بازدید 7669
گسترش شدید آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس؛

وقتی وزارت نفت همه گزارش‌های مستند را یکجا تکذیب می‌کند!

مگر می‌شود جایی در جهان استخراج نفت در جریان باشد و خبری از آلودگی نباشد؟ این پرسشی است که ظاهرا پاسخ مسئولان نفتی کشورمان به آن بر خلاف نظر همه کارشناسان جهان، مثبت است؛ هرچند مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست ترجیح می‌دهند در این باره «سکوت» کنند!
کد خبر: ۹۲۷۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۶ 01 October 2019
تابناک اجتماعی -
مگر می‌شود جایی در جهان استخراج نفت در جریان باشد و خبری از آلودگی نباشد؟ این پرسشب است که ظاهرا پاسخ مسئولان نفتی کشورمان به آن بر خلاف نظر همه کارشناسان جهان، مثبت است!

به گزارش «تابناک»؛ از خلیج مکزیکو تا دریای عمان، هر جایی از کره خاکی که در آن استخراج نفت در جریان است، آلودگی‌های محیط زیستی به شدت بالاست. آلودگی‌هایی که قسمتی شان ناشی از فرایند استخراج هستند و قسمتی شان هم نتیجه عیب و اشکالاتی که در ساختار پالایش این ماده ارزشمند وجود دارد.

این در حالی است که اگر پای استخراج نفت از اعماق آب‌ها در میان باشد، اوضاع کمی پیچیده‌تر هم می‌شود، چون از یک سو نوع آلودگی و ساز و کار مقابله با آن متفاوت می‌شود و از سوی دیگر، دوری از چشم عموم موجب می‌شود که بسیاری از آلودگی‌ها به حال خود رها شده و در صورت رسانه‌ای شدن ماجرا نیز انکار و کوچک شمردن ماجرا در دستور کار قرار گیرد.

نمونه این اتفاق را می‌شود در آلودگی نفتی خلیج مکزیکو دید که عمرش فراتر از یک دهه است؛ آلودگی‌ که منشأ آن خسارات‌ وارد آمده به تأسیسات یک شرکت نفتی آمریکایی بر اثر توفانی در چهارده سال پیش است که اخیرا مشخص شده ابعاد آن هزار برابر چیزی است که در گزارش‌های منابع مختلف آمده!

پرونده مفصل و البته پیچیده‌ای که بهتر است از بررسی آن صرف نظر کرده و به نمونه‌های وطنی آن اشاره کنیم. مثل ماجرایی که اخیرا درباره وجود لکه‌های نفتی در برخی سواحل جنوبی کشورمان مطرح شده و به رغم مستند بودن، متولیان امر با قوت و قدرت در صدد خاتمه دادن به آن، قبل از تبدیلش به پرونده هستند!

بخشی از توضیحات شرکت نفت فلات قاره ایران در این باره را بخوانید: «هم‌اکنون هیچ‌گونه نشت نفتی در دریا و به‌ویژه جزیره خارک وجود ندارد؛ در روز ۲۲ شهریورماه خط لوله ۲۴ اینچ میدان ابوذر به جزیره خارک دچار نشتی شد که بلافاصله جستجو برای یافتن محل نشتی انجام و اقدامات فوری برای رفع آن آغاز شد. پس از کنترل نشتی، با حضور کشتی‌های حاوی مایع OSE، مراحل امحا لکه‌های نفتی انجام شد.

پس از چند روز مقدار کمی از لکه‌های نفتی به سواحل جزیره خارک می‌رسد که این لکه‌ها توسط خودرو‌های آتش‌نشانی موجود در جزیره جمع‌آوری شده و بخشی از آن نیز توسط نیرو‌های بسیجی شرکت نفت فلات قاره ایران جمع‌آوری شده و در حال حاضر اثری از لکه یاد شده در جزیره خارک وجود ندارد.»
 
لکه نفتی در حد فاصل جزیره خارک و بندر گناوه
لکه نفتی در حد فاصل جزیره خارک و بندر گناوه

اگر با خواندن این توضیحات به این نتیجه رسیده اید مشکلی کوچک بروز کرده بود که به سرعت رفع و رجوع شده، احتمالا با مطالعه ادامه متن شگفت زده خواهید شد، به ویژه اگر بدانید با اتکا به تصاویر ماهواره ای، لکه نفتی در مجاورت جزیره خارک و ساحل گناوه، هنوز پابرجاست و از نظر اندازه و وسعت، چند برابر جزیره خارک و شهر گناوه است!

ماجرا زمانی جالب‌تر خواهد شد که بدانید بر خلاف ادعای مسئولان این شرکت ملی، آلودگی نفتی در سواحل خلیج فارس (منظور بخش شمالی خلیج فارس است که در مجاورت کشورمان قرار دارد) منحصر به محدوده جزیره خارک و شکستن خطوط انتقال نفت به آن نیست و دست کم از ماه‌ها پیش در ابعاد بسیار وسیع‌تر پیرامون جزیره‌های قشم و هنگام را هم در بر گرفته است.

لکه‌های بسیار بزرگی که تا آن سوی تنگه هرمز امتداد یافته و سازمان فضایی کشورمان با اتکا به تصاویر ماهواره‌ای ابعادشان را رصد و پایش می‌کند؛ موضوعی که باید مورد توجه امثال وزارت نفت و از آن مهم تر، سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان باشد، ولی آخرین اخبار منتشره پیرامون آن، حکایت از به کارگیری ۱۰۰ نفر برای پاکسازی سواحل جنوبی قشم از آلودگی نفتی در اواخر شهریورماه دارد و بس!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
اینو همه مسئولین بدانند که با سرپوش گذاشتن روی واقعیت، واقعیت از بین نمی رود
سالهاست محیط زیست ایران در حال نابودی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
فقط محیط زیست ؟؟؟؟؟ کل ایران در حال نابودیه !!!!!!!!!
اقای زنگنه که شرقی هارا فرار داد یدونه پتروپالایشگاه نساخت برید دست سپاه متشکر باشید که بنزین ملی کرد هفته ای دویست میلیون دلار بنزین می فروشید وگرنه شماها که فقط جز حرف خوب زدن دخترابی قرمز و بازی دادن افکار مردم ساده ایران برای رای اوردن چیزی بلد نیستید اون زمان که احمدی نزاد میخواست دختر هارا بفرسته ورزشگاه همین اصلاح طلبا مخالفت کردن
کللا توی ایران همه چی گل و بلبل هست و مشکلی هم اگه باشه تقصیر آمریکا هست

همیشه همینجوری هست اولش با قدرت انکار میکنند و بعدش هم تایید.
وزیر نفت بعد از رسانه ای شدن آلودگی خلیج فارس:
شماها همه تون از بابک زنجانی پول گرفتین و با تانکر توی خلیج فارس نفت ریختین که خدمات فراوان ما به مردم و مملکت رو خراب کنید...
همه دنبال مسئولیت هستند تا حقوق بیشتر بگیرند معنی کلمه مسئولیت را از پاسخگویی به زورگویی تغییر دادند اقای محترم وزیر نفت برید ببینید در زیر مجموعه های شما در شرکت نفت چه خبر است در جایگاههای سوخت جایگاهداران عمدا کارگرانی با حقوق نازل استخدام میکنند و با ندادن حقوق کارگران ماهیانه کلی به جیب بزنند کارگران هم از فروش تانکری گازوییل و بنزین امرار معاش میکنند اخر این هم شد نظارت بازرسهای شرکت نفت جایگاههای سوخت را درست کنید تا قاچاق سوخت تمتم شود سود خیلی ها در این قاچاق است با کارت سوخت هم مشکل حل نمیشود اگر در جایگاهی حقوق کارگر طبق قانون کار داده نمیشود حتما ان جایگاه تامین کننده قاچتق سوخت است
زیاد نگران تکذیب یا تایید وزارت نفت یا از بین بردن مدارک نباشید، ایران عضو پیمان دریایی مارپل و کویت هستش و تمام خلیج فارس مرتب توسط ماهواره میمک رصد و تصویر برداری میشه و هر نوع نشت یا آلودگی نفتی در آبهای آزاد مشمول پنالتی سنگین میشه که تا قرون آخرش رو میگیرند، دنیا کارش رو خوب بلده! اونجا ایران نیست.
اقاى عزيز اگر شما هم وزير نفت بودى وميليونها كارمند مواجب بگير داشتى وقبل از پايان هرماه بايد انرا پرداخت ميكردى انوقت متوحه ميشدى كه خيلى كارهاى ديگر را كه مقبولشان نيست دارند از سر ناچارى دارند انجام ميدهند مثلا عضو اورسيا شدن
وقتی بودجه کافی در اختیار وزارت نفت قرار نمی گیرد چه انتظاری دارید به دلیل کمبود بودجه و سرمایه گذاری لوله ها فرسوده و تاسیسات تعمیر نمی شوند و هر زمان هر جای کشور ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار