بازدید 3476
۱

تحریم آمریکا، فرصتی برای ایران

کد خبر: ۹۳۴۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۳ 04 November 2019

پایگاه خبری اسپوتنیک روسیه در تحلیلی، تحریم‌های آمریکا را فرصتی برای ایران اعلام کرد.

به گزارش ایبِنا به نقل از  پایگاه روسی نوشت: اینکه ایالات متحده آنقدر مستاصل شود تا بخواهد صادرات و واردات سنگ و مصالح ساختمانی را برای کشوری مانند ایران تحریم کند نشان می دهد که سیاست موسوم به فشار حد اکثری آمریکا بر علیه ایران به چه بن‌بستی رسیده است.

ایران خود یکی از تولید کنندگان بزرگ و صادر کننده مصالح ساختمانی در جهان است وحداقل در این زمینه نیاز به واردات ندارد. پس تحریم آمریکا در این زمینه فقط می تواند در زمینه صادرات این مواد تاثیر گذار باشد که خود برای مردم ایران یک غنیمت است.

در ادامه این گزارش آمده است: ایرانی‌ها شاید نتوانند از این پس کالای لوکس ساختمانی تولید کشورهای اروپایی را خریداری کنند اما با توجه به اینکه ایران کشوری است که صفر تا صد منابع مورد نیاز خود برای تولید مصالح ساختمانی در اختیار دارد این ماجرا می تواند یک فرصت باشد تا کالای ایرانی جای کالای خارجی را در این کشور بپوشانند.

همچنین اگر این ماجرا بر صادرات خاک و سنگ و مواد ساختمانی از ایران پیاده شود خیلی عالی خواهد بود چون اخیرا برخی سودجویان اقدام به قاچاق خاک و سنگ ایران به کشورهای همسایه، مخصوصا کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، می‌کنند. امری که بسیار به ضرر ایران و ایرانی‌ها بوده که بالطبع این ماجرا می تواند به نفع ایران باشد و به ضرر این کشورها که نیازهای ساختمانی خود را از ایران وارد می‌کنند.

با توجه به اینکه کشورهای دیگر منطقه که می توانند جایگزین ایران در صادرات خاک و سنگ به این کشورها باشند، یعنی هند و پاکستان، قوانین بسیار سفت و سختی برای منع صادرات خاک خود به کشورهای دیگر دارند بدیهی است این تحریم ها بیش از اینکه بخواهد بر ایران تاثر بگذارد بر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاثیر خواهد گذاشت.

همچنین می توان توقع داشت که توقف صادرات این محصولات از ایران به کشورهای دیگر منجر به عرضه بیشتر آن در داخل کشور گردد و بالطبع به دلیل عرضه بالا قیمت ها بشکند و پایین بیاید و شاید هم منجر به کاهش قیمت های افسار گسیخته مسکن در این کشور گردد.

با توجه به این شرایط می توان گفت که تحریم های جدید آمریکا فقط نشان می دهد آمریکایی ها چه قدر مستأصل شده اند و چه قدر به بن بست رسیده اند تا به دنبال تحریم هایی مانند پروژه‌های ساختمانی بروند. اگر آمریکایی ها نفت ایران را تحریم نکرده بودند قطعا تا به حال دولت های ایران نمی توانستند برنامه ای برای فعالیت بدون نفت داشته باشند اما از زمانی که ماجرای تحریم نفت ایران مطرح شد دولت های مختلف ایران همه به تکاپو افتادند تا بودجه خود را کمتر و کمتر به نفت وابسته کنند و امروزه می توان گفت وابستگی بودجه ایران به نفت به حدود بیست درصد رسیده در حالی که زمان انقلاب در ایران بودجه این کشور، مانند دیگر کشورهای همجوار، بیش از ۹۵ درصد به نفت وابسته بود و دولت ها هیچ همتی از خود برای درآمد زایی نشان نمی دادند.

در واقع یکی از دلایل اقتصادی واجتماعی انقلاب وحتی اعتراضات امروزی در دیگر کشورهای منطقه مانند عراق هم همین ماجرا بود. به همین دلیل می توان گفت این تحریم ها برای دولت ایران یک فرصت به حساب می آید تا با تدبیر خود (آنگونه که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت) با آن به مقابله بپردازند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مثل صفر تا صد ماشین و غیره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل