بازدید 11273
با کاروان اربعین حسینی؛

۷۵ درصد زائران ایرانی به کشور بازگشته‌اند/ آخرین آمار تردد زائران در مرزهای چهارگانه و هوایی با جزئیات/ حضور معاون اول رئیس جمهور و دو وزیر در راهپیمایی/ بارش باران در شهرهای مرزی ایران و عراق

کاروان عظیمی که از دو هفته پیش به راه افتاده بود، حالا در مقصد مقصود، کربلاست. جمعیت بزرگی از شیعیان جهان که هر ساله افزون می‌شود، درست مانند جمعیت زوار ایرانی که امسال به حدود سه و نیم میلیون نفر رسیده است. زائرانی که فرمانده ناجا می‌گوید ۷۵ درصد ایشان به کشور بازگشته اند و مابقی هنوز در سفرند.
کد خبر: ۹۳۱۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷ 19 October 2019
تابناک اجتماعی
«با کاروان اربعین حسینی»، بسته ویژه خبری است که می‌خواهد هم آخرین اخبار مربوط به این رویداد بزرگ را در اختیار مخاطبان قرار دهد و هم می‌کوشد، گوشه‌ای از شکوه حضور زائران در بزرگترین گردهمایی جهان اسلام را منعکس کند.

به گزارش «تابناک»، کاروان عظیمی که از دو هفته پیش به راه افتاده بود، حالا در مقصد مقصود، کربلاست. جایی که امروز کانون توجه عالم هستی است و مملو از جمعیتی که ابتدای ماه محرم تا به امروز پی در راه گذارده و در تکاپوست تا اربعینی لقب گیرد و از این سفر معنوی توشه‌ای برای آخرت بردارد.

جمعیت بزرگی از شیعیان جهان که هر ساله افزون می‌شود، درست مانند جمعیت زوار ایرانی که امسال به حدود سه و نیم میلیون نفر رسیده است. زائرانی که فرمانده ناجا می‌گوید ۷۵ درصد ایشان به کشور بازگشته اند و مابقی هنوز در سفرند. سفری که هنوز برخی در ابتدای آن قرار دارند.

فیلم: ارزیابی برخی زوار درباره خدمت رسانی عراقی ها
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۸:۰۰

نظرتان درباره کیفیت خدمت رسانی عراقی ها به زائران چیست؟ این پرسشی است که از برخی زائران ایرانی در حاشیه راهپیمایی اربعین حسینی پرسیدیم و پاسخ های متفاوتی دریافت کردیم. پاسخ هایی تأمل برانگیز که نشان می‌دهند برخی امور در عراق، نیازمند مدیریت جدی است و بعضی باورها در ذهن زائران ایرانی نیز نیازمند اصلاح است؛ باورهایی مانند این که باید همه چیز مطابق خواست و سلیقه ما باشد و اگر نبود، ایراد دارد. یا این باور که همه چیز مهیاست و هیچ کم و کسری وجود ندارد؛ باوری که نتیجه تصویر ناصحیح، اغراق شده و غیرواقعی ارائه شده از راهپیمایی اربعین در سال های گذشته است و گاه موجب می‌شود موج بزرگ خوبی ها و زیبایی ها به چشم برخی نیاید و کاستی‌ها در چشم‌شان بزرگ جلوه کند.

تعداد بازدید : 589
افزایش ۳۰ درصدی مصرف سوخت در مسیرهای منتهی به مهران
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۷:۵۷

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام گفت: مصرف سوخت در جایگاه‌های عرضه سوخت در مسیرهای منتهی به مرز مهران ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، علی‌اصغر چاغروندی ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: هم اکنون هیچ‌گونه مشکلی در جایگاه‌های سوخت استان ایلام در مسیر تردد زائران وجود ندارد و تمهیدات لازم برای تامین سوخت مورد نیاز ماشین‌های سبک و سنگین از قبل اندیشیده شده است تا خودروها مشکلی در زمینه سوخت نداشته باشند. سوخت‌رسانی در جایگاه‌های سوخت به وسایل نقلیه سبک و سنگین بدون وقفه ادامه دارد و هیچ جایگاه سوختی از مدار فعالیت خارج نشده و میزان ذخایر این جایگاه‌ها به اندازه کافی تامین شده است.

وی به آتش‌سوزی یک فقره دستگاه خودرو سواری در جایگاه سوخت بخش صالح آباد از توابع مهران اشاره و عنوان کرد: این خودرو سمند به علت نقص فنی داخلی دچار آتش‌سوزی شد. آتش‌سوزی این خودرو باعث شد برخی از سیستم‌های این جایگاه دچار آسیب‌دیدگی شده و در نتیجه فرآیند خدمات‌رسانی عرضه سوخت در این جایگاه مختل شد.

 

اعزام ۱۰ بیمار بستری شده در بیمارستان الحسین به مرز مهران + اسامی
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۷:۳۷

به گزارش ایسنا، پیش از ظهر امروز (شنبه) ۱۰ نفر از زائران ایرانی که به دلایل مختلف در بیمارستان الحسین(ع) کربلا بستری بودند با یک دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس برای انتقال به ایران به مرز مهران اعزام شدند تا در اختیار عوامل امدادی و درمانی مرز قرار بگیرند.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، اسامی این بیماران و مصدومان به شرح زیر است:

حسین سلیمانی

مهدی رحیمی

اعظم سراجی پور

محسن حیدری

نازگل شیر محمدی

محمدعلی محمد حسینی

محمد حسن امینی

پرگل مظفری

امید پور حیدری

فاطمه دبیری

انتقال 18 مصدوم حادثه رانندگی حله به مهران
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۷:۳۳

صیدنور علیمرادی رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی ایلام گفت: ۱۸ نفر از مصدومان حادثه تصادف رانندگی شب گذشته شهر حله در عراق به بیمارستانی در شهر مهران منتقل شدند. این حادثه در شهر حله نزدیکی نجف رخ داده بود که بلافاصله با هماهنگی‌های صورت گرفته تمام مصدومان به پایانه مرزی مهران و پس از مداوای اولیه به بیمارستان این شهر منتقل شدند تا درمان‌های تکمیلی بر روی آنها انجام گیرد.

وی با بیان اینکه وضعیت عمومی مصدومان این حادثه مطلوب است، افزود: هیچ‌یک از مصدومان این حادثه رانندگی وضعیت حادی ندارند و پس از معالجه و انجام مداوای کامل به تدریج از بیمارستان مرخص می‌شوند. هم اکنون تعدادی از مجروحان این حادثه مرخص شده‌اند و مراحل مرخصی بقیه نیز در حال انجام کارهای اداری است تا بلافاصله به شهرهای خود انتقال یابند.

وی همچنین از وقوع یک فقره سانحه رانندگی در ۵ کیلومتری شهر مهران حوالی بامداد امروز خبر داد و گفت: در این حادثه نیز ۱۰ نفر دچار مصدومیت بسیار جزیی بودند که پس از درمان از مراکز درمانی شهر مهران مرخص شدند.

پیاده‌روی اربعین چقدر سابقه دارد؟
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۵:۰۰

عباس خامه‌یار ـ رایزن فرهنگی ایران در کشور لبنان ـ در یادداشتی درباره پیاده‌روی اربعین حسینی آورده است: پیاده‌روی بیست و چند میلیونی که هر ساله به مناسبت ایام اربعین حسینی در کشور عراق و به مقصد شهر مقدس کربلا برگزار می‌شود، سابقه‌ای طولانی و قدمتی کهن دارد. این آیین در روزگار شیخ مرتضی انصاری مرسوم بوده و اندکی پس از ایشان، توسط میرزا حسین نوری در اواخر قرن ۱۲ هجری قمری احیا شد؛ اما از سال ۱۴۲۵ هجری قمری (۱۳۸۳خورشیدی ـ ۲۰۰۳ میلادی) پس از سقوط حزب بعث عراق و فروپاشی حکومت غدار صدام، رونق و جانی تازه و تمام نشدنی یافته است.

این آیین باشکوه شیعی در یک دهه اخیر، به اذعان مراکز معتبر آماری جهان به عظیم‌ترین گردهمایی صلح آمیز تاریخ بشر تبدیل شده است؛ اجتماعی والا و بی‌نظیر از مسلمانان کشورهای گوناگون و حتی پیروان سایر ادیان که هرساله در پرآشوب‌ترین منطقه‌ جهان(غرب آسیا) با شور و اشتیاقی شگفت‌انگیز برپا می‌شود.

این گردهمایی جهانی دارای ابعاد گوناگون فرهنگی و اجتماعی و تاریخی است؛ از جمله اینکه: اجتماع عظیم اربعین به هیچ حکومت، حزب یا دسته‌ سیاسی خاصی وابسته نیست و اساساً فضای حاکم بر واقعه‌ زوال‌ناپذیر آیین زیارت اربعین، سیاسی و جناحی نیست؛ بلکه جوّ غالب آن عبارت است از: دیگرخواهی، از خودگذشتگی، خدمت و مهرورزی بی‌دریغ دوستداران و ارادتمندان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به یکدیگر.

این نوع‌دوستی، صلح‌طلبی و اخلاصی که در جای جای جغرافیای زیارت اربعین جاری و پرتوافکن است از روح قدسی و مزار عرشی حسین بن علی(ع) و خاندان و یاران شهیدش نشأت گرفته است و همین خورشید فروزان و گرمابخش و رحمت، کرامت و هدایت حسینی و زینبی، آرمان مشترک انبوه میلیونی زائران پرشور و شعور اربعین گشته تا با وقوف در مشعرِ کربلای حسین(ع)، شعورشان «آموزه‌های حسین» و شعارشان «لبیک یا حسین(ع)» باشد؛ لبیکی چونان لبیک حاجیان در موسم حج که صلای توحید و عشق و اتحاد است.»

فیلم: وضع نابهنجار و ناامنی پارکینگ خودروها در مرز چذابه
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۴:۵۳

در حالی که هزاران تن از هم‌وطنان‌مان، خودروهای خود را برای حضور در راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی در پارکینگ‌های مرز چذابه امانت گذاشته‌اند، مخاطبان فارس با ارسال ویدئوهایی به خبرگزاری، خواستار رسیدگی به ناامنی در پارکینگ خودروهای این نقطه مرزی شدند.

تعداد بازدید : 536
جمع آوری روزانه ١٠٠ تن زباله در نجف
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۴:۴۵

سخنگوی ستاد اربعین شهرداری تهران از جمع‌آوری روزانه ١٠٠ تن زباله در شهر نجف خبر داد.

به گزارش ایسنا، کامران زنگیشه با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در شهر نجف گفت: بنابر برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ٣۵٠ نیروی خدماتی شهرداری تهران با عنوان «خادم الحسین (ع)» از هفته‌های گذشته در شهر نجف مستقر شدند. نیروهای شهرداری به‌صورت روزانه نظافت و پاکیزه‌سازی معابر و خیابان‌های اطراف حرم امیرالمومنین (ع) شامل شارع رسول ، شارع زین العابدین ، شارع بنات الحسن، شارع امام صادق و خیابان‌های فرعی‌های را انجام می‌دهند.

سخنگوی ستاد اربعین شهرداری تهران با اشاره به جمع آوری روزانه ١٠٠ تن زباله در شهر نجف گفت: شهر نجف در دو روز گذشته نسبت به روزهای قبل از آن خلوت‌تر شده است و نیروهای شهرداری در حال پاکسازی محیط هستند.

آخرین آمار ورودی و خروجی زائران از مرزهای کشور
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۴:۱۶

احمد محمدی فر دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی ظهر امروز در مرکز مانیتورینگ وزارت کشور با اشاره به آخرین آمارهای ورودی و خروجی زائران از مرزهای کشور اظهار کرد: از ساعت ۱۲ شب گذشته تا ساعت ۱۲ ظهر روز جاری، ۱۶۷ هزار و ۹۵۷ نفر وارد کشور شده اند. همچنین از ساعت ۱۲ شب گذشته تا ۱۲ ظهر امروز تعداد ۵ هزار و ۴۱۷ نفر از کشور خارج شده اند.

وی در ارتباط با بیشترین تردد از مرزهای کشور گفت: بیشترین ورود از مرز مهران ۱۰۵ هزار و ۸۶ نفر بوده است و بعد از این مرز، ۳۳ هزار و ۹۶ نفر از مرز شملچه وارد کشور شده اند. از ابتدای محرم سه میلیون و ۴۶۱ هزار و ۳۰۸ نفر از کشور خارج شده و همچنین از اول محرم دو میلیون و ۷۸۰ هزار و ۳۵۲ نفر وارد کشور شده اند. از اول ماه صفر سه میلیون و ۵۷ هزار و ۶۹۶ نفر از کشور خارج و تعداد دو میلیون و ۴۰۳ هزار و ۶۹۰ نفر از ابتدای ماه صفر وارد کشور شده اند.

از تردد غیرضروری در مسیرهای منتهی به مهران خودداری کنید
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۴:۱۵

سرهنگ رضا همتی‌زاده رئیس پلیس راه استان ایلام با بیان اینکه بر اساس تصمیم ستاد اربعین، مسیر ایلام به مهران تا اطلاع بعدی یک طرفه شده است و مسیر جایگزین جاده ملکشاهی است، از عموم مردم خواست کرد از سفرهای غیرضروری در مسیرهای ایلام - مهران و مهران - ملکشاهی - ایلام اجتناب کنند.

وی همچنین از مردم مستقر در صالح‌آباد و مسیر عبور خودروهای زائران خواست: برای جلوگیری از وقوع هرگونه حادثه‌ای ضمن رعایت مقررات رانندگی با نیروهای پلیس راه همکاری کنند.

همتی‌زاده به شهروندانی که در حال پیاده‌روی به سمت حرم امامزاده علی‌صالح (ع) هستند نیز توصیه کرد: عزادارانی که در روز اربعین همچون سال‌های گذشته از ایلام و روستاهای مسیر به سمت حرم علی‌صالح(ع) شهر صالح‌آباد پیاده‌روی می‌کنند از تردد و حضور در عرض جاده‌ها خودداری کنند. همچنین برای پیشگیری از بروز هرگونه حادثه با توجه به شلوغی مسیر به علت تردد خودروهای زائران و ماشین‌های سنگین حمل سوخت یا مواد مورد نیاز مواکب، زائران پیاده جانب احتیاط را رعایت کنند.

کاهش ۱۱ درصدی حوادث ترافیکی اربعین
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۳:۵۱

به گزارش ایسنا سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه ۱۱ درصد حوادث ترافیکی مربوط به زائران نسبت به سال گذشته کاهش یافته است اظهارکرد: پلیس راهور ناجا با تمامی تجهیزات ترافیکی سه ماموریت ازجمله مدیریت ترافیک، ایمنی در سفر و تسهیل در امور تردد را به کلیه رده‌ها ابلاغ کرده و با هوشیاری و حضور به‌موقع از ابتدای آغاز اربعین حسینی (ع) تا امروز ماموریت‌های محوله به‌خوبی و بدون هیچ گونه مشکل و دغدغه‌ای انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار ۳ میلیون زائر در این ایام از مرزهای کشور خارج شده‌اند،گفت: بالغ بر ۹۶ درصد زائران مرزهای زمینی را انتخاب کرده‌اند. تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر بازگشته‌اند و ۸۰۰ هزار زائر همچنان در عتبات به سر می‌برند. به دلیل مدیریت خوب توسط مسئولان همچنین مردم چه در زمان رفت و چه بازگشت تردد در مرز مهران مطلوب است. در مرز خسروی به کرمانشاه، قصر شیرین، سر پل ذهاب تردد عادی و دو طرفه است. در مرز شلمچه و چذابه هیچگونه مشکل ترافیکی نداریم و تردد دو طرفه صورت می‌گیرد و در مرز چذابه بیش از ۱۶۰۰ اتوبوس به‌صورت کاپوتاژی در حال حرکت هستند، ۱۱۰۰ اتوبوس هم حامل زائران خارجی بوده است.

وی ادامه داد: پیش‌بینی کردیم که در روزهای جمعه (۲۶ مهرماه) و امروز(۲۷ مهرماه) بیشترین بازگشت زائران از مرز مهران انجام شود و تاکنون ۲۳ هزار زائر از این مرز وارد کشور شده‌اند بنابراین از روز گذشته از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه مسیر مهران - ایلام یک طرفه است و همچنان این وضعیت ادامه دارد.

رئیس پلیس راهور ناجا توصیه کرد: با توجه به این که ۶۵ درصد زائران از خوروهای شخصی خود استفاده کرده‌اند بنابراین زائران از هرگونه شتاب و عجله برای مراجعه به مرزها خودداری کنند. واژگونی و انحراف به چپ و ... از جمله حوادث روزهای گذشته بوده است. از طریق سیستم پیامک وضعیت مسیرها به زائران داخل عراق اطلاع‌رسانی می شود و خواهش می‌کنیم که خانواده‌ها هم از زائران خود بخواهند و به آنان پیامک بزنند که از هرگونه شتاب و عجله پرهیز کنند.

هادیانفر همچنین با اشاره به پیاده‌روی با دل آمدگان اربعین گفت: سنت با دل آمدگان در تمام شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران، شیراز، اصفهان، مشهد، قم و ... با تمهیدات ترافیکی پلیس راهور ناجا در حال انجام است و از ۵ صبح امروز محدودیت‌های ترافیکی ابلاغ شده و الحمدالله تاکنون مشکلی نبوده و تا نماز ظهر ادامه خواهد داشت.

بارش باران در شهرهای مرزی ایران و عراق
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۳:۳۴

صادق ضیائیان مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت جوی مرز خسروی (قصر شیرین) طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان خسروی فردا (۲۸ مهر) نیمه ابری، همراه با رگبار و رعد و برق با حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای ۳۲ درجه سانتیگراد و پس فردا (۲۹ مهر) نیمه ابری، همراه با رگبار و رعد و برق با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۳۱ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

وی در ادامه درباره وضعیت جوی مرز مهران طی فردا و پس فردا (۲۸ و ۲۹ مهر) گفت: آسمان مهران فردا قسمتی ابری ، گاهی همراه با وزش باد شدید با احتمال بارش پراکنده و کمینه و بیشینه دمای ۲۵ و ۳۷ درجه سانتیگراد و روز دوشنبه نیمه ابری تا ابری گاهی همراه با رگبار و رعد و برق با کمینه و بیشینه دمای ۲۳ و ۳۶ درجه سانتگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان افزود: آسمان شلمچه (خرمشهر) طی دو روز آینده کمی ابری، همراه با وزش باد و احتمال بارش پراکنده خواهد بود. کمینه دما در شلمچه طی دو روز آینده به ترتیب ۲۲ و ۲۱ درجه سانتیگراد و بیشنیه دما به ترتیب ۳۸ و ۳۵ درجه سانتیگراد خواهد بود.

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به این که آسمان نجف نیز طی دو روز آینده صاف تا کمی ابری خواهد بود، گفت: دمای هوا در نجف طی دو روز آینده در گرم‌ترین زمان به ۳۵ درجه سانتیگراد و در خنک‌ترین زمان به ۲۱ درجه سانتیگراد می‌رسد.

ضیائیان ادامه داد: آسمان کاظمین طی فردا (۲۸ مهر) صاف با حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و طی روز دوشنبه (۲۹ مهر) نیمه ابری تا ابری با حداقل دمای ۲۱ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

به گفته وی آسمان کربلا فردا (۲۸ مهر) صاف تا قسمتی ابری با حداقل و حداکثر دمای ۲۲ و ۳۴ درجه سانتیگراد خواهد بود. آسمان کربلا (29 مهر) صاف گاهی ابری پیش‌بینی می‌شود و کمینه و بیشینه دمای هوا در کربلا طی روز دوشنبه به ۲۲ و ۳۷ درجه سانتیگراد می‌رسد.

مدیر کل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در ادامه درباره وضعیت جوی ایلام طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان ایلام فردا و پس فردا (۲۸ و ۲۹ مهر) نیمه ابری تا ابری گاهی همراه با وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق پیش بینی می‌شود. کمینه دمای هوا در ایلام طی این دو روز به ترتیب ۱۶ و ۱۵ درجه و بیشینه دمای نیز به‌ترتیب ۲۷ و ۲۶ درجه سانتیگراد خواهد بود.

ضیائیان ادامه داد: آسمان اهواز نیز طی فردا (۲۸ مهر) قسمتی ابری به‌تدریج همراه با افزایش ابر با حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود همچنین طی پس فردا (۲۹ مهر) آسمان اهواز نیمه ابری گاهی ابری همرا با وزش باد با احتمال بارش پراکنده و حداقل دمای ۱۹ و حداکثر ۳۳ درجه سانتیگراد خواهد بود.

وی در پایان درباره وضعیت جوی کرمانشاه طی دو روز آینده تصریح کرد: آسمان کرمانشاه فردا ( ۲۸ مهر) نیمه ابری، گاهی ابری همراه با رگبار و رعد و برق با حداقل و حداکثر دمای ۹ و ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. روز دوشنبه (۲۹ مهر) نیز آسمان کرمانشاه نیمه ابری، گاهی ابری همراه با رگبار و رعد و برق با حداقل دمای ۸ و حداکثر دمای ۲۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

جمع‌آوری ۵۵ هزار تن زباله در کربلا
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۲:۰۱

مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به حضور نیروهای خدمات شهری در شهرهای کوفه، نجف، کربلا و حد فاصل این دو شهر گفت: ٣۵٠ نیرو در کوفه، ٣۵٠ نیرو در نجف و حدود ۱۰۰۰ نیرو در کربلا با همراهی نیروهای عراقی مسئولیت نظافت و رفت و روب را بر عهده دارند. ‌

وی با اشاره به ارسال تجهیزات لازم از جمله مخزن پسماند، بیل، کیسه زباله، جارو و ... برای نظافت معابر اضافه کرد: گزارش‌ها حکایت از رضایت مردم از اقدامات مدیریت شهری پایتخت دارد البته تمامی اقدامات با همکاری و هماهنگی طرف عراقی انجام شده است.

یزدانی با اشاره به نظافت شهر کربلا تصریح کرد: به‌ طور میانگین روزانه ۱۲۰۰ تن زباله در کربلا جمع آوری شد که این میزان با نزدیک شدن به روز اربعین افزایش یافت. به‌ طور کلی نیروهای شهرداری تهران در روزهای گذشته در مجموع حدود ۵۵ هزار تن زباله جمع آوری کردند که با ماشین‌های شهرداری کربلا به سمت محل‌های دپو منتقل شد.

۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۲:۰۰
تعداد بازدید : 632
ترافیک نیمه سنگین در «تونل راه کربلا»
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۱:۵۴

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در گفت‌وگو با فارس در خصوص آخرین وضعیت ترافیکی محورهای مواصلاتی به مرزهای خسروی، شلمچه، چذابه و مهران، اظهار کرد: در حال حاضر ترافیک نیمه سنگین در تونل راه کربلا در مهران را شاهد هستیم.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا با اعلام این مطلب که محور تهران- صالح‌آباد- ایلام تا اطلاع ثانوی یکطرفه است، گفت: محور ایلام- ملکشاهی- مهران جایگزین محور فوق است. همچنین ترافیک در طول محور مهران- ایلام  پرحجم است و در محدوده تونل آزادی در محور ایلام به سرابله ترافیک به صورت مقطعی سنگین و نیمه سنگین است.

وی تصریح کرد: ترافیک در محورهای مهران- دهلران، دهلران- اندیشمک، شلمچه- خرمشهر، چذابه- استان، حمیل- پل سیمره، قصرشیرین- سرپل‌ذهاب‌،‌ اسلام‌آباد غرب از کرمانشاه به همدان و سرابله- کرمانشاه و همچنین حمیدیه- سوسنگرد پرحجم و روان گزارش شده است. پلیس راهور برنامه‌ای برای یکطرفه کردن مسیر شلمچه و چذابه در دستور کار ندارد.

افزایش زوار ایرانی از ۵۰ هزار به چند میلیون در یک دهه
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۱:۴۸

اسحاق جهانگیری ظهر امروز در جریان سفر به عراق و شرکت در گردهمایی بزرگ اربعین، در جمع خبرنگاران ضمن تسلیت اربعین حسینی، هدف از سفر خود را شرکت در مراسم دینی و مذهبی اربعین،‌ عرض ارادت به ساحت مقدس ائمه اطهار (ع) و اعلام حمایت و همراهی دولت ایران از زائران ایرانی و عاشقان امام حسین(ع) عنوان کرد و افزود: میزبانی شایسته از میلیون ها زائر امام حسین (ع) با وجود همه کمبودها کار بزرگی است و باید از این مهمان نوازی و تدارک امکانات و امنیت تشکر و قدردانی کرد.

معاون اول رئیس جمهور با مقایسه تعداد زائران و افرادی که در این تجمع عظیم شرکت می کنند، خاطرنشان کرد: ظرف ده سال اخیر تعداد ایرانیانی که از مرزهای جمهوری اسلامی وارد عراق شده اند از 50 هزار تن به بیش از 3 میلیون و پانصد هزار تن اضافه شده است و این روند ادامه خواهد داشت.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به حضور چشمگیر مردم عراق در پذیرایی از زوار گفت: مدیریت و رسیدگی به چنین اجتماع بزرگی فراتر از ظرفیت و توان دولت‌هاست و گردهمایی اربعین اتفاقی استثنایی در جهان است. وی با بیان اینکه اربعین امروز به یک رسانه اجتماعی تبدبل شده است گفت: با وجود همه مقاومت ها برای شنیده نشدن پیام عاشورا امروز هر زائر به یک رسانه اجتماعی تبدیل شده و منادی پیام ظلم ستیزی و آزادی خواهی امام حسین است.

مدیر اجرایی ستاد اربعین: پیامک‌ها به زائرین کمک کرد
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۱:۲۹

مرادی مدیر اجرایی ستاد اربعین اظهار کرد: امسال سامانه‌هایی فعال شدند، همچون سماح ، موکب داران، هلال احمر؛ تجمیع صورت گرفت که بتوانیم یک مدیریت درست داشته باشیم. گزارش های لحظه به لحظه از مرزها داده می شد. توسط گروه بازرسی لحظه به لحظه گزارش ها بررسی می شد. ۱۴ گروه تخصصی که طی یک سال با این ستاد کار کردند در این حوزه تلاش زیادی کردند.

مرادی تاکید کرد: حضور موکب داران ما که به عدد ۲۷۰۷ موکب رسیده بود و همکاری و هماهنگی با دولت عراق شرایط را برای زوار راحت‌تر کرد. بر خلاف سال گذشته برای ۶ هزار کامیون ارسالی مشکلی پیش نیامد؛ گمرک کارهایش را کرده بود که در مرز مشکلی پیش نیاید.

وی گفت: با توجه به آمار و ارقام که در سامانه ها داشتیم مردم عزیز را با ارائه پیامک همراهی کردیم. از زوار عزیز تشکر می‌کنیم که پیامک‌های مارا خواندند و به آن توجه کردند. همه امکانات را در کربلا و نجف آماده کردیم. پیامک مربوط به پارکینگ های بازگشت در مرز خسروی بازخورد خیلی خوبی داشت.

پیش‌بینی ۱۱ هزار اتوبوس برای بازگشت زائران اربعین
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۱:۲۸

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، صبح امروز در قرارگاه مرکزی حمل و نقل زائران اربعین حسینی اظهار کرد: با توجه به این‌که سفر اربعین غیر قابل پیش‌بینی است و زوار و مردم آن را برنامه‌ریزی می‌کنند که چه زمانی به این سفر بروند، با ارتباط اس ام اسی که ستاد مرکزی اربعین با مردم داشت، به گونه‌ای کار پیش رفت که این برنامه‌ریزی ها و عملکرد که مردم و زوار داشتند، ارتباط بهتری نسبت به گذشته پیدا کرد.

اسلامی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های لازم برای این که وسیله نقلیه لازم برای آن‌ها فراهم شود، در هر چهار مرز صورت گرفته است. برآورد ما این است که از این ۸۰۰ هزار تن، با توجه به این‌که تعدادی که با خودروی شخصی مسافرت کردند، حدود ۳۰۰ الی ۳۵۰ هزار تن بخواهند با اتوبوس برگردند. یازده هزار اتوبوس برای این کار در نظر گرفته شده که و امیدواریم طبق همین برنامه‌ریزی زائران بتوانند با وسایل نقلیه عمومی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده بازگشت داشته باشند.

وی با تشکر از همه کسانی که در حوزه حمل و نقل اربعین حسینی تلاش کردند بیان کرد: ما با حداقل تاخیر در هواپیما مواجه بودیم؛ حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد بیش‌تر از سال گذشته پرواز داشتیم. حدود ۱۰۰ درصد در مسأله قطار از سال گذشته بیشتر بوده است و میزان مسافران در حمل و نقل جاده ای با یک افزایش یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفری مواجه شده است.

وزیر راه تصریح کرد: امیدوارم که ان‌شاءالله بتوانیم به‌سازی و توسعه پایانه‌های مرزی را همچنان ادامه دهیم. کیفی‌سازی راه‌ها را همچنان ادامه دهیم که نه فقط برای اربعین بلکه برای کل ایام مردم بتوانند با رفاهی کامل با ایمنی سفر کنند.

بازگشت 220 هزار نفر زائر طی روز گذشته از مرز مهران
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۰:۴۶

احمد کرمی رئیس قرارگاه ویژه اربعین مرز مهران گفت: روز گذشته (26 مهر ماه) ۲۲۰ هزار و ۴۶۰ زائر ایرانی اربعین از طریق مرز مهران به کشور بازگشتند. روز گذشته در مجموع پنج هزار و ۴۹۳ زائر نیز از مرز مهران وارد کشور عراق شدند که کمترین میزان در ۲۹ روز گذشته از ماه صفر است.

وی ادامه داد: همچنین روز گذشته ۹۳۸ نفر خروج و سه هزار و ۱۷ نفر ورود زائر خارجی در مرز مهران ثبت شده است. در مجموع روز گذشته ۲۲۹ هزار و ۹۰۸ تردد زائر اربعین در مرز مهران ثبت شده که آمار نشان دهنده افزایش موج بازگشت زائران به کشور است.

کرمی یادآور شد: همچنین از بامداد امروز تا ساعت ۶ و نیم، ۴۰ هزار نفر از زائران ایرانی از مرز مهران به کشور بازگشته اند.

بازگشت ۷۵ درصد زائران اربعین به کشور
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۰:۳۹

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در حاشیه بازدید از پایانه مرزی مهران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هم اکنون موج پایانی بازگشت زائران به کشور افزایش یافته و طی دو روز آینده این روند کامل و همه زائران به سلامت به وطن باز می گردنند. تاکنون‌ ۷۵ درصد از جمعیت زائران ایرانی اربعین حسینی از طریق مرزهای چهارگانه به کشور باز گشته اند.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۷ درصد تردد زائران از مرز مهران صورت گرفته است، افزود: مرزهای کشور از امنیت و نظم خوبی برخوردار و کار خدمت‌رسانی به زائران اربعین به بهترین شکل در حال انجام است.

فرمانده ناجا با اشاره به همکاری خوب مردم با پلیس و سایر دستگاه‌های اجرایی به رانندگان خودروهای شخصی توصیه کرد استراحت در موکب‌های اربعین سبب می‌شود از حوادث جاده‌ای جلوگیری شود لذا به همه رانندگان توصیه می‌شود موقع خستگی برای استراحت در این موکب‌ها مستقر شوند.

۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۰:۳۰
وضعیت ترافیکی محورهای منتهی به مرز ایران و عراق
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۰:۱۶

سرهنگ نادر رحمانی رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت ترافیکی محورهای مواصلاتی اظهار کرد: مسیر مهران به سمت ایلام ترافیک روان و به‌صورت یک طرفه است که مسیر جایگزین آن محور ایلام- ملک‌شاهی- مهران است همچنین ترافیک در محورهای قصرشیرین- سرپل ذهاب، شلمچه- خرمشهر و بستان- چذابه پرحجم و روان است. همچنین در محدوده یادمان شهدای شلمچه و محور مهران به ایلام، تونل راه کربلا ترافیک نیمه‌سنگین است.

وی ادامه داد: در محورهای شهر تهران نیز مشکل ترافیکی وجود ندارد و مراسم جاماندگان اربعین حسینی نیز از میدان امام حسین (ع) به سمت حرم شاه عبدالعظیم حسنی در حال جریان است.

آخرین آمار تردد زائران در مرزهای چهارگانه و هوایی کشور
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۰:۱۰

به گزارش ایسنا، احمد محمدی‌فر دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به آمار ورودی و خروجی مرزها در روز ۲۷ مهر ماه ۹۸، اظهار کرد: امروز ۹۹ هزار و ۶۲۴ نفر وارد کشور شده و در همین روز ۳ هزار و ۳۳۶ نفر از کشور خارج شده اند.

وی با اشاره به تعداد زائرانی که از مرز مهران تردد کرده‌اند، گفت: ۵۸ هزار و ۲۰۱ زائر امروز از مرز مهران وارد کشور شده و ۸۰۴ نفر از این مرز از کشور خارج شده‌اند.

دبیر ستاد اربعین حسینی تصریح کرد: ۲ هزار و ۵۸۰ نفر از مرز شلمچه وارد کشور شده و همچنین ۳۶۰ نفر از همین مرز از کشور خارج شده اند.

وی افزود: ۲۲۹ نفر از مرز خسروی وارد کشور شده و ۱۱۷ نفر از کشور خارج شده اند و همچنین ۱۲ هزار و ۱۷۷ نفر از مرز چذابه وارد کشور شده و از همین مرز ۱۷۴ نفر از کشور خارج شده اند.

محمدی فر با اشاره آخرین آمار تردد هوایی گفت: ۲ هزار و ۶۱۱ نفر از طریق مرز هوایی امروز وارد کشور شده و هزار و ۵۷۹ نفر از مرز هوایی از کشور در امروز خارج شده اند.

دبیر ستاد اربعین حسینی با اشاره به تعداد زائران خارج شده از کشور گفت: از اول محرم ۳ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۲۲۶ نفر از کشور خارج شده اند.

وی افزود: از اول ماه صفر ۳ میلیون و ۵۵ هزار و ۶۱۴ نفر از کشور خارج شده اند.

محمدی فر در پایان گفت: از اول ماه محرم دو میلیون و ۷۱۲ هزار و ۱۹ نفر و از اول ماه صفر ۲ میلیون و ۳۵۵ هزار و ۳۵۷ نفر وارد کشور شده‌اند.

معاون اول رییس‌جمهور با همراه دو وزیر وارد نجف شد
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۰۹:۰۶

معاون اول رییس‌جمهور به منظور شرکت در راهپیمایی عظیم اربعین، دقایقی پیش وارد نجف اشرف شد.

به گزارش ایسنا،‌ اسحاق جهانگیری در بدو ورود به فرودگاه نجف از سوی استاندار نجف و رییس نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در عراق مورد استقبال قرار گرفت. وی قرار است تا دقایقی دیگر حرم نورانی و بارگاه مقدس امیرالمونین علی (ع) را زیارت کند و پس از آن در مسیر نجف به کربلا در راهپیمایی بزرگ اربعین شرکت خواهد کرد.

وزیر ورزش و جوانان، وزیر آموزش و پرورش و معاون امور مجلس ریاست جمهوری در این سفر معاون اول رییس جمهور را همراهی می کنند.

آماده‌باش پلیس راهور برای موج آخر بازگشت زائران
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۰۸:۲۹

با پایان مراسم اربعین، آخرین موج بازگشت زائران ایرانی به کشور نیز آغاز می‌شود و در همین راستا نیز شاهد افزایش حجم تردد در جاده‌های منتهی به چهارپایانه مرزی در کشور عراق و جاده‌های خروجی از این پایانه‌ها در کشور خودمان هستیم. از طرفی دیگر روز گذشته معاون هماهنگ کننده ناجا نیز اعلام کرد، «سوانح رانندگی در جاده‌های کرمانشاه، خوزستان و ایلام افزایش داشته است» موضوعی که نیازمند افزایش نظارت‌ها بر این حوزه است.

سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تدابیر پلیس برای بازگشت زائران اظهارکرد:‌ موج بازگشت زائران از چند روز قبل آغاز شده و در روزهای آتی، آخرین گروه‌ها از زائرانی که در کشور عراق بودند به کشور بازخواهند گشت. مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی نیز از همان نخستین روز اجرای طرح ترافیکی ویژه اربعین در سراسر کشور به خصوص سه استان کرمانشاه، ایلام و خوزستان و محورهای منتهی به چهار پایانه مرزی در آماده‌باش کامل بودند و این آمادگی ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه مأموران پلیس بر بازگشت زائران اربعین نیز نظارت دارند، گفت: خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی به وسیله سامانه سپهتن نظارت می‌شوند. رانندگان خودروهای شخصی نیز لازم است مواردی را رعایت کنند از جمله اینکه از رانندگی در حالت خستگی و خواب‌آلودگی و نیز رانندگی با شتاب وعجله پرهیز کنند. مأموران پلیس نیز در این مسیرها مستقر بوده و با تخلفات حادثه‌ساز رانندگی مانند سرعت و سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ، انجام حرکات مارپیچ و ... برخورد خواهند کرد، چون نباید اجازه دهیم تا رفتار غلط یک راننده شیرینی و سفر دیگر زائران را نیز تلخ کند.

رئیس پلیس راهور ناجا در مورد تصادفات رانندگی که در کشور عراق رخ داده نیز گفت:‌ قبل از مراسم اربعین در جلسات مشترکی با طرف عراقی یک‌سری مسائل را به آنها منتقل کردیم و خوشبختانه بر اساس نتایج جلسات هماهنگی که بین پلیس ما و پلس عراق برگزار شد، آنها نیز بر تخلفات رانندگی نظارت و کنترل دارند.

هادیانفر با بیان اینکه سقف سرعت مجاز در جاده‌های ایران و عراق ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است، گفت: میزان سرعت مجاز در هر دو کشور یکسان است، اما متأسفانه در عراق سیستم نظارت هوشمندی که ما در ایران از آن استفاده می‌کنیم وجود ندارد.

وی با اشاره به اتوبوس‌های ایرانی که با مجوز کاپوتاژ به کشور عراق رفته‌اند نیز اظهار کرد: بر این اتوبوس‌ها به وسیله سامانه سپهتن نظارت داریم و حتی اگر در خاک کشور عراق نیز مرتکب تخلف رانندگی شود، پس از بازگشت به ایران نسبت به اعمال قانون متخلفان اقدام خواهیم کرد. چند روز پیش از آغاز سفرها هم ابلاغ کردیم که رانندگان ایرانی که می‌خواهند به کشور عراق بروند، به پلیس دعوت شده و تأکیدات لازم در مورد رانندگی ایمن و رعایت قوانین و مقررات به آنها انجام شود. در روزهای اخیر نیز چند مورد سرعت غیرمجاز اتوبوس‌های ایرانی در کشور عراق گزارش شد که با راننده تماس گرفته و تذکرات لازم به آنها داده شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با تأکید بر اینکه پلیس برای بازگشت زائران اربعین در آماده‌باش کامل است، افزود: از مردم نیز می‌خواهیم با پلیس همکاری داشته و به هشدارها و توصیه‌ها توجه کند. در روزهای اخیر، درصد قابل توجهی از تصادفات رخ داده در کشور که مربوط به زائران اربعین بود ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی و عمده این تصادفات نیز منجر به واژگونی شده است؛ بنابراین، لازم است که رانندگان به هیچ عنوان در شرایط خستگی و خواب آلودگی پشت فرمان قرار نگیرند و به ازای هر دو ساعت رانندگی نیز دست‌کم یک ربع در حاشیه امن مسیر یا توقفگاه‌ها، توقف کرده و استراحت کنند.

عزاداری اربعین در جوار امام شهید به کربلا
۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۰۸:۰۰
تعداد بازدید : 557
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل