بازدید 58614
کنکاش پیرامون شایعه‌ای هراس‌آور در فضای مجازی؛

«عطری خوشبو، اما مرگ آور با نام RASHA»؛ شایعه‌ای جهانی و تکراری در ایران!

هنوز غائله لردگان و انحراف افکار عمومی از واقعیت به مدد شایعه‌ای تکراری و هراس آور و البته واکنش نامناسب برخی مسئولان به آن پایان نیافته که شایعه‌ای دیگر در دل بسیاری از مردم ترس افکنده و با واکنش نامناسب مسئولان همراه شده است؛ شایعه‌ای که مستندش نامه‌ای فوق محرمانه با امضای یک مقام نظامی کشورمان است.
کد خبر: ۹۳۲۰۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۶ 22 October 2019
تابناک اجتماعی
هنوز غائله لردگان و انحراف افکار عمومی از واقعیت به مدد شایعه‌ای تکراری و هراس آور و البته واکنش نامناسب برخی مسئولان به آن پایان نیافته که شایعه‌ای دیگر در دل بسیاری از مردم ترس افکنده و با واکنش نامناسب مسئولان همراه شده است.

به گزارش «تابناک»؛ در ساعات اخیر شایعه‌ای در فضای مجازی و میان کاربران پرشمار ایرانی دست به دست می‌شود که با اتکا به یک نامه (و دو تصویر) تأکید دارد عطری خوشبو اما سمی با نام RASHA در حال توزیع در کشورمان است که چند مرتبه استفاده از آن می‌تواند به فلج شدن فرد مصرف کننده یا مرگ وی منجر شود.

البته این نامه حاوی جزئیات جالب توجهی هم هست، از جمله اینکه عطر یاد شده قیمت مناسبی دارد، به واسطه دستفروش‌ها عرضه می‌شود و از همه مهم‌تر، مبدأ تهیه و ارسال آن به کشورمان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است. اما چرا این دو کشور و با چه انگیزه‌ای؟ نامه به این پرسش هم پاسخ داده و علت را اقدام تلافی جویانه بابت حمله یمن به آرامکو عربستان ذکر کرده است!

«عطری خوشبو، اما مرگ آور با نام RASHA»؛ شایعه‌ای جهانی و تکراری در ایران!

اما چنین نامه‌ای که از تحلیل ماوقع نیز فروگذار نکرده و همه فرایند تهیه و عرضه این عطر سمی و حتی قیمتش را افشا کرده، چه کسی باید نوشته باشد تا واقعی جلوه کند؟ احتمالا با تأمل در این خصوص به پاسخی می‌رسیم که در نامه درج شده، یعنی یک مقام نظامی، ترجیحا مرتبط یا حوزه‌های «اطلاعات» و «بهداشت و درمان» و از این‌ها مهم‌تر، دارای درجه نظامی بالا و شاغل در جایی ناشناس برای عموم!

اگر با خواندن سطر‌های فوق احساس کرده‌اید که خطری بالقوه را نادیده گرفته و با نگاهی غیرمنصفانه، سعی داریم برخی واقعیت‌ها را زیر سؤال ببریم، بهتر است توضیح ماجرا را از سال گذشته و از کشوری دیگر آغاز کنیم؛ از مصر و شایعه‌ای که حکایت از توزیع «عطری کشنده با برند Relax» در فروشگاه‌های این کشور داشت که عمر مصرف کنندگانش به سه روز نرسیده، پایان می‌یافت و جز این کشور، در دیگر کشور‌های عربی نیز در دست توزیع قرار گرفته بود؛ شایعه‌ای که سندش، نامه‌ای بود که امضا کننده آن مقامی نظامی در الجزایر بود!

تا همینجا و در نتیجه شباهت‌های داستان مصر و ایران، احتمالا پی برده‌اید که ماجرای عطر مرگبار راشا و کشورمان چیست یا برعکس، متوجه شده‌اید که چرا شایعه منتشره در مصر از اساس کذب بوده است، اما بد نیست اشاره کنیم که هم نامه مقام نظامی الجزایر مهر «محرمانه» داشته و هم نامه مقام نظامی کشورمان؛ نامه‌هایی که حالا می‌دانیم جعلی هستند، ولو خیلی طبیعی و واقعی به نظر برسند و یا فراتر از آن، روی سربرگ واقعی چاپ شده باشند.

 
«عطری خوشبو، اما مرگ آور با نام RASHA»؛ شایعه‌ای جهانی و تکراری در ایران!

نکته جالب توجه دیگر اینکه شایعه منتشره در مصر را می‌توان در رسانه‌های مشهور و تحت نام «خبر» یافت؛ از خبرگزاری جمهوری اسلامی در کشورمان تا بی‌بی‌سی و بسیاری دیگر از رسانه‌ها. خبری که هنوز موجود است و از خروجی این رسانه‌ها حذف نشده، در حالی که ماجرای یاد شده توسط مقامات الجزایر و مصر و دیگران تکذیب شده است.

با وجود همه این توضیحات، بیایید برای محکم کاری و اطمینان از کذب بودن شایعه عطر راشا، روایت دیگری را هم مرور کنیم که نه در کشور‌های عربی، بلکه در کشورمان رقم خورده و ظاهرا به مدد حافظه ضعیف بسیاری‌مان، از یاد رفته و موجب شده شایعه جدید با این ابعاد مورد توجه قرار گیرد و نگرانی بیافریند. شایعه‌ای درباره «ادکلن Lovely»؛ ادکلنی مرگبار که گفته می‌شد از مرز‌های غربی کشورمان وارد شده است.

جالب اینکه این ادکلن چند سال قبل‌تر نیز با عنوان ادکلن مرگبار در کشورمان در کانون توجه‌ها قرار گرفته و نسبت به خطراتش هشدار داده شده بود، اما تکرار شایعه مربوط به آن موجب نشد که وزارت بهداشت یا هر نهاد دیگری به سرعت وارد عمل شده و کذب بودن ماجرا را تشریح کند، درست مثل واکنش‌ها به عطر مرگبار راشا که محدود به اظهار نظر یکی دو مقام استانی است که گفته‌اند بی اطلاع هستند و مستنداتی در خصوص آن ندارند!

مستنداتی که امیدواریم به واسطه انتشار این گزارش به دست مسئولان برسد تا به سرعت به این دست شایعات واکنش نشان دهند و نگذارند اذهان عمومی مسموم شده و ماجرا به خلق غائله‌هایی بزرگ منجر شود. به وقوع ماجرا‌هایی پیچیده که برای پایان دادن به آن‌ها باید به هر دری زد و چه بسا جواب نگرفت!

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶۶
آنوقت کسی نمی پرسه از خودش که خب، بر فرض این عطر سمی باشه، دستفروش حتی یکبار تستش نکرده که خودش فلج نشده یا نمرده؟؟؟؟ مثل عمه بنده که چند روز پیش گفت شیر نخور، باعث پوکی استخوان میشه!! گفتم عمه جان، شیر منبع اصلی کلسیم است، گفت پروفوسور سمیعی گفته! گفتم پروفوسور سمیعی از کجا این حرفو زده؟ گفت واتساپ!!! گفتم واتساپ که یک ابزار ارتباطیه و منبع مقاله علمی نیست. هر حرف دروغی میشه داخلش گفت
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
کشور نروژ بالاترین مصرف سرانه شیر در دنیا را دارد و بالاترین آمار پوکی استخوان را هم دارد .
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
چون ابزار تحریم عربستان را نداشتند گفتند عطر و ادکلن عربستان را تخرید . خوب مثل اصول تجارت بمردم اطلاع میدهدید که ورود و فروش ان اشکال شرعی دارد
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
هدف از این شایعه این هست که فکر شهروندان ایرانی از اعتراصلت لبنان دور بشه . ولی مگر میشه لبنان را فراموش کرد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
جناب ناشناس 12:12 علت بالا بودن پوکی استخوان در نروژ پایین بودن ویتامین دی به علت کمبود نور خورشیده نه مصرف شیر
چند سال قبل کمربندهای وارداتی آلوده به رادیواکتیو ساخت اسراییل شایعه شده بود که اوایل تکذیب شد اما بعدا معلوم شد حقیقت داشته

از کنار شایعات به راحتی نگذرید
شاید این عطر شایعه باشد و امیدواریم شایعه باشد اما برنج های وارداتی آلوده ، گوشتهای آلوده در کنار داروهای تقلبی و تاریخ گذشته را نمیتوانید تکذیب کنید چون همشون واقعی بودند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
این هم سیاست بازی هست . ممکن هست چند تا عطر را داخلش چیزی بریزند ولی هیچ انسان متمدن و شرکت های بزرگ اینکار را نمیکند . اتفاقا منشا تمام کالاها و داروهای بنجول و فاسد مال چین هست . از مبدا چین بررسی کنید
مسلما مردمی که به خرافات دلبستگی و وابستگی دارند هر نوع دروغ و شایعه ای را زودتر باور میکنند ،حتی خودشان هم به آن بال و پر میدهند .
معلوم است می خواهند اشوب درست کنند باز
اول خبر اشاره به لردگان کردید... واقعا چی شد لردگان؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
صدا شو درنیار کم کم شامل گذر زمان میشه . ما هم که استاد فراموشی هستیم . کلا اینجا اگر درباره چیزی حرف نزنید کم کم خودش از خاطره ها محو میشه .
اینقدر توی مملکت ما دروغ گفته میشه و مسئولان به فکر مردم نیستند که مردم همه چیز را باور می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
وقتی از هر چیز و هر کسی قطع امید کنی ، به جن و پری و جایگاه و مزار و نذری و غیره دل می بندی . اینها نشانه این هست که دلسردی از بهبود اوضاع شدت گرفته .
سال ها پیش تولید کنندگان خودکار بیک هم حق و حساب و شیتیل را ندادند شایع کردند خودکار بیک نوعی مواد مخدر در آن دارد که فرد را معتاد می کند!!!!!
پاسخ ها
نفس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
زیر بار شیتیل رفت یا نه
ناشناس
| France |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
بله رفت و شایعات هم یک شبه تمام شد
اللهم اشف کل مریض
هر کس مقداری ولو اندک از ادبیات اداری سر در بیاره متوجه جعلی بودن نامه میشه.
فضای نا امنی (فضای نا امن). هر نفری (هر فردی). جعبه پیوست (تصویر جعبه پیوست). جلوی مدارس (مقابل مدارس). موضوع مناسب برای آنها (کیا؟) .
باور چنین شایعاتی نشان از سطح پایین آگاهی فرد یا جامعه اس که باید براش فکری بشه. گذشته از اینکه فورا باید مقامات مربوط اطلاع رسانی صحیح انجام دهند.
بلاخره کشنده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
ساده ای . این عطر حداقل هزاران شیشه تا حالا فروخته . الان باید نصف ساکنان شهر تهران از استشمام آن مسموم شده بودند . هدف از این شایعه و موارد مشابه تشدید وضعیت خرافه پرستی و سیر در دنیای هپروت هست . هر چقدر این خصوصیت تشدید شود سفره بعضی ها رنگین تر خواهد بود .
لردگان شایعه بود؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
نمی بینیم پس وجود ندارد . ما حرفی نمی زنیم پس شایعه و دروغ هست . کلا این ما برای همه تصمیم می گیرد .
یطوری لقمه رو پیچوندی توی توضیح دادن، فکر کردم نامه ی فوق سری برا عده ای خاص نوشتی!!!
خب چه بهتر که مردم هر گندی رو نخرند. حالا چرا شما ترش کردی؟
پاسخ ها
نفس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
فک کنم آره خخخخ
من که یک ماهی میشه از این عطر استفاده میکنم و متاسفانه هنوز زنده ام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
متاسفانه هممون الکی زنده ایم
آخر این قضیه به موساد و اسراییل خواهید رسید
وقتی چند بار این اتفاق افتاد و تکذیب شد همه عادت میکنند که موضوع دروغ است و سطح هوشیاری پایین می اید انوقت واقعا عطر سمی را وارد بازار میکنند این یک ترفند ساده است برای خواب کردن جامعه داستان چوپان دروغ گو را فراموش نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
حاجی فیلم زیاد میبینی
شرکت پپسی قصد داره در تاریخ 21 آبان لوگوی پپسی رو بندازه رو ماه تا تمام دنیا ماه رو با لوگوی پپسی ببینن (:
سلام
تابناک جان شما چرا اینقدر اصرار داری که بگی این نامه جعل شده است؟!؟!!؟ نه اخوی! نه تنها نامه جعل نشده است که بلکه دم خروس آن هم زده بیرون! شما همین الان زنگ بزن به اون بیمارستان بگو با ناوسالار فلانی کار دارم! قول بهت می دم که ادعای اینکه چندین نفر هم به واسطه استفاده از این ادکلن ها بستری هستن را هم می کنند!!!
این دست نامه ها را نباید به حساب جعلیات گذاشت بلکه کج سلیقگی، عدم آگاهی مسئولین، بیکاری مفرط مسئولین و همچنین درگیر شدن خود مسئولین با بازار شایعات اینترنتی موجب می شود که دست به تحریر چنین نامه هایی بزنند بعد هم که مورد تمسخر و استهزا قرار می گیرند اقاریر خود را جزو اکاذیب قلمداد می کنند.
مگر کم داریم از این دست نامه ها و صحبت ها و ادعاها که چند روز بعد می گویند ما اینو نگفتیم آن را گفتیم و گوش ها و چشم های شما کج شنیده و دیده!!!
البته نمی خواهم بدبینانه تر بگویم که گاهی تحریر چنین نامه هایی را باید گذاشت به حساب رقابت های تجاری در واردات محصولات خارجی! که من پول میدهم شما چنین نامه هایی را گردشکار کنی!
وزارت بهداشت فقط شده کانون توزیع پول های هنگفت بین پزشکان.
خودیها مصرف نکنند ملت را بیخیال شوید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
وا مگه خودیها و ملتفرق دارند
آخرش مصر یا الجزایر؟نامه که مربوط به الجزایراست
سواد رسانه ای چیزی است که در کشور ما بسیار نایاب است. متاسفانه میزان مطالعه کم از یکسو و علم کاذب که از طریق فضای مجازی منشر میشود بلای جان ملت شده است. مطمئنا با کمی تفکر هم میشود به کذب بودن خبر پی برد.
چه ماده ای میتواند با ۲ یا ۳ بار مصرف بدون اینکه در بار اول علائمی داشته باشد منجر به فلج شود؟
آیا نامه خیلی محرمانه سپاه امکان نشر در فضای مجازی را دارد؟
و ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
داداچ دانشمندم سلام شما به تمامی ترکیبات شیمیای کل جهان هستی اگاهی داری
حالا، سلطان سلاحهای معطر کیست؟!
هنوز غائله لردگان و انحراف افکار عمومی از واقعیت به مدد شایعه‌ای تکراری و هراس‌آور و البته واکنش نامناسب برخی مسئولان به آن، خاتمه نیافته که شایعه‌ای دیگر در دل بسیاری از مردم هراس افکنده و با واکنش نامناسب مسئولان همراه شده است.
عزیز توجه کن: لردگان نه شایعه بود..نه غائله بلکه واقعیت بود.وزارت بهداشت حاضر نشد از جانبداری همکارانش دست بکشد...........خیلی از مردم رو آمپول مرگ (ایدز)بهشون تزریق کردند وهیچ فرقی با قتل عمدی دسته جمعی نداره............. حتی نامه کتبی با امضای وزیر بهداشت خطاب به رییس آزمایشگاههای کشور صادر شده مبنی بر اینکه نتیجه آزمایشات به هیچ وجه علنی نشود...................................
از سایت مستدلی همچون تابناک بعید بود این واقعیت را ندیده باشد.................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
عزیزم هنوز نفهمیدی امپول الوده نبوده ...تا کی میخواین سرتون رو زیر برف کنید ایدز بیداد میکنه
شما هم اول تحقیقت رو بکن بعد خبر رو بزن حالا شما از کجا و با چه سندی میگین شایعه است ؟!
حالا این تبلیغات آگهی مناسبی بود. وارد کننده گان فکر خوبی کرده اند که به تابناک این آگهی را داده اند که بتواند از طرف آنها هم از طرف وزارت بهداشت و هم از طرف مقامات امنیتی سخن بگوید.
هاااااااااااااان؟!!!!!
حالا اخرش یه جملهمیگفتی شایعس یا واقعیت؟!!
چرا اینقدر قیرقاج میری و مارو میپیچونی دور خودمون
این تروند برای نجات از مشکلات موجود و گل آلود کردن آب و گرفتن ماهی دارد!
در اروپا و آمریکا نام آنرا «پایان دنیا» گذاشته اند و مربوط به کلیسای کاتولیک و اوانجلیس میباشد.
هر چند زمانی بخصوص در زمان هایی که باید یک مساله اجتماعی و تصمیم ضد انسانی حکومت کشور مانند ام.آمریکا بخطر بیفتد، همانند زمان فعالیت کمیته مک کارتی در آمریکا و کمک به قدرت گیری خروشچف در روسیه انجام گردید. هالیوود هم سرش بی کلاه نماند و فیلم گران قیمتی را در باره آن ساخت «کتاب سوزانی» و «خود سوزی چندین گروه دینی نو تاسیس»!
در سال ۸۴ هم پایان دنیا بشدت اوج گرفت و بیماری ایدز جهان را در نوردید و پایان جهان بخاطر جنگ اتمی بین آمریکا و روسیه رقم خورد!
سلام تابناک جون این نامه من دیدم دوتا نکته یکی اینکه مردم وسایل آرایشی بهداشتی را حتما ازمراکز معتبر و قانونی تهیه کنند نه دست فروشان دوم اینکه این نامه داری درجه طبقه بندی محرمانه است و چطوری به بیرون درز پیدا کرد سوم انیکه اگه جعلی است با غیره اینکه باعث تشویش اذان عمومی شده جعل اسناد طبقه بندی شده هم هست مجازات سنگینی دارد یک نکته هم جالبه ایا همچن فردی با هویت امضا کننده وجود دارد یا خیر و اگه هست ائن توضیح دهد چون افکار عمومی با تحلیل شما نمی تواند راحت قبول کند و از این سند بگذرد حتی من هم در مرحله اول قبول کردم تا برای یکی از دوستان در خوزه سلامت نداجا ارسال کردم و ماهیت نامه را جعلی دانست .
حتما روسی است که اینقدر ازش دفاع کردهاید.بجای اینکه به مقامات بهداشتی توصیه کنید این مورد را مورد بررسی علمی قرار داده و نتایج را شفاف اعلام کند کلا منکر قضیه شده اید و احتمالا آقا زاده ها پشت ورود این عطرند.
من یه دونه از همین عطرا خوردم...هنوزم زنده ام...چرا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
منم یه بار رفتم بیمارستان بهم شیافت داد طرز استفادش را بلد نبودم یکیش را خوردم تا سه روز درگیرش بودم
تبلیغات مفت و مجانی برای این عطر در رسانه ها.چون خیلی ها اصلا تا حالا اسم این محصول را هم‌ نشنیده بودند.و طبق معمول مردم ما از هر چی که منع بشوند بیشتر براشون جذاب میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
ممکنه تبلیغات باشه ممکنه جو راه انداختن برای انحراف افکار مردم از یک چیزه دیگه باشه و ممکنه وارد کنندگان یا توزیع کنندگان این عطر حق و حساب دیگران را نداده باشند و بخواهند اینجوری بدنامش کنند.
سلام. شایعه نیست این مطلب. من تو محیط نظامی کار میکنم و توی اتوماسین اداری هم یه نامه محرمانه برامون به همین عنوان اومده.

من نمیدونم این نامه خیلی محرمانه چجور توی این سایت به اشتراک گذاشته شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
اگر شایعه نیست و واقعیت دارد دیگر چرا خیلی محرمانه؟!باید سریع اطلاع رسانی شود تا آسیب کمتر گردد..
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
خالی نبند عموجون!
فک کنم عطر خوشبو با قیمت مناسبی باشه که دارن علیهش تبلیغ میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
عطر مال خارجی هاست
در سال رونق تولید باید از تولیدات داخلی استفاده کنیم
احتیاط شرط عقل هست،درمصرف لوازم آرایشی یا غیر آرایشی وسواس و دقت لازم داشته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
چیزی را که ازش می ترسی باهاش روبرو شو
بیخیال بابا.مارو زلزله و سیل نکشت بدتر از اون تحریما که مثل زهر ذره ذره مارو از پا درمیارن بازم مارو نکشت دیگه کشورای دیگه باید اینو بدونن تا ما خودمونو نکشیم کسی مارو نمیکشه البته راجب پراید زیاد مطمئن نیستم
این نامه کاملا جعلی است زیرا یک مقام زیر دست،رو نوشت زده به فرمانده کل بهداری سپاه، درضمن اگر چنین امری وجود داشته باشد قبل از همه به مرزبانی هاو گمرکات و مرزهای ورودی مثل فرودگاهها و... اعلام می شود،نه جای دیگر،،این ادکلن به ادکلن عربی هم مشهور است،و اصلا بوی خوشی ندارد،بسیار زننده ،تند و تا مدتهای مدید بوی آن باقی می ماند،من اله توفیق،به امید روزی که آگاهی و علم برشایعات پیشی گیرد
تو رو خدا یک گزارش کامل از وضعیت بد بیمارستانها و بر خورد بد کادر سر در گمی بیماران و هزینه گزاف بیمارستانهای خصوصی و خدمات بد دولتی‌ها تهیه کنید چرا اینقدر از پزشکان میترسید خیلی از آنها واقعا دکترهای شریف و پر کار و دلسوز و با سوادی هستن ولی کادر بیمارستانها خوب نیست

هر چی دلشون بخواد به بیمار میگن
امان ازقدرت تبلیغات و رسانه ، چه کارایی که با این قدرت نمیشه کرد...حیف اینجا مردم رسانه ندارن
اینکه این عطر سمی است یانه نامه درست است یانه به عرض میرسانم که نامه محرمانه به این شکل در افکار عمومی درز پیدا نمیکند این از نامه دوما اگر قرار بود که این برنامه صحت داشته باشد از طریق رسانه ها به اطلاع عموم میرسی نه از طریق گوشی های مبایل
حدودا ده ساله ک عطر رشا میزنم و مشکلی هم ندارم چرت نگین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر