بازدید 4319

بی‌توجهی دستگاه‌های علمی به علوم انسانی

کد خبر: ۹۳۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳ 30 October 2019

افتتاحیه مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو امروز، هشتم آبان ماه با حضور رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم و محمدرجبی، رئیس شورای علمی مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، محمد رجبی، رئیس شورای علمی مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو در مراسم افتتاح مدرسه روزگار نو گفت: خداوند در قرآن نام حق را برای خود، قرآن، خلقت آسمان و زمین، عدالت، صداقت برگزید در واقع خداوند هر امری که تحقق پیدا کند آن را جلوه ای از حق می داند پس فلسفه، عرفان و علم نیز دنبال حقیقت است.

وی با بیان اینکه هر کسی نیز که به دنبال باطل برود، مدعی حق است؛ بنابراین همه خود را در جست و جوی حق می دانند، تصریح کرد: حق درهر دوره ای جلوه ای خاص خود را دارد.

رجبی با بیان اینکه مجموعه ای از پژوهشگران و دردمندان که من بیش از ده سال است آنها را می شناسم در مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو جمع شده اند، تصریح کرد: انتخاب نام روزگار نو برای این مدرسه بیانگر این است که هر روزی روزگار نویی است.

رئیس شورای علمی مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو با تاکید براینکه ما نباید در پیله و چارچوب افکار تنگ گذشته باقی بمانیم گفت: سوال این است اگر امروز پیامبر ظهور می کرد چه دستوری برای ما داشت در هر حال امروز شاهدیم که سلفی ها فکر می کنند باید آنچه را که از همان زمان بوده تکرار کنیم.

آموزش ها و پژوهش ها در مدرسه روزگار نو، نوتر می شود

وی با اشاره به اینکه ما 12 امام داشته ایم که هر کدام جلوه خاصی در دوران خود داشته اند و هر کدام تجلی نور واحد محمدی (ص) بوده است، افزود: اگر می خواهیم پیامبر(ص) را ببینیم باید او را در چهره علی (ع)، امام حسین، امام حسین(ع) و امام زمان که در تمام اعصار حضور دارد، ببینیم.

رجبی با بیان اینکه آموزش ها و پژوهش ها در مدرسه روزگار نو به دنبال فراهم آوردن شرایطی است که ما نوتر بیندیشیم، تصریح کرد: اصل هیچ وقت تغییر نمی کند ولی فروع دائم در حال تغییر است.

رئیس شورای علمی مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو با اشاره به اینکه اصول ما به حق منتهی می شود؛ ولی جلوه های فروع در هر زمان و شرایطی متفاوت است، افزود: برخی ها تصور می کنند که جهان با فکر ماکیاولی تغییر کرده است اما واقعیت این است که ماکیاولی نیز آنچه می گفت واقعیت های قبل و زمان خود بوده است.

وی با اشاره به اینکه ما امروز دچار یک دو گانگی هستیم، تصریح کرد: با پیروزی انقلاب یک جریان انقلابی ظهور کرد و یک جریان نیز که وجود داشت، چهره عوض کرد و این دو جریان امروز در تضاد با هم قرار گرفته اند؛ با این وجود امروز باید ببینیم که آیا در همه شئون زندگی ما خدا و حق حضور دارد و این قابل تامل است.

رجبی با بیان اینکه خوشحالیم در مدرسه روزگار نو به فلسفه، حکمت، عرفان، علوم خاص دینی و علوم انسانی به معنای امروز توجه شده تصریح کرد: یکی از اشتباهات ما این است می گوییم در 22 بهمن انقلاب کرده ایم و این در حالی است که کار ما از آن زمان آغاز شده است.

دستگاه های علمی وقتی برای علوم انسانی نمی گذارند

داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم نیز در این مراسم گفت: یکی از گرفتاری های ما این است که دستگاه های علمی یا مراکز سیاست علم به علوم انسانی وقتی نمی گذارند و به آن توجه نمی کنند.

وی با بیان اینکه دورکین در قرن 19 بیش از هزار صفحه در توجیح علوم انسانی نوشته با این وجود می توان گفت علوم انسانی در چالش به وجود آمده، افزود: واقعیت این است امروز در سیاست های علمی و فرهنگی ما این گفتمان غلبه کرده که اگر فیزیک و شیمی داشته باشیم، کار تمام است و این در حالی است که فیزیک و شیمی را نمی توان در همه جا برد و توقع داشت این علوم منشا اثر باشند.

اردکانی با بیان اینکه ما دانشمند و علم کم نداریم اما نیاز ما به دانش است، تصریح کرد: ما دانش را در جای خود قرار نداده ایم.

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه علم آدم را به کمال می رساند و پژوهش علمی نیز برای این است که انسان به کمال انسانی برسد تصریح کرد: سیاست علم کشور نمی تواند مبتنی بر مقاله نوشتن باشد در هر حال اگر ژاپنی ها و آمریکایی ها این کار را می کنند به خاطر این است که دانشگاه به بازار نرود تا در مقامی بماند که بتواند به بازار یاری برساند.

وی با اشاره به اینکه معتقدم ما از علم چیزی نمی فهمیم و این در حالی است که عالم هستیم، تصریح کرد: دانستن علوم انسانی می تواند علم را به ما بیاموزد؛ البته این فلسفه است که بیشتر این کار را می کند.

اردکانی با تاکید براینکه باید علوم انسانی را با نظر انتقادی بخوانیم و به قصد علم آموزی و حقیقت جویی به سمت علم برویم، اظهار کرد: اگرتسلیم حق باشیم هیچ علمی نمی تواند ما را منحرف کند.

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه ما با علوم انسانی می توانیم جهان کنونی را بشناسیم نه با فیزیک اظهار کرد: علوم انسانی باید آموخته شود تا مجال فکر پیدا کنیم.

شناخت اروپا برای ما مطلوب نیست

وی با اشاره به اینکه علوم انسانی جامع وضع کنونی عالم است؛ بنابراین برای شناخت وضع کنونی ابتدا باید خود را بشناسیم، تصریح کرد: شناخت اروپا برای ما مطلوب نیست ولی با این حال اروپا در جهان تاثیری داشته که نمی توان آن را نشناخت؛ البته اروپای پپه امروز که نمی تواند در مقابل ترامپ بایستد متاثر از تاثیرات اروپا بر جهان نیست.

همچنین علی امرایی، مدیر اجرایی مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو گفت: این مدرسه جایی برای مواجهه متفکران برجسته با مسائل بحرانی زمانه ماست.

وی افزود: این مدرسه مکانی برای بازاندیشی زندگی خوب در جهان معاصر بوده و نوعی بازاندیشی از منظر سامان تاریخی، سیاست، دانش و هنر در آن انجام می شود.

مدیر اجرایی مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو از گردهم آوردن اندیشمندان مختلف با نظریه ها و پس زمینه های مختلف خبر داد و گفت: موضوعات درس گفتارها در مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو می تواند مبتنی بر پیشنهاد اندیشه ورزان و پژوهشگران بیرون مدرسه باشد در هر حال از هر ایده نویی از جانب هر اندیشه ورزی استقبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما میزبان کسانی خواهیم بود که اندیشه ها، طرح های کلان سیاسی، ایده هایی برای نوآوری اجتماعی، ایده هایی برای بهبود اوضاع و مواجهه با مسائل پیچیده و بغرنج و هم چنین توان رقم زدن تغییر را داشته باشند، تصریح کرد: در این مدرسه تلاش می کنیم تا شرایط تبادلات میان دانشگاهیان با زمینه ها و رشته های علمی مختلف را در راستای شبکه سازی فراهم کنیم. همچنین تلاش می کنیم تا با شبکه سازی و همکاری با اندیشمندان سراسر کشور در فضای علوم اجتماعی و انسانی حدالامکان پلی برای ارتباط و دیالوگ با علوم انسانی و اجتماعی جهانی باشیم.

وی در پایان گفت: علاقه مندان به مباحث علوم انسانی می توانند جهت ثبت نام در سلسله جلسات و گفتارهای مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو به سایت این مدرسه مراجعه کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر