بازدید 11308

میرزاده: تدریس زبان انگلیسی در مدارس حذف نمی‌شود

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که مجلس به دنبال حذف تدریس زبان انگلیسی در مدارس نیست، گفت: هدف طرح تهیه شده تعدادی از نمایندگان رفع انحصار از تدریس زبان انگلیسی و دادن فرصت به سایر زبان‌ها جهت تدریس در مدارس است.
کد خبر: ۹۲۹۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷ 13 October 2019
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که مجلس به دنبال حذف تدریس زبان انگلیسی در مدارس نیست، گفت: هدف طرح تهیه شده تعدادی از نمایندگان رفع انحصار از تدریس زبان انگلیسی و دادن فرصت به سایر زبان‌ها جهت تدریس در مدارس است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، میرحمایت میرزاده در واکنش به انتقادات مطرح شده درباره طرح حذف زبان انگلیسی از تدریس در مدارس، اظهار کرد: عنوان این طرح حذف زبان انگلیسی نیست بلکه عنوان آن رفع انحصار از تدریس زبان انگلیسی در مدارس است، لذا این تعبیر که نمایندگان امضاکننده به دنبال حذف زبان انگلیسی هستند درست نیست. امضاکنندگان این طرح با اهداف گوناگونی همچون بیان نقطه‌نظرات خود در طرح و یا هدایت آن پای آن را امضاء کرده‌اند؛ پس باز هم تاکید می‌کنم که مخالفت تدریس زبان انگلیسی و وجود معلم انگلیسی در مدارس نیستیم.

وی ادامه داد: پیش‌نویس این طرح تهیه شده است؛ پس بدان معنا نیست که این پیش‌نویس عینا به قانون تبدیل شود. اکثریت مجلس شورای اسلامی مخالف کل محتوای آن هستند. ما به دنبال این نیستیم که تدریس زبان انگلیسی را در مدارس حذف کنیم یا این‌که معلم زبان در مدارس استخدام نشود؛ بلکه حرف‌مان رفع انحصار است. این‌که میدان برای تدریس سایر زبان‌ها باز شده و فرصت اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی داده شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: اصل ۱۵ قانون اساسی به معنای تدریس ادبیات محلی در مدارس است اکنون زبان مردم در برخی شهرستان‌ها با زبان برخی کشور‌های همسایه مشترک است و حتی مراودات اقتصادی و فرهنگی هم داریم، اما آشنایی کامل به این زبان مشترک وجود ندارد. ما می‌خواهیم ضمن اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی درباره تدریس زبان‌های قومی و محلی به سایر زبان‌ها هم در شهرستان‌ها هم بنابر قابلیت‌ها و نیاز آن شهرستان صورت گیرد.

میرزاده ادامه داد: طبق این طرح ما می‌خواهیم مثلا در سیستان و بلوچستان که مردمان آن با پاکستان مراودات دارند زبان هندی در مدارس آن تدریس شود تا مراودات اقتصادی و فرهنگی هم به بهترین شکل صورت گیرد نه این‌که اجبار برای تدریس زبان انگلیسی فراهم باشد. همین رویه برای زبان‌هایی همچون آلمانی، چینی، فرانسوی، روسی و ترکی هم وجود دارد. ما می‌گوییم باید به ملت حق انتخاب دهیم تا براساس نیازشان در آن شهرستان یک زبان خارجی را آموزش ببینند. طبیعتا در صورت رخ دادن این امر سوالات امتحانی هم طبق آن زبان تدریس شده طراحی شده و در کنکور هم چند مدل سوال در مورد زبان‌های خارجی وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان و در جمع‌بندی گفت: ما می‌خواهیم فضا باز شود تا انحصار از تدریس زبان انگلیسی برداشته شده و اجازه برای تدریس به زبان‌های دیگر داده شود، لذا اگر تکلیف این موضوع را روشن کنیم احتمال تصویب آن در این دوره مجلس شورای اسلامی هم وجود دارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۲۶
بازهم قدمی دیگر در نزول کیفیت آموزش و پرورش مبارک است؟
دوستان مجلسی! ما از طلا گشتن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید! همون زبان انگلیسی هم که داره خیلی ضعیف و بدون بازده تدریس میشه طوری که خیلی ها بعد از دیپلم گرفتن حتی یه جمله انگلیسی هم نمیتونن حرف بزنند. حالا اینکار را درست انجام نداده میخواهید بچه های مردم را بین زبان های دیگه سردرگم کنید که چی بشه؟!!
به نظر من بهتر است در استانهای مرزی زبان کشورهای همسایه که مشابه زبان محلی هم هست با انتخاب دانش آموز تدریس شود مثلا در استان آذرلایجان شرقی و غربی و اردبیل و حتی زنجان زبانهای ترکی آذری و استانبولی تدریس شود البته باید دانش آموز تصمیم بگیرد که آیا مایل است انگلیسی بخواند یا ترکی یا آذری . در کردستان کرمانشاه و ایلام نیز میتوان بین کردی و انگلیسی به انتخاب دانش آموز یکی زا در نظر گرفت این کار البته باعث میشود نسل پرورش یابد که به زبان کشور همسایه هم مسلط باشد و در داد و ستد های مرزی و امور اداری هم بتواند کار کند که برای امر واردات یا صادرات پتانسیل خوبی است و هم اینکه خواسته های محلی در باب زبان مادری هم جواب داده میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
این استانها بای دیفالت که زبان همو بلدن چی دیگه یاد بگیرن؟
برای عربی هم این کار رو می کردید

انگلیسی نیاز همه جوامع امروزی است و لی عربی نه
حق انتخاب از جانب نماينده گرمي؟؟؟!!!
ما كه داريم به خاطر همين مسخره بازيها بعد از بيست سال سابقه كار مهندسي ترك وطن مي كنيم .....
چه دوست داشته باشید چه دوست نداشته باشید انگلیسی زبان بین المللی دنیاست. با این کارها فقط مثل کبک سرتونو زیر برف میکنید تا واقعیت رو نبینید و فقط باعث عقب ماندگی بیشتر کشور می شید. اصلاً مدرسه و دانشگاه هم به سبک غربی هست. میگم اونا رو هم تعطیل کنید و جاش مکتب و حوزه علمیه کافیه.
آقا تو را به جدت بیخیال، چند دهه هست که ما نتونستیم آموزش زبان را به نحو استاندارد و عملیاتی پیاده کنیم و واقعاً بگم در مراودات کاری با زبا خارجه ها خیلی از کارشناسانمون مشکل ارتباط محاوره ای دارند، شما تو فکر برپایی کلاس های دیگر کشورها هستید؟؟؟ آخه با کدام مدرسان؟؟ با کدام روش تدریس؟؟ با کدام رغبت؟؟ اگر کسی جویای این زبانها باشه مطمئناً در آموزشگاههای خارج از مدرسه راهش را پیدا خواهد کرد
جانا از طلا گشتن پشیمان گشته ایم
مرحمت فرما ..........................
نمایندگان این دوره مجلس نمایندگان عجیبی هستند !
خواهشاً این طرح رو به دست آدم دانا ودلسوز بدین .تا بفهمه چکار می کنه! آقای محترم اون پاکستان که شما می فرمایید زبان دومشان انگلیسی است و از ما جلوترن.!! هند مردمش انگلیسی رو مثل زبان مادری صحبت می کنن. دیگه جای دیگه ای هم هست مثال بزنی؟!!
الكي ميگه
اره جون خودتون شماها بفکر ملتید؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حتما زبان عربي يادبگيريم ياتركي چقدر بعضي بي عقل هستند واقعا ما به اين نادانها راي داديم
آقای میرزاده:
گاهی اوقات برخی اظهار نظرات بدون اندیشه و درک صحیح از پیامد های آن از سوی معدود افرادی، سبب بروز مشکلات متعدد و حتی انگشت نما شدن ما می شود. من فکر می کنم باید قبل از اظهار نظر اندکی در خصوص آن اندیشید. آیا چنین بهتر نیست؟
من همین الآن به دخترم برای درک بهتر برخی مطالب ریاضیات گسسته چند کتاب انگلیسی معرفی کردم.
انگلیسی که در مدارس تدریس می شود به هیچ دردی نمی خوره
اتفاقا دیروز جلسه ی آشنایی اولیا با دبیران در دبیرستان متوسطه اول دختر من بود
دبیر زبان انگلیسی گفت 90 درصد بچه ها قبلا به کلاس زبان رفته اند و در سطوح بالا ی آموزشگاه مشغول به تحصیل هستند و این کلاس و کتاب برایشان مسخره است
من برای سه چهار نفر تدریس می کنم !
فکر کنم در اغلب شهرهای بزرگ وضعیت همینه و فقط وقت بچه ها و انرژی دبیر تلف می شه
ظاهرا بیشتر به خاطر تدریس زبان روسی و ترکی این غائله رو پیش آوردن
چرا زبان مادری ما درمدارس ممنوع است؟
يكي از وزرا كه مي خواست در يك همايشي به زبان انگليسي صحبت كند انچنان ابروريزي راه انداخت كه نگو و نپرس .مسئولان ما علاقه خاصي به مضحكه شدن دارند .
محض اطلاع اقای میرزاده بگم که در پاکستان و هند بسیاری از افراد به انگلیسی مسلط هستند.پس بهانه دیگری پیدا کنید.
در مورد زبان انگلیسی ، حذفش ظلم به بچه هاست
بخاطر اینکه واقعا مورد نیاز هست
همه منابع دانشگاهی در دوره های عالیه و لیسانس ، انگلیسی هستن
با نخواندن زبان انگلیسی ، خود زنی انجام میگیره

بجای اینکه انگلیسی رو حذف کنید، زبان عربی رو اختیاری کنید
مثلا عزیزان خوزستانی عربی یاد بگیرند
عزیزان آذری ترکی یاد بگیرند
عزیزان بلوچ هندی یاد بگیرند و ...

ولی انگلیسی رو حذف نکنید
خصوصی سازی نظام اموزشی اونهم پله پله و یواشکی به اسم حق انتخاب
گاهی فقط به فکر فرو میرم ، چرا رأی میدیم ! :)
همه جهان به زبان انگلیسی روی میاورند و ما پی یاد دادن زبان قدیمیشون .
بسه دیگه ، بهتر نیست ایران هم قدیم برای شروع نظم نوین برداره ؟ تا کی عقب موندگی و پسرفت؟
این کار دقیقا مثل اینست که شما نمیتونی برای خانواده یک پرس غذا تهیه کنی حالا میخواهی چند رستوران با غذاهای متنوع رو درگیر کنی. بابا چون ساعات تدریس زبان کم هست از ابتدایی شروع نمیشه مکالمه محور نیست و نیروی متخصص هم حقوق مکفی ندارن مضافا زبان انگلیسی کاربرد عینی نداره و بصورت آزمایشگاهی و مصنوعی تدریس میشه . بله یه جاهایی اشکالاتی هم هست. اما باید تدبیر کرد نه اینکه تکفیر.
پیشنهاد من بجای زبان انگلیسی یکی از زبانهای آفریقایی یا زبان سرخ پوستی تدریس بشه
واقعا این نمایندگان چقدر بیکارند و مسئله مهم شان شده این
حذف زبان انگلیسی خیلی هم خوبه . در مدرسه ما 30 دقیقه زبان داریم . که 5 دقیقه بخاطر حضور و غیاب . اون هم توی مدرسه 35 نفره . اما توی اموزشگاه 1 ساعت نیم با حداقل 10 نفر

حالا کدوم بهتر ؟ مدرسه یا اموزشگاه ؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر