بازدید 29911
پرونده‌ای عجیب و قابل تأمل؛

اجرای دستور تخریب بخش‌هایی از «برج سفید» پاسداران پس از دو دهه!

ساخت یک طبقه غیرقانونی و توسعه غیرمجاز طبقه زیرین آن، تنها تخلف‌هایی نیست که در برج سفید رقم خورده و آن گونه که خبر می‌رسد، این پروژه را باید مجموعه‌ای کامل از تخلفات خواند؛ از عدم پرداخت میلیارد‌ها تومان عوارض قانونی و چک‌های برگشتی گرفته تا تغییر کاربری برخی طبقات و حتی توسعه غیر قانونی بنا در طبقات زیر زمین و حذف سی واحد پارکینگ!
کد خبر: ۹۳۰۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰ 16 October 2019
تابناک شهریسازه‌ای که با هدف تبدیل شدن به نخستین بنای بلندمرتبه بعد از انقلاب اسلامی بنا شده بود، بعد از دو دهه، بالاخره کارش به اجرای حکم قضایی و تخریب تخلفات رقم خورده در آن رسید!

به گزارش «تابناک»؛ دو دهه پیش، در روزگاری که اعیان نشینی در کشورمان دوباره در آستانه پا گرفتن بود و نماد‌های زندگی مجلل کم کم به شهر‌های بزرگ راه می‌یافت، از سازه‌ای در محله پاسداران در تهران رونمایی شد که توجه بسیاری را به خود جلب کرد؛ برجی جدید با نام سفید.

سازه‌ای که به معنای امروزی برج نیست، ولی موقعیت جغرافیایی آن موجب شده که اشراف کاملی به تهران داشته باشد و به عنوان برجی چند منظوره که از مجموعه خرید تا دفاتر کار گران قیمت، هتل و رستوران گردان را در خود جای داده و نمایی خاص دارد، به شدت جلب توجه کند و به پاتوقی ویژه برای مرفهان تبدیل شود.

شهرت این سازه که مالکش سودای احداث اولین ساختمان مرتفع در تهران پس از انقلاب اسلامی را داشت، خیلی زود فراگیر شد تا جایی که بسیاری بی دیدنش، نامش را شنیدند و حتی برخی به فکر تکرار آن در شهر‌های دیگر افتادند. مجموعه‌هایی که اگر تا حدودی با اقبال این سازه مواجه می‌شدند هم می‌توانستند مالکانشان را ثروتمند و مشهور کنند.

البته نزدیک به دو دهه از همه این ماجرا‌ها می‌گذرد و تقریبا طی این سال ها، هیچ شاخصه منحصربفردی برای برج سفید باقی نمانده، الا اینکه یکی از بیست رستوران گردان در کشورمان در طبقه فوقانی آن واقع شده بود که از قضا منظره بسیار مرغوب و کاملی از شهر را به دید مشتریان می‌گذاشت و به ازایش، فاکتوری گران پیش روی ایشان قرار می‌داد.

رستورانی که حالا نفس‌های آخرش را می‌کشد و در آستانه نابودی برای همیشه است، چون غیرقانونی ساخته شده بود؛ این را حکم قضایی می‌گوید که بر اساس آن، طبقه ۱۵ برج سفید توسعه غیرمجاز داشته و طبقه ۱۶ سازه، به کل غیرقانونی احداث شده است؛ دو طبقه‌ای که به رستوران و کافی شاپ مجموعه اختصاص یافته بود.

این گوشه ای از تخلفی‌ است که بیش از دو دهه پیش رخ داده و حالا در مهرماه سال ۹۸ در دست اصلاح است. به این صورت که مأموران کلانتری قلهک در محل حضور یافته اند تا عوامل شهرداری منطقه، خیابان پاسداران را موقت مسدود کنند و کار تخریب تخلفات طبقات فوقانی آغاز شود. درست مانند اتفاقی که برای طبقه آخر پاساژ مشهور علاءالدین در خیابان جمهوری بعد از چندین سال رخ داد!

البته احداث یک طبقه غیرقانونی و توسعه غیرمجاز طبقه زیرین آن، تنها تخلف‌هایی نیست که در برج سفید رقم خورده و آن گونه که شهرداری منطقه ۳ خبر داده، برج سفید را باید مجموعه‌ای کامل از تخلفات خواند؛ از «عدم پرداخت میلیارد‌ها تومان عوارض قانونی و چک‌های برگشتی»، تا «افزایش غیر مجاز بنا در طبقات دوم تا ۱۳»، «تبدیل غیر مجاز بناى طبقات ۱۱ و» ۱۲، «تغییر کاربرد بناى طبقه ۱۳ به تجارى» و در نهایت «توسعه غیر قانونی بنا در طبقات زیر زمین و حذف ۳۰ واحد پارکینگ».

مجموعه متنوع و پرشماری از تخلفات که نه امروز یا امسال، که برخی شان از آغاز ساخت سازه رقم خورده، شناسایی شده و با ارجاع به مرجع تصمیم گیری، به صدور رأی هم رسیده‌اند؛ اما به گفته مسئولان، مالک سازه با طرح ادعا‌های مختلف و تشکیل پرونده‌های متعدد، تاکنون مانع از اصلاحشان شده بود تا اینکه رأی مقام قضایی تکلیف ماجرا را یکسره کرد و رأی به رفع تخلف داد.

روندی که با تخریب رستوران و کافی شاپ آغاز شده و آن گونه که مسئولان می‌گویند، قرار است تا رفع تخلفات دیگر ادامه پیدا کند و از برج سفید، درس عبرتی بسازد برای دیگر متخلفان احتمالی. متخلفانی که بعید است فرجام این برج را ببینند و دست از تخلف بکشند چراکه می‌بینند پروسه رفع تخلف به شدت کند و زمان‌بر است و می‌شود در سایه این زمان طولانی، اندوخته مالی خوبی گرد آورد و رخ خود را برای آینده بست!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۷
ان وقت ان مدیر و کارمندانی که مجوز ساخت دادن به همراه مالک این برج برخود شده یا نه؟
مهمترین شخضص در این تخلف مدیران منطقه شهرداری است که بازداشت شده یا نه؟ این مهم است
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
مجوز به صورت قانونی ساخته میشه اما در حین ساخت تخلف میشه تا دلت بخواد هم فراونه این موارد
من خودم خونم۲۰ ساله فرمانیس ولی هنوز پا تو این برج بلا استفاده نزاشتم یادمه هاکوپیان فقط یه مدتی توش نمایندگی داشت وگرنه نه فروشگاه معروف و نه رستوران و کافی شاپ بدردبخوری توش بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
تو حرف نزنی نمیگن لالی
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
این چیزها چه ربطی به تو داره؟
تمام این تخلفات اززمانی آغازشد که هوافروشی وپول های زیادگرفتن وآزادگذاشتن سازندگان ساختمانها درهراقدام غیرقانونی که مایل بودندباب شدوباشروع کاربرج سازهازندگی های سنتی بهم ریخت بی قانونی درساخت وسازقانون شد وپدرمردم وخانوادها درآمد البته مدیریت شهری آنزمان این قبیل اقدامات راازافتخارات خودشان میدانست ! اگراین اقدام اخیرراست وواقعی باشدومانورتبلیغاتی نباشد بایستی امیدواربودهرچندناهنجاریهای بوجودامده دیگرهرگز قابل جبران نیستندولی حاقل بیشتر نشوندامیدواریم!!
میگذاشتید 30 سال دیگه بگذره بعد که میخواستن برج رو احیا کنن , خراب میکردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
یک کلوم هم از مادر عروس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
کلوم چیه؟
برخورد گزینشی و مورد به مورد فایده زیادی ندارد، باید پنبه این بساط را زد و به شهر سر و سامانی داد.
حالا چرا خراب کنید.یه کم آباد کنید اگه میشه.خوب اینم دیگه بعد دو دهه خراب کردن نداره.بهتره یه مولی ازش بگیره شهرداری و خلاص
بهتره بجای تخریب بمعرض فروش گذاشته بشه و بابت بدهی و جریمه به حساب دولت واریز بشه.ضمنا خاطیان اهمال و اغماض در تخلف هم مجاذات مالی شوند .(نه زندان)
پاسخ ها
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
سازه فاقد استحکام ‌‌‌ و دارای بارگذاری اضافه است .اگر ناظر ناامید نکند که ظاهراً نکرده نمی توان کاری کرد و باید تخریب بشه
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۵
مثلا بریزن حساب دولت فکر کردی خرج مردم میشه
به جای خراب کردن ، به بنیاد مستضعفان بدهند
بیمارستان خصوصی ... هم حداقل یکی از تخلفاتش این است که ۲ طبقه زیرزمین جهت پارکینگ را تبدیل به رادیولوژی و غیره کرده است و حرف حساب هم تو گوشش نمی ره...
باید گردن این متخلفان رو بشکنند تا درس عبرتی برای سایرین شود ولی کار از بیخ بن خرابه وقتی در زمان احداث جلوگیری می کردند دیگه شاهد این همه تخلف ساختمانی در تهران و در کلّ کشور نبودیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار