بازدید 7951
۳

هنرمندان با حسین دهلوی وداع کردند

کد خبر: ۹۳۱۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳ 20 October 2019
مراسم تشییع پیکر حسین دهلوی صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان و علاقمندان موسیقی در فضای باز تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تشییع پیکر حسین دهلوی (موسیقی‌دان فقید کشور) صبح امروز (یکشنبه ۲۸ مهرماه) با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان در محوطه باز تالار وحدت برگزار شد.

حمیدرضا نوربخش، سیدعباس عظیمی، احمد بهروزی‌نیا، احمد صدری، حسین علیزاده، هوشنگ کامکار، علی ترابی، شهرام صارمی، مزدا انصاری، داریوش پیرنیاکان، علی ثابت‌نیا، محمود بنفشه خواه، بیژن بیژنی، عباس خوشدل، اسماعیل تهرانی، حسن ریاحی، محمد اله‌یاری فومنی، مهدی آذر سینا، محمد سریر، جاوید مجلسی، علی مرادخانی، امیر عباس ستایشگر، افلیا پرتو، کیوان ساکت، سیدمحمد مجتبی حسینی، سعید ثابت، داود گنجه‌ای، کامبیز روشن‌روان، پری ملکی، وارطان ساهاکیان، فاضل جمشیدی و میلاد عمرانلو از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

محمد سریر: دهلوی مبانی نوین موسیقی ایران را پی‌ریزی کرد

در ابتدای مراسم محمد سریر (آهنگساز و عضو شورای عالی خانه موسیقی) گفت: دهلوی بیش از شش دهه ستونی استوار موسیقی ملی ایران بود و برای حفظ آن زحمات بسیاری کشید. حسین دهلوی دلسوزانه دنبال ریشه‌ها بود و بر پایه همین ریشه‌ها بود که مبانی نوین موسیقی ایران را پی‌ریزی کرد. مهم این بود که دهلوی نمی‌خواست در گذشته بماند. دهلوی به تربیت هنرجویانی پرداخت که به موسیقی علاقه داشتند و این اعتقاد چه در دانشگاه و چه در هنرستان موسیقی در وجود استاد دهلوی وجود داشت.

سریر گفت: قطعا دوره مدیریت حسین دهلوی در هنرستان موسیقی ملی یکی از درخشان‌ترین دوره‌های مدیریتی این مجموعه بود.

محمد اسماعیلی: در دوران حیات دهلوی موسیقی ملی جان گرفت

در ادامه مراسم محمد اسماعیلی موسیقی‌دان و نوازنده تنبک رو به حاضران گفت: به مدت سی سال در خدمت حسین دهلوی بوده‌ام. در دوران حیات او بود که موسیقی ملی جان گرفت. دهلوی شاگردان زیادی تربیت کرد و همه آن‌هایی که شاگردان او بوده اند حال در راس موسیقی هستند.

کامبیز روشن‌روان: حسین دهلوی در آثارش از ادبیات استفاده بسیار کرد

پس از شعرخوانی محمد اسماعیلی کامبیز روشن‌روان آهنگساز گفت: استاد حسین دهلوی از نسلی است که مورد بی‌مهری قرار گرفت. دهلوی تنها معلم آهنگساز مولف و رهبر ارکستر نبود و بیان کردن مجوه هنر او اینجا ممکن نیست.

روشن‌روان با تاکید بر اینکه هنرستان موسیقی در دوره مدیریت حسین دهلوی، شکوفاترین دوران خود را گذرانده است، گفت: در ارکستر صبا به رهبری استاد دهلوی نوازنده بودم. یادم هست هر نوازنده‌ای به هر دلیل تاخیر می‌کرد خجالت می‌کشید، زیرا دهلوی آدم منظمی بود.

کامبیز روشن‌روان در ادامه گفت: حسین دهلوی در آثارش از ادبیات استفاده بسیار کرد. او با شناختی که از فرهنگ موسیقی ایران داشت آثاری شاخص ساخت. یادم هست زنده‌یاد حسین تهرانی می‌گفتند در مقطعی خجالت می‌کشیدند، نوازنده تنبک را روی صحنه ببرند، اما دهلوی در آن زمان یکی از آثار استاد تهرانی را در قالب قطعه ساخت تا به این وسیله ارکستر را همراهی کند.

روشن‌روان با اشاره به اهمیت کتاب تلفیق شعر و موسیقی دهلوی و اینکه تنها مرجع حال حاضر ماست، گفت: دهلوی کتابش را در هنرستان تدریس می‌کرد و بعد‌ها آن را به عنوان کتاب چاپ کرد.

روشن‌روان گفت:حسین دهلوی یکی از معدود هنرمندانی است که بدون کمک‌های دولتی و بخش خصوصی آثار خود را ساخت یا به چاپ رساند و حال این اثر یکی از منابع مهم ادگیری موسیقی ماست.

مجتبی حسینی: شاگردان استاد دهلوی که امروز ستاره‌های موسیقی ایران هستند

در ادامه مراسم سیدمحمدمجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) گفت: زنده‌یاد دهلوی هنرمندی بود که هم از سنت موسیقی ایرانی مطلع بود و هم به تعبیری شاعری بزرگ بود. او هنرآموز و استادی بود که به درستی سنت تعلیم و آموزش می‌شناخت و در محضر استادی، چون صبا مهارت و معرفت موسیقی را با هم شناخت.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش گفت: شاگردان استاد دهلوی که امروز ستاره‌های موسیقی ایران هستند یک به یک گواه نحوه تربیت او هستند. او موسیقی ایرانی را چنان معرفی کرد که نه فقط در ایران بلکه در جهان معرفی شد.

در ادامه مراسم جمال‌الدین منبری، خواننده موسیقی ایرانی به یاد حسین دهلوی قطعه‌ای را خواند و پس از او حسین علیزاده به صحبت درباره حسین دهلوی پرداخت.

حسین علیزاده: ایرانی‌تر از حسین دهلوی ندیدم

علیزاده گفت: در تمام عمرم ایرانی‌تر از حسین دهلوی ندیدم. دهلوی از آن زمان که سکان هنرستان موسیقی را به عهده گرفت سرنوشت موسیقی ایرانی عوض شد.

علیزاده افزود: همین تالار وحدت قبلا رودکی نام داشت و حال می‌تواند به نام دهلوی تغییر کند، اما خب کسی این موضوع را درک نمی‌کند و من نیز هیچوقت از مدیران خواهش نمی‌کنم. اتفاقا در همان مقطع که تالار وحدت ساخته شد ارکستری به نام رودکی وجود داشت که متعلق به همین تالار بود. باید بگویم، تا زمانی که درک مدیران به جایی نرسیده باشد و حسین دهلوی را درک نکنند ما در شرایط فعلی باقی می‌مانیم. نظرم این است که حسین دهلوی فرستاده‌ای بود تا در مقطعی به موسیقی ایرانی شخصیت دهد و این کار را کرد.

علیزاده گفت: دهلوی از معدود روشنفکرانی بود که می‌دانست نقش موسیقی در جامعه چیست. حسین دهلوی موجودی مقدس بود و وجودش عصاره رنجی است که می‌کشید. دهلوی برای موسیقی ایرانی رنج کشید و این رنج به درونش انتقال یافت. بی‌شک هر زمان نام موسیقی ایرانی می‌آید نام حسین دهلوی به یاد می‌آید.

حسین علیزاده در پایان سخنانش از زحمات خانواده زنده‌یاد دهلوی بابت زحماتی که طی این سال‌ها برای او کشیدند، تشکر کرد.

در پایان مراسم هومن دهلوی، فرزند حسین دهلوی که خود نیز آهنگساز است رو به حاضران گفت: امروز یکی از تلخ‌ترین روز‌های زندگی من و خانواده‌ام است.

هومن دهلوی: پدرم سعی کرد تمام خلاء‌های موسیقی را پرکند

هومن دهلوی با اشاره به اینکه حسین دهلوی هنرمندی چند بعدی بوده، گفت: پدرم سعی کرد تمام خلاء‌های موسیقی را پرکند. آقای علی رهبری که در مراسم حضور ندارند درباره ایشان گفته‌اند به قدری دقت داشت که در برخی از مواقع از بتهوون و موتزارت هم پیشی می‌گرفت.

مراسم یادبود حسین دهلوی روز دوشنبه ۲۹ مهر ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در مسجد جامع شهرک غرب تهران برگزار خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
خدا این مرد بزرگ رو که عمرش رو صرف سربلندی ایران کرد رحمت کناد.
خدایش بیامرزد
خدایش رحمت کند. روحش شاد...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل