بازدید 9478

کدام عامل مخرب، اموری چون حضور زنان در ورزشگاه را به گره کور تبدیل می‌کند؟

فرآیندی که درباره ورود زنان به ورزشگاه رخ داده، نشان می‌دهد، تبدیل امر فرهنگی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و ورزشی به ابزاری برای کشمکش‌های سیاسی یا ارتقای آن به یک امتیاز به گروهی از مردم و کارکرد انتخاباتی بخشیدن به آن، باعث می‌شود، ساده‌ترین فرآیندها به پیچیده‌ترین اتفاقات تغییر وضعیت دهد. در واقع آنچه باعث می‌شود اساساً شاهد چنین چالش‌هایی باشیم، سیاسی و جناحی کردن امر فرهنگی است.
کد خبر: ۹۲۶۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۲ 29 September 2019

کدام عامل مخرب اموری چون حضور زنان در ورزشگاه را به گره کور تبدیل می‌کند؟ورود زنان به ورزشگاه‌ها به یک چالش مواجه شده که ظاهراً قرار است با در نظر گرفتن ملاحظاتی تحقق یابد اما هنوز در این زمینه مقاومت‌هایی مشهود است و مشخص نیست این اتفاق رخ می‌دهد و خانواده‌ها به ورزشگاه‌ها خواهند آمد یا اتفاقاتی دیگری در پیش است؛ اما سوای اینکه فرجام این اتفاق چه خواهد شد، این پرسش پیش روست که چرا بسیاری از مسائل مرتبط با عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و ورزشی با ملاحظات فرهنگی متوقف می‌شوند؟

به گزارش «تابناک»؛ «سرمربی تیم ملی ایران امشب با ماست. فوتبال در آن کشور وجود دارد اما زنان نمی‌توانند برای دیدن بازی ها به استادیوم بروند و ما در تلاشیم این شرایط را تغییر دهیم. فدراسیون فوتبال در ایران به ما می‌گوید این شرایط تغییر خواهد کرد، بازی بعدی ایران اولین دیداری خواهد بود که زنان می‌توانند به استادیوم‌ها بروند»؛ این اظهارات جانی اینفانتینیو، رئیس فیفا پس از اهدای جایزه بهترین بازیکن به لیونل مسی بود؛ موضع‌گیری که نشان داد فیفا این بار چقدر جدی است و آماده برخورد شدید با فوتبال ایران، در صورت عدم رفع این مشکل هستند.

فدراسیون فوتبال ایران از آماده سازی زیرساخت‌ها برای حضور زنان در ورزشگاه و تعیین ضرب الاجل فیفا برای این رویداد سخن به میان آورده و شواهد نشان می‌دهد، ظاهراً این بار قرار است موضوع به کلی حل شود. با این حال همچنان صداهای بلندی در مخالفت با ورود زنان به ورزشگاه شنیده می‌شود که تردیدهایی درباره رفع مشکل را در پی دارد.

فراتر از بحث حضور زنان در ورزشگاه، یک پرسش اساسی مطرح است که کدام عامل مخرب اموری چون حضور زنان در ورزشگاه را به گره کور تبدیل و در جنبه‌های فرهنگی مسائل اقتصادی، اجتماعی و ورزشی نقش ترمز را بازی می‌کند؟

کدام عامل مخرب اموری چون حضور زنان در ورزشگاه را به گره کور تبدیل می‌کند؟

برای درک بهتر می‌توان بر همین مسأله ورزشگاه‌ها تمرکز کرد. نخستین دولتی که قصد ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال را داشت، دولت محمود احمدی نژاد و یکی از نخستین گام‌هایی بود که دولت او در عرصه ورزش در پی‌اش بود. بلافاصله جریان‌های رقیب به ویژه اصلاح طلبان فعال شدند و برخی علما در این عرصه قرار دارند که یک امر خلاف موازین شرعی در حال وقوع است و باید جلوی آن را گرفت. تعداد قابل توجهی گزارش و نقد در قبال این تصمیم در شماری از روزنامه‌های رقیب اصولگرا و روزنامه‌های اصلاح طلب منتشر و تلاش شد از این فرصت برای منکوب کردنِ دولت مستقر استفاده شود.

وقتی حسن روحانی به عنوان گزینه جریان‌های رقیب، سکان قوه مجریه را به دست گرفت، ورود زنان به ورزشگاه‌ها به جز در مقطع جام جهانی روسیه و آن هم برای تماشای فوتبال روی پرده بزرگ رخ نداد؛ اما افزایش فشار فدراسیون بین المللی فوتبال برای حضور زنان در ورزشگاه تحت عنوان عدم تبعیض جنسیتی باعث شد تا کم کم این بحث جدی شود و دولتمردان روحانی که از حوزه‌های حساس فاصله می‌گرفتند، مجبور به ورود به ماجرا شوند. نبود زیرساخت برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها، ان قلتی بود که از سوی ایران مطرح شد، ولی شواهد نشان می‌دهد طاقت فیفا طاق شده و دولت باید تعیین تکلیف کند؛ اما آیا جریان رقیب می‌گذارد؟

فرآیندی که درباره ورود زنان به ورزشگاه رخ داده، نشان می‌دهد، تبدیل امر فرهنگی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و ورزشی به ابزاری برای کشمکش‌های سیاسی یا ارتقای آن به یک امتیاز به گروهی از مردم و کارکرد انتخاباتی بخشیدن به آن، باعث می‌شود، ساده‌ترین فرآیندها به پیچیده‌ترین اتفاقات تغییر وضعیت دهد. در واقع آنچه باعث می‌شود شاهد چنین چالش‌هایی باشیم، سیاسی و جناحی کردن امر فرهنگی است. وقتی وقوع یک اتفاق را معادل یک موفقیت برای جریان رقیب تلقی می‌کنیم، آن اتفاق ـ هرچند ساده ـ با چالش‌های جدی روبه رو می‌شود.

اگر قرار باشد، همین اتفاقات را به رفع توقیف طیفی از فیلم‌های سینمایی یا فعال کردن یک سرویس تلفن و یا موتوسواری زنان و هر امر فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دیگری متصل کرد، به همین فرمول می‌رسیم. کشمکش‌های سیاسی در ساحت فرهنگ، برخی از امور را از مدار طبیعی‌اش خارج و مردم و کشور را با زحمت مواجه می‌کند. سوابق نشان داده در نهایت اتفاقی که به شکل طبیعی باید رخ می‌داده، به وقوع می‌پیوندد اما معمولاً هزینه بازگشت آب رفته به جوی برای کشور قابل توجه است. چه زمان تجربه‌های پیشین و عدم نفع جدی جریان‌ها از چنین کشمکش‌هایی باعث می‌شود، همه جریان‌ها روش‌های دیگری را برای مکنوب کردن رقبا در پیش بگیرند؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۸
هیچی

این شوی جدید انتخاباتی است که باز هم مردم را به پای صندوق های رای بکشانند

شوی جدید شامل استفاده ابزاری از سلبریتی ها و برخی آزادی های زنان در جامعه است
تابناک هم داره از حالا برای انتخابات تبلیغ میکنه

اصلا فکرش هم مسخره است . اینهمه مشکل تو کشور داریم شما به فکر سلبریتی ها و ورود زنان به اماکن ورزشی هستید !!!!!؟؟؟؟؟؟؟
به نكته جالبي اشاره كرديد منتهي تعمدا بحث اصلي را در حاشيه قرار داديد اگر مثلا حضور يا عدم حضور خانومها در ورزشگاهها قرباني كشمكش جناحهاي سياسي باشه پس تكليف مخالفت علما چيست ايا ايشان تعمدا يا نادانسته جريانهاي سياسي شده اند ؟ مگر نه اينكه بايد زبان گوياي احكام دين باشند ؟
در فیفا قانونی وجود ندارد که بخواهد در امور فرهنگی کشورها دخالت کند چون اصلا این نهاد زیر سوال می رود و ایران می تواند به راحتی در دادگاه عالی ورزش شکایت کند و فیفا مجبور به عقب نشینی می شود
تابناک بهتر است په دنبال توجیه دیگری باشی چون خود دولت پشت تمام این بازی ها است
دم فیفا گرم .
اصلاح طلبا خجالت نمی کشید میخواهید بگید ما ورود زنهارا ازاد کردیم که رای بگیرید مگه این کارها کاری داره حالا باید امکانات فراهم کنید سرویس بهداشتی همین ورزشگاه ازادی بازی استقلال پیروزی چقد گوشی خفت کردن فردا دختر مردم بلایی سرش بیاد کی جواب میده باید امکانات هم به اندازه کافی باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
چه بلایی ؟؟
بخوره زمین یا بهش تجاوز بشه ؟؟
واقعا فکر می کنی مردان ایران اینقدر حیوان صفت هستند که در یک مکان عمومی این حرکات شنیع را انجام بدن ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
دربازي اصفهان رمکان عمومی ادم کشتند چشم کور کردند.فحشهای رکیک بماند
مردهای ایران غیرتشون تموم شد رفت
'صرفنظر از معایب ومحاسن وموانع ومشکلات ورود زنان به ورزشگاهها برای دیدن فوتبال آن هم در این فضای فرهنگی مغشوش فعلی، باید دید که فدراسیون فوتبال جهانی وعوامل اروپا وآمریکا از ورود زنان به استودیوم فوتبال چه نفعی می برند وچه سناریوهایی برای ایجاد آشوب وسوِ ی استفاده در سردارند که سنگ مظلومیت زنان ایرانی را به سینه میزنند .
ربط دادن هر چيزي به احكام شرعي باعث پيچيده تر شدن اوضاع مي شود . اين همه كشور مسلمان در دنيا داريم كه خيلي از مسايلي را كه ما در كشورمان داريم انها ندارند . بهترين راه حل ها را با كمترين هزينه ها پيدا و اجرا كنيم . اين كه در بحبوحه اتفاق جديدي كه قرار است بيافتد دادستان محترم بفرمايند فيفا چكاره است ، ادامه همان صحبتي است كه يكي از بزرگان فرمود مردم چكاره اند . در دنياي امروز نمي توان با اين نوع تفكر زندگي كرد .
یعنی از این ابکی تر مقاله سفارشی ندیده بودم ، کاشکی فقط می گفتی که از یه جنبه خاص داری به موضوع نگاه می کنی، یعنی شما کاملا نقش دادستان فعلی رو حذف کردی که به شدت با این قضیه مخالفه ، یا ننویس یا اگه می نویسی کامل بنویس در ضمن مثال به متن اضافه کن که اصلاح طلب ها مخالف حضور زنان در ورزشگاه ها بودن .
عامل مخرب، فزهنگ غنی ورزش دوستان فوتبال است
یه سؤال داشتم. آیا واقعاً اصلاح طلبان در دوره احمدی نژاد باعث شدند علما با رفتن زنان به ورزشگاه مخالفت کنند؟ میشه سندش رو ذکر بفرمایید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
اصلاح طلبان واصولگرایان یا به تعبیر امامدتندرو وکندرو باعث نفاق ودودستگی کشور اسلامی وانقلاب هستند .
چه صرورتی داره به خاطر بازی بچهگانه پای نوامیس وارزشها رو بیاریم وسط ؟؟
حالا فدراسیون وفزفا وهر تشکیلاتی باشه ؟؟
ورزش زنان وفوتبال زنان چرا تماشاگر نداره علاقمندان خانم اونجا بروند.
موضوع ممنوعیت و حرام بودن حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فقط یک آبروریزی بین‌المللی بار آورد. مسئولین چرا قبل از هر تصمیمی خوب فکر نمی‌کنند؟ چرا تمام جوانب امر را در نظر نمی‌گیرند؟ چرا کار را به جایی رساندید که فیفا مجبور شود دخالت کند؟ مردم دیگر کشورها با شنیدن چنین اخباری چه چیزی در مورد ما فکر می‌کند؟ آیندگان ما را چطور قضاوت خواهند کرد؟ مسئولین به خودتان بیایید.
متعصبینی که از اینراه به آب و نانی می رسند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
تعصب به نوامیس ارزشه
دیه و ارث نصف مردان، دوچرخه سواری حرام، رفتن به ورزشگاه حرام! عجب عدالتی!
بعضی ایرانیها وقتی زیادی آزاد باشن، گندشو در میارن همونطور که توی خیابونها می بینید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
شما توی خیابون چی می بینی که من نمی بینم ؟؟
شاید شما خیره خیره به سر و شکل مردم نگاه می کنی و حرص می خوری که چرا مطابق میل و سلیقه ی شما رفتار نمی کنند و من سرم به کار خودمه و چشم هام توی صورت و ماشین و لباس مردم نمی چرخه
بدرستی اشاره کردی که : " تبدیل امر فرهنگی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و ورزشی به ابزاری برای کشمکش‌های سیاسی یا ارتقای آن به یک امتیاز به گروهی از مردم و کارکرد انتخاباتی بخشیدن به آن، باعث می‌شود، ساده‌ترین فرآیندها به پیچیده‌ترین اتفاقات تغییر وضعیت دهد " ... اما موضوع اینه که چرا این اتفاق میافته و بین چه کسانی میافته ؟؟؟؟
این داستان بین مقامات رخ میده ، بین مردم عادی که نیست !!! و این نشون میده مقامات ما چقدر ناکارامد هستن که فقط از طریق خراب کردن رقیب میتونن خودی نشون بدن نه به واسطه علم و تجربه و پشتکار ... این مقامات رو کی انتخاب میکنه ؟!؟!؟
درود و سپاس به مسئولان فیفا و یوفا
همون کسانیکه که به گرفتن شناسنامه برای زنان و یا حمام گرفتن با دوش ؛ اعتراض داشتند ؛ امروز با حضور زنان در ورزشگاهها هم مخالفند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
احسنت، گل گفتی.
گره کور را همانهایی ایجاد کردند که یک زمانی با مدارس جدید محالفت می کردند و صدای زنگ مدرسه را شبیه ناقوس کلیسا و نفوذ می دانستند.
همانهایی که دوش گرفتن را حرام اعلام می کردند. تحصیل زنان را !
ویدئو، شطرنج و هزاران اقدام دیگر !
الان هم به استادیوم رفتن خانمها را!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
چرادروغ میگی اسلام دوش گرفتن ونطافت وتطهیر روبرای مسلمونها واجب کرد دین پاکیزگی هست
دین مصونیت زنان ازتعرض هم هست .
بنده مترجم چند زبان خارجی هستم. باید بگویم این ماجرای ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه اثر تبلیغی بدی بر اذهان مردم عادی دیگر کشورها گذاشته است و فکر می‌کنند ما در قرون وسطی زندگی می‌کنیم. لطفاً از وضع این چنین قوانینی که آبرو برایمان نمی‌گذارد خودداری کنید.
جواب یک خارجی که میپرسه چرا فقط توی کشور شما زنان حق ورود به ورشگاه رو ندارند و کل دنیا میتواند و مشکل هم پیش نمی آید رو مخالفین بدهند که همه ما بدونیم و حاضر جواب باشیم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی