بازدید 7766
تأملی بر طرح تفکیک «ری» از «تهران» در مجلس شورای اسلامی؛

برای شنیدن نظریات فراوان مردم شهر جنوبی تهران آماده‌اید؟!

هنوز به ساعت و روز نکشیده، یارگیری مخالفان و موافقان آغاز شده تا یکی ابراز تعجب ‌کند که چرا شورای نگهبان به این موضوع مهم و مورد تأکید در قانون اساسی بی توجهی کرده و دیگری تأکید کند در میان سی نماینده امضاکننده طرح، نام برخی از لیست امید را هم دیده که ضرورت دارد در شورای راهبردی امید مطرح و پیگیری شود.
کد خبر: ۹۳۱۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱ 21 October 2019
تابناک شهریدر روز‌هایی که بسیاری از اعمال و رفتار نمایندگان تفسیر انتخاباتی پیدا می‌کند، طرحی تقدیم هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی شد که سر سوزنی در انتخاباتی بودنش تردید نیست!
 

به گزارش «تابناک»؛ این طرحی است که سی تن از نمایندگان مجلس آن را امضا و برای قرار گرفتن در دستور کار مجلس، تقدیم هیأت رئیسه کرده اند تا اگر به تصویب رسید، ری از تهران منفک شده و استقلالی که سال هاست از آن دریغ شده را به دست آورد.

برای درک عدم استقلال ری، کافی است بدانید این شهر با قدمت چند هزار سال، از معدود شهر‌های کشورمان است که شورای شهر مستقل ندارد و به تبع آن از داشتن شهردار مستقل و ساختار‌های مدیریت شهری محروم مانده و حکم محله‌ای از محلات پرشمار تهران را یافته است.

یادآوری این نکات کافی است تا طرح تفکیک شهر ری از تهران موجه به نظر برسد، ولو در آستانه انتخابات مطرح شده باشد؛ اما از کجا می‌شود فهمید که این طرح هدف متفاوتی را دنبال می‌کند و صرفا ایده‌ای انتخاباتی است، نه طرحی برای بازگرداندن هویت از دست رفته ری؟

پاسخ این پرسش را می‌شود از مرور برخی وقایع گذشته، آن هم با دقیق شدن در مقطع وقوع آن‌ها دریافت که نشان می‌دهد طرح تفکیک ری از تهران از جمله پرکاربردترین طرح‌هایی است که در آستانه انتخابات به جریان می‌افتند و به کانون منازعه و جدال موافقین و مخالفین تبدیل می‌شوند؛ درست مثل زمزمه‌هایی که اواخر سال ۹۵، در آستانه انتخابات به گوش می‌رسید. در آستانه انتخابات، رئیس قوه مجریه که به ظاهر ارتباطی با موضوعات مدیریت شهری ندارد، اما حضور فعال برخی شهرداران تهران در این انتخابات و سابقه رأی آوردن یکی از ایشان و رسیدنش به کرسی ریاست جمهوری ماجرا را متفاوت می‌کند.

برای شنیدن نظرات فراوان مردم شهر جنوبی تهران آماده‌اید؟!

زمرمه‌های سال ۹۵ خیلی اوج نگرفت، اما ساده انگارانه است اگر تصور کنیم که ماجرا جدی نبوده و همین موضوع موجب شده که به محاق برود. برای اثبات این ادعا بهتر است به سال ۹۱ بازگردیم و جزییات دعوایی مفصل را مرور کنیم که بر سر تفکیک ری از تهران و ممانعت از این تفکیک درگرفت.

نزاعی تمام عیار که میان دولت وقت و شهرداری وقت درگرفت. میان دو مجموعه‌ای که رقیب سیاسی یکدیگر به شمار می‌آمدند و «ری» را دستمایه کشمکش‌های خود قرار داده بودند. دولتمردانی که اصرار داشتند جدایی شهر ری از تهران را رقم خواهند زد و برای این کهن شهر، شهردار انتخاب خواهند کرد.

اظهارنظری که با اعلان جنگ به مدیریت شهری تهران تفاوتی نداشت، حتی با وجودی که برخی از بزرگان شورای شهر وقت، طرفدار پر و پا قرص رئیس جمهور وقت و از جمله عوامل ترقی وی بودند. جنگی آشکار که به مرور جدی‌تر هم می‌شد و در نخستین روز مهرماه به بزنگاهی مهم رسید.

آن روز اعلام شد که شهردار ری برگزیده شده و بی آنکه نامی از فرد برگزیده برده شود، همه چیز موکول به تأیید این فرد در استانداری تهران شد؛ مجموعه‌ای که سکاندارش مرتضی تمدن، یکی از مدافعان جدی جدایی ری از تهران بود و از این روی، همه چیز پایان یافته به نظر می‌رسید.

این در حالی بود که در شورای شهر تهران تکاپویی گسترده در مخالفت با این طرح شکل گرفته بود که موجب شده بود برخی اعضای همیشه مخالف با یکدیگر، موضع گیری مشترک در پیش گرفته و جدایی ری از تهران را غیرقانونی، بر خلاف طرح تفصیلی پایتخت، شتاب زده، مضر به حال ری، در راستای تأمین منافع برخی سودجویان و... توصیف کنند.

درست مانند موضع گیری‌هایی که از روز گذشته و در پی اعلام وصول طرح جدایی ری از تهران در مجلس شورای اسلامی شروع شده است. موضع گیری‌هایی که نوید شروع دوباره و چندباره این دعوا و تقسیم مسئولان به دو دسته موافق و مخالف را می‌دهد. موافقانی که تازه یادشان آمده کهریزک هم شورای شهر دارد، اما ری ۲۵۰۰ ساله خیر و مخالفانی که می‌گویند این اقدام سیاسی است و آسیب آفرین.!

دو جبهه متفاوتی که به ساعت و روز نکشیده، یارگیری شان را هم آغاز کرده اند و یکی ابراز تعجب می‌کند که چرا شورای نگهبان نسبت به این موضوع مهم و مورد تأکید در قانون اساسی بی توجهی کرده و دیگری تأکید دارد در میان سی نماینده امضاکننده طرح برخی از لیست امید هستند که ضرورت دارد رئیس شورا و شهردار تهران در شورای راهبردی امید پیگیر رفعش باشند!

دعوایی که بی شک طی روز‌های آتی اوج خواهد گرفت تا شاهد تکرار روندی باشیم که از سال ۸۹ در آستانه انتخابات‌ تکرار می‌شود. روندی که از جمله فاز‌های آن، سخن گفتن از زبان اهالی ری است؛ اینکه موافقان بگویند مردم ری موافق این تفکیک هستند و مخالفان تأکید کنند، مراجعانی از این مردم دارند که مخالف و حتی نگران تفکیک ری از تهران هستند. نکاتی که در قالب نظریات اهالی شهر جنوبی تهران به خورد عموم داده خواهد شد!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۱
تصمیم سازان تهران یک سری شهرستانی اند و این خیلی خنده داره.
پاسخ ها
میلاد حمیدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
کاملا مشخص است که این تصمیمات در این اوضاع نابسامان از سر بیکاری و بطالت وقت و عدم وجود دغدغه برای مردم است. تصمیماتی که سلیقه ای است و اثری در بهبود وضع مردم و کشور ندارد. نمایندگانی که یا دائم در فکر کاستن تعطیلات هستند یا حذف یارانه ها یا یا قوانین ضد خانواده و موارد مشابه و در عین حال دنبال امتیاز و تعطیلات ویژه برای خود. دنبال مصونیت قضایی برای خود. دنبال امتیازات ویژه برای خود هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
تو خودت دهاتی نیستی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
لطف کنید شمیران رو هم جدا کنید ولی حتما واگذاری کار و استخدام را به متولدین همان استان بدهید مثلا متولدین شمیران در منطقه خود راحت تر کار پیدا کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
مقصر خود تهرانی های اصیله که چسبیدن به شوفری تاکسی و غایت آرزو هاشون یه حجره تو بازاره.
قبول کن نمیشه یک کلان شهر چند ده میلیونی که پایتخت یک کشور هست را بدن دست راننده تاکسی ها.
باز خبری که مردم را دنبالِ نخود سیاه میفرسند. پس معنی سالِ رونق تولید چه است!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
نخود سفید هم داریم؟
بنظر من نباید هیچ خدماتی به شهر ری داده شود و باید از دورافتاده ترین نقاط کشور هم محروم تر باشد. و مانند سیاره ناهید شود. چون ری یکی از انگیزه های عمرسعد برای جنگ با امام بود. مگر ما اعتقاد نداریم؟ پس باید هزینه اعتقادمان را بدهیم. بنده خودم که استاد تمام دانشگاه هستم معطقدم باید هزینه هر چیزی دا پرداخط کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
عجب نعمت حرفت حقه ولی نابجا گفتی اینجا جاش نبود دلم به رحم اومد برای خودم که نرفتم شهر ری رو بخرم
مهدی م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
عزیز من! استاد تمام! اونی که عمر سعد دنبالش بود همین تهران امروزی بود که متصل به ری است. اینطوری شمیران هم منتسب به شمر است پس!!
ناشناس
| Italy |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
:-))))))))) ماشاالله از این حس طنر ازیز جان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
استاد دانشگاه در چه قانونی گفته شده که نباید به مردم خدمات رسانی بشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
از غلط های املایی که داری معلومه استاد دانشگاهی
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!استاد تمام دانشگاه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
ستاد تا الان نمر املات شد 16|! فردا با ولیت بیا!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
استاد قلابی دانشگاه شما اول درست نوشتن
معتقدم(معطقدم) را یاد بگیر بعد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
خوب بعضی ها رو سرکار گذاشتی
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
نعمت بهلول زمان املاش هم خیلی درسته چون قصدش مدعی های سواد که بیسواد ها هستند، است. برای انهاییکه. هنوز متوجه نشده اند.
طاهری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
این دوستمون همه رو ...کرده بعد یه عده بدجوری باور کردن .. دمت گرم
وقتی منافع جناحی و حزبی و شخصی منافع ملی را تحت شعاع قرار دهد . اولویت برخی نمایندگان حضور دوباره در مجلس باشد همین خواهد بود . چند ماه پیش نماینده شهرستان خوی نیز طرحی برای استان شدن این شهرستان داد و موجب کینه و شقاق در مرکز استان و شهرستان خوی گردید و اگر کنترلی روی قضیه نمیشد مطمئنا درگیری نیز به همراه داشت . و الان این نماینده ها برای رسیدن به قدرت و حفظ منافع شخصی خود کشور را به بحران دچار نکنند سر جای خود نخواهند نشست
....آهنگر به شاگرد تنبلش گفت : تو بدم ، بمیر و بدم .
کار نتیجه بخش انجام دهند ، روش آن مهم نیست .
مشگلات مالی مسئولین اجازه نمیده به حرف ها و گرفتاریهای مردم برسند
سلام بر شما!!
با سلام ، شهر ری شده سطل زباله تهران ، تمام ذباله ، فاظلاب ، صنایع الاینده ( سیمان تهران ) کشتارگاه صنعتی دام و طیور ، پزشکی قانونی ، زندان های قرچک و فشاویه ، مهاجرین خارجی (‌از عراق و افغانستان ) و .......... همه در مورد شهر ری نظر میدهند به جز اهالی واقعی ری . این ها را اضافه کنید به این که کل شهر ری شده یک گورستان بزرک ، نمیدانم چرا در مناطق دیگر این تاسیسات بنا نمی شود و مدیران شهری بدون دلیل منطقی اصرار دارند شهر ری به این نقش ادامه بده و حتی از ساکنین هم نظر نمی خواهند
البته در اصل تهران جزیی از ری هست هر شهری با مرکزیت تاریخی اش هویت می گیرد تنه درخت هر چقدر بزرگ هم باشد مدیون ریشه است بنابراین طرح جدا کردن ری از اساس اشتباه است
پاسخ ها
مهدی م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
جزئی است که دارد همه منابع را می بلعد. عسل را می خورد انگشت را گاز می گیردو متاسفانه طلبکار است همیشه
چه خیری از این شورا شهر تهران دیدیم که حالا مث سلولهای بدن میخان نصفش کنن بشن دوتا؟
همچنین پرداخت(پرداخط)
پاسخ ها
دانشیارمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
بسم الله الرحمن الرحیم



تا ری جدا نشود این شهر وطن نشود



ملک ری سرزمینی به قدمت تاریخ که در روند زمان چون رودی خروشان از اعماق سرزمین ایران سرچشمه می گیرد و دورانهای کیانیان و آریاییها را در می نوردد و به نور زردشت پیام آور روشن می شود عصر هخامنشیان و سلوکیان و اشکانیان و با لاخره ساسانیان را در می نوردد و با خروشی وصف نا پإیر وارد وادی اسلام می شود در قرون اول هجری به خون حسین فرزند پیامبر اسلام خضاب میگردد و با کوله باری از یادگارهای تاریخی وارد عصر عباسیان و علویان و فرزندان بویه ماهی گیر می شود و پیچ وخم تاریخ سلاجغه و تند راه های دوره سیطره مغولان را در می نوردد وبه راه خویش ادامه می دهد

این رود خروشان تاریخ ایران یاداورچشمه زلال تمدن ایران زمین و زمزمه گر عظمت آن که از هر دورانی یادگاری را برای فرزندان ایران به همراه دارد از سروده های زردشت پیام آور تا بارگاه مغان دوران ساسانی از قلعه زردشتیان تا تپه سورین ودژرشکان و بالاخره در دوره بعد از طلوع فجر اسلام مقدم منور حضرت سید الکریم عبدالعظیم بن عبدالله حسنی و شیخ جلیل القدر شیخ صدوق و یا دگاری چون برج طغرل و رصدخانه ری باستان در دامنه کوه طبرک

تاریخ ری تاریخ ایران است تاریخی ملی ومذهبی و این بزرگی و عظمت ری را نشان میدهد عطمتی فرهنگی عظمتی ملی و تاریخی گرچه غول بی شاخ ودم تهران در دهه اخیر با جلوه های عظمت پوشالی خود چهره این شهرتاریخی را مکدر کرده وارمغان بدبختی دوران مغول را برای ری هدیه آورده
هوای آلوده- آب کثیف-و حقارت جنوب شهری را به وی تحمیل کرده و هر از گاهی با فیلم ها و نمایشهای گیشه ای بی محتوا مردم این شهر کهن را به باد مسخره می گیرد و تمام رشادتها و شهادت پروریها این مرز وبوم را که اکثر کو چه هایشان به نام فرزندان شهیدشان مزین شده طعمه لودگیها گروهی انسان نما قرار گرفته است ولی این شهر همچنان استوار ایستاده وبا پشتوانه مرقد اولاد آل محمد در برابر این حملات و هجمات مقابله می کند

تهران غده سرطانی نا متناسبی که در کنار این شهر ظهور کرده و تمام سرمایه این شهر را به بهانه های مختلف می بلعد و خرج کاخ نشینان شمال تهران می کند

در طول تاریخ تهران چه ارمغانی برای این ملک ومردمش داشته آیا به غیر از تحمیل آلودگیها و تحقیر و عدم توسعه چیزی دیده می شودعلی رغم گذشت سه دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی و شرکت فعالانه مردم این خطه در صحنه های مختلف سیاسی – اجتماعی با استثنای حرکت تولیت آستان مقدس در دو دهه اخیر چه حرکت مثبتی در این سر زمین انجام شده آیا این شهر بیمارستان مجهزی دارد که مردم را از بیمارستانهای دیگر مستغنی کند؟آیا سینما یا یک مرکز تفریحی برای نو جوانان و جوانان دارد؟آیا پارک در خور خانواده ها را دارد؟

چهره قدیمی شهرحاکی از عدم توسعه آن در مقابل توسعه عظیم دیگر محله های تهران نشان از این است که این شهر سالهاست که فراموشی سپرده شده و عدم سکونت مسوولین خود شهر در آن حاکی از همین ماجراست چه امتیازی وابستگی این شهر به تهران به غیر از بدبختی برای مردم دارد

عدم وجود شورای شهر-عدم وجود نماینده مستقل در مجلس-عدم وجود بسیاری از ارگانها جهت سامان دهی وضعیت شهر آبادانی این شهر مقدس را به رویایی مبدل ساخته است وجود اماکن مخروبه در اطراف بارگاه سید الکریم که محل اجتماع متکدیان و اراذل و اوباش شده جایگاهی کهپذیرای میلیونها زائر از اقصی نقاط ایران و جهان است و عدم وجود یک هتل در خور شان این شهر و چه وچه وچه این مساله را یاد آور می شود که باید ری از تهران جدا شود واین جراحی حتما به نفع ری خواهد بود و قطعا به ضرر تهران چرا که ری از زباله دانی به شهر مبدل خواهد شدوتهران زباله دانی خود را از دست می دهد

جای تعجب اینجاست دست اندرکاران شورای شهر تهران که بعضا زاده همین شهر هم هستند و افتخاراتشان را از این شهر بدست آورده اندبا این مساله مقابله می کنند

آری عضو شورای شهر تهران بودن مقام بالاتری است تا عضو شورای شهر شهرستان ری بودن ولی نباید همه افتخارات و همه تاریخ را فدای اغراض شخصی خود نمود و باطل را حق جلوه داد و از احیای در حال احتضار ری جلو گیری کرد

در همایشی که در سال گذشته با عنوان میراث نجومی ری به مناسبت سال جهانی نجوم در ری برگزارشد و اندیشمندان از اقصی نقاط ایران وجهان در این شهر گرد آمده بودند تنها راه نجات ری از این فلاکت و عدم توسعه راجدایی آن از تهران دانستند و مخالفت با آن قطعا خیانت به مردم و ملک ری و بارگاه ملکوتی سید الکریم می باشد
واقعا این شورای شهر چه اقدامی انجام داده فاضلاب منطقه مرکزی تهران بهار شیراز ترکمنستان پلیس و... چند سال است که لوله گذاری شده ولی اتصال ساختمان ها به ان انجام نمی شود
این منطقه، نزدیکترین منطقه تهران به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و در مرکز تهران قرار دارد ولی ظرفیت ADSL ندارد و فیبر نوری خبری نیست ولی می گویند فیبر نوری تا روستا ها رفته است !!!!
پاسخ ها
عبدالحمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
اگر ری از تهران جدا شود دیگر اهالی انجا بچه تهران حساب نمیشوند
يعني ديگه هيچ مشكل اقتصادي اجتماعي فرهنگي تو كشور نداريم؟ چرا وقت مجلس صرف اين امور ميشه؟ اصلا تقسيم بندي شهر يا استانها( كه قبلا هم انجام شده) چه تاثيري بر حل مشكلات و بهبود زندگي مردم داره؟!
من یکی از فعالا فرهنگی منطقه شهرری هستم در پی جریانی که همایشی با عنوان میراث نجومی ری در دوره اسلامی بر پا شده بود اعتقاد قریب به اتفاق اساتید کشور از جمله دکتر پرویز اذکائی برآن بود سرآمد هرکاری که بخواهید در ری انجام دهید این است که حتما ری از تهران جدا شود
عرضه ی اداره تهران را ندارید یا میخواهید یک شهر لاکچری ویژه سکونت ثروتمندان ایجاد کنید ؟؟؟؟؟؟؟
سلام
اصولا در کشور عزیز ما هر نوع تلاشی برای تشکیل شهرستان و استان جدید و یا همین جدایی ری از تهران و شورا و شهرداری مستقل فقط با یک انگیزه انجام میشود و آن ایجاد چارت و سمتهای جدید و رسیدن وابستگان واعوان و انصار نمایندگان و مسئولین محترم به میز و سمتهای جدید و ارتقاء شغلی است

در تمام کشورهای پیشرفته، در شهرهای بزرگ یکپارچه سازی مدیریت شهری انجام گرفته است، مانند استان توکیو که با ۳۵میلیون جمعیت با یک مدیریت منسجم اداره میشود

امیدواریم مسئولین محلی محترم دست از این روش رای جمع کردن و فریب افکار عمومی و به ارج و اوج رساندن خود و یارانشان بردارند و مدیران کلان کشور یکبار برای همیشه این بحث انتزاع و الحاق را جمع کنند

مردم شهرقدس نیز که سالها پیش جزو منطقه ۱۸ و بخش کن بود از جدا شدن از تهران پشیمان هستند و ارتقاء این شهر به شهرستان نیز صرفا به سود مسئولین محلی و به تاراج رفتن طبیعت و سرمایه های شهر و محروم ماندن شهروندان این منطقه از خدمات شهرداری تهران بود
حالا ما قلعه حسنخانی ها میگیم از طلا بودن پشیمان گشته ایم مرحمت بنموده ما را مس کتید

شهرقدس، چهاردانگه و بخشهایی از اسلامشهر، باغستان و گرمدره استان البرز نیز به دلیل مشترک بودن حریم آنها با شهر تهران باید به منلطق ۲۲گانه تهران الحاق شوند

شهرداری تهران میبایست با افزایش اختیارات مدیریت این کلانشهر ۱۳ میلیونی را عهده دار شود
اتفاقا اگر جدا شوند به نفع هر دو تاست ,هم مشکلات تهران کمتر می شود ,هم بهتر به مسایل شهر ری رسیدگی می شود ,بدون تعصب باید به این طرح نگاه کرد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل