بازدید 10222
۲
ششمین جلسه دادگاه گروه عظام؛

تعداد زیادی از کارمندان گمرک آلوده به دریافت رشوه شدند/ ابتدا ترخیص می‌کردید و بعد مجوز وزارت صنعت را می‌گرفتید

نماینده دادستانی گفت: در بازرسی‌هایی که از شرکت شما انجام شده اسناد از سال ۹۵ به دست آمده که نشان می‌دهد کارمندان شما مبالغی را به عنوان رشوه به کارمندان گمرک می‌دادند. کارمندان شما همه مبالغ را ضمیمه می‌کردند و به عنوان هزینه‌های ترخیص و بارگیری برای شرکت ارسال می‌کردید.
کد خبر: ۹۲۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱ 09 October 2019
تابناک اجتماعی
صبح امروز ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده قاچاق قطعات خودرو در شعبه چهارم دادگاه ویژه جرایم اقتصادی آغاز شد.

به گزارش «تابناک»، در ابتدای این جلسه قاضی صلواتی از متهم حامد خاتمی پور خواست تا با حضور در جایگاه به دفاع از خود بپردازد.

وی در دفاعیات خود با بیان اینکه ترخیص کار از عواید سود و زیان زیادی ندارد، گفت: ترخیص کار نمی‌تواند معجزه کند. جهت وصول اطمینان برای اینکه کالا‌ها در سطح وارد شده نظارت‌هایی انجام می‌شود.

وی به ارزش گذاری کالا‌ها اشاره و تصریح کرد: ارزش گذاری به این صورت است که اگر فاکتور مهم از سوی صاحب کار ارائه نشود امکان ارزشیابی وجود دارد به همین منظور چند سیستم ارزشیابی این کار را انجام می‌دهند. بنابراین هر شخص عادی می‌تواند به گمرک مراجعه کرده و در سایت ارزش کالا‌ها را ببیند.

این متهم افزود تمام کالا‌ها بر اساس یکی از ۵ ماده اصلی و یک قاعده فرعی طبقه بندی می‌شوند و بر اساس محتویات یکی از این بند‌ها گمرک پذیرایی کالا‌ها است.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما در بخشی از اظهارات خود اعلام کردید که پرداخت رشوه از طریق اطرافیانم و همچنین دیگران انجام می‌شد در این رابطه رشوه‌ها را از طریق حسام خاتمی پور، محمد خاتمی پور امیر بختیاری و مرتضی خاکی انجام می‌دادید که حسام خاتمی در گمرک غرب و محمد خاتمی پور در فرودگاه امام مستقر بودند این دو فرد احضار و موضوع پرداخت رشوه را تایید کردند.

صلواتی ادامه داد: این افراد اسامی تعداد زیادی از کارمندان گمرک را اعلام کردند که متأسفانه به دادسرا نیامدند به چه تعداد از افراد گمرک رشوه پرداخت کردید؟ متهم در پاسخ گفت: من خودم خبر نداشتم ترخیص کار شاید این کار‌ها را انجام داده است.

قاضی در واکنش به این سخنان متهم گفت: لیست پرسنلی که رشوه دریافت کردند وجود دارد و متاسفانه تعداد زیادی از کارمندان گمرک آلوده به دریافت رشوه شدند.

صلواتی خطاب به متهم گفت: به دلیل حجم زیاد کار کارمندان لجستیک اسنادی را اصلاح و جعل می‌کردند این در حالی است که اسناد باید با پست پیشتاز ارسال می‌شده در این رابطه توضیح دهید.

خاتمی پور گفت: پست پیشتاز خیلی وقت است که دیگر اینطور کار نمی‌کند.

صلواتی در ادامه خطاب به متهم گفت: شرکت‌های سازه پویش گواهی مبدا را دریافت نمی‌کرده و گواهی از سوی شرکت جعل شده است در این رابطه توضیح دهید که متهم پاسخ داد این موضوع به خاطر این بود که محموله‌ها متوقف می‌شد.

خاتمی پور در ادامه دفاعیات خود گفت: اگر گمرک تعرفه‌ای را می‌پذیرد پشت آن وزارتخانه‌ای است.

وی افزود: این در حالی است که از روز اول دادگاه می‌گویند بایگانی متعلق به خاتمی‌پور بوده است، اما اسنادی که ضابطین از آن محل بردند اسناد شرکت عظام بود. برای من می‌فرستادند و من نگهداری می‌کردم بنده نگران این نبودم که بازرسی گمرک آن اسناد را بررسی کند.

صلواتی خطاب به متهم گفت: درباره رشوه، جعل، مهر جعلی و دستور امحای اسناد و دستور توضیح دهید.

متهم خاتمی‌پور ادامه داد: آن روز که بحث فرار مطرح بود من همچون روز‌های دیگر به شرکت رفتم از گمرک به من زنگ زدند و گفتند کمیته‌ای جلسه دارد که من نیز عضو آن کمیته بودم، اما دیدم حالتی غیرعادی حاکم است. روغنی‌ها به من زنگ زد و گفت که بیرون برو، عده‌ای در حال آمدن به آنجا هستند من تا آن روز فقط داشتم کار می‌کردم، اما روغنی‌ها گفت فرار کن.

وی افزود: حتی روغنی‌ها به من گفت: گوشی‌ات را خاموش کن من به خانه یکی از دوستانم رفتم، اما او به من گفت: به دفترت برگرد و همانجا که برگشتم از من سوال کردند.

متهم خاتمی‌پور درباره امحای اسناد توضیح داد: چندین مرحله شنیده بودم و به من زنگ زده بودند که مدارک را نگهداری نکن یک نامه نیز از عظام به دستم رسید، اما بعد‌ها متوجه شدم تغییراتی ایجاد شده است و بعد که درباره این تغییرات از آن‌ها پرسیدم گفتند چیزی نیست تو کارت را انجام بده.

وی درپاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه متن نامه چه بود گفت: نامه‌ای از دادسرای شعبه یک بود که درباره حساب‌های شرکت مطالبی در آن نوشته شده بود در این مرحله هم آقای روغنی‌ها به من زنگ زد و من حتی به دوستانم گفتم نمی‌دانم این‌ها چرا می‌گویند اسنادشان را نگه ندارم.

خاتمی پور با بیان اینکه صد‌ها نامه با مهر برجسته از طرف شرکت دارم، کفت: بر اساس این نامه‌ها گمرک اجازه داده با نامه از وزارت صمت کالا به گمرک بیاید و کالا‌ها ترخیص شود و گمرک هم چاره‌ای جز پذیرفتن نامه‌های امضا شده ندارد.

وی گفت: همه این اقدامات برای ترخیص کالا‌ها در این شرکت انجام شده هر چند آقای روغنی‌ها دیروز می‌گفت: اطلاعی نداشته، اما همه این‌ها انجام گرفته است.

وی گفت: جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله‌ای که هیچ گونه سابقه کیفری و تخلف ساده ندارند چه طور می‌توانند دست به قاچاق کلان بزنند. ترخیص‌کاران نمی‌توانند معجزه کنند و هر چه مدیران شرکت‌ها می‌گویند را انجام می‌دهند.

در ادامه جلسه شاه‌محمدی نماینده دادستان در واکنش به سخنان متهم گفت: شما اظهار کردید با توجه به اینکه شرکت در ثبت سفارش کلی‌گویی کرده برای مرتفع کردن قانون از وزارت صمت مجوز گرفته‌اید و این کار توسط قنبر حسین پور انجام شده شما به او نشان می‌دادید تا حسین‌پور رشوه‌ها را به اداره صمت کرج برساند.

وی ادامه داد: این موضوع باید با اجازه بالاترین مقام گمرک و یا وزارتخانه مربوطه انجام می‌شده است.

متهم خاتمی‌پور به تعرفه‌ها اشاره کرد و گفت: شرکت از ردیف تعرفه‌ای درباره قطعات خودرو استفاده کرده است و ردیف تعرفه بر اساس نامه‌های مخصوص بودند و چیزی نبود که ترخیص کار در آن دخالتی داشته باشد.

نماینده دادستان گفت: شما قطعه کار را تحت عنوان اجزا و قطعات ریل سوخت وارد کشور کردید و جعل دیجیتالی انجام شده است کالا‌های مجاز مشروط کل تحت تعرفه ۲۶ درصد به نام اجزا و قطعات سوخت با تعرفه ۵ درصد وارد شده است. در این رابطه توضیح دهید.

نماینده دادستان ادامه داد: قنبر حسین‌پور رابط شما با وزارت صمت بوده و رشوه‌ها را پرداخت می‌کرد اگر قرار بود اقدام قانونی انجام شود باید اجازه بالاترین شخص وزارت صنعت انجام می‌شد که این کار انجام نگرفته است.

شاه محمدی بیان کرد: شما گفتید که محموله به دستور غلامرضا مرتضوی ترخیص شده و سپس برای فرار از ماده قانونی مجوز وزارت صنعت اخذ شده است. گفتید قسمتی از آنچه که در ذیل ماده‌ها درج شده با هماهنگی شرکت‌ها بوده البته من درباره سوء‌نیت شما حرف نمی‌زنم. در رابطه با این موارد توضیح دهید.
 
متهم پاسخ داد: به شرکت استام صنعت رفتم و غلامرضا مرتضوی گفت که فردا باید کالا ترخیص شود من به او گفتم که این کار نیاز به کد دارد سپس شرکت نامه زد و کدی به من داد.

نماینده دادستانی افزود: در بازرسی‌هایی که از شرکت شما انجام شده اسناد از سال ۹۵ به دست آمده که نشان می‌دهد کارمندان شما مبالغی را به عنوان رشوه به کارمندان گمرک می‌دادند. کارمندان شما همه مبالغ را ضمیمه می‌کردند و به عنوان هزینه‌های ترخیص و بارگیری برای شرکت ارسال می‌کردید.

خاتمی‌پور در رابطه با رشوه‌ها گفت: اینکه پرداخت شده یا نه اطلاعی ندارم، ولی اگر هر چه پرداخت شده از شرکت به ما می‌گفتند و من تمام حقیقت را گفتم.

وی افزود: من اسناد مربوطه را تماماً نگه داشتم و همه اسناد حتی ده سال اخیر موجود است.

قاضی صلواتی یا اعلام ختم این جلسه از دادگاه گفت: زمان برگزاری جلسه بعدی متعاقباً اعلام خواهد شد.
 
این خبر تکمیل می شود...
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خون مردمی که در جاده ها کشته میشدن با این قطعات نامرغوب گردن اینهاست
تیترتون مشروح جلسه دادگاه بود. این که فقط تیتر بود. کلک می زنید به مردم ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل