بازدید 20099

سه عاملی که مانع می شوند «هپکو» با دستور رئیس‌جمهور نجات پیدا کند!

اعتراض‌هایی مسبوق به سابقه که هر بار پس از چند نوبت تکرار و رسیدن به تشنج، به صدور دستوری خاص منجر شده که پرداخت حقوق و مزایای معوق معترضان را به دنبال داشته و بعد روز از نو و روزی از نو؛ باز هم بیکاری و باز هم عدم پرداخت بموقع و باز هم اعتراض و تجمع و بستن راه آهن سراسری به منظور جلب توجه مسئولان.
کد خبر: ۹۲۵۲۱۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳ 22 September 2019

به فاصله یک هفته از اتفاقات تلخ اعتراضات کارگری در هپکو، سرانجام یکی از خواسته‌های بزرگ معترضان محقق شد تا این مجموعه نام آشنا در مسیر لغو خصوصی سازی قرار گیرد. اتفاقی که البته بعید است نام این شرکت و معترضانش را برای همیشه از اخبار حذف کند!

به گزارش «تابناک»؛ حدود یک دهه پیش، زمانی که خبر رسید هپکو هم در صف واگذاری‌های دولت یا همان خصوصی سازی قرار گرفته، برخی حدس می‌زدند، «شرکت تولید تجهیزات سنگین» ـ که به اختصار HEPCO، همان مخفف Heavy Equipment Production Company نامیده می‌شود ـ به پایان راه نزدیک است، اما کمتر کسی انتظار داشت چنین فرجامی با این سرعت در انتظار آن باشد.

این ماجرا از این رو بعید به نظر می‌رسید که هپکو و شرکت‌های زیرمجموعه اش در حدی از توانمندی قرار داشتند که از انواع ماشین آلات راه سازی، ساختمانی، معدنی و کشاورزی گرفته تا تجهیزات مورد نیاز در صنایع مختلف، سدها، نیروگاه ها، واگن سازی و... را تولید و عرضه می‌کردند و بی رقیب بودند.

داستان روزگار اوج شرکتی که رقبای بزرگ خارجی اش از همکاری با آن استقبال می‌کردند و در سایه این همکاری ها، محصولات مشترک بسیاری روانه بازار کشورمان می‌شد؛ بازاری که هنوز پابرجاست و حتی به نسبت گذشته رونق هم گرفته، اما هپکو در آن جایی ندارد.

روایت افول شرکتی واگذار شده به بخش خصوصی در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی که مدت هاست در پرداخت حقوق و مزایای پرسنلش نیز ناتوان است و موجب شده نام هپکو با اعتراضات کارگری به صدر اخبار گره بخورد نه مثلا ساخت یک بویلر ویژه برای فلان فاز پالایشگاهی در عسلویه!

البته قصه در این نقطه متوقف نشده و مدت هاست که اعتراضات کارگری هپکو، ابعاد وسیع تری یافته و گاه به تجمع معترضان در اراک و مقابل دفاتر مسئولان رسیده و گاه از سر استیصال شدید، به بستن خط راه آهن سراسری در مجاورت کارخانه کشیده که دست کم در مقاطعی، فرجامش به شدت تلخ بوده است.

اعتراض‌هایی مسبوق به سابقه که هر بار پس از چند نوبت تکرار و رسیدن به تشنج، به صدور دستوری خاص منجر شده که پرداخت حقوق و مزایای معوق معترضان را به دنبال داشته و بعد روز از نو و روزی از نو؛ باز هم بیکاری و باز هم عدم پرداخت بموقع و باز هم اعتراض و تجمع و بستن راه آهن سراسری به منظور جلب توجه مسئولان.

۳ عاملی که مانع می شوند «هپکو» با دستور رئیس جمهور نجات پیدا کند!

رویدادی که چند روزی از آخرین وقوع آن نگذشته و باز هم به صدور دستوری ویژه رسیده است؛ با این تفاوت که این بار پای «دستور فوری رئیس جمهور» در میان است که از قضا نه پرداخت معوقات و تزریق منابع مالی به این شرکت، که موضوعی کلیدی و اساسی، یعنی صلاحیت مالک فعلی هپکو را نشانه رفته است.

آن گونه که از دستور روحانی برمی‌آید، وزرای سه وزارت خانه «صنعت، معدن و تجارت»، «امور اقتصاد و دارایی» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» مأموریت یافته اند تا مقدمات فسخ قرارداد با شرکت «هیدرواطلس» که سازمان خصوصی سازی مالکیت هپکو را به دستش سپرده را فراهم آورند؛ دستوری به شدت جالب توجه و شایسته تقدیر، که از قضا یکی از خواسته‌های معترضان نیز هست؛ خواسته‌ای تقریبا مشابه میان همه معترضان در صنایع و شرکت‌هایی که بعد از واگذاری و خصوصی سازی به سقوط نزدیک شده اند و حتی توان پرداخت حقوق و مزایای پرسنل خود را ندارند، چه برسد رشد و توسعه یا حتی تداوم فعالیت جاری.

اما آیا این دستور رئیس جمهور می‌تواند معجزه کرده و هپکو را از منطقه خطر نابودی رهایی بخشیده و به دوران اوج بازگرداند؟

این پرسشی کلیدی است که متأسفانه به پاسخ مثبتی نمی‌رسد، چون می‌دانیم دولت خیلی پیشتر به نتیجه رسیده که هپکو را نمی‌خواهد و حالا هم قرار نیست این نتیجه گیری تغییر کند؛ به این معنا که در صورت ابطال قرارداد واگذاری هپکو به شرکت هیدرواطلس، باید بار دیگر این مجموعه در صف خصوصی سازی قرار گیرد.

تجربه‌ای آزموده که اگر تکرار واگذاری قبلی هم نباشد، انبوه مشکلات این روز‌های هپکو مانع می‌شود، نتیجه در خور توجهی بیافریند؛ به این معنی که اگر هپکو به شرکتی واگذار شود که توانایی برابرسازی دخل و خرج‌های جاری اش را هم داشته باشد، باز انبوه معوقات و بدهی‌های آن پابرجا خواهد بود.

افزون بر این، عامل دومی که موجب می‌شود دستور رئیس جمهور به نجات هپکو منجر نشود، اتفاقی است که در بیرون این مجموعه رقم خورده و قرار نیست تغییری یابد؛ اینکه تقاضایی برای محصولات و خدمات هپکو وجود ندارد و در نتیجه این مجموعه عملا در آستانه نابودی است.

مشکلی بنیادین و اساسی که قرار بوده در قالب طرح‌ها و تدابیری، از جمله تعهد دستگاه‌های ملی به خرید ۳۰۰ دستگاه از مجموع محصولات هپکو در سال ۹۷ رفع شود؛ اما این گونه نشده تا بازار ماشین آلات سنگین در کشورمان در اختیار ماشین آلات دست چندم وارداتی به کشور و امثال آن‌ها باشد و هپکو روز به روز به نابودی نزدیک‌تر شود.

دورنمای تاریکی برای یک صنعت که شاید می‌شد با سوق دادن آن به حوزه‌های کاری دیگر، با آن مقابله نمود، اما افسوس که در آن حوزه‌ها هم کسی از هپکو یاری نخواسته و نمی‌خواهد و مسئولان هم در این خصوص احساس وظیفه نمی‌کنند؛ این را می‌شود از دستور رئیس جمهور نیز دریافت که صرفا لغو واگذاری هپکو را نشانه رفته نه رفع مشکلاتش را!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۰۸
تحریم برای ما نعمت است!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
صنعت بیش از جاهای دیگر از این نعمت نابود شد . دلالان هم بیشترین سود را کردند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
(اعضای شورای شهر تهران با یک فوریت پیشنهاد شهرداری برای هزینه کرد ۱۰ میلیارد تومان در مراسم پیاده روی اربعین موافقت کردند).
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
دوست عزیز ؛ تحریم رای ""ما"" اونها کاسبان تحریم نعمت است نه برای ""ما"" مردم عادی !!!!!
مهدی
| Germany |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
تحریم خود در شرایطی میتواند موجب تسریع واگزاری املاک عمومی به بخش خصوصی ای که با اختلاس و راه های غیر قانونی ثروت جمع اوری کرده اند، شود.
ولی باید جلوی خصوصی سازی ناعادلانه گرفته شود و املاک و کاخانه هایی که به بخش خصوصی سپرده شده را باز گرداند و به کمک دولت به سود رسانی کشاند ،ایا این قصد اینده مسولین است!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
هست. واقعا هست. ملت را نه !!! ؛
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
خوب معلومه چندین سال تمام نقدینگی کشور وارد ساختمان و ارز و کالا شده وباعث افزایش قیمتهادر بازار های غیر تولیدی شده تازه یکساله بازار سرمایه را ه افتاده و نقدینگی وارد تولید شده تازه کارشناسان متوجه شدن که تمام کارخانه ها و تولیدی های کشور از کمبود نقدینگی فشل شده اند این هم سر صدقه بازار سرمایه وبورس بوده که حداقل متوجه شدن کارشناسان که چندین سال بیهوده نقدینگی ها وارد مسکن و ارز و جاهایی که نباید میرفته رفته حال هیچ راهی جز بورس و بازار سرمایه برای نجات این تولیدها باقی نمانده است باید با حداکثر سرمایگذاری در بورس جلوی این عقب ماندهگیها تولیدی را گرفت وراهی جز هدایت حداکثری نقدینگیها به بازار بورس نماده است
همه شرکت ها و کارخانه های وابسته به دولت نا کارآمد هستند و بدون کمک مالی دولت ( بودجه عمومی ) ورشکسته هستند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
هپکو ناکارآمد نبود . بسیار شرکت پیشرو و قوی بود که تولید قطعاتش با آلمانی ها برابری میکرد . زمانی همکاریهای گسترده ای با شرکتهای معتبر داشت . ولی ببینید الان به چه روزی افتاده . این وضعیت فقط خاص هپکو نیست . این داستان کل صنعت ایرانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
مدیران دولتی که این بلا ها را ایجاد کردند الان کجا هستند؟ کارکنان بیچاره باید تاوان بیکفایتی آنها را بدهند .
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
ناشناس 10:41یه کم اگر بیشتر تلاش می کردی بهانه بهتری پیدا می کردی.
ناشناس
| Germany |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
مشگل خصوصی سازی با قصد برداشت بوده است مگر نه خیلی از این صنایع ،صنایع مادرند که می بایست در کنترل دولت باشند ولی بخش خصوصی ای که مفت این صنایع را بدست اورده هست نه توانایی اداره انرا داشته و نه قصد ان ،در خیلی مواضع، قصد زمین بوده است و نه توسعه صنعت..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
دلایل بی شماری برای ناکارآمدی وجود دارد مدیریت ضعیف ، کمبود نقدینگی ، تکنولوژی های قدیمی و ناکارآمد و .... اما شرکت های وابسته به دولت به دلیل حمایت های مالی و فروش انحصاری در طول سال ها نیازی به مدیریت دقیق و به روز نداشتند و حالا هم قدرت رقابت و کارآمدی خود را از دست داده اند البته تحریم ها هم این ضعف ها را یزرگ و نمایان می کند تنها راه خصوصی سازی چند مرحله ای و تدریجی است در ضمن همیشه قربانیان چنین ضعف هایی کارگران هستند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
ناشناس 10:41 برای اینکه هیچ مشکلی بوجود نیاید و هیچ مدیری زیر سوال نرود چطور است همه اجناس مان را وارد کنیم نیاید؟ بجای بکار گماردن مدیری لایق.
سیستم صحیح خصوصی سازی در کشور ما وجود ندارد.سازمان خصوصی سازی فاقد کارایی است.هر گونه خصوصی سازی که تا بحال انجام شده،خصولتی (انتقال به یک بخش دولتی دیگر)یا بصورت رانتی بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
همچنین اگر تحریم نبودیم شرکتهای دولتی میتوانستند به تعهد خرید۳۰۰ دستگاه عمل کنند٬ انها بودجه این خرید را ندارند
چه کسی اجازه داده محصولات دست چندم خارجی بیاید تا یک شرکت ایرانی را ورشکسته کند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
دوست عزیز همین شرکت ایرانی هم سالها با رانت و انحصار سرپا بود. انحصار که تمام شد ورشکسته شد! اگر انحصار خودروسازی هم برداشته شود آنها هم ورشکسته می شوند. وقتی کارایی صفر است این سرنوشت مختوم شرکتهای دولتی و شبه دولتی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
فقط این نیست. تحریم کمر صنعت را شکسته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
این شرکت باید انقدر قوی بود که جلوی واردات سر خم نمیکرد.
سلام.اگر مسئولان اراده کنند با تشکل یک کمیته و همراهی ملی می شود با پیش خرید محصولات توسط سازمانها و ادارات و مردم و نظارت بر دخل و خرج بر این مشکل غلبه کرد ولی کو اراده!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
وقتی نیازی به محصولاتشان نیست برای چی خریداری شود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
مسئولان اراده کردند و شد این . بهتر است هیچ اراده ای نکنند .
شرکتی که سود آوری نداره باید ورشکست بشه تا جریان پول و منابع اقتصادی به سمت فعالیت هایی بره که در کشور سود آور هست.حمایت دولت باید حد و مرز مشخصی داشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
این داستان کل صنعت کشوره . فقط مربوط به هپکو نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
اگر بر این قضیه مصر هستید چرا از ایران خودرو و سایپا نمی گوئید که یک عمر است ملت را به خاک سیاه نشانده اند و همچنان دولت از آنها حمایت می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
نه تنها هپکو بلکه با این همه مقررات دست و پا گیر اصولا تولید ره به جایی ندارد در عوض در هر شهری دهها مال و هایپر عرضه کننده محصولات خارجی هستند - باید در کنار جلوگیری از رانت خواری قوانین تولید نیز تسهیل شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
تکلیف پرسنل شرکت که بیکار میشوند چه میشود ؟؟؟؟ اگر این سودآوری عمدی و جهت واگذاری شرکت به افراد خاص بود چی ؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
این همون قانونی هست که در طبیعت هم جاری هست .با حمایت از هپکو و امثال آن منابعی که باید به بخش های قدرتمند اقتصاد تزریق بشه حیف و میل میکنید چند روز دیگه همون صنایعی هم که روی پا هستن به خاطر نبود نقدینگی به فنا میرن.
چرا راه آهن را می بندند؟!اینها معترض نیستند اخلالگرند.باید چند نفرشان را بر روی همان خط آهن شلاق بزنند تا دیگر باعث اخلال در رفت و آمد قطار ها و مشکلات برای سایر مردم نشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
این حرفت یعنی هنوز نفهمیدی شرمنده زن و بچه شدن یعنی چه
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
خیلی.....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
امیدوارم به زودی زود شرمنده زن و بچه ات بشی...حقوق معوق داشته باشی...اجاره عقب افتاده داشته باشی تا همین ریل های راه آهن رو گاز بزنی...کمکی نمی کنی لااقل نمک روی زخم نپاش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
توکز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی.
آریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
تو هم اگر چند ماه حقوق دریافت نمیکردی و شرمنده بچه ات برای خرید یک کاپشن میشدی باز هم همین حرف را میزدی ؟؟؟؟؟؟
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
اینا جونم برن جای دیگه کار کنن
سفسطه نكنيد ، اگر هپكو تحت اشراف مديريتي كارآمد قرارگيرد با توانمندي و تكنولوژيي كه دارد بازار خود را خواهد يافت. بجاي آيه ياس خواندن به فكر مردم متضرر از اين سوء مديريت يا بي مديريتي باشيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
شرکتهای راه سازی که باید این محصولات را بخرند خودشان پای در گل دارند
مخابرات هم همان مسیر هپکو را در خصوصی سازی رفته و و عنقریب پرسنل آن را در خیابانها ببینیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
مخابرات پشتش به جای محکمی بنده . نگران اون نباش
آقای دکتر زیبا کلام درخصوص هپکو نظری نداده اند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
گفتند شرکت در انتخابات و انتخاب بین بد و بدتر باعث میشه شرکت هپکو بدتر ازین نشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
احتمالا دارن پول جمع ميكنن حقوق كاركنان هپكو رو بدن
وقتی شفاف سازی نباشد نتیجه همین می شود معلوم نمی شود چه به کی واگذار شده و چرا؟ بعد که مصیبت می شود ملت پی به رابطه ها می برد چرا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
همین که بعداز دو سال از واگذاری کارکران ان کف خیابان هستند معلومه این شرکت در این شرایط تحریمی خیلی هم اش دهن سوزی نبوده
خصوصی سازی در ایران جز به نفع سرمایه دارها نیست و

باعث استثمار کارگر و کارمند و کارکنان سازمان ها وکارخانجات و شرکت ها و تضییع حقوق مردم متوسط رو به پایین جامعه می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
در این مورد به نفع سرمایه دار هم نبود
ضربه ای که از اجرای اصل 44 خوردیم از صدام نخوردیم
بدون اماده کردن بخش خصوصی واقعی تکه تکه ثروت مملکت نابود شد
چرا مسئولین بحران هپکو به دلیل فساد‌ فی‌ الارض محاکمه نمی‌شوند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
انها در دادگاه خواهند گفت ؛تحریمها مقصر اصلی بوده و کار به جاهای باریک میکشه
صنایع و تولید مونتاژی و به شدت وابسته به علم و تکنولوژی خارجی محکوم به نابودی است. برای آنکه به اصطلاح بیکاری را کاهش دهید برای صنایع مونتاژ هزینه می شود. . دقیقا مانند آن قطعه یخی است که به نفر اول صف می دهید تا دست به دست کند و تا به آخر صف برسد آب شده و دیگر هیچ نمانده. همه هم بی خبال و خوشحال که همه سر کار هسنتد غافل از اینکه نتیجه هبچ است و در واقع همه سرکارند
هپکو را به فرض نجات دادید. بقیه رو چکار میکنین
الان 90 روزه کرمان موتور پول و ماشین ما رو نمیده
تا کی
تا کی
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
مردم سودجو و منفعت طلب هستیم و حقمان است که از همه جا ضربه بخورم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
ما پرسنل شرکت جهاد نصر کرمانشاه 8 ماه ( از بهمن 97 ) تا الآن حقوق نگرفته ایم !!!!!!!
این فقط برای هپکو نیست . این مرثیه صنعت ایران است .
پس دیگ هیچ
چرا شما نظرات غیر کارشناسی می دهید و به هپکو می خواهید ضربه بزنید. در سال های قبل که سال قبل هم یکی از آنهاست، هپکو هر چه تولید کرده مورد استقبال و فروش قرار گرفته است. چرا محصولات هپکو را بدون مشتری اعلام می کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
هپکو سالهای قبل خیلی شرکت قوی بود .
دیگه صرف نمیکنه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
جمله درست اینه / هپکو هرچی سفارش گرفته تونسته تولید کنه /
چرا کارنجات 80 مورد در شهر رشت بسته شد وجوان بیکارر ومعتاد زیاد داردو.......
حاصل مديريت ناکارامد .
لعنت بر کسی که میدونه این محصول تو ایران تولید میشه و میره دست دوم این تجهیزات را وارد میکنه
ودو صد لعنت به کسی که مجوز میده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
بعیده در دو سال اخیر چیز زیادی وارد شده باشه
در کشور صنایع مادر باید زیر نظر مستقیم دولت باشند و باید حمایت شوند این شرکت ها برند و اعتبار ایران هستند.
زنده باد یا دکتر محمد مصدق!!!
هر جایی که به بخش خصوصی واگذار شد سرنوشتش شبیه همین شد. نیشکر خوزستان یکی دیگر از نمونه هایش. بخش خصوصی از خودشان هستند. والا شرکتهای خارجی خریداران خوبی هستند. یکی از اقواممان در فولاد میبد کار می کرد. خودش گفت به محض اینکه فولاد میبد به بخش خصوصی واگذار شد کوره آن خاموش شد و عملا کار تعطیل شد. الآن آن مجتمع با آن عظمت و آن همه سرمایه دارد خاک می خورد
جاهاي مشابه فراوان است كه بايد بر گردد
البته نزديك انتخاباته مهربون ميشن انتخابات تموم بشه باباي همشون را درميارن
چرا زودتر نگفتید من سهام شو امروز فروختم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
خوب برو بخر از دو باره قیمش میگن 1000 تومان میشه
جلوی واردات ماشین الات راهسازی رو بگیرند هیچ کار دیگری نیاز نیست انجام دهند. اگر این کار رو نکنند هر کار دیگری بی فایده است. مصوبه هم دارد
مدیریت شرکت به بخش خصوصی واگذار شود و ملکیت در اختیار دولت بماند مثل اکثر کشورها با تجربه های موفقشان.
وقتی به جای کار و تولید عین تنبل هاهمه چی رو وارد میکنین وضعتون بهتر از این نمیشه. همه چی رو بریزین تو شکم بازیگرا و دکترا و آقازاده ها به جای مهندسا و دانشمندا تا ببینیم به کجا میرسین .
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
الان سوزش جهاز هاضمه شما رو کی باید درمان کنه جناب مهندس دانشمند؟ یک مهندس دیگه؟
وای بر کسانی که سرمایه مملکت رو اینجور مفت نابود کردن
وقتی بودجه عمرانی مملکت رو چلوندن دیگه تقریبا راهسازی نمیمونه که نیاز به تولید ماشین آلاتش باشه (همون ماشین آلات موجود در بازار بیکار موندن) راهکار در تنش زدایی و آبادانی مملکته
دولتی که هیچ انگیزه وعرضه کار نداره باید عوض بشه تا مملکت درست بشه
نه صاحبی نه جوابگوی نه مسؤلی باید خون گریست
سهامش بسیار مفت و ارزنده است میگن 1000 تومان را میبینه البته امروز صف خرید شدو حجم خریدش333337400
در اینجا بیشتر خودمانسازیست نه خصوصی سازی واقعی...
در اقتصاد بدون سیستم وزیر اقتصاد چه کاری می تواند بکند؟! خصوصی سازی چه محلی از اعراب دارد؟! در کشوری مثل آمریکا که مهد سرمایه داری است؛ خصوصی سازی نه پروژه که پروسه تلقی می شود. یعنی حداقل یکی دو نسل به عبارت دیگر چندین دهه صرف تحقیق و تدریس در دانشگاهها و فرهنگ سازی برای ایجاد و اجرای علمی و عقلانی نظریه خصوصی سازی شده و حدود و شرایط آن تببین گردیده و اینک بدون مشکل معتنابهی در اقتصاد این کشور جریان دارد.افراط و تفریط نمی تواند در این سیستم خودی نشان دهد. در این سیستم فرودگاهها و بنادر خصوصی سازی نمی شوندتا...
من هم به عنوان یک ایرانی خواهان بازگشت همه سرمایه های ملی به جیب ملت یعنی دولت هستم . خصوصی سازی یک طرح کثیف و سرمایه داری غربی بود که یک سری آدم منفعت طلب برای دستیابی بدون حد وحصر و بی حساب و کتاب به اموال بیت المال پایه ریزی کردند. مگر میشود شرکتی که ملی بوده و سالها برای ملی شدنش زحمت کشیده شده و مبارزه شده است پاره پاره کرد و هر قسمت را به یکی امثال نعنت زاده ها واگذار کرد. مگر میشود شرکتی را که ملی بوده یعنی فقیرترین مردم در سیستان و بلوچستان ازدرآمد آن سهم داشته بهیک عده فروخت. پس عدالت علی (ع) که دنبال آن بودیم چه شد؟
وای بر کسانیکه با نااگاهی زمینه نابودی صنایع را فراهم کردند
در ایران وقتی یک شرکت نابود میشود که تأثیر گذار و سود ده باشد.وقتی شرکتی چنین وضعیتی داشته باشد فوری به اسم خصوصی سازی به کسانی سپرده میشود که عده ای خود را مدیون آنها میدانند لذا به چندر غاز مثلا به آنها میفروشند و بقیه ماجرا که اجرای آن در همه شرکتهای اینچنینی به یک شکل بوده.
مانند کارخانه قند و شکر هفت تپه ،مانند ارج ، کیان تایر و شرکتهایی که ظاهرا از بین نرفته اند ولی بین مرگ و زندگی دست و پنجه نرم میکنند.
وقتی کارخانه در حال کار80 میلیاردی دهه 80 را به 2 میلیارد که 1 میلیاردش وام بوده مثلا به بخش خصوصی واگذار می کنند و صاحب جدید در بدو ورودش تعداد زیادی گوسفند و چوپان راهی چمنهای کارخانه میکند باید تا آخر پیام این داستان را فهمید و گریه کرد.اگر امروز اینها اتفاق می افتد برای اینست که همه مسئولین ادوار مختلف با همدستی هم موضوع را پشت گوش انداختند و در پی حل مشکلات بر نیامدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
با توجه به ان چیزی که شما میگویید اگر خریدار کارخانه تنها تعهد به پرداخت دستمزد کارگران را بدهد باز باید دست او را بوسید. رونق پیشکش
به نظر من خصوصی سازی به خودی خود بد نیست فقط باید نظام ودولت و سازمان خصوصی سازی (بایستی بعد از خصوصی کردن هر شرکتی به صورت متناوب و دوره ایی عملکرد آنها را بررسی واگر قصوری صورت گرفته افراد خاطی را به اشد مجازات می ر ساند ند.
با علم به اینکه هیچکدام از شرکت های واگذار شده به افراد کاملا مستقل و خصوصی داده نشده اند بلکه به مدیران ارشد ارگانها و نهاد ها و شرکت های دولتی سپرده ( حبه ) شده اند.. این نظارت ها اصلا" اعمال نشده و نتیجه اسفباری به بار آورد. از قبیل رانت خواری و دزدی و اختلاس های میلیاردی و.......
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
خصوصی سازی چگونه انجام شد.
عده‌ای از بانک پول قرض گرفتن و کارخانه را با قیمت مفت به اسم خود کردند.
خصوصی سازی در کشور های سالم اینطور است که اوبیکتی که برای دولت ضرر ایجاد میکند را به بخش خصوصی با شفافیت و قیمت واقعی انتقال می دهند.
وقتییکه برای سوئ استفاده مکان سود دار به بستکان خود دادن نه برای تولید فقط برای پرکردن جیب خود با نازلترین قیمت انهم با وام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
سود ده نبوده ٬ اینده ان هم روشن نبوده
شرکت هپکو مشکلی نداشت و خیلی هم قدر و توانمند بود. این خصوصی سازی بی قید و بند با مدیرانی بیسواد بود که شرکتهای برند و معظم ایرانی را به بهانه خصوصی سازی نابود کرده اند چه برندهایی که دهها سال برای آنها زحمت کشیده شد .... چیت سازی بهشهر-نساجی مازندران-هپکوی اراک-طلای سفید گرگان(پنبه )-.....
فعلا ملت رو با بازی پرسپولیس و استقلال و مواد صنعتی و سنتی سرگرم کنید ،
سازمان خصوصی سازی
منشا تمام رانت خواری ها و ویژه خواریها و اختلاسهاو بدبختی مردم
ناکار آمدی باعث ورشکسته شدن میشه، وقتی جایی سودی نداشته باشه همینه، چرا توی توهم هستیم دونفر میان تبلیغ میکنن، ک محصولات آلمان برابری میکنه ، بچه رو میخندونه، اونم آلمان نگفته هند یا پاکستان مثلا، بعد عزیزان، چرا راه آهن میبندین، ک خارج از فرهنگ و هیچ جای دنیا این کار نمیکنن، لابد تو آلمآن! شاید کسی عجله کاری،یا مریض ،،،،،
باز در مورد هپکو
و اما اگر خصولتی است یعنی باصطلاح دولت نظارت دارد (معنای نظارت را بخوانید که یعنی سود شد مال شرکای خصوصی واگر ضرر شد مال دولت و بیت المال)،
بلی اگر خصولتی است، ایا دولت اسلام!!!! نمیداند که افراد خصوصی ی شریک در هر کارخانه با سرعت برق ماشینها و تجهیزات انرا هپولی میکنند و ببهانه فروش (انهم فروش های صوری!!!) انها را با سرعت برق بتملیک خود در میاورند؟! نمیداند؟! یا نمیدانست؟! این امر یک استنتاج عقلی لا محاله است
کارگران در اخبار 8:30 :
قبل از خصوصی سازی ی ان، هپکو دریایی ماشین در انبارها داشت اینک... و صحنه ی بعدی ی خبر، قفلی بود بر کارخانه ی عظیم ملت غارت شده!!

اینطور هم حق را، هم حق مالکیت عمومی ی ملت بر کارخانه های مادر را حسب اصل 44 قانون اساسی، و هم حق اظهار نظر را اینطور دور میزنند بلدند چطور دور بزنند!!

ولی اگر خدا پنهان است، حق هم پنهان است (و پنهان میماند)!!
از بوی گند خصوصی سازی وتبدیل اصل شریف و ام الامهات قانون اساسی که تملک ملت بر جمیع زیرساختها را در بر داشت به تملیک خصوصیها دادن همین بس که جمیع کارخانه های خصولتی منهدم شدند

چرا چون هم مال خصوصی ها شده و هم دولت میخواهد با درصد کمی که سهم مالکیت انها را برای ملت حفظ کرده دخالت و نظارت کند
پس با سرعت موجودی انها بظاهر فروش رفته و خالی شده اند (بخوانید موجودی قبلی را، اشخاص خصوصی موجود در این نوع واگذاریهای خصولتی نامیده شده که همگی بلا استثنا رجالات ومترفان ومدیران کشور هستند بالا کشیده اند)

والا دیدید یا شنیده اید در کدام قصه در کدام فیلم!؟!؟!؟ که صاحبان یک کارخانه که مثلا ماشین برای فروش تولید میکنند خود مالکین و صاحبان کارخانه، ماشینهای تولیدی خود را بخرند!!!!
بوی گند فسق ومعامله ی فاسد را شنیدید!؟
هیچ شرعی و هیچ عقلی برخورد نکرده به مالکی که میگوید ملک خود را میخواهم به خودم بفروشم!؟

بدون اذن ملت، مالک واقعی، زیر ساختهای ملی را واگذار کرده اتد معاملات، شرعا فضولی محسوب شده و باطل اند!!
شركت .... رو هم 9 ساله به شخصي واگذار كردند الان 4 ماه حقوق نداده ما پرسنل چطوري زندگي كنيم.يكي بدادمون برسه..........
اصل ۴۴ قانون اساسی :
....بخش دولتی شامل کلیه صنایع بزرگ، صنایع مادر، بازرگانی خارجی، معادن بزرگ، بانک‌داری، بیمه، تأمین نیرو، سدها و شبکه‌های بزرگ آبرسانی، رادیو و تلویزیون، پست و تلگراف و تلفن، هواپیمایی، کشتیرانی، راه و راه‌آهن و مانند اینها است که به صورت مالکیت عمومی و در اختیار دولت است.....

این اصل ۴۴ قانون اساسی است که با تغییر غیر قانونی و خودسرانه زمینه فساد های کلان در کشور درست شد.
جناب آقای سلطانی در کانال کمپین حمایت از بازنسستگان کشوری ،و لشکری بیان فرموده اند ، ۸۰۰ هزار تا ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان در بانک مرکزی گم شده است ؟ آیا با این وضعیت ، میتوان اقتصادی سالم ،و رو به رشد داشت ؟ تحریم امریکا ، آیا اثری این چنینی دارد ؟ این مبلغ برابر نیمی از نقدینگی کشور است ؟،، با این شتاب بکجا داریم میرویم ؟،،
چرا هیجکدوم از کارگرها لباس کار ندارند
نابودی صنعت الویت شماره یک است .
آنها بیشتر به ملک و زمین صنایع علاقه دارند
دولت از نظر مدیریت و همینطور منابع مالی دیگر قادر به اداره شرکتهای بزرگ مانند هپکو و یا آذر آب یا ماشین سازی یا نیشکر هفت تپه و حتی ایران خودرو و سایپا نیست.خصوصی سازی باید بصورت واقعی باشد یعنی با میدان دادن به بخش خصوصی برای ایجاد استارتاپ و دانش بنیان و خروج دولت از رقابت با این شرکتها. برای شرکتهای ضررده دولتی و یا خصوصی سازی های آینده باید برای آنها از بین مهندسین و کارگران همان شرکت یک هیئت مدیره انتخاب کند که آنها بتوانند خودشان شرکت خودشان را به سود اوری برسانند و دولت طمع مالی نسبت به آنها نداشته باشد.
بی کفایتی و بی تدبیری سبب شده تا کارخانجات ارج، هپکو، کفش ملی و .... نابود شوند. دریاچه ها و تالاب ها خشک شوند. جنگلها از بین بروند. شهرها بی رویه بزرگ، آلوده، پرترافیک و بدون هویت شوند. ارزش پول ملی کاهش یابد. پاسپورت ایرانی بی ارزش شود و ... . تا کجا باید تحمل کرد
با سلام چرا حرفي از شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران زده نميشه كه 9 ساله كه حقوقهاي ما رو چهارماه عقب ميندازه كه بعد 18 19 سال كاركردن بايد شرمنده خانوادمون باشيم اگه عدالتي وجود داره بايد اسم تمام اين ها رو بياريد و ازشون بازخواست كنيد نه كه برحسب منافعتون يا مصالح اسمشون حذف بشه 9 ساله مارو خصوصي كردن مسوولين وقت سال 89 رو كه بيدرايتي همه مارو نابود كردن خواهش ميكنم بدادمون برسيد ما هم انسانيم بخدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
شرکتو به قیمت مفت واگذار کردن به کسی که پاش به خاطر قرارداد کرسنت گیره...
واگذاری در دولت مهر ورز انجام شده حالا مشکلاتش گریبان گیر این دولت شده
کارخانه اگر دولتی بشه یعنی عقبگرد.یعنی رانت و فساد یعنی تورم و بیکاری یعنی پارتیبازی.یعنی ایرانخودرو.سایپا.استقلال.پرسپولیس.,...
هر جا که به اسم خصوصی سازی وارد شدند ، همه چیز را نابود کردن .
به نظر اینجانب هم شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز جزو شرکت هایی هست که از زمانی که خصوصی شد دچار مشکلات عدیده ای گردید و در حال حاضر با تاخیر چندین ماهه در پرداخت حقوق و مزایای پرسنل خود راهی را میرود که به زودی شاهد اعتراضات و اعتصاب این کارکنان خواهیم بود . اشخاصی که بازرسی صنایع مهم از جمله خودروسازی را برعهده دارند نباید در چنین جایگاهی قرار گیرند . باعث تاسف است چنین اتفاقاتی در این شرکت میفتد . امیدوارم با حمایت های دولتی از این شرکت این وضع تاسف بار خاتمه یابد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر