بازدید 2941
اقتصاد در گذر زمان

از "وام نه میلیون دلاری بانک آمریکایی به ایران" تا "سومین مهلت FATF به ایران"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۳۰۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳ 18 October 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

26 مهر 1345، بانک صادرات و واردات آمریکا نه میلیون دلار به ایران وام داد.

26 مهر 1346، مهندس رضا صدقیانی معاون وزارت کشاورزی به ریاست بانک کشاورزی تعیین شد.

26 مهر 1350، جمعيت ايران 30 ميليون نفر اعلام شد كه 40 درصد آنها شهرنشين و 60 درصد روستايي هستند.

26 مهر 1353، در تهران اعلام شد درآمد ایران از محل افزایش نفت سالانه ۲ میلیارد و ششصد میلیون دلار افزایش یافته است.

26 مهر 1354، ایران مبلغ هزار و دویست میلیون دلار به ترکیه اعتبار داد.

26 مهر 1357، رویتر اعلام کرد مقامات دولتی ایران به آمریکا اطلاع دادند که موقتا خرید عمده تسلیحاتی خود از آمریکا را لغو می‌کنند.

26 مهر 1389، سرانجام پس از مدت ‌ها گمانه ‌زنی از رقم یارانه نقدی، اعلام شد که ۸۱ هزار تومان به حساب هر ایرانی به تدریج واریز خواهد شد.

26 مهر 1390، مسعود نیلی رییس دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف نرخ ارز موجود را نیازمند تغییر صعودی دانست و گفت: به دنبال آن نرخ سود بانکی و کسری بودجه دولت نیز باید مورد بررسی قرار گیرد تا در اثر افزایش نرخ ارز بخش ‌های دیگر متضرر نشوند.

 

26 مهر 1394، همزمان با فرارسیدن روز «پذیرش» برجام، ایالات‌ متحده و اتحادیه اروپا دستور آمادگی برای لغو تحریم‌ ها علیه ایران در روز «اجرا» را صادر کردند. از سوی دیگر فدریکا موگرینی، هماهنگ ‌کننده سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا و محمد‌جواد ظریف، وزیر امور‌خارجه ایران در بیانیه ‌ای مشترک اعلام کردند که هر دو طرف به تعهدات خود در اجرای برجام متعهد هستند.

26 مهر 1396، حضرت آیت ‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار صدها نفر از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، جوانان نخبه میهن اعلام کردند که صنعت کشور دچار آفت مونتاژ کاری است.

26 مهر 1397، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای سومین بار، تعلیق ایران از اقدامات متقابل را تمدید کرد. با این حساب، ایران تا اجلاس بعدی این نهاد در فوریه ۲۰۱۹ (مصادف با اواخر بهمن)، فرصت پیدا کرد تا اقدامات لازم را برای خروج دائم از فهرست سیاه انجام دهد.

منابع:  روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر