بازدید 6129
۸

بی‌احتیاطی کارگر پنبه‌زنی رشته‌های کارفرما را پنبه کرد

کد خبر: ۹۲۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹ 04 October 2019

بی‌احتیاطی کارگر ۲۴ ساله کار، علاوه بر نقص جسمانی خود، کار و کاسبی کارفرمای ۲۶ ساله اش را بهم زد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، «مجید» جوان عائله‌مندی است که با قرض و وام و در شرایطی که به تازگی هم ازدواج کرده بود، مغازه کوچکی را در جوار خانه‌اش اجاره کرد و بر حسب شغل پدری که تجربه اندکی هم به همین واسطه داشت، مشغول لحاف‌دوزی و پنبه زنی مشتریان محل سکونت‌شان می‌شود.

در طی شش ماه به دلیل دقت و صداقت در کار و ارایه قیمت‌های منصفانه، کار این جوان ترقی می کند و برای همین برای تحویل به موقع سفارش‌ها مجبور می‌شود تا کارگری را برای همیاری جذب کند.

کارگری که تنها دو سال با او اختلاف سنی دارد و او نیز به تازگی متاهل شده و با تعیین حقوق ثابتی نزد او حاضر می‌شود. در همان روزهای ابتدایی همکاری به دلیل قصور در انجام عملیات پنبه‌زنی با دستگاه سه انگشت او قطع می‌شود.

روز وقوع حادثه مجید حتی در محل کارش نبود و در غیاب او کارگرش در حالی که دستگاه پنبه‌زنی روشن بوده، اقدام به رفع گیر دستگاه می‌کند. اشکالی فنی که به دلیل ورود حجم غیراستاندارد پنبه حادث شده بود و شاید اگر از پیش عواقب یک چنین کاری یا رفع اشکال فنی به او دیکته شده بود، این واقعه انجام نمی‌شد.

در ادامه با طرح شکایت خانواده کارگر از مجید -مقصر حادثه - تا میزان ۳۰ درصد دیه جرحی محکوم شناخته شد. با استناد به بند دو علل وقوع حادثه و موارد مندرج در مواد ۹۱ و ۹۵ قانون کار که صراحتا به امور حفاظتی و امنیتی کارگاه‌ها اشاره دارد، همچنین مجید به پرداخت مبلغی معادل ۶۵ میلیون تومان بدهکار می‌شود که به دلیل ناتوانی در تامین این میزان از تاریخ ۱۵ تیرماه امسال روانه یکی از زندان‌های استان اصفهان می‌شود.

اگرچه با تلاش گروه صلح و سازش ستاد دیه مبلغ محکومً‌به به ۴۵ میلیون تومان کاهش یافته است اما بابت عدم توانایی در تهیه مبلغ باقی فرد یاد شده همچنان در بند بسرمی‌برد.

بر اساس اعلام ستاد دیه کشور، همسر مجید که در دوران بارداری بسر می‌برد به دلیل ناتوانی در تامین اجاره‌بها روانه خانه پدری شده و خانواده پدری بدهکار این پرونده اسباب و جهیزیه عروس را در انبار خانه‌شان نگهداری می‌کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۸
افرادخیر ومتمول برای چنین روزهایی آفریده شده اند .
قانون هایی که ناعادلانه حق رو خیلی جاها به کارگر می ده و کارفرما رو زیر فشار می ذاره، نتیجه اش می شه افزایش بیکاری در مملکت...
پاسخ ها
مصطفی قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
باید کارگر ر مقصر اعلام میکردن.کارفرما که نمیتونه هر لحظه مراقب کارگر بی احتیاطش باشه
ناشناس
| Canada |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
با شما موافقم ولی قبول کنید کارقرما باید نحوه ی کار با دستگاه و همچنین هشدارهای لازم در موردخ طرات کار با دستگاه را به طور کامل به کارگر اموزش می داد و همچنین کارگر رو بیمه می کرد اینجوری یعنی اگر هم ایمنی کار رو رعایت کرده بود هم بیمه بود کارگر این مشکلات پیش نمی اومد
قانون فوق باید به چند قانون کوچکتر تجزیه شود تا انصاف و عدل بهتر رعایت شود
فی المثل اگر فرد غریبه ای پایش در راه پله مجتمع مسکونی لیز بخورد و باعث مرگش شود اعضای هیئت مدیره متکلف پرداخت دیه فرد هستند و امثال آن
خیلی احمقانه بود.
کارگر اگه تو کارگاه خودزنی هم بکنه کارفرما مقصر میشه
استخدام کارگر ممنوع
از متن خبر اینگونه استنباط میشود که هیچ عمدی در کار نبوده وبی احتیاطی هم منحصر به کارفرما نبوده بلکه هردو نفر مقصرند هر چند بادرجات مختلف .از طرفی در این شرایط زندانی شدن کار فرما هیچ مشکلی را حل نمیکند که هیچ بلکه فقط مانع فعالیت وی برای تهیه دیه میشود حتما میشود راه بهتری پیدا کرد که مسیر دو زندگی این دو نفر برای همیشه عوض نشود.انشالله
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها