بازدید 3432

آرامش پس از طوفان در بازار نفت

کد خبر: ۹۲۴۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷ 18 September 2019

بعد از صعود قیمت نفت به دنبال حمله به تاسیاست نفتی عربستان،‌ حالا دو روز بعد از قیمت‌های طوفانی،‌ قیمت‌ها دوباره با کاهش همراه شده و سمت ۶۰ دلار در حرکت است.

آرامش پس از طوفان در بازار نفت

حمله به تاسیسات نفتی عربستان اگرچه توانست در روز بازگشایی بازارها، ‌تا ۱۲ درصد بالا برود اما همانطور که بیژن زنگنه وزیر نفت ایران نیز اعلام کرده،‌ تاثیر این تحریم‌ها بر بازار کوتاه مدت است.

تحلیلگران اعلام کردند که ذخیره‌سازی نفت عربستان سبب می‌شود بازار نفت از حاشیه امن موقتی برخوردار باشد. ذخیره‌سازی نفت این کشور در ماه ژوئن امسال ۱۹۰ میلیون بشکه بوده که با در نظر گرفتن لزوم تامین ۵ میلیون بشکه در روز، تقریبا تا ۴۰ روز می تواند کسری تولید نفت عربستان را جبران کند.

بنابراین عربستان احتمالا می‌تواند پس از حمله به زیرساخت‌های حیاتی خود، عرضه نفت را ادامه دهد، اما تعطیلی طولانی این زیرساخت‌ها بازارهای جهانی را به لرزه می اندازد.

شرکت سعودی آرامکو افزون بر تأسیسات ذخیره‌سازی نفت در عربستان، در دیگر مناطق راهبردی همچون پایانه روتردام در هلند، پایانه سیدی کفیر در مصر و پایانه اوکیناوا در ژاپن، نفت ذخیره‌ می‌کند.

پیش از این آژانس بین‌المللی انرژی نیز اعلام کرده بود که بازارهای جهانی نفت هم‌اکنون از عرضه کافی ذخیره‌سازی تجاری نفت برخوردارند.

بر همین اساس،‌ قیمت نفت برنت امروز ۵۳ سنت دیگر پایین آمد تا بیش از پیش این فرضیه را تایید کند که واکنش بازار نفت به اتفاقاتی از این دست خنثی است.

با این کاهش قیمت،‌ هر بشکه نفت برنت ۶۳ دلار و ۳ سنت قیمت خورد . نفت شاخص آمریکا نیز ۵۷ دلار ارزان‌تر از دیروز معامله شد و به ۵۸ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه رسید.

به نظر می‌رسد قیمت تعادلی در شرایط فعلی بازار نفت بین ۶۰ تا ۶۵ دلار در هر بشکه در نوسان است و اتفاقات متعارف مانند حمله به تاسیسات آرامکو نیز توان آن را ندارد تا قیمت‌ها را با جهش مستدام همراه کند.

منبع: ایرنا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل