بازدید 9281

اگر ثبات اقتصادی ایجاد نشود، حذف چهار صفر، ارزشی نخواهد داشت/ حذف صفر از پول ملی، تیغه ی دولبه است

موضوع کوچ صفر‌ها از پول ملی به دهه هفتاد بازمی‌گردد و البته در دوره‌ای نیز فراخوانی جهت انتخاب نام جدید برای پول ملی توسط دولت احمدی نژاد مطرح شد و اسامی مانند پارسی و دریک از دل صد‌ها نام پیشنهادی بر سر زبان‌ها افتاد، ولی به سرانجامی نرسید و مسکوت ماند.
کد خبر: ۹۲۷۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ 02 October 2019

اگر ثبات اقتصادی ایجاد نشود، حذف ۴ صفر ارزشی نخواهد داشت/ حذف صفر از پول ملی یک تیغ دولبه استموضوع کوچ صفر‌ها از پول ملی به دهه هفتاد بازمی‌گردد. البته در دوره‌ای نیز فراخوانی جهت انتخاب نام جدید برای پول ملی توسط دولت احمدی نژاد مطرح شد و اسامی مانند پارسی و دریک از دل صد‌ها نام پیشنهادی بر سر زبان‌ها افتاد، ولی به سرانجامی نرسید و مسکوت ماند.

به گزارش «تابناک»؛ اما چند وقتی است دوباره این موضوع جدی شده و علاوه بر آنکه از سوی هیأت دولت به تصویب رسید، لایحه آن به صورت یک فوریتی به مجلس ارسال و توسط نمایندگان مجلس پذیرفته شد.

همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران می گوید، به دلیل تورم‌های پیاپی در دو دهه گذشته، پول ملی خاصیت خود را از دست داده و مردم دیگر واحد ریال را به رسمیت نمی‌شناسند و معاملات را با تومان انجام می‌دهند. برای همین، دولت تصمیم به حذف چهار صفر از پول ملی گرفته است.

البته طبق گفته رئیس کل بانک مرکزی، پول ایران همخوانی چندانی با ارز‌های خارجی ندارد، به گونه ای که یک ریال ایران در مقابل ارز‌های مهم مانند دلار، چیزی حدود 0.000008 است به همین دلیل، این کار به تسهیل مبادلات کمک می‌کند.

با این حال، این بار دولت تصمیم خود را گرفته تا کار را به سرانجام برساند، ولی این طرح همچون گذشته، مخالفان و موافقان سرسختی در مجلس دارد. برخی نمایندگان اعتقاد دارند که حذف چهار صفر از پول ملی، دردی از مردم دوا نخواهد کرد و تنها یک بار مالی سنگین بر دوش بیت المال خواهد گذاشت.

این لایحه به صورت یک فوریت در مجلس به تصویب رسید و برابر بررسی جزئیات کامل به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شد تا پس از نهایی شدن برای رأی گیری نهایی به صحن علنی بازگردد.

باید گفت، در اوضاع کنونی، حذف صفر از پول ملی به یک تیغ دولبه شبیه است و با اینکه تا کنون ۷۱ بار در کل جهان این طرح اجرا شده، نتایج متناقضی از خود بر جای گذاشته است و در برخی کشور‌ها مانند ترکیه، آثار مثبتی به همراه داشت؛ اما در کشوری مانند برزیل با وجود تکرار شش باره آن و نیز حذف هجده صفر از پول ملی، به شدت شکست خورد.

به همین دلیل، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تغییرات پول ملی به صورت شکلی زمانی اثرگذار است که اقصاد کشور رو به توسعه باشد، در غیر این صورت، محکوم به شکست خواهد بود. از سوی دیگر، در کشور‌هایی که تورم رو به افزایش باشد، کاهش صفر از پول ملی، ممکن است اثرات منفی بیشتر و حتی افزایش تورم نیز به دنبال داشته باشد.

اما نکته‌ای که رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز با آن موافق است و اعتقاد دارد ـ در صورتی که اقتصاد ایران برای مدتی ثبات داشته باشد ـ حذف صفر از پول ملی می‌تواند اثر مثبت داشته باشد. اگر ما اطمینان داشته باشیم که برای دوره چند ساله ثبات داریم، اجرای حذف صفر از پول ملی اشکالی ندارد، چون واقعا عدد‌ها کار ما را سخت کرده است.

وی یادآور شد: «اجرایی‌سازی این طرح به صورت کلی برای اقتصاد کشور ضرری ندارد، ولی باید متناسب با آن سیاست‌های تثبیتی هم به کار گرفت.»

تاج‌گردون تأکید کرد: «اگر با حذف چهار صفر دوباره شاهد شرایط منفی روانی و تورم باشیم، اجرایی‌سازی این طرح ارزشی نخواهد داشت؛ بنابراین، باید قبل از هر اقدامی در این باره به بررسی‌های کارشناسی پرداخت.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
مبادا با حذف صفرها هست و نیست مردم را حذف کنید

شما اینکاره نیستید
ثبات اقتصادی سخت است احتیاج به تلاش و مدیران لایق و توانمند دارد اما حذف صفرها راحت
ما فرض می‌کنیم یک کالایی رو خریداری کرده‌ایم که ۱۰۰۰۰ ریال ارزش دارد، پس اگر چهار صفر از قیمت اون کم شود، ارزش اون کالا می‌شود ۱ تومان!(واحد پول جدید تومان فرض می‌شود)
تا اینجا مشکلی نیست ولی مشکل جایی شروع میشه که اونقدر تورم و گرانی شدید است که پس از مدت کوتاهی عملاً دوباره اون چهار تا صفر بازمی‌گردند و قیمت اون کالا حالا می‌شود ۱۰۰۰۰ تومان! پس حذف چهار صفر یک کار الکی و در واقع نقض‌ غرض است.وقتی حذف صفرها ارزش داره و به درد می‌خورد که صفرها برنگردند که اون هم با توجه به وجود چنین مسئولانی که ما داریم و شرایط داخلی و خارجی کشور محال است؛ یعنی همیشه تورم و گرانی مثل ۴۰ سال گذشته خواهیم داشت.
همین الآن اگر یک تحقیق واقعی در مورد طراحان این طرح و یا در مورد نماینده‌های مجلس شود، می‌بینیم که در گاوصندوق خانه‌های خودشون به جای نگه‌داشتن ریال، پر از دلار و یورو و سکه و طلاست!
بجای حذف چهار صفر از پول ملی تلاش گردد ارزش پول ملی که طی چند دهه افت یافته است به اعتبار قبلی خود برگردد والا با حذف صفر مجددا چند سال بعد ناچار اقدام به این رویکرد غیر علمی مجدد خواهید شد.
ظاهرا راحتترین راه انتخاب شده است ، در صورتیکه میشود 4صفر کم شود ولی واحد پول همان ریال باقی بماند هیچ منافاتی هم با چیزی ندارد.یعنی 2000000 ریال به 200 ریال تبدیل میشود که در تقسیمات فعلی که سالهاست رواج دارد به 200 ریال 20 تومان گفته میشود.
در این صورت همه تقسیمات واحد پولی پا بر جا مانده ولی 4 صفر حذف شده که هم به صورت ظاهری و هم در حساب و کتابها پول رایج وجه بهتری خواهد یافت.
اینکه دولتمردان و بانک مرکزی اصرار بر حذف واحد ریال دارند گنگ و مبهم است .
حالا که قرارنیست حذف چهار صفر هیچ کار مثبتی انجام دهد ، اصلا چرا باید انجام شود؟
نه برادر
ثبات اقتصادی، با اصلاح زیر ساخت های قانونی و صنعتی و مالیاتی فراهم میشه که اینکار قطعا از جمع شدن ثروتهای افسانه ای و باد آورده جلوگیری میکنه و عدالت و تعادل اقتصادی همراه با افزایش بهره وری و ایجاد شغل و صادرات رو به همراه داره که قطعا مورد نظر مسئولین نیست
پس پیشنهاد میکنم برای تبلیغات بیشتر و همچنین آینده نگری ۶ صفر حذف کنند و واحد پول رو‌همون ریال نگه دارن با اینکار یک میلیون تومن میشه یک تومن که معقولی
دینار و شاهی هم میتونن دوباره به عنوان اجزای ریال احیا کنن و اقتصاد ایران رو سی سالی درست کنن
تا انشاالله سی سال آینده دوباره ۶ تا حذف کنیم
مثلا دریک کشور که میگن چند بارانجام شد وشکست خوردواگه انجام نشده بود.تکلیف مردم چی بودچقدر صفر میبایست برای یک معامله شاید کوچک می بایست ومینوشتن.کشور ماهم که شرایط اقتصادی این سال .ماهها درست نمی شه اگه حذف نشه برای کشیدن چک باید دوتا ورقه چک دیگه فقط صفرگذاشت .اخر هم اشتباه بشه.
در شرایط فعلی که آینده اقتصادی مشخصی وجود ندارد اینکار به هیچ وجه صحیح و عاقلانه نیست. متاسفانه مجلس منفعل هم تصویب کرد.
حذف چهار صفر یک شوک غیرلازم به اقتصاد است
آیا بهتر نیست دولت ، برای تعادل ثروت ،و از بین بردن شکاف طبقاتی ، صفرهایی را ،( از یک صفر تا چهار صفر ) از ثروت همهٔ افراد کسر نماید ،و ، دو نوع پول هم ایران داشته باشد
@@اگر ثبات اقتصادی ایجاد نشود، حذف چهار صفر، ارزشی نخواهد داشت/ حذف صفر از پول ملی، تیغه ی دولبه است @@
این عبارت را باید طلا گرفت .
به نظر من خوب است که واحد پول ملی "ده هزار ریال ایران"
حذف چهرصفراز پول ملی خیانت است به مردم.دراین شرایط کمال کم عقلی است....
اینها که نظر و رای مردم براشون ارزشی نداره...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان