بازدید 18874
۲

صداوسیما به وب‌سایت‌های متفرقه دانلود فیلم مجوز داد، وزارت ارشاد سکوت کرد

در شرایطی که وی‌اوی‌د‌های اصلی زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز زیر بار دریافت مجوز از صداوسیما نرفته‌اند و از عواقب این کار نگرانند، صداوسیما در یک پاتک جدی، به چهار وب‌سایت متفرقه دانلود فیلم مجوز فعالیت داد؛ اقدامی که با سکوت وزارت ارشاد همراه شده و می‌تواند نشانه آن باشد.
کد خبر: ۹۳۲۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶ 24 October 2019

صدور مجوز فعالیت برای وب‌سایت‌های متفرقه دانلود فیلم توسط صداوسیمادر شرایطی که وی‌اوی‌د‌های اصلی زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنوز زیر بار دریافت مجوز از صداوسیما نرفته‌اند و از عواقب این کار نگرانند، صداوسیما در یک پاتک جدی، به چهار وب‌سایت متفرقه دانلود فیلم مجوز فعالیت داد؛ اقدامی که با سکوت وزارت ارشاد همراه شده و می‌تواند نشانه آن باشد که سازمان سینمایی و دیگر بخش‌های دولت به عنوان مدعیان پیشین اعمال حاکمیت در این حوزه‌ها، انگیزه لازم را برای حفظ حوزه استحفاظیه خود ندارند و از مواضعشان عدول کرده‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ «او تی تی / OTT»‌ها نظیر «آی پی تی وی / IPTV» و «وی او دی / VOD» جزو بسترهای تازه مورد توجه در فضای بین‌المللی است. دست‌کم در ایران، ظاهراً آنچه «آی پی تی وی / IPTV» را از «وی او دی / VOD» تفکیک می‌نماید، برخورداری از امکان «پخش زنده / broadcasting» یا «بازپخش زنده / re-broadcasting» است. در همین راستا «وی او دی / VOD» در یک وضعیت بلاتکلیف در سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعمال حاکمیت می‌شود.

در شرایطی که دولت با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید دارد، متولی vod به عنوان بستر عرضه فیلم و سریال همچون شبکه نمایش خانگی، سازمان سینمایی است و این اختیارات را در چارچوب با صدور پروانه‌های ساخت، نمایش و توزیع این آثار از سوی سازمان سینمایی تلقی می‌کند، سازمان صداوسیما نیز خود را متولی این حوزه تصور می‌کند و این دعوا ادامه دارد. با وجود آنکه برخی نهادها به وی او دی‌های زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد ابلاغ کرده بودند که یا از صداوسیما مجوز می‌گیرند و یا با آنها برخورد می‌شوند، آنها درخواست استمهال کردند و در عین حال مجوزی از صداوسیما نگرفتند.

صدور مجوز فعالیت برای وب‌سایت‌های متفرقه دانلود فیلم توسط صداوسیما

در سوی مقابل، رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در مراسمی، به شماری از وب‌سایت‌های متفرقه مشتمل بر آپ تی وی، موبو مووی، هکس دانلود و فیلم تو مووی دانلود فیلم به شکل غیرمنتظره‌ای پروانه فعالیت آزمایشی داد و در این مراسم با اشاره به تغییرات و تنوع رسانه‌ها در سراسر دنیا تأکید کرد: «این تنوع با مدیریت قبل امکان پذیر نیست. سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در تعامل کامل با رسانه‌های فعال در این حوزه کار می‌کند. تاکنون 73 مجوز به این رسانه‌ها اعطا شده و 150 درخواست مجوز نیز در دست بررسی است.»

امامیان در این مراسم ـ که برخی از مدیران سایت های دانلودی نیز حضور داشتند ـ به ساماندهی این سایت ها اشاره کرد و گفت: «از آنجایی که استفاده مردم از این سایت ها زیاد است و اصل دانلودی بودن غیرقانونی نیست، باید این سایت ها با سازوکار مناسبی پیش بروند و ارائه خدمت کنند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر با اشاره به طی شدن مسیر صدور مجوز، بحث کپی رایت و صیانت از مسأله محتوا گفت: «اعطای مجوز به رسانه‌ها به معنای شروع همکاری ما با دوستان است و ما مسئولیت نظارت بر محتوا را به عهده خود رسانه‌ها می دانیم. هر مسأله ای که در امر محتوا به وجود بیاید، مسئول رسانه‌ها هستند؛ بنابراین، باید مکانیزمی داشته باشید و محتوای منتشر شده را نظارت کنید.»؛ اقدامی که به نوعی می‌تواند پاتکی به وزارت فرهنگ و ارشاد تلقی شود و ابتکارعمل را از آنها بگیرد.

با وجود گذشت یک روز از این اتفاق غیرمنتظره، موضع سازمان سینمایی سکوت بوده و با وجود آنکه پیش از این برخی صنوف سینمایی از جمله کانون کارگردانان در بیانیه‌ای نسبت به تحولات در حوزه VOD هشدار داده بودند، ظاهراً وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی به عنوان متولی اصلی ترجیح داده‌اند، سکوت کردند و بر سر حدود اختیارات‌شان برای اعمال حاکمیت و حوزه استحفاظیه‌شان به رویارویی‌شان با صداوسیما تداوم نبخشند؛ آیا در آینده سازمان سینمایی رفتاری خلاف این نشان خواهد داد یا با تداوم سکوت، نشان می‌دهد از مواضع گذشته‌اش عدول کرده است؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
به جناب قالیباف اتهامهائی واردشده که 2هزارمترزمین در اطراف دریاچه چیتگر را تصاحب کرده باید جوابگو باشد که آیا این مسئله صحت دارد یانه؟ اگه جواب ندهد ایشان لیاقت بخشداری در سیستان بلوچستان را هم ندارد. مردم دیگول مدیران جهادی را نمی خورند،
آیا با این مجوز ، حکم دادستانی عملا فاقد اثر می شود در حالی که از سوی نهادهای مرتبط دستور برفیلتر این سایتها صادر شده بوده است؟
علی ایحال مهم این است که مردم به محتوای مورد علاقه شان دسترسی داشته باشند و اینکه این کار با مجوز چه نهادی انجام می شود چندان اهمیت ندارد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها