بازدید 41858

انتشار نسخه با زیرنویس فارسی «رستاخیز» در فضای مجازی / 17.3 میلیارد دود شد!

بار دیگر و این بار در آستانه اربعین حسینی، نسخه‌هایی با زیرنویس فارسی از فیلم سینمایی «رستاخیز» جهت دانلود در فضای مجازی قرار گرفته و دست به دست می‌چرخد و مشخص نیست چرا نهادهای مسئول نظارتی به نظاره نشسته‌اند تا با یک محصول فرهنگی که میلیاردها تومان از بیت المال صرف آن شده، اینگونه برخورد شود؟!
کد خبر: ۹۳۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۷ 16 October 2019

انتشار نسخه با زیرنویس فارسی «رستاخیز» در فضای مجازی / 17.3 میلیارد دود شد!پس از انتشار نسخه برش خورده فیلم سینمایی «رستاخیز»، اکنون این فیلم سینمایی در آستانه اربعین با زیرنویس فارسی در فضای مجازی و با محوریت چند کانال تلگرامی منتشر شده و با بی‌توجهی نهادهای نظارتی به تداوم این اقدام غیرقانونیِ مسببان اصلی قاچاق این فیلم، شاهد دود شدنِ این سرمایه ـ که دولت 17.3 میلیارد تومان برای آن هزینه کرده ـ هستیم؛ اقدامی که با عدم توزیع نسخه «وی او دی / VOD» توسط تهیه کننده، اسباب تأمل و تعجب ناظران را در پی داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «رستاخیز» آخرین ساخته احمدرضا درویش ـ که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند ـ پس از یک دوره طولانی توقیف، از بیست و یکم در یک کانال عربی یوتیوب منتشر شد و بلافاصله در کانال‌های تلگرامی و دیگر بسترهای مجازی، این نسخه بارگذاری و دسترسی عمومی‌تر برای آن فراهم شده است. نسخه قاچاق منتشر شده از کیفیت بالایی برخوردار است و به زبان عربی دوبله شده است.

بر اساس بررسی‌های «تابناک»، این نسخه از رستاخیز با نسخه اولیه که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد، تقریباً تطابق دارد و شامل تصویر چهره حضرت عباس (ع) است و از این منظر می‌توان تأیید کرد که نسخه منتشره، نسخه بدون سانسور است که کارگردان در پی اکران عمومی‌اش بود، اما با مخالفت برخی جریان‌ها مواجه شد و در نهایت سازمان سینمایی در اقدامی عجیب ـ که منجر به فروکش کردن اعتراضات سازندگان این فیلم شد ـ 13.5 میلیارد تومان به عنوان خرید بخشی از سهم این فیلم به سازندگانش پرداخت که رقم کلان و بی‌سابقه در تاریخ سینمای ایران بود.

انتشار نسخه با زیرنویس فارسی «رستاخیز» در فضای مجازی / 17.3 میلیارد دود شد!

این اتفاق واکنش گسترده‌ای را از سوی تمامی طرف‌ها از جمله بنیاد سینمایی فارابی و کارگردان فیلم در پی داشت؛ اما این واکنش‌ها دست‌کم در فضای رسانه‌ای فروکش کرد. در پی این اتفاق معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، با حضور در مرجع قضایی مرتبط نسبت به پیگیری موضوع و طرح شکایت در آن مرجع اقدام ‌کردند تا از پخش غیرقانونی فیلم در پلتفرم‌های داخلی جلوگیری شود.

همچنین بنیاد سینمایی فارابی در «دادسرای امور بین‌الملل تهران» هم اقدام به طرح شکایت کرد و در این زمینه با وزارت امور خارجه نیز رایزنی شد، ولی این پیگیری ها هنوز نتیجه شفافی در پی نداشته است.

اکنون بار دیگر و این بار در آستانه اربعین حسینی، نسخه‌هایی با زیرنویس فارسی از فیلم سینمایی «رستاخیز» جهت دانلود در فضای مجازی قرار گرفته و دست به دست می‌چرخد و مشخص نیست چرا نهادهای مسئول نظارتی به نظاره نشسته‌اند تا با یک محصول فرهنگی که میلیاردها تومان از بیت المال صرف آن شده، اینگونه برخورد شود؟!

این اتفاق در حالی بار دیگر رخ داده که همه نهادهای مسئول از ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری و... به‌ دنبال ممانعت از آن بوده‌اند و نکته مهم اینجاست که حتی مجوز ورود قانونی فیلم به شبکه وی‌او‌دی از دو هفته پیش توسط سازمان سینمایی صادر و تحویل تهیه کننده فیلم رستاخیز شده اما این فیلم در بستر قانونی راهی به این شبکه نیافته است! نکته قابل تأمل اینکه چهار سال پیش سازمان سینمایی مجوز اکران و توزیع بین الملل فیلم رستاخیز را به تهیه کننده فیلم داده بود که تهیه کننده به توزیع جهانی فیلم اقبالی نشان نداد.

در این زمینه، اعتراض حق صاحبان و سهامداران فیلم است اما جای تعجب دارد وقتی امکان پخش قانونی فیلم (پیش از اربعین حسینی) فراهم بوده، چرا باید فضای مجازی جولانگاه نسخه قاچاق این فیلم باشد؟ خسرانی که اهمال درباره قاچاق و توزیع غیرمجاز یک محصول فرهنگی به جامعه و سرمایه ملی می‌زند با هر اقدام دیگری که در فضای مجازی علیه جامعه و امنیت کشور رخ می‌دهد، برابر است چرا که هر دو، بذر رفتار فراقانونی را در کشور می‌پراکنند. عجیب است که بعد از چهل روز و در آستانه اربعین، این اتفاق رخ داده و ابهامات درباره نحوه انتشار این فیلم در فضای مجازی را دو چندان کرده است!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲۲
بي خيال . مهم نيست .
بنظرم همش تقصیر درویش کارگردان این اثر سینمائیه که بعداز این که اشتباه بزرگی رو مرتکب شد و چهره مبارک علمدار کربلا حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام را نمایش داد بعداز این همه مدت کوچکترین سعی و تلاشی نکرد که با ابزار پیشرفته ای که این روزها به سینمای ایران هم راه پیدا کرده و وارد ایران شده، اشتباهش را تصحیح و ویرایش کند و یا لااقل بسادگی هرچه تمامتر هاله نوری بر روی چهره مبارک آن حضرت قرار دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
حالا هم چوبش را نوش جان کند
هر چند فکر کنم خوداشون از دولت تا همین افراد منتشر کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
حضرت عباس علیه السلام درست است که شریفترین و وفادارترین مرد از ازل تا ابد است ولی به هر حال امام معصوم نبوده است که نشان دادن چهره اش مجاز نباشد.قوانین را تفسیر به رای نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
چطور حضرت مریم و همه پیامبران به تصویر کشیده شدند ولی هیچ کس صدایش درنیامد، حضرت عباس که جزو معصومین نبوده.
خودت میگی از بیت المال خرج شده. مگه اینایی که استفاده می کنند مردم نیستند که از جیب آنها هزینه شده این فیلم ساخته شده. بذار رایگان استفاده کنند. یعنی از بیت المال هزینه شده و مردم باید دوباره پول بدن بخرند
حق کپی رایت تو‌ایران نداریم
شمشیر دولبه است این حق
این همه فیلم و نرم افزار و کتاب و ... که میلیارد ها دلار ضربه به دنیا میزند وساز و کاری برای مقابله برای آن نیست، این مورد که انگشت کوچکشم نمیشه
مشکل از نوع نگاه هست همین الان نیز شمایل امام حسین به وفور در راهپیمایی اربعین بر افراشته است و کسی اعتراض نمی کند باید
وقتی قرار نیست این فیلم اکران شود و هزینه آن هم از جیب بیت المال پرداخت شده، بهتره که به این صورت اکران خانگی شود ....
آیا اولوپت های مهمتری در کشور نیست که باید دهها میلیارد تومان از بودجه کشور صرف فیلمسازی شود؟؟ بخش خصوصی اگر بود ایرادی نداشت اما بودجه عمومی کشور با این همه مشکلات کار و اشتتغال و تورم و بهداشت و بیکاری و فقر و خشکسالی و ... صرف فیلمسازی شود و بعد هم به همین راحتی سرمایه مردم دود شود. اکنون چه کسی پاسخگوی آسیبی است که به سرمایه کشور وارد شده است ؟؟
اگر پولش از بیت المال پرداخت شده الان هم امت اسلام میبینند پس حق به حقدار رسیده
عوامل هم که پولشان را گرفتند به این میگن کار عام المنفعه
اگر از بیت‌المال ساخته شده که دیگه چه فرق می‌کنه. مردم دارن میبینن دیگه. غیر اینه آیا؟!
آقا پول بیت المال بود دیگه ؟!
خب مردم که دارن تماشا می کنن
چرا شما ناراحتی الان ، حتما باید می رفتن سینما می دیدن
مراجعی که اجازه انتشار این اثر فاخر رو ندادند باید پاسخگو باشند
این فیلم روایتی مخدوش از واقعه ی کربلا و مسائل جانبی اش را از زبان پسر حر ابن یزید ریاحی عنوان کرده، و این روایت مورد توافق و وثوق شیعه نیست، نقش آفرینان بسیار نابه جا انتخاب شده و نقش پردازی ها توسط بازیگران کوچه بازاری اجرا شده، و دارای ضعف و نواقص فراوانی در روایت و موضوع عاشورا و نقش پردازی دارد، و تنها با هیاهو توانستند این فیل را در مدت زمانی کوتاه در افکار عموم نگهدارند، به دور از هیاهو کار از پیش نمی بردند،
میلیاردها تومن پول سهامداران خرد در بورس پایه نابود شد ککتان هم نگزید!!!!!!!
یک سفره‌ای پهن بود حالا جمع شد.
هزینه‌ی نجومی تولید این فیلم دقیقاً در جیب چه افرادی رفته است؟ لطفاً اطلاع‌ رسانی کنید تا دقت کنیم در تولید هر فیلمی نقش داشتند آن فیلم را بایکوت و تحریم کنیم.
جالبه که حالا ملت باید یک فیلم ایرانی را با زیرنویس فارسی نگاه کنند
فانچنان فیلم بدرد بخوری هم نبود
آقا اینهمه عکس امامان معصوم و پیامبر و تمثیلشون رایجه تو کشور خودمون (همون عکسای معروف)
تو کشور عراق که بیشتر پُره.. چه توهینی به اماما شده این همه سال؟
۱۷میلیارد همون موقع ساخت فیلم دود شد !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس