بازدید 7545

اساسنامه جدید فدراسیون‌ها؛ شهردار هم عضو مجامع شد!

پیش از این طبق اساسنامه قبلی وزیر ورزش این اختیار را داشت تا یک رئیس فدراسیون را عزل کند و معمولا روسای فدراسیون‌ها نیز در صورت استعفا، این استعفا را به وزیر می‌دادند نه اعضای مجمع. به نظر می‌رسد با این تغییرات، دیگر تعلیق فدراسیون‌ها را تهدید نخواهد کرد.
کد خبر: ۹۳۱۸۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵ 22 October 2019

اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی که به تصویب هیات دولت رسیده، تغییراتی دارد که می‌توان به شغل نبودن هیات رئیسه و حضور شهردار در مجامع عمومی فدراسیون‌ها اشاره کرد.

به گزارش تابناک ورزشی، اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی در حالی از سوی هیات وزیران مورد تایید قرار گرفت که در این اساسنامه تغییرات زیادی اعمال شده است. نوشتن اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی از سال ۹۶ با تشکیل کارگروهی آغاز شد که ریاست این کارگروه برعهده محمدرضا داورزنی معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش بود.

وزارت ورزش و جوانان تلاش کرده با تغییرات اساسنامه خطر تعلیق را از فدراسیون‌های ورزشی دور کند البته به گفته داورزنی نظارت دولت نیز در سیاست‌گذاری‌های کلان و توجه آن‌ها در امور اجرایی فدراسیون‌ها دیده شده است. در زیر به برخی از تغییرات مهم اساسنامه اشاره می‌شود.

اساسنامه جدید فدراسیون‌ها: شهردار هم عضو مجامع شد!

مجمع عمومی عالی‌ترین رکن

یکی از مهم‌ترین نکات در اساسنامه مربوط به مجمع عمومی فدراسیون‌های ورزشی است. ماده ۱۳ اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی در این باره می‌گوید مجمع عمومی عالی‌ترین رکن تصمیم گیری فدراسیون شناخته می‌شود.یکی از مهمترین تغییرات صورت گرفته در اعضای مجمع مربوط به حضور یکی از روسای سابق فدراسیون به انتخاب مجمع است.

نکته مهمی که در اعضای مجمع عمومی به چشم می‌خورد، حضور شهردار شهر مقر فدراسیون یا نماینده تام‌الاختیار وی است. همچنین در تبصره یک ماده ۱۳ به وضعیت رئیس مستعفی نیز اشاره شده است. در این تبصره آمده است: در صورتی که رئیس فدراسیون مستعفی شده یا غیبت بیش از ۳ ماه داشته یا به موجب آرای مراجع ذی‌صلاح منع ادامه فعالیت داشته باشد، مجمع می‌تواند تعیین سرپرست فدراسیون را تا زمان تشکیل مجمع عمومی به رئیس مجمع تفویض نماید.

ماده ۱۴ و اختیارات مجمع عمومی

ماده ۱۴ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی به وظایف و اختیارات مجمع عمومی اشاره دارد که یکی از مهمترین وظایف انتخاب، عزل یا پذیرش استعفای رئیس فدراسیون و اعضای هیات‌رئیسه است.

پیش از این طبق اساسنامه قبلی وزیر ورزش این اختیار را داشت تا یک رئیس فدراسیون را عزل کند و معمولا روسای فدراسیون‌ها نیز در صورت استعفا، این استعفا را به وزیر می‌دادند نه اعضای مجمع. به نظر می‌رسد با این تغییرات، دیگر تعلیق فدراسیون‌ها را تهدید نخواهد کرد.

 هیات‌رئیسه بالاترین رکن را دارد

موضوع دیگری که در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی قابل اهمیت است، مربوط به هیات رئیسه می‌شود. ماده ۱۸ در این خصوص اشاره دارد هیات رئیسه بالاترین رکن اجرایی فدراسیون است. در ترکیب هیات رئیسه به دو نواب رئیس مرد و زن اشاره دارد که نکته جالب اینجاست مجمع‌عمومی نایب رئیس اول و دوم را تایید می‌کند. در بین اعضای هیات رئیسه نماینده هیات‌های استانی، نماینده باشگاه ورزشی فعال، ۳ نفر، یک عضو هیات علمی دانشگاه و یک نفر از ورزش دانش آموزی عضویت دارند.

ماده ۱۶ و شغل نبودن هیات رئیسه:

یکی از مواردی که در اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی به آن اشاره شده، شغل نبودن عضو هیات رئیسه است. این ماده به همه افراد دو شغله اجازه خواهد داد تا بتوانند در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی شرکت کنند. ماده ۱۹ اساسنامه فدراسیون‌ها تاکید دارد عضویت در هیات رئیسه و مجمع افتخاری بوده و شغل تلقی نمی‌شود. اعضا وظایف و مسوولیت‌های اجرایی به عهده نداشته و در قبال ارائه خدمات حقوقی دریافت نمی‌کنند البته دبیرکل از شمول این ماده استثنا است.

انتخاب رئیس برای چند دوره بدون مشکل است؟

در اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی به انتخاب رئیس فدراسیون برای ۳ دوره متوالی یا متناوب بلامانع است. در صورتی که رئیس فدراسیون یکی از اعضای هیات رئیسه جهانی یا رئیس، نایب‌رئیس و دبیرکل کنفدراسیون‌های آسیایی مربوط باشد، انتخاب مجدد وی تا زمان تصدی پست‌های مورد اشاره بیش از ۳ دوره بلامانع است.

فارس

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر