بازدید 5934
۳

پمپئو: دنبال حل مسالمت‌آمیز تنش‌ها با ایران هستیم

کد خبر: ۹۲۶۰۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۴ 26 September 2019

وزیر خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه گفت: کشورش دنبال رسیدن راه حل مسالمت‌آمیز با ایران است.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه گفت: کشورش به دنبال حل و فصل مسالمت‌آمیز تنش‌ها با ایران است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه این کنفرانس خبری مدعی شد که کشور‌های اروپایی با واشنگتن همراه شده و حمله اخیر به تأسیسات نفت سعودی را به ایران نسبت داده‌اند.

او گفت: «هفته ثمربخشی داشتیم. دیدیم که اروپایی‌ها درباره حملاتی که در عربستان سعودی اتفاق افتاد موضع‌گیری کرده و به صراحت گفتند که این حمله کار ایران بوده؛ درست همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ و من می‌گفتیم. حالا آن‌ها هم به ما ملحق شده و می‌گویند که چارچوب فعلی برجام کارساز نیست و مشکلات دنیا را حل نخواهد کرد و باعث ایجاد ثبات در خاورمیانه نخواهد شد.»

آلمان، انگلیس و فرانسه ۱ مهرماه در بیانیه‌ای همسو با ادعا‌های ریاض و واشنگتن ایران را به حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی متهم کردند.

در این بیانیه ادعا شده است: «واضح است که ایران مسئول حمله به تأسیسات نفت سعودی است».

این سه کشور اروپایی در ادامه بیانیه خود عنوان کردند: «این حملات ضرورت دیپلماسی برای کاهش تنش‌ها با تعامل تمامی طرف‌ها را نشان می‌دهد».

روز شنبه۲۳ شهریورماه «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگا‌ه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داد.

دولت آمریکا بدون ارائه هرگونه سندی مدعی شد که این ایران و نه یمنی‌ها بوده‌اند که تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را هدف قرار داده‌اند. تهران این اتهامات را رد کرده است.

پامپئو در کنفرانس خبری چهارشنبه شب گفت: «دیدار‌های خوبی هم با متحدانمان در خاورمیانه داشتیم. ما به دنبال صلح هستیم. خواستار دستیابی به راه حل مسالمت‌آمیز با جمهوری اسلامی ایران هستیم. امیدواریم بتوانیم این مسیر را برویم. در نهایت، بر عهده ایرانی‌ها است که تصمیم بگیرند.»

پامپئو تصریح کرد: «امیدواریم بتوانیم فرصتی برای مذاکره با آن‌ها به دست بیاوریم و به نتیجه‌ای دست پیدا کنیم که هم برای آن‌ها و هم برای ایالات متحده آمریکا مطلوب است؛ تا مطمئن شویم که آن‌ها هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کنند و نمی‌توانند اقدامات تروریستی خودشان را با موشک‌های بالستیک پیش ببرند.»

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشور‌های اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند.

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در سه گام گام از تعهدات خود کاسته است. تهران ۱۶ شهریورماه اجرای سومین گام از کاهش تعهدات خود را اعلام کرد.

اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده بود که در تاریخ هجدهم اردیبهشت اعلام شد. گام دوم روز شانزدهم تیر و با بیانیه‌ای دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد اجرا شد.

گام سوم ایران برای کاهش و توقف برخی تعهدات ذیل برجام که از ۱۶ شهریور شروع شد، بیشتر مربوط به برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) از جمله توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژ‌ها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
بدون تحریم مستقیم با ایران گفتگو کنند
پومپئو دروغگو ترین انسان روی زمین است. آمریکا بدنبال براندازی است ولی زورش نمی رسد. ایران باید دو استراتژی نظامی داشته باشد یکی تخریب اولیه شدید دومی استراتژی جنگ طولانی مدت.
اونا اول فقط روی بحث هسته ای تاکید میکردند و تکنولوژی هسته ای را که ما برای مقاصد صلح آمیز میخواهیم به سلاح هسته ای مرتبط کردند، حالا هم موشکهای بالستیک که برای مقاصد دفاعی و قدرت بازدارندگی و ارسال ماهواره به فضا نیاز داریم را هدف گرفته اند. حتی اگر به فرض در مورد موشکها هم به توافقی برسیم، دنبال توافق در مورد مسائل دیگر (البته بعد از پاره کردن توافق قبلی) خواهند بود مانند : رباتیک به دلیل احتمال ساخت رباتهای جنگی، ژنتیک و بیوتکنولوژی به دلیل احتمال ساخت سلاحهای بیولوژیک، پتروشیمی به دلیل احتمال ساخت سلاحهای شیمیایی و .... خواهند بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار