بازدید 6581
سعید جلیلی:

تشکیل دولت در سایه، مصداق آتش به اختیاربودن است

کد خبر: ۹۲۶۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹ 28 September 2019
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اینکه رهبر انقلاب فرمودند: آتش به اختیار عمل کنید یکی از مصادیقش دولت در سایه و نقش آفرینی آن در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سعید جلیلی طی سخنانی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین گفت: یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر تلاش برای تاثیرگذاری مثبت در روند کشور است و معنی دولت در سایه به معنای یک گفتمان و تفکر است که کسی که ادعا و دغدغه دلسوزی برای انقلاب را دارد در برابر مسائل کشور بی تفاوت نباشد.

وی افزود: ممکن است در هر مقطعی بر اساس رای مردم عده‌ای انتخاب شده و مسئولیتی را به عهده بگیرند، اما سوال این است که آیا مثلا ما که موفق به حضور در مناصب قدرت نشدیم باید بنشینیم در گوشه‌ای و منتظر دوره بعدی انتخابات شویم؟

جلیلی با تاکید بر اینکه در بسیاری از موارد ممکن است فرد منتخب مسیر درستی را برگزیده و بپیماید، اظهار کرد: در این صورت وظیفه ما این است که این فرد را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهیم تا اقدامات مثبت او متوقف نشود. حتی اگر این فرد رقیب سیاسی ما نیز باشد. متاسفانه یکی از ایرادات ما این است که کار‌های خوبی هم که در کشور شروع می‌شود با عدم پشتیبانی و حمایت عقیم می‌ماند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اگر ببینیم مسیر اشتباه پیش می‌رود نباید بگوییم چه بهتر که این مسیر توسط رقیب ما انتخاب شده چراکه روزی سر او به سنگ می‌خورد و اعتبار او در افکار عمومی زیر سوال می‌رود؛ ما اگر می‌ببینیم رقیب مان اقدام نادرست انجام می‌دهد و به او تذکر ندهیم و او را آگاه نکنیم در واقع خیانت کرده ایم.


وی افزود: حالتی دیگر که وجود دارد این است که ما به کمک افرادی که در قدرت هستند برویم و اقداماتی که ممکن است به شکل ناقص از سوی این افراد انجام شده را تکمیل کنیم.

جلیلی تاکید کرد: یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد این است که به محض اینکه یک فرد از مسئولیتی فارغ می‌شود، دیگر هیچ احساس مسئولیتی نسبت به سمت سابق خود ندارد. در حالی که وظیفه مسئولانی که روزی در قدرت بوده اند این است که نسبت به مسئولیت سابق خود حساسیت داشته باشد.

نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اینکه رهبر انقلاب فرمودند: آتش به اختیار عمل کنید و منتظر دستگاه‌هایی که دچار اختلال شده اند نمانید یکی از مصادیقش دولت در سایه و نقش آفرینی آن در راستای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی است. این مسئله تکلیف هر فعال سیاسی در کشور است.

وی با بیان اینکه اگر قصد ما واقعا پیشرفت کشور و رفع نواقص موجود است باید سازوکار عملیاتی برای این مهم را نیز داشته باشیم، تاکید کرد: در چنین شرایطی است که ما می‌توانیم صداقت خود را به مردم نشان دهیم.

جلیلی یادآور شد: در همین قضیه برجام وقتی موضوع توافق هسته‌ای میان ایران و کشور‌های ۵ + ۱ مطرح بود ما با مطالعه توافقات صورت گرفته متوجه ایراداتی شدیم. ما همان زمان نامه‌ای برای آقای روحانی فرستادیم که رسانه‌ای نیز نشد و در آن نامه به ایراداتی که در این توافق نامه وجود داشت اشاره کردیم. چرا که وظیفه داشتیم توصیه‌های خیرخواهانه خود را تقدیم دوستان دولت کنیم. منتها همان زمان برخی دوستان به این مسئله تاکید می‌کردند که به دلیل اقبال عمومی برای شکل گیری توافقی میان ایران و طرف‌های مقابل ما هیچ موضعی در رابطه با ایراداتی که این توافق نامه دارد نگیریم تا مورد نکوهش افکار عمومی قرار نگیریم.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: مثلا نگوییم که بر اساس آنچه در این توافق نامه آمده تحریم‌ها برداشته نخواهد شد. ولی پاسخ بنده به این اظهار نظرات این بود که بالاخره این روند طی خواهد شد و مردم متوجه ایرادات این توافقنامه می‌شوند و آن زمان به ما می‌گویند که شما که از ایرادات و نواقص موجود در این توافق نامه مطلع بودید چرا همان موقع اظهار نظر نکردید و دولت را از این نواقص مطلع نکردید.

جلیلی گفت: از اردیبهشت ۹۷ که رژیم آمریکا از برجام خارج شد طرف‌های غربی حاضر نشدند حتی یکبار بگویند که رفتار آمریکا را محکوم می‌کنند و تا همین امروز سنگین‌ترین واکنش که نسبت به خروج آمریکا از برجام داشتند این بود که اظهار تاسف عمیق می‌کردند.

وی افزود: از سوی دیگر غربی‌ها بلافاصله پس از خروج آمریکا از برجام در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از این اقدام آمریکا تاکید کردند که ایران باید به تمامی تعهدات خود ذیل برجام پایبند باشد! کار شکنی غربی‌ها به همین جا ختم نمی‌شود. همین کشور‌های اروپایی نیز در عمل به هیچ یک از تعهدات برجامی خود به بهانه فشار‌ها و تحریم‌های این کشور علیه آن‌ها عمل نکردند.

وی با اشاره به انتشار بیانیه سه کشور اروپایی در روز‌های اخیر، گفت: این مسیری است که از سوی اروپایی‌ها در قبال کشورمان دنبال می‌شود. در این شرایط وقتی شما می‌بینید که غربی‌ها مدام در حال تحمیل خواسته‌های نابجای خود هستند تکلیف ماست که از هر راهی که می‌توانیم به دولت کمک کنیم تا با اتخاذ راهبرد مناسب از منافع ملی در برابر زیاده خواهی غربی‌ها حراست کنیم.

وی گفت: امروز می‌توان با ایجاد یک کار ویژه مشترک بین مردم و دولت بر اساس منویات مقام معظم رهبری در جنگ اقتصادی ایستادگی کرد.

جلیلی در پایان اظهار کرد: در عرصه داخلی نیز باید تلاش کنیم تا اتفاقاتی رخ ندهد که کشور در جنگ اقتصادی موجود متضرر شود. برای مثال ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی به گونه‌ای توزیع شده که زمینه فساد را ایجاد کرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر