بازدید 10043
۱

دردسر‌های ناتمام سیستم گلستان برای دانشجویان

کد خبر: ۹۲۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰ 06 October 2019
سیستم جامع گلستان که سال‌هاست تمام دانشگاهیان با آن سروکار دارند، این روز‌ها صدای اعتراض و گلایه‌مندی بسیاری از دانشجویان را بلند کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، هوشمند شدن کار‌ها آنقدر‌ها هم که می‌گویند کمک کننده و تسهیلگر امور نیست. زمانی که اینترنت بین مردم جا باز کرد شور و شوق استفاده از آن نقل محافل بود. هرکه بیشتر به آن آشنا بود ارج و قرب بیشتری داشت. کار به جایی رسید که اینترنت همگانی شد و دیگر هر کسی با رایانه شخصی یا حتی گوشی همراه خود می‌توانست در دنیای مجازی قدم بزند و علمی به علومش اضافه کند.

فراگیر شدن دنیای اینترنت باعث شد تا بسیاری از امور رفاهی و اجتماعی روزمره مردم در همه سنین، هوشمند شود. پرداخت قبوض و شهریه دانشگاه‌ها یا حتی جستجوی اطلاعات برای نوشتن یک روزنامه دیواری ساده، اینگونه بود که بسیاری از مراکز، سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف دست به کار شدند و فعالیت‌های خود را که مستقیم با مردم در ارتباط بود اینترنتی کردند تا علاوه بر سرعت بخشیدن، در هزینه و زمان انجام کار‌ها نیز صرفه جویی شود.
 
سیستمی که خیال دانشجویان را راحت کرد
یکی از اقداماتی که در این راستا برای جامعه دانشگاهی و به ویژه نسل جوان دانشجو بسیار مفید واقع شد، راه‌اندازی سیستم‌های ثبت‌نامی اینترنتی و حذف پرونده‌های سنگین و بزرگ رنگی از اتاق‌های مدیریتی بود، درحقیقت دانشجویان با ورود به یک سامانه نرم افزاری مشترک و باز کردن صفحه‌ای شخصی در آن، تمام اطلاعاتشان را بارگذاری و درخواست‌های خود را برای رسیدن به گوش مسئولان ثبت می‌کردند. این اقدام در وقت و هزینه رفت و آمد دانشجویان بسیار به کار آمد.
 
سیستم ثبت‌نامی دانشگاه‌های دولتی یا همان سیستم «جامع گلستان» راهی بود برای راحتی کار‌های دانشگاهیان، اما طی سال‌های اخیر همین سیستم هوشمند کارآمد دیگر توقعات را برآورده نمی‌کند و صدای اعتراضات را بلند کرده است چرا که در زمان راه‌اندازی ابتدایی به نوبه خود بسیار پیشرفته بود و حال با گذر زمان و پیشرفت‌های روزافزون فناوری و سیستم‌های هوشمند خبری از بروزرسانی این سیستم دانشگاهی نیست.
 
هفت خان رستم را باید برای انتخاب واحد طی کنید
پیچیدگی و متعدد بودن گزینه‌های این سیستم باعث شده در لحظات ابتدایی ورود به آن، دانشجویان با سردرگمی خاصی مواجه شوند و برای یافتن محتوای مدنظرشان دقیقه‌ها یا حتی ساعت‌ها پای سیستم باشند یا حتی در زمان‌های مورد نیاز و حیاتی برای دانشجویان مثل انتخاب واحد، بخاطر تعدد ورود کاربران به سایت، سیستم با قطعی یا اختلال مواجه شود. این مسئله ما را بر آن داشت تا از مزایا و معایب سیستم جامع گلستان که معمولا در اکثر دانشگاه‌های بزرگ کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، گزارشی تهیه کنیم و از دغدغه دانشجویان و اساتید بگوییم.

حال که روز‌های انتخاب واحد و ثبت‌نام برخی دانشگاه‌ها را پشت سر گذاشتیم و هم‌اکنون دانشجویان در مرحله حذف و اضافه دروس ترم تحصیلی خود هستند، نیاز به سیستمی جدید و پیشرفته بیش از پیش نمایان است.
 
بعضا دانشجویان مقطع کارشناسی از اختلالات این سیستم هنگام انتخاب واحد ترم خود شکایت دارند که باعث می‌شود آن‌ها نتوانند به موقع دروس خود را انتخاب کنند و با گذشت زمان هم ظرفیت کلاس تکمیل می‌شود. فقط یک دانشجو می‌تواند حال دانشجویان جا مانده از کلاس در زمان انتخاب واحد را بفهمد.
 
مشکلاتی که مقطع تحصیلی نمی‌شناسند
اما مشکلات سامانه گلستان برای دانشجویان ارشد و دکتری هم کم نیست، شاید مشکل انتخاب واحد و تکمیل کلاس‌ها را نداشته باشند، اما در برخی دانشگاه‌ها تایید مدارک تحصیلی، پروپزال‌ها، مقالات و پایان نامه‌های دانشجویان از سوی اساتید راهنما و مشاور با هوشمندی تمام بدون کاغذ بازی به این سیستم سپرده شده و گاه امضا گرفتن از یک استاد روز‌ها زمان می‌برد چرا که معمولا اساتید فرصت بررسی کردن سیستم‌های خود را ندارند یا حتی گاهی برای استفاده کردن از فناوری‌های نوین مقاومت می‌کنند.

جدا از بحث پرداختن به مشکلات سیستم جامع دانشگاهی گلستان که باید به‌وسیله طراحان حل شود و بروزرسانی این سیستم دانشگاهی پرکاربرد را رقم زنند گاهی همگام شدن دانشگاهیان با چنین سیستم‌هایی می‌تواند در کاهش دغدغه‌های دانشجویان بسیار موثر باشد. بررسی مداوم سیستم از سوی اساتید و رسیدگی به کار دانشجویان هم در این مسیر کارساز است و می‌تواند انتقاد‌ها و صدای اعتراضات دانشجویان را تا حد زیادی پایین آورد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یکم دیر یادتون افتاده :)
گلستان خیلی مدرنیزه شده خیر سرش، وگرنه قبلا از اینم داغون‌تر بود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل