بازدید 18733

کشاورزان باز هم در دام تار عنکبوت افتادند/ مصرف بی رویه آب برای تولید گوجه و محصول نهایی برای خوراک دام

منابع آب در ایران در وضعیت خوبی نیست. آمار‌ها نشان می‌دهند، برای تولید هر عدد گوجه فرنگی به وزن ۷۰ گرم، حدود ۱۳ لیتر آب مصرف می‌شود. این در حالی است که در چند روز اخیر، کلیپ‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد کشاورزان به دلیل ارزان بودن قیمت گوجه فرنگی، این محصول کشاورزی را به مصرف دام‌های خود می‌رسانند!
کد خبر: ۹۲۵۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵ 25 September 2019

تابناک اقتصادیمنابع آب در ایران در وضعیت خوبی نیست. آمار‌ها نشان می‌دهند، برای تولید هر عدد گوجه فرنگی به وزن ۷۰ گرم، حدود ۱۳ لیتر آب مصرف می‌شود. این در حالی است که در چند روز اخیر، کلیپ‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد کشاورزان به دلیل ارزان بودن قیمت گوجه فرنگی، این محصول کشاورزی را به مصرف دام‌های خود می‌رسانند!

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ چند روزی است کلیپ هایی در فضای مجازی پیرامون تولید انبوه و وضعیت اسفناک محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی دست به دست می چرخد که تماشای آن ها جز افسوس برای مصرف کننده و کشاورز عایدی دیگری ندارد. در این کلیپ ها کشاورزان به دلیل ارزان بودن قیمت گوجه فرنگی، این محصول کشاورزی را به خوراک دام تبدیل کرده و با بی مهری با حاصل دسترنج خود برخورد می کنند! این وضعیت در حالی رقم خورده است که در سال گذشته در چنین روزهایی، گوجه فرنگی و رب آن چنان رشد قیمت سرسام آوری را تجربه کردند که مسئولین مجبور شدند ممنوعیت صادرات این دو قلم کالا را به منظور جلوگیری از افزایش قیمت آن ها اعلام کنند.

هر چند در سال جاری قیمت گوجه فرنگی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به طرز محسوسی کاهش یافته است اما قیمت رب گوجه فرنگی همچنان بسیار بالاست و این پارادوکسی را در ذهن مصرف کننده ایجاد کرده است!

گوجه فرنگی کیلویی چند؟

هر چند شهریور ماه به پایان رسیده است هنوز مرکز آمار ایران، گزارش وضعیت قیمتی اقلام خوراکی در این ماه را منتشر نکرده است. بنابراین آخرین گزارش در دسترس برای بررسی قیمت اقلام خوراکی، گزارش مرداد ماه سال جاری است. این گزارش نشان می دهد که قیمت متوسط یک کیلوگرم گوجه فرنگی در مرداد ماه سال جاری 3547 تومان بوده که در مقایسه با تیرماه سال جاری 17.1 درصد کاهش و در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته 32.5 درصد رشد داشته است.

شایان ذکر است، قیمت گوجه فرنگی در شهریور ماه سال جاری به دلیل عرضه گسترده این محصول کاهش چشمگیری داشته است و این محصول را سر زمین کشاورزی از کشاورز کیلویی 800 تا 1000 تومان خریداری می کنند.

این کاهش قیمت گوجه فرنگی در حالی اتفاق می افتد که در سال جاری، هزینه های تولید برای این محصول رشد چشمگیرتری در مقایسه با سال گذشته داشته اند؛ برای نمونه در سال جاری قیمت هر کیلو بذر وارداتی حدوداً به 400 هزار تومان یا هزینه شخم زدن هر هکتار زمین با تراکتور به 50 هزار تومان افزایش یافته است. همچنین در کنار این موارد می توان به افزایش هزینه های کارگر، سم و علف کش، حمل و نقل، جعبه، کود و آب نیز اشاره نمود.

عرضه رب گوجه فرنگی با قیمت گوجه سال گذشته!

بررسی ها نشان می دهد که متوسط قیمت یک کیلوگرم رب گوجه فرنگی در مرداد ماه سال جاری در مقایسه با تیرماه با افزایشی 0.2 درصدی به 21 هزار و 909 تومان رسیده است. همچنین این قیمت در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته حدود 200 درصد رشد داشته است.

اما چرا با کاهش شدید قیمت گوجه فرنگی، قیمت رب همچنان بالاست؟

علیرضا بوستانی رئیس انجمن صنایع تبدیلی کشاورزی خراسان رضوی طی مصاحبه ای در دوم شهریور ماه سال جاری با بیان این که ۸۰ درصد قیمت یک قوطی رب گوجه‌فرنگی را خود گوجه تشکیل می‌دهد، گفت: مشکلاتی داریم که گاه می‌گویند قیمت گوجه‌فرنگی ارزان شده اما رب گران است، در حالی که این گونه نیست. ما در صنایع تبدیلی دو ماه تولید برای دوازده ماه مصرف کشور انجام می‌دهیم. اگر به تاریخ تولید روی قوطی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که قیمت بالای رب، مربوط به زمانی بوده که گوجه‌فرنگی گران به کارخانه رفته است.

کشاورزان بازهم در دام تار عنکبوت افتادند/ مصرف بی رویه آب برای تولید گوجه و محصول نهایی برای خوراک دام

گوجه فرنگی نیز در تار عنکبوتی گیر کرد!

چرا یک سال قیمت گوجه فرنگی در صدر می نشیند و یک سال قیمت این محصول به قعر می چسبد؟ دلیل این فراز و فرودهای قیمتی محصولات کشاورزی چیست؟

در علم اقتصاد این فراز و فرود قیمتی محصولات کشاورزی را با "قضیه تار عنکبوتی" توضیح می دهند. قضیه تار عنکبوتی به این معناست که در قیمت و میزان تولید محصولات فاسدشدنی کشاورزی تعادل معنایی وجود ندارد و چنانچه نمودار تغییرات قیمت آن ها طی چند سال ترسیم شود، طرحی شبیه تارعنکبوت نمایان می‌ شود. دلیل اصلی رخ دادن قضیه تار عنکبوتی برای محصولات کشاورزی فاسد شدنی به بحث عرضه و تقاضای این محصولات کشاورزی برمی گردد. در سالی که قیمت در اوج است تولیدکنندگان تصمیم می گیرند برای سال زراعی آینده جهت کسب سود بیشتر اقدام به تولید آن محصول کنند و همین عامل باعث افزایش میزان تولید و عرضه می شود و با توجه به مشخص بودن میزان تقاضا در بازار این محصول، اضافه عرضه ایجاد شده و قیمت می شکند و به حدی می رسد که کفاف هزینه های تولید را نخواهد داد. حالا این بار گوجه فرنگی است که دام قضیه تار عنکبوتی گرفتار شده است.

خرید حمایتی گوجه فرنگی تنها راه حل دولت برای حمایت از کشاورزان

خرید حمایتی گوجه فرنگی تنها اقدام دولت در سال جاری برای حمایت از کشاورزان بوده است. حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در تشریح روند اجرای طرح خرید حمایتی گوجه طی مصاحبه ای در 26 شهریور ماه سال جاری گفت: تاکنون بیش از ۷۳ هزار تن گوجه فرنگی به ارزشی بالغ بر ۷۳۱ میلیارد ریال از کشاورزان خریداری شده است، که سهم استان فارس بیش از ۵۴ هزار تن، استان خراسان رضوی بیش از ۱۳هزار تن و استان های اصفهان و اردبیل بیش از ۵ هزارو ۳۰۰ تن است.

وی افزود: از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون بالغ بر ۸۹ هزار تن گوجه فرنگی با قیمت توافقی توسط شرکتها و اتحادیه های تعاون روستایی زیر مجموعه این سازمان در استانهای جنوب کرمان، هرمزگان، فارس، اصفهان، مرکزی، خراسان جنوبی و همدان از کشاورزان خریداری و به منظور صادرات در کارخانجات فرآوری تبدیل به رب گوجه بسته بندی شده است. شیرزادی اظهار کرد: مجموع گوجه فرنگی مازاد بر نیاز بازار تازه خوری و صنعتی که به صورت حمایتی و توافقی از کشاورزان خریداری شده، بالغ بر ۱۶۲ هزار تن است.

هر چند به نظر می رسد این طرح جهت حفظ قیمت گوجه فرنگی در بازار اجرایی شده است، وضعیت فعلی بازار گوجه فرنگی نشان می دهد که اجرای این طرح چندان موفقیت آمیز نبوده است.

طرح الگوی کشت به کجا رسید؟

شاید اجرای طرح الگوی کشت تا حدودی بتواند مشکل عرضه بیش از اندازه محصولات کشاورزی را حل کند. این طرح به دنبال آن است تا با بررسی ظرفیت های هر استان، اعلام کند که چه محصولی در چه استان و به چه میزان کاشته شود. با اجرای این طرح می توان امیدوار بود که تعادل به عرضه و تقاضای محصولات کشاورزی باز گردد و دیگر شاهد مازاد عرضه با کاهش قیمت یا مازاد تقاضا با افزایش قیمت نباشیم. اما اجرای این طرح به کجا رسیده است؟

علیمراد اکبری معاون حفاظت از آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی طی مصاحبه ای در پنجم شهریور 1398 گفت: معاونت زراعت و اصلاح نباتات، طرح الگوی کشت را اجرایی می‌کند و گزارش آن در شورای عالی آب به بحث گذاشته شده و به زودی در معاونت زراعت اجرایی خواهد شد.

 وی افزود: اجرای الگوی کشت بسیار سخت است، الزاماتی دارد که باید همه آنها مدنظر قرار بگیرد این الزامات از آمایش سرزمین گرفته تا ملاحظات اقتصادی کشاورزان را شامل می‌شود.

برای تولید هر عدد گوجه فرنگی 13 لیتر آب مصرف می شود

شرایط وضعیت منابع آب در ایران بحرانی است و آمارها نشان می دهند برای تولید هر یک عدد گوجه فرنگی به وزن 70 گرم حدود 13 لیتر آب مصرف می شود. از سوی دیگر یکی از کارشناسان ارشد مهندسی عمران-آب با بارگذاری کلیپی از ناراحتی گوجه کاران میاندوآبی طی توئیتی اعلام کرد: به ازای تولید هر کیلوگرم گوجه فرنگی های میاندوآب که در حال خوراک دام شدن است، 420 لیتر از حق آب دریاچه ارومیه مصرف شده است. وی در ادامه با انتقاد از عملکرد ضعیف جهاد کشاورزی در این زمینه نوشت: مادامی که عملکرد ضعیف وزارت جهاد کشاورزی با دست اندازی رایگان به منابع آب کشور سرپوش گذاشته می شود، امیدی به حل بحران آب ایران نیست.

با این میزان آب مصرف شده برای تولید گوجه فرنگی در شرایطی که منابع آب کشور در شرایط بحرانی به سر می برد، به نظر جایز نیست که محصولاتی چون گوجه فرنگی به خوراک دام تبدیل شوند. از سوی دیگر در سال حمایت از تولید ملی فاجعه ای برای تولید داخلی و کشاورزان بی پناه در حال رخ دادن است که چنانچه اقدام عاجلی صورت نپذیرد، شمار زیادی از کشاورزان ورشکست شده و برای همیشه تولید را کنار خواهند گذاشت.

چه پیشنهادهایی می توان ارائه کرد؟

به نظر می رسد می توان راهکارهای زیر را به دولت و دستگاه های مرتبط از جمله وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرد:

  • مذاکره عاجل با کشورهای واردکننده گوجه فرنگی از جمله عراق جهت تسریع صادرات و حذف عوارض گمرکی صادرات و واردات از سوی دو کشور
  • ترغیب صاحبان صنایع تبدیلی به افزایش ظرفیت تولید با حمایت از این صنایع
  • در اختیار گذاشتن سوله ها و فضاهای بلااستفاده دستگاه های دولتی و نهاد های عمومی برای نگهداری موقت محصولات برداشت شده با توجه به نبود بازار مصرف.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۶
تاریخ قوطی برای ۱۲ ماه است؟!!!!توجیه می خواهید بکنید درست بکنید
چطور سال گذشته به فاصله یکی دو ماه قیمت را بالا بردین بعد از بالا رفتن ارز ان وقت حالا

در ضمن تابناک خودم چند ماهی است که قیمت ها را مبینیم ریر۲۰۰۰ تومان است و نه ۳۵۰۰ تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
... كم ابي و به رخ مردم نكشيد اول بگو مگر ميتوني اب رو انبار كني يا منابعي به اين وسعت داري تا حالا هندوانه بود حالا شد گوجه
به خاطر عدم سیاست گذاری اصولی توسط وزارت صنعت و کشاورزی در قطع صادرات یا ازاد کردن ان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
به برکت تحریم و صادر نشدن کالا ها- امسال هندونه های شیرین و ارزان تر از پارسال خوردیم- گوجه ها هم که قرمز و درشت-بهتره دولت بفهمه که اگه همه چیز رو صادر کنه- نتیجش میشه پولدار شدن یه عده کم و فقر و ناتوانی در خرید برای اکثریت- و در نتیجه نارصایتی عمومی
پس چرا قيمت رب پايين نمياد كسي نيست پيگيري كنه صداي هيچ عالم و ادمي در نمياد چرا...
این شرایط برای مکبات مازندران در جریان است بوطریکه قیمت نارنگی در دست کشاورزان 1500 تومان هم کمتر است
این مشکل سالها قبل با راه اندازی سامانه جامع اطلاعات آب، کشاورزی و بازار آن قابل حل بود.
در مورد صادرات به عراق بايد بگويم امسال در اقليم كردستان عراق گوجه كاشتند و آنها نيز همانند اينجا در فروش گوجه خود مشكل دارند حتي فيلم كوتاهي ديدم كه كشاورزي گوجه ها را به علت ارزاني در ماشين حمل زباله خالي مي كرد.
بهترين راه الگوي كشت استاني و منطقه اي براي كشاورزان است همچنين صنايع تبديلي را در نزديكي زمينهاي كشاورزي ايجاد كرد همچنين كشاورزان مي توانندگوجه فرنگي را در آفتاب خشك كنند و گوجه خشك را به فروش برسانند البته بايد براي اينكار برنامه ريزي كرد
مشكل امسال تنها مربوط به گوجه كاران نبود كشاورزاني كه هندوانه كاشتند هم دچار ضرر و زيان شدند همچنين برخي از صيفي جات هم مانند فلفل دلمه اي هم قيمتشان بسيار پايين آمد و صيفي كاران هم دچار ضرر زيادي شدند.
پاسخ ها
عبدالحمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
کشاورزی سنتی واب مفت نتیجه اش اینست
به خداوندی خدا قسم زمانی که قیمت گوجه بالا میره آنلاین قیمت رب رو بالا میبرید اما الان که گوجه رو مفت از کشاورز میخرید باز تولیداتون مال سال گذشته است ؟؟؟؟!!!! حالا اول مرغ بوده یا تخم مرغ نمیدونم!!!!
مردم رو چی فرض کردید؟
هیچ برنامه و جهت دهی برای تولیدات کشاورزی ندارن. فقط کشاورز بیچاره باید تاوان بدهد
تا کشاورزی تعطیل نکنید ول کنید نیستد و مارا محتاج خارجی ها نکنید همنی الان امریکا بیست برابر جمعیتش تولید میکنه خب راحل بدید بگید گل خانه ای کنن کاشت نکردن خط قرمز ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
بهتر ه نکارید برو دنبال درختانی که خشکبار داره مثل پسته گردو انگور وغیره موقع نخریدن چیزی از دست نمیدی
حمایت از کشاورزی دادن وام های مختلف برای کشاورزان نبست که در نهایت سر از ساخت و ساز و بازارهای ارزی و سکه و .... در شهرها درآورند بلکه مدیریت و خرید با قیمت مناسب محصولات است تا کار کشاورزی مقرون به صرفه و با آتیه باشد
عجب مملکتی !گوجه مفت رو رب گوجه می کنند کیلویی ۱۵هزار تومان می فروشند
بی مدیریتی محض در همه زمینه ها اقتصاد رو نابود و کشاورزی و همه چیز زندگی مردم و کشاورزان رو به ورطه سقوط و نابودی کشانده
پاسخ ها
حجت ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
وامهای الکی به کشاورز میدهند آنها هم با خرید پراید مشغول مسافر کشی در شهر ها میشوند
دستور میدهم سم وارد کنند و عنکبوت ها را سمپاچی کنند
والا ما تاریخ تولید رب ها رو که نگاه میکنیم مال 3 4 ماه پیشه نهایت!!
در ضمن اگه قیمت رب به قیمت گوجه سال قبلش مرتبطه پس چرا سال 97 قیمت رب با گوجه 96 نبود و لحظه ای نه با گوجه که با قیمت دلار میرفت بالا!!!
ما الان برای سال 99 باید رب با قیمت گوجه امسال بخریم دیگه؟؟ ببینیمو تعریف کنیم!!
اداره کشاورزی بیشتر از اینکه به برنامه ریزی و رسیدگی به کشاورزان بپردازد بیشتر شده بنگاه املاک کشاورزی ...به خود بنده یک زمین کشاورزی ارث رسیده و برای انتقال سند ان یک سال است که سرگردان هستم یک روز بایگان نیست هفته بعد رییس نیست هفته بعد کارشناس نیست بعد هم می گویند زمان نامه شما گذشه دوباره بگیرید بعد کلی مجدد هزینه محضر می کنیم و دوباره نامه استعلام می گیریم و باز اش همان اش و کاسه همان کاسه
بی تدبیری مسولین در این مملکت بی داد می کند!!!!!
جهاد کشاورزی باید به کشاورزان الگوی کشت بدهد. الگوی کشت یعنی چه محصولی به چه میزان و در کدام منطقه می تواند کشت شود. این موضوع سالها مطالبه وزارت نیرو از وزارت جهاد کشاورزی است ولی تاکنون محقق نشده است.
مصرف آب رایگان برای تولید محصولی که فاقد ارزش لازم است هدر دادن منابع ملی است.
نه تنها کوچه فرنگی نیست بلکه سایر نهاده های کشاورزی هست گل کلم هم الان به این وضعیت افتاده این کارهای مسولین ارزان کردن از جیب کشاورز باعث نابودی کشاورزی در ایران خواهدشد.
سالهاست کشاورزی ایران نابود شده.
اگر واقعا دلسوز هستید اجازه بدید صادرات انجام شود کشاورز ازجیبش ضرر نکنه ارزانی با جیب کشاورز بدبخت یعنی نابودی منابع کشاورزی هدر دادن منابع مصرف شده نبود مدیریت.
قيمت ها كه بالاست لااقل به شعور مردم توهين نكنيد چطور وقتي گوجه گرون شد قيمت رب فداش بالاتر رفت ولي وقتي ارزون شد رب مال سال گذشته است !!!
لطفاً منتشر کنید. برعکس نظر عموم جامعه که نان (درآمد) کشاورزان را حلال ترین نان ها می دانند، کشاورزانی که با روش های سنتی آبیاری می کنند چه نوع درآمدی دارند؟
كاش يه سيستم يكپارچه بانك اطلاعاتي كشاورزي براي كشاورزان ايجاد بشه كه آمار و اطلاعات همه محصولات كشت شده رو در خودش داشته باشه و هر كشاورزي موظف باشه اطلاعات سطح زير كشت و نوع محصولش رو در اون سيستم ثبت كنه، كه متناسب با نياز كشور هر محصولي كشت بشه كه نه مازاد و نه كمبود بوجود نياد. قرن بيست و يكه و اين كار خيلي راحت ميتونه انجام بشه. التماس تفكر
سال ۹۹ رب گوجه های تولید سال ۹۸ تون رو هم میبینیم!
می دونم ایراد کجاست واسش راه حل دارم اما حوصله تایپ ندارم رانت و انحصار و طمع و رب گوجه و ارز و گران شدن و تغییر ذائقه مردم و در نهایت پر ماندن انبار تولیدکنندگان و وزارت کشاورزی و چنتا چیز دیگه رو بهم ربط بدبد
عده ای هستن میشنن حساب و کتاب کشاورزان رو میرن فلانی اینقدر از کشاورزی در اورده ارزان کنید یکی نیست بهش بگه توام کفش ان کشاورز رو بپوش راهشو برو ببین چطوره در امدش خوبه.
((قیمت بالای رب، مربوط به زمانی بوده که گوجه‌فرنگی گران به کارخانه رفته است))
خب اون کارخونه دار سوء استفاده چی گرون فروش الآن بخره توی گرونی نخره
لابد کسی بگه شیر توشیره یه مشت ناراحت میشن!!!!!
تا وقتیکه اقتصاد کشور آلوده به دلالی است، کار تولید همین است . الان سیبهای کشت شده مثلا در مشکین شهر را کیلویی سیصد تومان میخرند که برای کشاورز یعنی ضرر اما همان سیب در بازار شش الی هفت هزار تومان به مصرف کننده ارائه میدهند .
همين الان گوجه رو تبديل به رب كنيد و نمك سنگ بهش بزنيد و بزاريد 5 ماه ديگه بفروشيد - حداق 3 برابر الان
در فصل زمستان هيچ جا گوجه ندارن - رب ميره بالا
نمك تصفيه نزنيد خراب ميشه
هرچه از گوجه فرهنگی و رب هست بدم امده بخاط این گوجه نزدیک بوده زنم را طلاق بدهم و الان یک هفته از خونه قهر کرد نمی اید خونه بخاط اینکه دو جعبه گو جه برای مادرم خریدم اعتراض کرد من هم حسابی کتکش زدم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
زنت را کتک زدی ؟؟
خدا شفات بده
ربطش به گوجه چیه ؟؟؟
یه راه حل داره خودتون همت کنید محصولاتتون رو تبدیل به رب کنید گوجه ها بریزید یه گونی ابش رو دربیارید رب بپزید ازرب کارخانه هم بهترمیشه
کسانی که درامد کشاورزی قضاوت میکنه بهش دوهتکار زمین بدید خوب بکاره ببره بفروشه ...
این محصول را سر زمین کشاورزی از کشاورز کیلویی 800 تا 1000 تومان خریداری می کنند.????????????????
سر مزرعه 500 تومان خریدار نداره
ایران در یک سال به طور متوسط ٦ میلیون تن گوجه فرنگی تولید می کند. امسال این میزان بیشتر است. ما رتبه هفتم تولید دنیا را در اختیار داریم. دولت ادعا می کند ٧٣ هزار تن خریداری کرده است. آ یا انتظار داریم مشکل حل شود ؟
مشکل مافیای حمایت از گرانی ،و دلالی میباشد ؟ زمانی سیب زمینی را نابود میکردند تا قیمتها پایین نیاید ، زمانی هفتصدهزار تن شکر خام را نابود میکردند تا قیمت شکر وارداتی کوبا پایین نیاید ، روزگاری پیاز را در گودالها دفن میکردند تا قیمت بازار پایین نیاید ؟ همین پارسال ،، امسال گوشت قرمز ،و مرغ ،و تخم مرغ را انبار و یا صادر میکنند تا قیمتهای بازار داخلی پایین نیاید ؟، کشاورز ،، دامدار ،و پرورس طیور ،و تولید کنندگان مواد غذایی اسیر دلال ،و ملت ایران نیز بازیچهٔ دست دلالان هستند ،،،
با سلام و احترام
نظر به اینکه 85 درصد جمعیت ایران متوسط و یا زیر خط فقر هستند به همین منظور پیشنهاد می کنم جهت حمایت از کشاورزان و کاهش هزینه های زندگی که عمده سهم هزینه مربوط به خورد خوراک می باشد خودشان تهیه نمایند بنده ساکن تبریز هستم از رب گوجه فرنگی تا مربای انواع میوه ها و حتی ذرت و غیره خودمان در خانه درست کردیم و اصلا نیازی نیست بریم از باز تهیه کنیم مطمئنا اگر مردم همین کارها را بکنند مطمئن باشید تمامی قیمت ها پایین می آید بیایید برای یک بار هم که شده خودمان تولید کنیم و مصرف کنیم کیفیت رب و سایر محصولات بدلیل عدم رعایت بهداشت غیر قابل مصرف می باشد
بطوریکه پارسال بنده تصادفی رفتم به یکی از کارخانجات رب دیدم داخلشان انواع حشرات و حتی موش هست و دیگر تصمیم گرفتم لب به تولیدات اینچنینی نزنم
هرچه بکاریم آب می خواهد به جز خار مغیلان
مردم به طمع پولدار شدن گران گوچه در زمستان به کاشتن وفروختن گوجه در هتکار ۷۰تا80تن که حساب کردن میشه چند میلیون تومان یکباره فلک برگشت .
گوجه ها رو که قرمز و یکدست هستن تکه میکنیم داخلش تمام سبز هست و غیر قابل خوردن ----پر سم هستن این پول به نظر شما حلاله؟؟


یک زمانی روستایی و کشاورزی مظهر پاکی و درستی و صفا بود ---انقدر سم به محصولات میزنند که وقتی میخوری دهانت پر از بوی سم میشود بعد از چند بار شستن
چرا بعضي نظرات را نمي نويسيد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار