بازدید 21595
کارشناسان اقتصادی در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی»؛

مردم با دلار ۱۱ هزار تومانی هم قدرت خرید ندارند/ ابر شوک ارزی خواسته دولت بود/ چرا تقویت ۴۰ درصدی ارزش پول ملی، به افزایش قدرت خرید مردم منجر نشد؟

ماجرای تقویت ۴۰ درصد پول ملی و عدم تأثیرگذاری آن بر قدرت خرید مردم مانند کسی می‌ماند که شنا کردن بلد نیست و ۱۵ متر به زیر آب فرو رفته است و هم اکنون با دست و پا زدن ۵ متر بالاتر آمده است. مقصود این است که مردم با افزایش شدید نرخ ارز در گرانی غرق شده اند و الان این تکانه‌های اندک و کاهش نرخ ارز آن‌ها را از غرق شدگی اقتصادی نجات نخواهد داد.
کد خبر: ۹۲۸۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷ 07 October 2019
مردم با ۱۱ هزار تومانی هم قدرت خرید ندارند/ ابر شوک ارزی خواسته دولت بود/ چرا تقویت ۴۰ درصدی ارزش پول ملی، به افزایش قدرت خرید مردم منجر نشد؟
 
تابناک اقتصادیاحسان سلطانی پژوهشگر مسائل اقتصاد به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: ماجرای تقویت ۴۰ درصد پول ملی و عدم تاثیرگذاری آن بر قدرت خرید مردم مانند کسی می‌ماند که شنا کردن بلد نیست و ۱۵ متر زیر آب فرو رفته و هم اکنون با دست و پا زدن ۵ متر بالاتر آمده است. مقصود این است که مردم با افزایش شدید نرخ ارز در گرانی غرق شده اند و الان این تکانه‌های اندک و کاهش نرخ ارز آن‌ها را از غرق شدگی اقتصادی نجات نخواهد داد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی گفت: امروز درست نسبت به یک سال پیش، پول ملی ۴۰ درصد تقویت و رشد تورم مهار گشته و طلیعه رشد اقتصادی آشکار شده است.

همچنین رئیس جمهور روحانی نیز در دهم مهر ماه سال جاری و در جلسه هیاأت دولت با اشاره به همین آمار ارائه شده توسط رئیس کل بانک مرکزی گفت: بر اساس گزارش بانک مرکزی ارزش پول ملی، دهم مهرماه امسال نسبت به دهم مهرماه پارسال ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار و بانک مرکزی می‌گویند شرایط تورمی ماه به ماه نسبت به ماه‌های قبل کاهش پیدا می‌کند؛ تورم در شهریور ۰.۵ درصد بوده و نقطه به نقطه ما در دو ماه گذشته مجموعاً برای تولیدکننده (شاخص تولید کننده) ۱۲ درصد در دو ماه کاهش پیدا کرده است.

حالا پرسش این است که آیا تقویت ۴۰ درصدی ارزش پول ملی در یک سال گذشته بر قدرت خرید مردم نیز تأثیرگذار بوده است؟

وحید شقاقی شهری، عضو هیأت علمی خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: درست است که نرخ ارز ۴۰ درصد در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است، اما به چند دلیل این تقویت پول ملی در قدرت خرید مردم نمود پیدا نکرده است؛ دلیل اول این است که هنوز تولیدکننده و مصرف کننده تصویر روشنی از آینده اقتصاد ایران ندارند و به عبارتی به این نتیجه نرسیده اند که این تقویت پول ملی ادامه دار خواهد بود، در نتیجه این موضوع در کاهش قیمت کالا‌ها و افزایش قدرت خرید مردم خود را نشان نداده است.
 
دلیل دوم به چسبندگی قیمت‌ها بازمی‌گردد. موضوع چسبندگی قیمت‌ها در اقتصاد این است هنگامی که نرخ ارز افزایش می‌یابد، قیمت کالا‌ها نیز به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، افزایش خواهد یافت، ولی هنگامی که نرخ ارز شروع به کاهش می‌کند به دلیل وجود چسبندگی قیمت ها، تولیدکنندگان در مقابل کاهش قیمت کالا‌ها مقاومت خواهند کرد. به عبارت بهتر تولیدکنندگان برای تولید محصولات خود مواد اولیه را به عنوان مثال با نرخ ارز ۱۳ هزار توماین خریداری کرده اند و هم اکنون تولیدات خود را با نرخ‌های قبلی ارز انجام می‌دهند و در نتیجه نمی‌توانند با کاهش نرخ ارز به ۱۱ هزار تومان، قیمت تولیدات خود را به همان نسبت کاهش دهند.
 
سومین دلیل نیز به کشش قیمت‌ها بازمی‌گردد. به عنوان مثال برخی کالا‌های بسیار ضروری به کاهش قیمت دلار اصلا واکنشی نشان نمی‌دهند. قیمت این کالا‌های بسیار ضروری به میزان تقاضا و ضرورت مصرف واکنش نشان می‌دهد؛ برای نمونه، اگر کسی به یک داروی حیاتی نیاز داشته باشد که هر روز باید آن را تامین و مصرف کند، این موجب خواهد شد فرد مورد نظر برای تأمین این کالای حیاتی و ضروری اصلا به قیمت دلار جهت تأمین آن توجه‌ای نداشته باشد.  
 
چهارمین دلیل هم به عادت مردم به قیمت‌های بالاتر بازمی‌گردد. هنگامی که مردم به مصرف کالا‌ها با قیمت بالاتر عادت می‌کنند، در مقابل کاهش قیمت مقاومت نشان می‌دهند. ما در اقتصاد ایران سالیان سال است عادت کرده ایم که وقتی قیمت کالایی افزایش یابد، دیگر امیدی به کاهش قیمت آن نداریم و این به یک عادت و عرف مصرفی تبدیل شده است.
 
مردم با ۱۱ هزار تومانی هم قدرت خرید ندارند/ ابر شوک ارزی خواسته دولت بود/ چرا تقویت ۴۰ درصدی ارزش پول ملی، به افزایش قدرت خرید مردم منجر نشد؟

همچنین احسان سلطانی کارشناس و پژوهشگر مسائل اقتصاد در پاسخ به این پرسش به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: ماجرای تقویت ۴۰ درصد پول ملی و عدم تأثیرگذاری آن بر قدرت خرید مانند کسی می‌ماند که شنا کردن بلد نیست و ۱۵ متر زیر آب فرو رفته است و هم اکنون با دست و پا زدن ۵ متر بالاتر آمده است. مقصود این است که مردم با افزایش شدید نرخ ارز در گرانی غرق شده اند و الان این تکانه‌های اندک و کاهش نرخ ارز آن‌ها را از غرق شدگی اقتصادی نجات نخواهد داد و این تقویت پول ملی تأثیر آنچنانی بر قدرت خرید مردم نخواهد داشت.
 
وی با بیان اینکه این شوک ارزی خواسته دولت بود، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد در تاریخ ایران در چند مرحله ارزش پول ملی کاهش شدید یافته است. اولین مورد کاهش ارزش پول ملی در اواخر سال‌های حکومت قاجار اتفاق افتاد که در این سال‌ها ارزش پول ملی یک هفتم شد. در طول دوره پهلوی نیز ارزش پول ایران یک ششم شد که نصف این کاهش ارزش به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم و تسخیر ایران توسط قوای خارجی بود.
 
سومین کاهش شدید ارزش پول ملی در دوره دوم ریاست جمهوری آقای رفسنجانی اتفاق افتاد که در این دوره ارزش پول ملی به میزان یک سوم کاهش یافت. در طول دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد نیز نرخ ارز حدوداً سه برابر شد و ارش پول ملی کاهش یافت. سلطانی ادامه داد: نکته مهم این که در تمام این دوره‌ها که عرض کردم، کاهش ارزش پول ملی در یک دوره دو ساله یا بیشتر اتفاق افتاد و این به مردم این اجازه را می‌داد تا قدرت خرید خود را با کاهش ارزش پول ملی وفق دهند، اما در دوره اخیر، نرخ ارز رشد بیش از چهار برابری یافت و کاهش شدید ارزش پول ملی در عرض یک دوره کوتاه هفت تا هشت ماهه رخ داد و این شوک ارزی به مردم فرصت تطبیق با شرایط جدید را نداد.
 
این پژوهشگر اقتصادی گفت: در دوره اخیر اقتصاد ایران با یک ابر شوک ارزی مواجه بود که این با خواسته نئولیبرال‌ها هماهنگ بود. یعنی این نئولیبرال‌ها می‌گویند آنقدر شوک را به مردم محکم وارد کنید که مردم قادر به تحرک جدی نباشند! ماکیاولی در کتاب شهریار خود می‌نویسد شهریار باید با رعیا با مدارا رفتار کند، اما اگر شهریار قصد فرود آوردن ضربه‌ای به مردم را داشت باید این ضربه را چنان وارد کند که مردم دیگر قادر به بلند شدن و تلافی کردن آن ضربه نباشند! دولت نئولیبرال حسن روحانی از این فرمول استفاده کرد! یعنی شوک‌های ارزی که در گذشته در مدت دو سال یا بیشتر انجام می‌شد، دولت دوازدهم در عرض هفت تا هشت ماه این شوک را وارد کرد.
 
وی افزود: هنگامی که شما در عرض دو سال یا بیشتر نرخ ارز را افزایش می‌دهید آنگاه مجبور خواهید بود که قدرت خرید مردم را نیز متناسب با آن سالیانه افزایش دهید، ولی هنگامی که این اتفاق ظرف هفت تا هشت ماه می‌افتد دیگر دولت نیازی ندارد که قدرت خرید مردم را افزایش دهد، چون حقوق و دستمزد سالیانه تعیین می‌شود و نه ماهانه! 

این پژوهشگر اقتصادی افزود: این شوک ارزی به قدری زیاد بود که با کاهش ۴۰ درصدی نرخ ارز باز هم ۹۵ درصد مردم قادر به خرید کالا‌ها به خصوص کالا‌های وارداتی نیستند؛ برای نمونه، هم اکنون اگر یخچال شما آسیبی ببیند قادر نخواهید بود به همین ارز ۱۱ هزار تومانی باز هم یک یخچال جدید خریداری کنید و یا حتی همان را مورد تعمیر قرار دهید. به عبارت بهتر ۹۵ درصد مردم کشش همین دلار ۱۱ هزار تومانی را هم ندارند، بنابراین، مشخص است که این تقویت ۴۰ درصدی پول ملی نمی‌تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

وی افزود: هنگامی که دولت دوازدهم رأی آورد، برای مردم شمشیر را از رو بست و قیمت ارز را برای نیل به اهداف خودش افزایش داد. تفکر آن‌ها این بود که با افزایش نرخ ارز صادرات تقویت می‌شود! اگر این‌ها حسن نیت داشتند یا تقصیری در افزایش نرخ ارز نداشتند، چرا دستمزد‌ها را سرکوب کردند؟ دستمزد‌ها را نیز به همان نسبت باید افزایش می‌دادند. دولت نئولیبرال دو مشخصه واضح دارد: یکی مالی سازی اقتصاد و دیگری سرکوب دستمزدهاست.

سلطانی در پایان سخنان خود گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد، هم اکنون ایران پس از ونزوئلا و سوریه بیشترین ارزش کاهش پول ملی را داشته است.   
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۵
"ر حال حاضر ایران پس از ونزوئلا و سوریه بیشترین ارزش کاهش پول ملی را داشته است. "
علی برکت الله ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
دوست عزیز که می نویسی علی برکت الله: خدمتت عرض کنم که کاهش ارزش پول و تحریم عمدتا ناشی از سیاستهای کلی کشور هست و دولت در خصوص مشکلات سهم ناچیزی دارد گرچه دولت هم درست نتوانتست مدیریت کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
ما رکورد زدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
علی برکت الله ! این هیچ ربطی به تحریم ندارد بلکه سوء استفاده دولت از موقعیت است تا تقصیر را به گردن ترامپ بیندازد و مردم علیه دولت اعتراض نکنند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
۱۶:۰۳
آقای روحانی موقعی که دوره اول کارشون بود جمله ای می گفت (البته الان نمیگه)که ما هرگز به عقب بر نمی گردیم بالاخره با یه پشتوانه ای این حرفو زده ولی الان اوضاع در مواردی از گذشته مد نظر ایشون بدتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
دولتي كه براي جلوگيري از سقوط ارزش پول ملي نتونسته اقدامي انجام بده !! و توان بهبود وضع بازار (دست كم بخشي از بازار كه دولت مستقيم يا غير مستقيم مي تونه اون رو مديريت كنه ) پس از بهبود نسبي ارزش پول ملي (عمدتن به دليل مقاومت ملي) رو هم نداره پس دقيقن چكار داره مي كنه!!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
دولت فقط مجری دستورات است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
همه میدانند که مسبب کاهش ارزش ریال دولت بوده و تحریمها را بهانه کرد و شروع به موج سواری کرد. وحالا موقع ورود آقای رئیسی و برخورد با عوامل
آن می باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
دولت مسول کنترل نرخ ارز در کشور بوده و هست و مردم یک انتظار دارند و آن این است که قیمت ارز را به قیمت محاسباتی خود که حداکثر حدود 6500 تومان برگرداند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
ناشناس 16:02 ، اگر دولت نقشی نمیتواند داشته باشد پس این همه هیاهو برای انتخابات ریاست جمهوری و رای دادن برای چیه ؟ اصلا انتخاب رییس جمهور به چه دردی میخوره ؟
ناشناس
| Canada |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
اگر طبقه همکف باشید و اسانسور طبقه دهم یکبار دکمه را باید فشار دهید تا اسانسور بیاد طبقه همکف. ولی در این فاصله اگر هزار بار هم دکمه را فشار دهید اسانسور زودتر نمی اد. حالا دولت هزار بار هم امار خوب و وعده خوب بدهد در وضعیت واقعبت اقتصاد و سیاست کشور تفاوتی ایجاد نمی کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
ناشناس 17:15
آری آری دولت تدارکاتچی ست....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
۱۷:۱۵
حاضرید به هر دری بزنید که از دولت رفع مسئولیت کنید این توجیه شما به خاطر نبود مسئولیت پذیریه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
کدام افزایش 40درصدی ارزش پول ملی ؟لطفا به شعورمردم توهین نکنید.
بنده یک دلال زحمت کش دلار هستم و هر ماه مبلغی ناچیز درآمد دارم حدود 20تا 40 میلیون تومن الان از وقتی دلار 11 تومن ثابت شده درآمد ندارم لطفا کمکم کنید چندماهه از جیب دارم میخورم. یارانه هم که کمه بربری هم نمیشه خورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
برو پیش اسحاق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
باید بروی داخل مترو دستفروشی کنی، تعداد دستفروشان مترو از مسافران داره بیشتر میشه
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
نعمت تو همه کار میکنی یه جا میگی معلمم یه وقت دلار فروش و... کدوم حرفتو باور کنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
بدبخت مثلا که چی.اونایی که دلال دلارن فکر میکنی الان وضعشون همینی شده که گفتی در اثر تدبیرات اقایان.نه اقاجون.الان دارن کاغذی و لفظی معامله می کنند و هزار کار بدتر از قبل می کنند.همین شما ساده لوح ها هستید که رسانه ها و صدا و سیما سرکارشون میذاره ومیگه بله دیگه دلار و طلا تثبیت شد و دلالی رو جمع کردیم و فلان نه داداش.
آب که از سر گذشت چه یک نی چه صد نی ، کالایی که قیمتش بیست هزارتومان بود حالا در بعضی فروشگاهها شده نوزده هزارو پانصد تومان
من قبلن این کالا را باقیمت چهار هزار تومان هم نمیتوانستم بخرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
چیزی که مردم هنوز احساس نکرده اند پیامدهای این گرانی است که روی سلامت جسمی آنها تأثیر منفی دارد و سوء تغذیه ای که منجر به بروز یماری ها در درازمدت میشود. درست مثل جنگ
مگر برای کسی مهمه که قدرت خرید مردم از بین رفته .همه به فکر کارهای شخصی خودشون هستن شرکتم چی شد وارداتم چیشد رانتم لو نره و......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
علی برکت الله
ارشيا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
متاسفانه نه نظارتي بلدن و نه طرح توسعه اي . مسكن جوانان چه شد. مسكن اجتماعي چه شد. حداقل مسكن مهر رو با تمام اشتباه بودنش زودتر تموم كنيد بديد دست مردم.
از مسئولین خواهش داریم با اعداد بازی نکنند چون مردم دیگه یاد گرفتن.
اگه قبول دارید ارزش پول ملی 40% نسبت به مهر 97 تقویت شده یعنی با دلار 11500 تومنی امروز، در مهر 97 قیمت دلار 19160 تومن بوده.
خب قیمت دلار در مهر 96 هم 3700 تومن بوده یعنی در مهر 97 ارزش پول ملی 518% !!!! از دست رفته و با منتی که مسئولین سر ما میذارن الان 40% تقویت شده.
من از اقتصاددان های وطنی در عجبم که زحمت یه دو دوتا چهارتا به خودشون نمیدن و فقط نظریه صادر میکنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
ملت از مسئولان ناامید شده اند ولی نمیدانم چرا هیچ کاری نمیکنند؟ و این خیلی عجیب است
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
کفش وطنی ۱۵۰ تومان بوده پارسال امسال ۴۰۰ تومان شده
خسته نمیشوید اخبار و مقاله های تکراری؟
ارز ۴۲۰۰ را تا حذف نکنید هیچ چیزی درست نمیشود.
الان ارز ۴۳۰۰ و ارز ۸۰۰۰ تومانی و ارز ۱۲۰۰۰ تومانی وجود دارد و دولتی ها براحتی اجناس را با ارز ۴۲۰۰ وارد و با ارز ۱۲۰۰۰ میفروشند
مقاله هایتان تکراری شده.
40درصد تقویت پول ملی ما را حداقل در حرف و آمار دفن نکنید مردم به صداقت بیشتر نیاز دارند تا آمار و حرف !!
سلام، در اینجا چند دلیل برای اینکه قیمت ها کاهش نمیابد هست:
1- خیلی از مردم و تولیدکنندگان بر این باورند که قیمت ارز بصورت دستوری و بشکل مصنوعی کاهش پیدا کرده بنابراین جو روانی حاصله خود مانع از کاهش قیمتها می شود
2- عدم توانایی سازمانهای نظارتی بر قیمت گذاری ها که معمولا به خاطر فساد و یا دستورات از بالا هست، چون وقتی که خود دولت در جریان کاهش مصنوعی قیمت ارز هست بر این نکته واقف هست که تولید کننده در واقع با قیمت واقعی ارز درگیر است.
3- بسیاری از کالاها ار طریق دلالان و واسطه هایی بدست مشتری نهایی میرسند که بعضا قدرت این مافیای دلالی بحدی است که کنترل برخی نهادهای نظارتی را هم در دست دارند
4- آخرین نکته که مهمترین نکته هست، نگاه دولت به درآمد از ناحیه مالیات ارزش افزوده است، هرچه کالاها گرانتر باشند در نتیجه سهم و درصد مالیات ارزش افزوده در آمد ریالی بیشتری نسیب دولت میکند که این خود باعث می شود که دولت در پس پرده از این عدم کاهش قیمت حمایت هم بنمایند...
مشکل اصلی در کافی نبودن تولید کالاها ،ووجود خواهان زیاد کالا در بازار وحجم بالای نقدینگی بدون پشتوانه در بازا هست ،تا ان نقدینگی از بازار خارج وبجای بودس بازی وسفته بازی ودلالی به تولید هدایت نشود همین اس وکاسه هست که بود
اجناس گرانتر شده و بدروغ دلار ارزان شده .اصلا بین دلار20 هزار تومانی و دلار 11 جنسها از زمان دلار 20هزارتومانی هم نایابتر شده و هم گرانتر .
تحليل منصفانه نبود. اتفاقا در دولت اول روحانی دستمزدها سركوب نشد و از تورم پیشی گرفت. در دور دوم کاهش ارزش پول از روی ناچار ی بود و خود معلول علتی به نام تضعيف برجام بود در این دوره اگر قیمت دلاردر همان سطح قبل نگه داشته میشد دولت توان پرداخت حقوق کارکنان کشوری و لشکری را نداشت. باید به ديگران خورده گرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
توجیه گر اشتباهات نباشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
ماس مالیها هم دیگه تکراری شده
سخنانتان درباب عملکرد دولت نشان از اجبار در حمایت از رای تان هست نه واقعیت دوست عزیز
چون افزایش حقوق ها به مراتب کمتر از تورم افسار گسیخته است.
با اين همه نقدينگي چي كار كنيم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
مانند دیگر کشور ها مالیات می بندن تا به کارهای کاذب نرود و برعکس مالیات کمتری و یا صفر می گیرند برای کسی که به تولید وارد کند
وسلام
دلیل این مسئله روشنه. عطش و حرص بی حد بسیاری از سرمایه داران داخلی اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان و دلالان و کسبه.
اگه به اندازه یه ارزن انصاف و وجدان نزد این اهالی باشه باید با کاهش قیمت ارز و تقویت پول ملی قیمت هاشونو پایین بیارن که صد البته این کار رو نمیکنن ...
ما توی فامیل خودمون تقریبا خانواده های متوسط به پایینی بودیم و تقریبا توی سطح طبقه اجتماعی خودمون برای تهیه مایحتاج زندگی مشکلی نداشتیم ، و گاهی اوقات هم کمکی هر چند تاچیز به دیگران میکردیم . الان برای پرداخت قبوض مصرفی خودمان با احتیاط عمل میکنیم ! به جرات میتوان گفت 3-4 ساله هیچ کمکی به دیگران نکردیم ، خدا نکند مشکلی پیش بیاد که احتیاج به 40-50 میلیون هزینه داشته باشه شاید دیگه نتوان از پس پرداخت اون بربیایم!! متاسفم برای مسببین این وضعیت.. نه به این دلیل که ما داریم ضعیف میشیم نه بخاطر اینکه بیچاره ضعفا چه خاکی باید بر سر بکنن ؟!! اگر بخواهند دختری بفرستن خونه ی بخت یا هر کار دیگه ای که احتیاج به صد میلیون پول داشته باشه...
با این همه رانت بازی و اختلاس و خروج سرمایه های ملی بهترازاین هم نمیشه انتظار داشت
بانکها باید بر مبنای منابع در دسترس خود وام دهی نمایند اما بسیار بیشتر از منابع خود وام دهند و به تبع ان دریافت بهره می کنند این یعنی از اب کره گرفتن - یعنی خلق پول - یعنی افزایش نقدینگی - یعنی از باد هوا بهره گرفتن - یعنی وروداین نقدینگی به حوزه دلالی و دست به دست کردن کالا - فرض اقتصاد کینزی این است که این پول وارد چرخه اقتصاد مولد می شود
مردم با دلار ۱۱ هزار تومانی هم قدرت خرید ندارند

چون قیمتها با دلار سی هزار تومانی هستش................
همچین هم گفتید که انقدر عدد زیادی نیست صحبت گرانی ۳ برابری ۲۰ سال طول میکشه تا برای مردم و اقتصاد عادی بشه
دولت های حاجی محمود و روحانی حقوق بگیران را به روز فلاکت باری انداخته اند
در تمام دنیا مردم با اتحاد جلوی مشکلات از جمله اقتصادی مثل کاهش دستمزدها یا گرانی فلان جنس می ایستند و با تحریم یا تظاهرات اعتراضشون رو نشون میدن. اما اینجا شما یک کانال تلگرامی یا اینستاگرامی تاسیس کنید و از مردم بخواهید هماهنگ فلان جنس رو نخرند. پس فردا دستگیرتون میکنند و هزارتا انگ ضد انقلاب و برانداز و مفسد فی الارض و محارب و ... بهتون میزنند. . همین میشه که جامعه از هم گسیخته میشه و توانایی غلبه بر هیچ مشکلی رو نداره و فقط دولت میخواد یک تنه مشکلات رو حل کنه که میبینیم نمیتونه و بلکه بیشتر مشکل سازی میکنه.
دلار باید بشه 100 هزار تومان؛ تا برای بعضی معنی شوک بدهد.
علتش ترس از دست دادن دلارهاست..
کشور نه میتونه نفت بفروشه نه صادرات درستو حسابی.
خودتان بودید چه میکردید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
یه راهی پیدا میکردم که بتونم نفت بفروشم و صادرات داشته باشم . چرا باید به کشورهایی مثل چین و روسیه و غیره کنار بیاییم خب میرفتم با کسی کنار می آمدیم که قدرت داشته باشه
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
یکبار که سرمون کلاه گذاشت ...بازم بریم کلاه بزاره سرمون ؟؟؟؟
عجب!!!
عراق کشورش چندبار نابود شد الان دهها ساله قیمت ارز در اون تغییری نکرده ‌.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
مطمئنی؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
بله دوستمون درست می گویند. تورم در عراق 0.2 درصد و در افغانستان جنگ زده 0.1 درصد است. به نقل از امار سازمان بین المللی پول . بد نیست یک سرچی در اینترنت بکنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
خب بروید عراق زندگی کنید
عامل گرانی خود دولت روحانی است نه ترامپ
خیلی باید نادان باشید که جواب سوال را ندونید حقوق مردم با دلار 4 برابر نشد ما همان حقوق دلار 3200 را میگیریم چطور انتظار دارید قدرت خرید بره بالا
نتیجه صحبتهای این اساتید اینه که باید یخچال خارجی خرید و دولت باید یارانشو بده البته گوشی موبایل خارجی و لوازم التحریر خارجی و اسباب بازی چینی و بقیشو روشون نشد بگن
وقتي قدرت مطلق كشورمان، بازار است ، ديگر چه انتظاري داريد ؟ دست بازاريان براي افزايش قيمتها و فشار بر قشر اسيب پذير را باز گذاشته اند . تمام ارگانهاي كشور تحت حاكميت بازار است .
تقویت چهل درصد پول ملی یک دروغ شاخداراست تورم کشوربالای47درصداست..
وقتی ملت ایران در راس امور نباشد نتیجه این است که هیچ تلاشی هم صورت نمیپذیرد
با این حرفها نمک به زخم ما کارمندها نپاشید
قضیه خیلی ساده هست
دلار ۴ برابر شده، قیمت اجناس هم ۴ برابر شده، حقوق و دستمزد هم تا ۴ برابر نشه اوضاع همینه...
به همین سادگی...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
داداش ما که زورمون نمیرسه حقمون رو از دولت بگیریم لااقل زورمون به خودمون میرسه که.من که دیگه از این کار کردن با حقوق کم خسته شدم صبح که میرم سرکار انگشت میزنم و بعد توی حیاط اداره نیم ساعت با همکارا صحبت میکنیم و بعدش تازه میریم توی اداره.کیفیت کار شخص من یک سوم سابق هم نیست.چرا؟چون رضایت شغلی و مالی از کارم ندارم
چون آمار غلط دادن؟
با سلام
همه عزیزانی که تحلیل اقتصادی می کنند. و از سرمایه داران می خواهند که برای ملت مایه بگذارند . توجه کنند که توی این کشور دولتی وجود دارد که همه پول این ملت دست این دولت است. لطفا نگویید که وضع مالی خراب است که اگر بود ما در جبهه های نظامی الان موفق نبودیم. چرا که جنگ نوین خارج از مرزها بدون پشتوانه پولی بسیار دشوار است.
اما چرا در اقتصاد داخل اینگونه شد. واضح است مدیران دولتی یا حاضر تن به کار نیستند. و فقط از مردم می خواهند کارکنند. یا درگیر رانت و وارونه نشون دادن اوضاع اقتصادی جهت حفظ این رانت هستند.
در سالیان بسیاردور دولت . در دوران قاجار. با خرج ثروت مردم برای سفرهای خارجی. اوضاع بهتر از اکنون بود. مردم وابسته به پول دولت نبودن و با کاسبی خود روزی می گذاردند. اما اکنون دولت با بسته همه دردهای تجارت. محدود کردن شرکت های غیرخودی. دامن زدن به تجارت قاچاق در رانت خودی. مردم را بسیار بسیار درمانده کرده اند. الان در این بازار حس می کنید همه تشنه به خون هم هستن و برای کلاه بردای حاضرند همه کار بکنند. چرا که دولت یک شبه سرمایه انها را اتش زد. حتی اگر قیمت پایین بیاید. خیلی ها دیگر سرمایه کار کردن ندارند.
فقط حرف نمی زنم و راه حل اعلام می کنم.
اصلاح کلیه مدیران در عرصه اقتصادی و جایگزینی مدیران موفق حتی اگر از حوزه نظامی باشند. ما اکنون در حوزه نظامی پیشترفته ترین فناوری داریم . مدیران نظامی کاملا موفق عمل می کنند. ولی در حوزه اقتصاد ملی مدیران فقط گریه و نداریم و نمی توانیم می گویند.
حذف همه عوارض و مالیات ها برای بخش تجارت و تولید بدون رانت.
تزریق پول مردم که در نزد دولت به صورت دلار در بانک های خارجی پنهان شده است.
حذف یک شبه همه مقررات دست پا گیر برای شرکت های تجاری و تولیدی بدون رانت.
تذریق شبانه روزی پول توسط بانک مرکزی و عدم دخالت و تاخیر در امر تجارت و تولید.
اگر واقعا کسی بگوید اینها نشدنی است. عرض می کنم . این کارها کار هر بز نیست خرمن گوفتن .گاو نر می خواهد و مرد کهن.
یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
نمی دونم دوره قاجار زندگی می کردی یا نه ولی تو تاریخ نوشته در دوره قاجار دو دوره قحطی بزرگ اتفاق افتاده که بخش قابل توجهی از جمعیت از بین رفتند منابع داخلی و خارجی به این اشاره کردن
سلام، تمامی آمار و ارقام اقتصادی دولت صوری است، سیاست اقتصادی دولت بر مبنای فریب ملت است،هیچ یک از گفتمان مدیران اقتصادی دولت هم گرا نیست، هریک دروغ خاص خود را میگویند، ولی واقعیت اقتصادی پیش رو اسفبار است،مصوبات اخیر مجلس در خصوص درآمد مالیاتی دولت نشان از صفر بودن درآمد ارزی در خصوص فروش نفت و گاز دارد،عملا درآمد ارزی دولت در سال آینده به صفر نزدیک است، حال برای اینکه تورم به وجود نیاید ،دولت در مرحله اول بازارهای مسکن وخودرو وطلا وارز را راکت نمود، وعملا معاملات مسکن به کما رفت، دوم پایین آوردن نقدینگی مردم، که با بازار سازی صوری در بازار بورس و سهام سعی بر جمع آوری نقدینگی دارد، حال وقتی مردم فقیر باشند و نتوانند خرید کنند ،خود به خود شاهد افت شاخص تورم خواهیم بود، حال چه بلایی به سر مردم می اید، خوب به درک است
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۶
تحلیل بسیار خوب و درستی بود
صحنه اقتصاد ایران دیگر نیازی به توضیح اضافه ندارد و تقریبا همه چیز روشن است. بالا و پایین کردن اعداد هم دردی را دوا نمیکند. تا زمانی هم که واحد پولمان به ارزهای خارجی گره خورده، آش همین است و کاسه همان! دلیلش هم در بالا گفته شده و آن اینکه در سه مرحله هاشمی رفسنجانی، احمدی نژاد و روحانی تقریبا ارزش ریال در مقابل دلار را هر یک به یک سوم تقلیل دادند و اسم این را هم سیاست اقتصادی گذاشتند.
نوشته اید: تولیدکنندگان برای تولید محصولات خود مواد اولیه را به عنوان مثال با نرخ ارز ۱۳ هزار توماین خریداری کرده اند و هم اکنون تولیدات خود را با نرخ‌های قبلی ارز انجام می‌دهند و در نتیجه نمی‌توانند با کاهش نرخ ارز به ۱۱ هزار تومان، قیمت تولیدات خود را به همان نسبت کاهش دهند.

چطور وقتی با دلار 3500 تومانی تولید کردند توانستند به قیمت دلاری 18 هزار تومانی و بیشتر بفروشند؟ مشکل دزدی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۷
دقیقا
مشکل سوء استفاده و طمع و فرصت طلبی عده ای از خدا بی خبر است
خب مشخص است! چون نه میانگین حقوق و مزایای کارمندان و گارگران افزایش چشمگیری داشت (در مثال تورم 300 درصدی فقط نهایت 20% خسته نباشید) و از طرف دیگر هم قیمت های سر به فلک کشیده اصلا ارزان نشد! فقط دلار 3-4 هزار تومن واسه خودش پایین آمد... به این می گویند اقتصاد آبگوشتی!!!
دولت محترم فقط فکر این باش که انتخاباتی هم در پیش است هر گلی زدید به سر خودتان زدید یا بروید مذاکره کنید شر را بخوابانید یا قیمتها را به عقب بر گردانید که در هر دو صورت محال است
این تحلیل اقتصادی به نوعی حس میشه انحرافی و رد گم کنیه و بوی اغراض سیاسی میده
واقعیت اینه وضع اقتصادی کنونی حاصل سیاستهای کلان مملکت در تمام لایه های اقتصادی و پولیه...و به نوعی بخش خصوصی تقریبا از بین رفته حساب میشه...تا اقتصاد آزاد نشه و سیاستهای کلان دولتی بر مبنای منافع ملی نباشه همین آش و همین کاسه ست
از بس ما در زمینه پیشرفت جهش داریم درزمینه بی ارزش شدن پولمان نیز جهش داشتیم
تا کی باید دروغ های دولت ها را بشنویم و حرص بخوریم
در دولت قبل هرروز وزیر بهداشت مصاحبه می کرد و برای انواع بیماریهای لاعلاج دارو ساخته بودند برای دیابت ،سرطان و .......
با طرح حذف چهار صفر پول ملی دولت به سه هدف خود می رسد
۱. فریب افکار عمومی در کوچک نشان دادن سقوط ۴۰۰ درصد ارزش پول ملی
۲.زمینه سازی برای فریب خوردن مردم در معاملات معمولی(مثلا با این اقدام خیار کیلویی ۳۰۰۰ تومان به ۳ تومان تبدیل میشود و اگر فروشنده قیمت خود را ۳ تومان و ۵ پارسه بکند مردم درکی از افزایش قیمت تحمیل شده ندارند)
۳. پوشش بی کفایتی تیم اقتصادی دولت در کاهش حجم نقدینگی و گم کردن رد نرخ تورم و درآمد و خط فقر و سایر شاخص های اقتصادی
به این حالت که تو اقتصاد پیش امد مسولین میگن مردم مشکل معیشتی دارن
نه عزیز دل برادر مشکل خود شماهایید
تا وقتی که همگی صاحب نظر هستیم، نه صاحب عمل. همین زندگی با این کیفیت نیز زیادی ملت ایران است. سود جویی و فرصت طلبی و تک خوری ایرانی جماعت به پایان راه رسیده است. . یا باید بمیریم یا با شرف زندگی کنیم. نفت دیگر وجود ندارد.
چون چهل ساله حقوق ملت با تورم بالا نمیره. نمونه اش همین امروز حضرات افزایش حقوق رو پانزده درصد اعلام کردن. نرخ تورم چهل و دو درصد گفته خودشونه
به نظر می رسه که درجهش ارزی اخیر دولت تمایلی به کنترل آن نداشت وبدش نمی اومدکه دلار همچنان سیر صعودی داشته باشه .هم از این افزابش قیمت ارز خزانه خالیش را پر از ریال می کرد وکسری بودجش رو جبران می کرد وهم از این قضیه یک بهره برداری سیاسی می کرد واون اینه که می گفت دیدید که برجام باعث تقویت پول ملی شده بود به عبارتی با رها کردن بازار می خواست برحق بودن برجام را ثابت کند.
امروز از نانوايي نان لواش ساده ماشيني دانه ايي ٤٥٠ ت خريدم
با افتخار قيمت رو نصب كرده بود
و من اگر از اونجا نمي خريدم بايد دانه ايي ١٠٠٠ ت از سوپري مي خريدم!
اللهم عجل لولیک الفرج
بادرود،تازمانیکه وضعیت درامدی طبقه ۳ (کارگروکارمند)برابرافزایش تورم سالیانه نمیباشدروزگاروروزی چنین خواهدبوددرسال گذشته ارزش افزوده ارزها۴برابروکاهش درآمدهای ریالی بسیارتنزل پیداکردواکنون قدرت خریدبرای طبقه ۳میسرنیست لذاکلیه مشاغل نیز کسادمیباشد.
دوستان حکومتی، این طرز اداره کشور نیست، ...ظرف یکسال و نیم دلار از ۴۰۰۰ تومان به ۱۱۵۰۰ تومان رسیده می گویند ارزش پول ملی تقویت شده!!!
... دلار در پایان سال به مرز ۳۵ هزارتومان میرسد
تقويت ٤٠ درصدي ارزش پول ملي البته بعد از كاهش ٤٠٠ درصدي همان پول ملي!!!؟؟؟
باز جای شکرش باقیه نگفته 40 درصد از ارزش پول آمریکا رو کم کردیم!!
سيب زميني از 7000 تومن شده 1500 تومن
چيسي كه 2000 بود شده 8000 تومن و همون 8000 تومن مانده

گوجه در اوجش 7000 بود الان شده 1000 تومن
رب گوجه همون جا 18000 مونده

بقيه اجناس هم همينطوره
1 - اگر ارزش پول 40 درصد افزایش یافته، پس چرا هنوز هم دولت قیمت خدمات دولتی را برای مردم افزایش می دهد؟
2 - مشکلاتی همچون چسبندگی قیمت ها و کشش قیمت ها و... به دلیل انحصاری بودن اقتصاد و عدم رقابتی بودن اقتصاد در کشورمان است.
3 - دولت می تواند با افزایش واردات کالا به داخل کشور به مقدار نیاز جامعه مشکل چسبندگی و کشش قیمت ها را حل کند.
4 - بحث عادت مردم به قیمت های بالاتر و مقاومت در مقابل کاهش قیمت را من قبول ندارم و این موردی که شما فرمودید کاملاً غیر منطقی است.
انقدر میگیریم تا بتوانیم نفس بکشیم و زنده بمانیم تا زجرکش نشویم...
اشتباهات تایپی را اصلاح کنید
مردم با دلار ۱۱ هزار تومانی هم قدرت خرید ندارند/ ابر شوک ارزی خواسته دولت بود/ چرا کاهش ۴۰ درصدی ارزش پول ملی، به نابودی مردم منجر نشد؟
متاسفانه مسئول محترم به جای واژه کاهش از واژه افزایش استفاده کرده
شما اصلاح کنید
مسئله این است که اصولا ارزش پول ملی حتی نسبت به اوج قیمت دلار هم بالا نرفته زیرا ملاک قیمت گذاری کالاها ارز نیمایی و ارز 4200 تومانی است و از آنجاییکه ارز نیمایی سال گذشته حدود 8000 تومان بود و اکنون نزدیک 11000 تومان است و ارز 4200 تومانی هم که عملا وجود ندارد بنابراین ارزش پول ملی نزدیک به 40% کاهش داشته نه افزایش.
اقتصادی که داریم مخلوطی از همه اقتصادها شده واگر علامه دهر هم بیاد هیچ کاری نمی تواند بکند در نتیجه تو یک چنین اقتصادی رها کردن ان بهتر است تا اینکه هر روز یک نسخه ای برای ان بپچید امریکا هنوز نگفته بود تحریم ، اب رو گل الود دیدند خودشان توبیرون صرافی زدند وسود انرا بالا کشیدند قیمت ماشین که ایران خودرو و...دولتی بودند خودشان قیمتها رو بالا بردند وسودش. رو خوردند اخر چه کسی می اید وبگوید 5درصد زیر قیمت بازار .....ّ......
... تورم رو حداقل 400 در صد افزایش دادن و از کنترل تورم و افزایش 40 درصد ارزش پول حرف میزنن؟..!!!!!!!
دولت با این شوک ارزی حاصل ده سال پس اندازم را یک شبه از بین برد...
علی بر کت الله
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر