بازدید 7364
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس تابناک مطرح کرد؛

اقبال سهامداران به نماد‌های با امکان حفظ و رشد سودآوری/ معرفی صنایع و گروه‌های مناسب برای سرمایه گذاری در هفته آتی

زمانی که شاخص در کانال ۲۵۰ هزار واحدی قرار داشت برخی چنین اظهار می‌کردند که شاخص به ۱۹۰ هزار واحد خواهد برخواهد گشت لیکن همانطور که شاهد عبور پرقدرت شاخص کل بورس از سقف جدید و ابرکانال ۳۰۰ هزار واحدی بودیم و فعلاً این انتظار وجود ندارد که دماسنج بازار سرمایه از ۲۸۰ واحد هزار واحد کمتر شود.
کد خبر: ۹۲۷۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲ 04 October 2019
اقبال سهامداران به نماد‌های با امکان حفظ و رشد سودآوری/ معرفی صنایع و گروه‌های مناسب برای سرمایه گذاری در هفته آتی
 
تابناک اقتصادیکارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران در این مقطع زمانی باید در نماد‌هایی سرمایه گذاری کنند که با توجه به طرح توسعه و افزایش ظرفیت، تولید امکان حفظ و رشد سودآوری را خواهند داشت.

حمید رضا کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک با بیان این که هفته پیش تحلیل‌هایی در بازار شنیده می‌شد که پایه و اساس علمی نداشته و رفتار برخی حقوقی‌ها نیز در اوایل هفته قبل به این شایعات اتفاقی دامن زد، ادامه داد: بسیاری از سهامداران خرد و تازه وارد با شنیدن تحلیل‌ها درخصوص ریزش نهم و دهم مهرماه سال گذشته با ترس اقدام به فروش سهم کردند.

وی با بیان اینکه رفتار حقوقی یکی از بانک‌ها ـ در حالی که نماد صف خرید بود، شروع به عرضه کرد ـ به این شایعه دامن زد، تصریح کرد: نماد‌هایی که عموماً صف خرید بودند، ناگهان با صفوف فروش مواجه شدند و تحرکات منفی در بازار ایجاد شد، ولی در روز‌های بعد بازار توانست متعادل شود.

کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر این که داده‌های اقتصادی امروز با سال گذشته شباهتی ندارد، افزود: قیمت جهانی نفت در آن برهه زمانی به ۸۴ دلار رسیده بود و عرضه حقوقی‌ها در نهم و دهم مهر سال گذشته، همزمان شد با کاهش قیمت نفت، در حالی که اکنون وضعیت به این صورت نیست.

کوشکی با بیان اینکه حقوقی‌ها به نقدینگی نیاز دارند و از سوی دیگر باید سود خود را نیز شناسایی کنند، اظهار کرد: تعدادی از سهامداران خرد، که با نقدینگی قابل توجهی در بازار حضور دارند، با مشاهده رفتار حقوقی‌ها به این حرکت دامن زدند و فکر می‌کردند بازار ریزش خواهد داشت، لیکن بازار روز بعد بسیار متعادل رفتار کرد.

وی ادامه داد: رفتار فعالان بازار امروز حرفه ای‌تر شده و نماد‌ها متعادل‌تر معامله می‌شوند. اینکه در بازار همه نماد‌ها بدون توجه به بنیاد‌های آن‌ها با صفوف خرید یا فروش مواجه شوند، اصلاً مطلوب نبوده، بلکه آنچه در بازار مد نظر است که تعدادی از سهم‌ها منفی و تعدادی نیز مثبت و برخی نیز متعادل معامله شوند، در حقیقت نشان دهنده این است که سهامداران با تحلیل شرکت‌ها، اقدام به فروش نماد‌هایی می‌کنند که به ظن آن‌ها ارزنده نباشند و از سوی دیگر، نماد‌های با بنیاد قوی‌تر را شناسایی کرده و با توجه به ارزندگی آن‌ها را خریداری می‌کنند؛ آنچه سال گذشته سهامداران انجام ندادند.

کوشکی در خصوص چشم انداز بازار در هفته آینده نیز گفت: بازار عموماً در هفته آتی و هفته‌های پیش روی متعادل خواهد بود و شاهد حرکت نقدینگی به طرف صنایعی خواهیم بود که بحث تجدید ارزیابی در آن‌ها مطرح است؛ مثل خودرویی‌ها که در کانون توجه سهامداران هستند.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برخی نماد‌ها نیز ارزان هستند مثل بانکی‌ها و فعالان بازار به این دسته از نماد‌ها نیز اقبال خواهند داشت، ادامه داد: نماد‌های دارویی و غذایی با توجه به خبر نرخ دلار همچنان در کانون تقاضای سهامداران قرار دارند، ولی توصیه به خرید این نماد‌ها ندارم.

کوشکی افزود: زمانی که شاخص در کانال ۲۵۰ هزار واحدی قرار داشت برخی چنین اظهار می‌کردند که شاخص به ۱۹۰ هزار واحد خواهد برخواهد گشت لیکن همانطور که شاهد عبور پرقدرت شاخص کل بورس از سقف جدید و ابرکانال ۳۰۰ هزار واحدی بودیم و فعلاً این انتظار وجود ندارد که دماسنج بازار سرمایه از ۲۸۰ واحد هزار واحد کمتر شود.

به گفته کوشکی در هفته گذشته، شاهد روند اصلاحی بازار بودیم که جزء لاینفک بازار‌های مالی است و این اصلاح نتیجه فشار فروشی بود که حقوقی‌ها ایجاد کردند، ولی با توجه به نقدینگی بسیار فزاینده‌ای که این روز‌ها در بازار سرمایه وجود دارد، روز بعد بازار وضعیت متعادلی داشت و در هفته آینده به دلایلی از جمله اینکه تغییری در مفروضات بنیادی شرکت‌ها ایجاد نشده، انتظار می‌رود تعادل در معاملات را شاهد باشیم.

وی در ادامه گفت و گوی خود با بورس تابناک در خصوص گروه‌ها و نماد‌هایی که با اقبال سهامداران مواجه هستند نیز گفت: در گروه انفورماتیک با توجه به ساختار و درآمد، نگهداری و سرمایه گذاری میان مدت برخی نماد‌های این گروه برای سرمایه گذاران مناسب خواهد بود. در گروه کانه‌های غیر فلزی، شرکت‌هایی که طرح توسعه دارند مثل کهمدا، کگاز و کخاک نیز می‌توانند در میان مدت بازدهی خوبی را برای سهامداران به ارمغان بیاورند، در گروه فلزات اساسی نیز با توجه به مفروضات در حفظ و افزایش سودآوری شرکت‌هایی که درصدد افزایش ظرفیت تولید خود هستند، می‌تواند نظر سهامداران را به خود جلب کنند.

کوشکی گفت: تصورات بازار از تحلیل پالایشگاه ها تحرکات قیمت نفت است که این موضوع نمی تواند مبنای تحلیلی درستی باشد لذا سرمایه گذاران باید مبنای تحلیلی خود را کرک اسپردها قرار دهند. انتظار است که شرکت های صنعت پالایشی در گزارشات منتهی به ۳۱ شهریور ۹۸ سود مطلوبی را به بازار گزارش کنند و سرمایه گذاران سعی بر این داشته باشند که در صورت تصمیم بر سرمایه گذاری بر روی این نمادها تحرکات کرک اسپرد را مورد بررسی قرار دهند

در گروه پتروشیمی با توجه به گزارشات اخیر عملکرد توصیه می شود سرمایه گذاران کمی محتاط عمل کنند و پیش بینی ما این است که وضعیت عملکرد شرکت های اوره ساز و پلیمری بهتر از شرکت های متانول ساز و ال پی جی ساز باشد. البته باید خاطر نشان کرد در صورت رشد قیمت متانول مفروضات تحلیلی تغییر خواهد کرد اما با این حال بهتر است سرمایه گذاران جانب احتیاط را رعایت کنند.

به گزارش «بورس تابناک» در پایان معاملات هفته منتهی به دهم مهرماه ۹۸، شاخص کل با ۲۰۲۴۳ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، در ارتفاع ۳۲۶۱۱۷ واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم وزن با رشد ۴۸۵۷ واحدی، معادل ۳۱/۵ درصد در کانال ۹۶۴۰۸ واحدی ایستاد.

شاخص بازار اول با ۸۱۹۴ واحد افزایش معادل ۵۸ / ۳ درصد در ارتفاع ۲۳۶۸۵۹ واحدی ایستاد و شاخص بازار دوم با ۲۵۲۲۳ واحد افزایش معادل ۹۵ / ۳ به کانال ۶۶۳۸۷۴ واحدی وارد شد.

ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۴۰۷۵۹ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۶۹/۳۱ درصد افزایش یافت.

در ضمن تعداد ۳۵۰۵۳ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۳/۳۸ درصد و ۷/۲۷ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

این در حالی است که تعداد ۹۷۵ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۰۰۲۶ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۷ درصد و ۳ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، ۲ میلیون و ۲ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از ۲۱۵۶ میلیارد ریال معامله شد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
اگر حقوقی ها مثل هفته گذشته به عرضه وحشتناک خودشان ادامه دهند، بورس دوباره به رکورد خواهد رفت.
با این گرانی که از بنجل ترین کالا که چندین برابر شده است وگرانی ارز باید شاحص بورس تا ده هزار واحد را ببیند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
خودت میدونه بورس نابود خواهد کرد یه عده آماتور رو ؟؟
دستکاری درشاخص بورس دیگه ازمرز تابلو هم گذشته
در سکوت کارشناسان اقتصادی نسبت به رشد عجیب وغیرمنطقی بورس درماههای اخیر وتبعات خطرناک ان بزودی حباب عظیم بورس تخلیه خواهدشد وسرمایه گذارانش رابه خاک سیاه خواهندنشاند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
شما از بورس چی میدونید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
ظاهراً تو به خاک سیاه نشستی که اینجور مردم رو نفرین میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
این نفرین نیست هشداردرمقابل سکوت کارشناسان به قریب الوقوع بودن تخلیه حباب عطیم بورس هست
هیچ دلیلی برای ادامه رشدغیرعادی وغیرمنطقی بورس وجودنداره باکاهش دسنوری قیمت دلار و اوضاع بحرانی برجام واقزایش روزافزون تهدیدها وتحریمها قاعدتا باید بورس هم سقوط میکرد اما به لطف دستکاری وعددیازی همچنان شاهد رکورد زنی ان هستیم باید دید این رشد دستوری تاکی ادامه خواهدیافت ؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
پس انتظار دارید دلار و طلا و مسکن بالا برود؟عجب
به زبان بی زبانی میگه من این سهم ها را دارم بخرید
بورس هر چه بیشتر از ۲۳۰ هزار صعود کرده حباب دستوریست والسلام ؟! صعود ۸ هزار واحدی روزانه بورس کاملا بازارسازی است ، فعلا یه عده روزی ۵۰ میلیون سود کنند ببینیم کی زبانش رو باید بده ؟؟
بچه ۵ ساله هم میتونه بفهمه رکوردزنی های پی درپی بورس دراین اوضاع قاراشمیش اقتصادی حاصل عددسازی هست وبس
قیمت سهام بسیار ارزنده و مردم کم کم دارن متوجه میشن که سهام شرکتها بسیار نازل واگذارشده است از واگذاریه هپکو و نیشکر هفت تپه و فولاد و غیره گر فته تا اکثر سهام ها . جان کلام خرید سهام در شرایط فعلی مثل خرید دلار 1000تومانی با ارزش است و نمی توان جلوی افزایش قیمتهاو تقا ضای های مردم را بعلت ارزندهگیه ذاتیه سهام را گرفت و تا سهام به ارزش دلاریه 12000تومانیه خودش نرسد همچنان با تقا ضا و صفهای خرید ها روبرو خواهدشد تا جایی که دیگر سهام خوبی در بازار برای مشتریان نتوان یافت
بازار پایه ای ها عمدتا به قیمت های مناسبی رسیده اند
همه اقتصاددانها عامدانه درموردحباب بزرگ بورس سکوت کرده اند تادونفرپیدامیشن که به رشدبی منطق بورس اعتراض کنندفورا صدای عده ای درمیادکه شما ازبورس چی میدونید؟؟؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۳
شما اقتصاددان هستید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
اخه اگر بورس بلد بودن حباب حباب با این قیمتها نمی کردن
تما م ایرانیان به دنیال بدست اوردن پول مفت هستند .................هیچ وقت برای بدستاوردن پول زحمت نمی کشند ...........این شد که مملکت به ای رزو افتاد
انتهای سال 96 و در زمان زمزمه های گران شدن دلار شاخص حدود 96 هزار واحد بود،دلار،طلا و همه کالاها رشدی بین 3 تا 5 برابری را تجربه کردند بنابراین در ساده ترین اتفاق این رشد برای شاخص بورس نیز باید اتفاق بیفتد یعنی منهای رشد سالیانه،شاخص کل باید چیزی حدود 400 هزار واحد باشد
سلام اونهایی که عدد سازی میکنند خودشئن سهامدارن هواسشون هست ما هم بایئ هواسمون باشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار