بازدید 15653
تأملی بر اظهارنظر سخنگوی شورای شهر تهران؛

ساخت برج میلاد ضرورت نداشت، پایتخت کردن تهران چه؟!

البته سخنان اعطا و انتقاداتش به این برج محدود نماند و مشمول حال چند پروژه پایان یافته دیگر شهری نیز شد تا مشخص شود که اساسا از دید این مقام مسئول شهری، شهرداران و شورا‌های قبلی اشتباهات فاحش زیادی داشته اند که ساخت یک برج غیرضروری مخابراتی که در جهان منسوخ شده، یک نمونه از آنهاست.
کد خبر: ۹۲۸۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۰ 08 October 2019
تابناک شهرییازده سال پس از افتتاح برج میلاد، پیش از ظهر امروز سخنگوی شورای شهر تهران، ساخت این سازه را مورد انتقاد قرار داد و عملکرد سازندگان آن را زیر سؤال برد!

به گزارش «تابناک»؛ نیمه مهرماه سال ۸۷، اتفاقی در کشورمان رقم خورد که تا مدت‌ها نقل محافل بود. افتتاح مرتفع‌ترین سازه کشور که آن زمان چهارمین سازه بلند ساخته شده به دست بشر بود و ساختش یازده سال به طول انجامیده بود.

برج بلندی که در زمان کوبیدن کلنگ احداثش بر زمین، «یادمان» نام داشت و گفته می‌شد، از نظر وسعت سازه راس، مقام نخست جهان را در اختیار دارد و ظاهرا هنوز هم از این نظر اول است؛ با این یادآوری که هم نامش تغییر کرده و هم کاربری اش.

آن گونه که می‌گویند، این برج سازه ای.ی مخابراتی است و با همین پسوند هم افتتاح شده، اما مرور سخنان کرباسچی، شهردار وقت تهران، که سنگ بنای این هیولای بتنی را گذاشت و یادآوری نام نخستش کافی است تا دریابیم هدف از ساختش چیزی جز نمادسازی نبوده است.

نوعی سمبل سازی برای جذب توجه و احتمالا تحقق اهدافی در حوزه گردشگری یا شاید هم به رخ کشیدن توان فنی و مهندسی و یا حتی توان مالی مجموعه مدیریت شهری. علت خلق این سازه هر چه بود، پروسه ساختش با فراز و نشیب‌های زیادی همراه شد تا جایی که طی احداثش، تهران شش شهردار به خود دید.

اکنون بیایید از همه چیز پیرامون این سازه صرف نظر کرده و به انتقادی بپردازیم که امروز درباره آن مطرح شده است. انتقادی از زبان علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در بخشی از نشست خبری امروزش با اصحاب رسانه که گفت: «ساخت برج میلاد ضرورتی نداشت.»

او سخنانش را این گونه ادامه داد: «به لحاظ کارکردی، این برج یک برج مخابراتی است و زمانی که ساخته شد دو دهه بود که در دنیا به لحاظ فنی برج‌های مخابراتی ساخته نمی‌شد؛ به نظرم این مجموعه از هزینه‌هایی که برای برج میلاد صرف شد، باید به اولویت‌های دیگر اختصاص می‌یافت.»

البته سخنان اعطا و انتقاداتش به این برج محدود نماند و مشمول حال چند پروژه پایان یافته دیگر شهری نیز شد تا مشخص شود اساسا از دید این مقام مسئول شهری، شهرداران و شورا‌های قبلی اشتباهات فاحش زیادی داشته اند که ساخت یک برج غیرضروری مخابراتی که در جهان منسوخ شده، یک نمونه از آنهاست.

اظهارنظری که ممکن است بسیاری با آن موافق باشند؛ اما بعید است کسی بداند فایده طرح آن از زبان سخنگوی شورای شهر چیست؟ اینکه همه قبلی‌ها بد بوده اند و ایشان خوبند یا این موضوع که قرار است پرونده‌ای ویژه برای بررسی حیف و میل‌های قبلی‌ها در دستور قرار گیرد؟

پرسش هایی که پدیدآورنده شان مدت هاست در رأس امور پایتخت است، ولی وقتی مورد سؤال قرار می‌گیرد، ترجیح می‌دهد از بیست سال پیش هم سند و مدرک بیاورد، درست مانند شهردار تهران که روز گذشته در پاسخ به شهرفروشی گفت: از کرباسچی تا به او همه شهرفروشی کرده اند الا خودش!

مسئولانی که ظاهرا لازم است یادآوری کنیم تهران از گذشته‌های خیلی دورتر هم با مشکلاتی دست به گریبان بوده است و با یادآوری آنها، گرهی از مشکلاتش گشوده نمی‌شود. مثل این اشکال که در زمان قاجار آن را به عنوان پایتخت برگزیدند تا نتیجه اش، نابودی آب و هوا و فضای سبز بی نظیرش باشد، در حالی که ضرورت نداشت پایتخت شود!

مشکلی اساسی و کلیدی که از مسئولان فعلی تا جانشینان آتی شان می‌توانند به آن اشاره کرده و نتیجه بگیرند که می‌شد به جای انبوه هزینه‌های صورت گرفته برای تبدیل تهران به پایتخت، منابع مالی به اولویت‌های دیگر پرداخت شود! کاری که لابد حالا در دستور کار مدیران شهری هست که پروژه‌های غیرضروری گذشته را تذکر می‌دهند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۶
یکی هم شما بسازید که منسوخ نشده باشه
امارات برجای خیلی قشنگی داره هر چی بیشتر ، بهتر.
پاسخ ها
آگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
ساخت این برج از اول اشتباه بود و صرفا برای توجیه ساخت آن کارکرد مخابراتی برای آن تعریف شد که کاملا غیر علمی بود. گفتن این موضوع در حال حاضر کاری ندارد ولی اگر ایشان جرات داشت کاش مانع ساخت آن میشد و هزینه هنگفت آنرا صرف توسعه حمل و نقل عمومی میکردند! اما مدیریت پدر ایشان بر عرصه سیاسی و مدیریت مهره ایشان در شهرداری تهران و جو اختناق آن دوران مانع ابراز نظر کارشناسان و دلسوزان شد. بهتر بود ایشان از کار پدرشان و شهردار منتصبشان و هدرداد ثروت این شهر از مردم عذرخواهی میکردند
از آغاز این دولت ، آوار برداری از بحرانهای اقتصادی دولت قبل آغاز شد هرچند که حالا آوار دیگه ای ساخته شده بر سر اصلاحات و همینطور دولت بعد . واین ادبیات دنبال مقصر گشتن از همونجا مد شد.
اشتباهات از حد. گذشته و کسی هم پاسخگو. نیست اصلا گلا تهران چیه شهره ؟ به چه دردی میخوره؟ زندگی کار گردش و تفریح چی؟
تهران مثل یه چرخدنده لب پره و کجه که کل سیستم مملکت بهش درگیره و باعث کند شدن حرکت کل ایران شده .مثل یه وسیله بی کیفیت چینیه که همش باید تعمیرگاه باشی تا یه سواری کوچیک بهت بده کلی باید پول خرجش کنی تا یه زره حرکت کنی. تهران نمادیه از کجی آجری که کذاشنه شده و بالاخره میریزه
اگر بپرسیم چرا برج مخابراتی میلاد، هیچگاه برای اهداف مخابراتی مورد استفاده قرار نگرفت جوابی بسیار ساده به ما میدهند. این برج ایراد طراحی داشته و عملا برای این منظور قابل استفاده نبوده است. با این حساب این پروژه در زمان افتتاح به عنوان یک پروژه شکست خورده، با تغییراتی در اهداف ساخت و ... و صرفا برای جلوگیری از آبروریزی فنی و مهندسی افتتاح می شود. ضمن اینکه مهندسان اصلی پروژه هم ایرانی نبوده اند اما به دلایلی نتوانسته اند استانداردهای سخت گیرانه شان را در ایران اجرا کنند و در نهایت پروژه علیرغم اجرا و تکمیل، هیچگاه به استانداردهای یک برج مخابراتی نزدیک هم نمی شود. (بد نیست که بعد از سالها این موضوع مطرح و نقد شود حالا توسط هر کسی و یا به هر بهانه ای که باشد، اما باید این نقد به صورت علمی و دقیق باشد)
نماد تهران همچنان برج زیبای آزادی است .
بنظرم در ایران که یک کشور پیشرفته بحساب نمیآید باید هر پروژه را نسبت به زمان خودش سنجید. دلیلی ندارد که ۵ سال بعد فکر کنیم می توان از این برج در دستمال کشیدن آلودگی هوا استفاده شود. یعنی کسی روی این برج برود و با دستمال خیس هوا را پا کند! بنظر شما الان که سی و سه پل آب ندارد نیازی بود که 500 سال قبل بر روی رودخانه پر آب ساخته شود. در این مملکت آنقدر حیف و میل می شود که اگر این پول را خرج ساخت پل نمی شد معلوم نبود الان از کجا سر در می‌آورد. باز خدایی این برج را می توان از هر کجای تهران دید ولی معلوم نیست این همه پول این کشور کجا رفته که به هیچ عنوان دیده نمی شود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
ساختن سی سو سه پل حتی 500 سال پیش هم به اندازه هزینه ساخت امروز برج میلاد خرج نداشته...
مافیای برج میلاد را نابود کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
به رحمت خدا رفته
خوب چیه .مگر الان چی شده .منبع درامد خودتان است پس انتقاد کردن ندارد
ند وقت پیش از یک توریست زاپنی پرسیدند نظرت راجع به برج میلاد چیست ایشان گفتند ضمن اینکه این برج از نظر سازه ای کاری بزرگ است ولی علت ساخت ان چه بوده گفتند برای استفاده از بلندی برج جهت مخابرات ونصب دکل های مخابراتی وبنده خدا با چشم به البرز اشاره کرد وگفت با داشتن این ارتفاع ایا نیازی به داشتن ارتفاعی کوتهتر هست جهت نصب دکل من کار ندارم که همه این هزینه بخاطر نماد شهیاد بوده ویا چیز دیگر ولی خدایی لازم بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
به کی رای دادیم برای شواری شهر چقدر تعطیله
خیلی هم خوبه . شما فقط میخواد شهردار قبلی را بکوبید. نه حناچی و نجفی قاتل برای شما خوبن
نباید بزارن بیشتر از این شهر گسترش پیدا کنه. نمیشه که همه بیان تهران. از این گذشته کلی از وقت و انرژی مردم تو ترافیک و راه می گذره. حتی شهر های اقماری هم راه حلش نیست. باید کمربند سبز رو برای تهران اجرا کنند و شهر های اقماری با فاصله حداقل 50 کیلومتر از تهران احداث کنند و محله های قدیمی با کوچه و خیابون های کج و کوله رو اطلاح ساختاری کنند و این دادن این همه تراکم برای شهر جلوگیری بشه. مطمئن باشید هزینه اصلاح خیلی بیشتر از هزینه مطالعات درست و ساختاریافته است.
آقایان و خانم های شورای شهر تهران ما از شما نمی خواهیم چیزی بسازید پس فکرتان را بجای زیر سوال بردن علت ساخته شدن برج میلاد کنید صرف خدمات بهتر به شهروندان کنید.
شاید از این نظر که برج کاربری مخابراتی ندارد و لزومی نداشته حرف ایشون صحیح بوده باشه ولی در کل هر کشور و شهر نیار به پیشرفت و بلند مرتبه سازی و ... داره و نمیشه اینو انکار کرد. ضمن اینکه فرض کنیم اون هزینه رو نمیکردیم ، اون پول حیف و میل میشد و شاید صرف کارهای بیهوده میشد و الان اثری ازش نبود ولی الان حد اقل اینکه این سازه پا برجاست و چه بخوایم چه نخوایم حالا حالا ها هست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
شما بفرمایید ساختن سازه ای که به هیچ کاری نمی آید و حتی از لحاظ بصری یا هنری هم جلوه ای ندارد با حیف ومیل کردن چه فرقی دارد.
ای کاش به جای تهران ، شهر دیگری رو پایتخت میکردن .

بهترین گزینه ؛ همدان
اینجا ایران است ... کشور آزمون و خطا
البته حرفش درسته اما مشکل عمده از ناکارامدی مسولین هست ... وقتی سران بدنبال افراد بله قربان گو ، بی اختیار و مطیع اوامر باشن ، نتیجه میشه مملکت ما که مسئولیتها در یک دایره محدود دو سه هزار نفره میچرخه !!! و البته اکثرا هم بی کفایت هستن ....
شما برین همون بازی اسم فامیلتون برای خیابونها انجام بدین و به گذشته و حتی آینده شهر کاری نداشته باشین؛ لطفا!!
جسارتا این برج الان نماد چیه ؟! هنر ایرانی ، هنر اسلامی ، هنر اروپایی ؟!!! اگر نگاهی به برج آزادی کنید میفهمید نماد باید چگونه باشد .
در مورد کاربری مخابراتی آن باید به نظر کارشناس برجسته ژاپنی هنگام بازدید از آن برگشت که گفت اصولا برج های مخابراتی را در مناطقی که دشت هست و فاقد بلندی میسازند تا بتواند منطقه وسیعی را پوشش دهد ، نه در جایی مثل تهران که دارای کوههای مرتفع هست و می توان با چند دکل کوتاه و باهزینه بسیار کم تمام شهر را پوشش داد .
هر چند برخی اقدامات چون مشخص شدن تخلفات مالی شهرداری قبلی، اقدام خوبی بود اما موافق زیر سوال بردن کلی عملکرد دوره های قبل نیستم. این کار اعتماد عمومی را به عملکرد کل آن نهاد در همه دوره ها کاهش می دهد.
بگویید وارث ان شهری نه مدیران شهری از زمان کرباسچی تا کنون .
همه چی شده جناح بازی!!! اگر بد بود چرا کرباسچی که هم تیم شماست و شما برای ورود تو لیست شورای شهر دست به دامنش شدید کلنگش رو زد؟؟؟!!!
سه ساله هییییییچ کاری تو تهران نکردید الان دارید از قبلی ها ایراد میگیرید؟؟؟؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
چی کار باید بکنن که شما راضی بشی. تمام کارهای قبلی را اگر بررسی کنید نمایشی بوده و پول را حیف ومیل کردن. شما یک نگاهی به بعضی از این استگاههای مترو بنداز. شادمان؛ ارم سبز؛ تجریش دروازه دولت، نواب صفوی حتما بازهم بیشتر هست که من ندیدم. همه دارای نقایص مکان یابی یا دسترسی داخلی بوده. و یا اشتباه در جهت یابی بوده.هنگام تعویض خط یا سوار شدن ببینید چه مشکلاتی داره. تجریش و ارم باید یک کیلومتر پیاده روی کنی. شادمان و چنان به هم پیچیده و کوچه سازی شده که مردم درهم گره میخورند.اینها نتیجه سوء مدیریت و نمایش مدیریتی است.
چون ظرف این مدتی که مدیریت شهر ی دستشون افتاده همه فهمیدند که عرضه هیچ کاری رو ندارند، کارهای بزرگ و عظیمی رو که به همت دیگران انجام شده و تهران رو تبدیل به یکی از شهرهای مطرح دنیا کرده رو انکار می کنند!! بنده از این آقا سئوال می کنم که چرا شهردار فعلی را به خاطر جدار بندی یک قسمت از آلوده تر ین و پرترددترین قسمت شهر برای دوچرخه و دوچرخه سواری مورد استیضاح قرار نمی ده!! آخه مگه در اون محیط شلوغ و کثیف و پر رفت و آمد کسی می تونه دوچرخه سواری کنه؟. شما حتی برای سر و سامان دادن حول و حوش پل گیشا توانائی لازم را ندارید آن وقت به نماد قدرت و عظمت و شکوه شهر انتقاد می کنید که چرا ساخته شده؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
نماد عظمت و قدرت یک مملکت مردمان یاعی و کوشا هستند. با برج سازی آنهم از نوع میلاد عظمت به دست نمیاد.
با وجود این همه دانشمند واقغا تو دنیا تکیم
چرا قبول نمی کنید ؟
ساختن برج میلاد یک اشتباه بسیار بزرگ در حد لالیگا بود
وقتی یک کوه توچال با ۴۰۰۰ متر ارتفاع در تهران است که هم جاده دسترس و هم تله کابین دارد
چرا برج میلاد را ساختید و از توچال بعنوان نصب برج مخابراتی تلویزیونی استفاده نشده است ؟
و یک و نیم میلیارد دلار برای ساخت یک برج ۳۵۰ متری هزینه کرده اند
که با این پول میشد ۲۰ تا هتل ۵ ستاره و ۵۰ تا رستوران بین راهی برای جذب توریست و مشغول شدن حداقل ۲۰ هزار نفر جوان بیکار به کار منجر میشده است .
بجاش می تونستن تهران قدیم رو در میدان سپه احیا کنند یا دروازه های تهران قدیم رو بسازند یا قصرهایی مثل قصر قجر و.... را بازسازی کنند و به تهران هویتی شهری ایرانی بدهند. با عجله میخواستن میدان آزادی از رونق و نماد بودن بیفته ولی هزار کار بهتر میشد کرد
شما چجوری نتیجه گرفتی پايتخت کردن تهران غلط بوده؟؟ طبیعت زیبایش نابود شد! يعنی اگه شهر دیگری پایتخت بود الان طبیعت زیبایش آباد بود؟؟ با سیستم برنامه ریزی سلیقه ای مثل برج میلاد هر شهر دیگری هم همین وضعیت را داشت
نمره مدیریت صفر است
پول مردم را کجاها اسراف می کنند
و انوقت مردم بیچاره نادار نیستند اما به اثر سوء مدیرت ناچار هستند.
زمانی که برج میلاد را می ساختند سخنگوی شورای شهر بچه بود تقصیر خودش نیست که حالا نظر کارشناسی ارائه میدهند
امروز معلوم شده است هزینه های هنگفت و بودجه های عظیم در جاهایی مصرف میشود که سود برای یک گروه خاص داشته باشد صرف نظر از اینکه برای جامعه مفید است یا نه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار