بازدید 4512
پروانه مافی در گفتگو با آزادی:

نتیجه رای شفاف نباید موجب سوءبرداشت مخالفان شود

کد خبر: ۹۲۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲ 21 September 2019
شفافیت هم از آن مقولاتی است که همه و در هر شرایطی با آن موافق هستند. حتی وقتی که یک جریان سیاسی با نیت سیاسی‌کاری و به صورت مغرضانه پرچمدار ایجاد آن می‌شود. بحث شفافیت آرای نمایندگان مجلس که بعد از ماجرای FATF داغ شد و هنوز هم هر از چندگاهی به واسطه اظهارات جنجالی برخی از سیاسیون به صدر اخبار باز می‌گردد را هم می‌توان در همین چارچوب دید.

به گزارش «آزادی»، از هر کسی که بپرسی با شفافیت موافق است و از شفاف شدن آرای نمایندگان مجلس نیز استقبال می‌کند اما ایراد کار کجاست که قاطبه نمایندگان با طرح آن 29 نفر همراه نشده و به فوریت آن رای ندادند؟ پاسخ روشن است. نگرانی از آنکه طرح مذکور بعد از تصویب دستاویزی برای اعمال فشار بر یک جریان سیاسی خاص و نمایندگان آن در مجلس باشد. همان جریانی که برای ورود به صحن پارلمان از هزار فیلتر نظارتی می‌گذرد و به ضرب و زور ائتلاف و راهکارهای مثل آن چند کرسی را تصاحب می‌کند. نمایندگان این جریان سیاسی اگرچه قلبا با ایجاد شفافیت موافق‌ هستند اما خوب می‌دانند که از فردای تصویب طرح مذکور از هیچ اتهام و حاشیه‌سازی مصون نخواهند بود. همین است که برخی از آنان تاکید می‌کنند آرمان شفافیت تنها در یک جامعه توسعه یافته و فرهیخته محقق خواهد شد و به کار خواهد آمد. پروانه مافی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی یکی از همین افراد است.


او در گفت‌وگویی با «آزادی» پیرامون این موضوع گفت: « شفافیت یکی از مباحث اصلی کشور ما است. وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که در همه دنیا وقتی شفافیت واقعی شده، خیلی از مشکلات حل شده است. بسیاری از گرفتاری‌هایی که ما اکنون در حوزه‌های مختلف خصوصا حوزه اقتصادی و اداری با آن مواجه هستیم ناشی از عدم شفافیت است و بر اساس تجربه عمومی دنیا با ایجاد شفافیت حل خواهد شد».


وی با تاکید بر اینکه باید به سوی ایجاد شفافیت در کشور حرکت کنیم، گفت: « من از موافقان ایجاد شفافیت به خصوص شفافیت آرا هستم اما مشکلاتی در این مسیر وجود داد. اول از همه اینکه اگر بنا باشد آرا شفاف شود، جناح‌های سیاسی نسبت به موضوعی که رای مثبت یا منفی درباه آن دارند، جبهه گیری می‌کنند و این به رای، نتیجه رای‌گیری و هم رای‌دهنده صدمه می‌زند. به نظر من شفافیت با در شرایط ایجاد شده باشد که توسعه یافتگی به قدری باشد که نتیجه آرا پذیرفته شود نه اینکه برخی بخواهند بر نتیجه آرا اثرگذاری کنند یا بر اساس آن انتقام جویی کنند و به دنبال منافع خود باشند».


نماینده تهران در ادامه گفت: « نکته دوم این است که شفافیت باید در همه ارکان کشور ایجاد شود. اگر بگوییم فقط رای نمایندگان باید شفاف باشد هیچ فایده‌ای ندارد و نمی‌تواند ما را به آن نتیجه‌ای که منظور نظر همه موافقان شفافیت است، برساند. مگر اینکه سایر ارکان یعنی هر سه قوه، همه نهادهای حاکمیتی و حتی نهادهای عمومی نیز شفافیت داشته باشند. مثلا هلال احمر به عنوان یک نهاد عمومی که بخشی از آن بودجه دولتی دریافت می‌کند، شهرداری‌ها و ... همه باید شفاف باشند. نمی شود که گفت فقط رای نمایندگان مجلس شفاف باشد و دیگران هر کاری که دلشان خواست انجام دهند. بنابراین اولا شفافیت باید در همه ارکان نظام سیاسی و اداری کشور ایجاد شود و دوما نتیجه رای شفاف نمایندگان در مجلس نباید موجب سوءبرداشت کسانی که با آن رای‌ها موافق یا مخالف هستند، شود».


وی تاکید کرد: «شفافیت باید در یک جامعه توسعه یافته و فرهیخته ایجاد شود. جامعه‌ای که مسائل را به خوبی بشناسد و افراد به دنبال منافع فردی و جناحی خود نباشند».


مافی در پاسخ به این پرسش که صدمه اصلی از ایجاد شفافیت آرای نمایندگان در شرایطی که توسعه سیاسی به قدر کافی ایجاد نشده است، متوجه کدام جریان و گروه سیاسی است؟ گفت: «اگر شفافیت در مسیر توسعه‌یافتگی حرکت نکند قطعا گروه‌های صادق که به دنبال حقیقت و عدالت هستند، آسیب می‌بینند. ولی نمی توان به این دلیل از ایجاد شفافیت صرف نظر کرد. ما باید در این مسیر قدم برداشته و کمک کنیم که اتفاق افتد. بالاخره ایجاد شفافیت هزینه دارد. هیچ توفیق ملی مثل این بدون هزینه حاصل نمی‌شود لذا باید پذیرفت و هزینه داد اما باید همه با هم حرکت کنیم. همه ارگان‌های کشور و ارکان نظام سیاسی، اجتماعی و اداری کشور باید به مساله شفافیت فکر کرده، برای آن برنامه‌ریزی کنند و در مسیر آن قدم بردارند. اگر غیر از این باشد و صرفا بگویم آرای نمایندگان در مجلس شفاف شود راه به جایی نخواهیم برد».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر