عبدالناصر همتی در بانک مرکزی، تلاش شد تا ارز‌های حاصل از صادرات کالا‌های غیرنفتی به منظور تامین ارز مورد نیاز برای واردات، به کشور باز گردد. بانک مرکزی ۵ روش را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا‌های غیرنفتی به کشور در نظر گرفت که این ۵ روش عبارت بودند از: فروش ارز در سامانه نیما، عرضه ارز در صرافی ها، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری ارز پروانه صادراتی و نیز واگذاری ارز به بانک مرکزی.

همچنین بانک مرکزی شیوه‌هایی را برای برخورد با صادرکنندگانی که ارز‌های حاصل از صادرات کالا‌های غیرنفتی را به کشور باز نمی‌گرداندند در نظر گرفت که از آن جمله می‌توان به برخورد‌های قضایی اشاره نمود.

در مجموع سیاست‌ها و روش‌های اتخاذ شده و همکاری صادرکنندگان باعث شد تا برای اولین بار ارز مورد نیاز واردات کالا‌ها (غیر از واردات کالا‌های اساسی) از محل ارز حاصل از صادرات غیرنفتی تامین شود و حتی هم اکنون سامانه نیما با ۱.۵ میلیارد یورو مازاد ارزی رو به رو باشد که خود عاملی برای ثبات این روز‌های بازار ارز و دستاوردی دیگر برای دولت است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
چقدر باید کسی ساده و زود باور باشد که قبول کند
ما توانستیم ظرف تنها یکی دو سه سال اقتصاد کشور را که ۸۰ درصد به نفت وابسته بوده در این شرایط هرج و مرج تجارت و بانکداری و محدودیت های شدید تحریم ها و تولیدات صنعتی و کشاورزی آزاد کنیم !!؟؟
....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
الان چند سالی است که صدرات بیشتر از واردات ارزشسود دهی دارد منتهی با پول نفت می خواستند اداره کنند
در ضمن بودجهای که نفت بهذان اختصاص می یابد کمتر از ۲۵ درصد بوده در طول این سال ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
دروغ شاخ دار۷۰ درصد مردم تو فلاکت زندگی میگذرانند
مهدی
| Germany |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
دروغ هرچه گنده تر تاثیرش بیشتر!
اقتصاد ما به نفت وگاز وصل است و با طماطه و پیاز هم که برای خود تولید کافی نداریم هم اقتصاد صادراتی نمیشود ،کارخانه های تولیدی هم یکی بعد از دیگری خصوصی و بسته شد و بساز بفروشی را با آن رونق دادند.
حال از کجا کشور روی پا است؟
اقتصاد قاچاق !؟
جدا؟!
پس چرا واردات ۱۵۰۰ قلم کالا رو ممنوع کردید؟!
قطعلت یدکی اتوموبیل به سختی و گران گیر میاد چون همگی وارداتی هستند!
این واردات ادعایی آقایون چی هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
برای اینکه دوباره این تراز به هم نخورد وقتی ریال ارزشش بیشتر شد وارد کنند گان به صرفشون است که واردات بیشتر کنند
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
گلستان شده اوضاع
خدایا تحرییییییییم
(اکنون سامانه نیما بالغ بر ۱.۵ میلیارد یورو مازاد ارزی داشته و عرضه در آن بیش از تقاضای ارز است.)
شما اینو میگید دستاورد اقتصادی؟
وقتی به بهانه حمایت از تولید داخلی جلوی واردات کالاها رو میگیرید معلومه که ارز هم اضافه میاد.
یه بار هم پای درد دل تولید کننده ها بشینید .
پاسخ ها
بهزاد
| Sweden |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
خودتون کامنتتون رو بخونید ببینید بخش اول و دومش چه ربطی بهم دارند ؟ اول شکایت میکنید که چرا به بهانه تولید ملی جلوی واردات رو گرفتند و بعد میگین پای درد و دل تولید کنندگان بشینن ؟ خب تولید کننده که باید خوشحال باشه از این شرایط!
شاید منظور شما از تولیدکنندگان همون مونتاژکارها هستند که دستشون به قطعات و مواداولیه نمیرسه ؟
کار صحیح و دلسوزانه دست مریزاد داره . جلو رانت دلار 4200 تومنی هم بگیرند عالی میشه
إن شاء الله روزی برسه که نیازی به فروش نفت نداشته باشیم و با صادرات کالاهای غیر نفتی اقتصادمون را بچرخونیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
انوقت نفت کشور که سرمایه ملی است را کشورهای همسایه که میادین مشترک داریم می فروشند به قول معروف به ریش ایرانی می خندند.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
منظورتوقف فروش نفت خام بود نه توقف استخراج
میتونیم پتروشیمی های بیشتر احداث کنیم هم مشکل اشتغال حل میشه هم ارز آوری بیشتری داره
همه اش کتمان و تحريف واقعيات. اکثر توليديها به دليل عدم تخصيص ارز و يا سنگ اندازي در تامين ارز نقدي توسط صاحبان منصب متوقف و ورشکسته شده اند چه بسيار توليديها که بسته شدند و کارگرانش بيکار. چرا فرافکني مي کنيد وقتي مي گوييد بيشتر از 2200 دلار نمي تواني حقيقي و حقوقي تهيه کني يعني عملا واردات را قفل کردين فقط عده اي و تعدادي معدود سازمان و نهاد رانتخوار مي توانند با ارز فرمايشي شما واردات انجام دهند. و کالاهاي وارداتي ديگر در بازار وجود نداشته و يا وارده قبلي است کشور را به بن بست کشانده و هورا سر ميدهيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
عجب
پس چرا کارگران هنوز کار می کنند؟
به شرطی که این صادرات غیر نفتی مواد خام معدنی مثل سنگ آهن بافق یزد و مس کرمان و بنتونیت خراسان شمالی و سنگ های فراوری نشده ی اصفهان و.... نباشه
سلام
لطفا پيگيري فرماييد تا روي وادات قطعات يدكي خصوصا براي ناوگان حمل و نقل عمومي كار كنند در غير اينصورت سال آتي حمل و نقل عمومي با معضل بزرگي مواجه خواهد شد .
نه فدات شم اگه دیدی رب و میوه چند تا کالای دیگه که تاریخ مصرف زود دارن واس خاطر عراق که اشوب الان مرزها بسته ان. جون خودت تابی این هم پخش نکن
امروز رفت از یکی از تولید کنندگان داخلی کفش برای خانمم بگیرم نیم چکمه را میفرمود ۸۰۰ هزار تومان.
پیدا است تولیدکننده های داخلی وقتی خیالشان از نبود رقیب خارجی راحت باشد قیمتشان را ۵ برابر پارسال میکنند
دستااااااااااورد بزررررررگی است
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
سزای گران فروش نخریدن است و بس
مازاد ارز داریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اقای تاج در تلویزیون چیزی غیر از ادعاهای شما را میگوید برای دادن دستمزد یک مربی فوتبال.
مازاد ارز داریم پراید چرا قیمت پارسال نمیشود؟؟؟؟؟؟؟
مازاد ارز داریم و در ۲ روز پراید ۳ میلیون روش رفته؟؟
مازاد ارز داریم بدهند خودروسازان قطعات وارد کنند تا خودروهای شاهکارشان را اقلا این قدر از توش کم نکنند و یک چهار چرخ را به اسم خودرو به مردم ندهند
مازاد ارز داریم
خدا را شکر
از بعد از بیرون امدن امریکا از برجام همه مشکلات کشور حل شده و روزی ۱۰۰ تا کارخانه افتتاح میشود و بیکاری کم شده و سفره های مردم رنگین تر از قبل و .....
ارز نیمایی به کسی نمی دهند خودتان هم میدونید.
گزارش بیشتر رپرتاژ انتخاباتی است برای دولت تا گزارش اقتصادی.
تورم سر به فلک کشیده ان وقت دولتی ها ذوق می کنند و اگهی میدهند در سایتها برای خودشان چاپ کنند؟ واقعا خجالت اوره؟؟؟؟؟
نرخ ارز تو سر من بخورد مگر با ارز و دلار زندگی می کنم که مدام یک عدد ارز را میگویند ولی از ان طرف پنیر و نان و گوشت قرمز و سفید و پوشاک و مسکن و خودرو گران شده ؟؟؟
اقایون دست بردارید از این کارها‌.
اقای احمدی نژاد هم مدام ادعاهای خاصی میکرد منتهی مردم در عمل شاهد سخت تر شدن شرایط میبودند.
دلار دلار دلار
یورو یورو یورو یورو
اف ای تی اف اف ای تی اف
پالرمو پالرمو
بازار متشکل ارزی
طرح مکرون
طرح ژاپن شینزو ابه
طرح عمران خان
..
.
بس کنید بابا
مردم را این قدر مسخره نکنید.
اقای همتی و نوبخت سیستم مالی کشور را تعطیل کرده اند با رکود مطلق
اخر این چه وضعشه؟؟؟؟
از سایت شما بعید بود این مقاله تابلو تابلو دولتی را چاپ کنید.
تمام این حرفها فقط حرف مفت فعلا دولت در حال خالی کردن جیب مردم از طریق قبضهای برق وگاز ومالیات وقظع یارانه ها ی مردم که گفتند پول امام زمان
نتیجه دشمنی الکی و پرهزینه با آمریکا یعنی همین
دروغ شاخدار و خنده دار که اشک آدم عاقل را در می آورد
اولا خیلی چیزایی که وارد میشه ما خودمون میتونیم تولید کنیم که هم دلار ندیم بره و هم اشتغال زایی شه
دوما تا کی سوزن و بیل و فرقون وارد کنیم واقعا تا کی؟
گوشت هم که خودمون داریم نمیتونیم با قیمت مناسب پخش کنیم مجبوریم واردش کنیم
بنده همین امروز از یکی از کشور های همسایه برگشتم تمامی قیمت ها به غیر از بنزین و حمل و نقل از ایران ارزانتر بود!!! نمی‌دونم چرا کشور ما با این همه موهبت خدادادی به این روز افتاده؟! ماشین های اسقاطی و اشغالی هم نداشتن در ضمن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار