بازدید 16863
در گفت‌وگو با «تابناک اقتصادی» مطرح شد؛

راه‌اندازی خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری چینی‌ها کذب است/ پیشنهاد ایران به چین؛ همکاری بلندمدت ۲۵ ساله

در حالی که امروز خبر راه اندازی خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری بین ایران و چین از سوی رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران رسانه ای شد، یک مقام مسئول و آگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار ما، زوایای مبهم این خبر را مشخص کرد.
کد خبر: ۹۲۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶ 17 September 2019
راه‌اندازی خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری چینی‌ها کذب است/ پیشنهاد ایران به چین؛ همکاری بلندمدت ۲۵ ساله
 
تابناک اقتصادییک منبع آگاه به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: اگر هر فردی از هر خبری آگاهی دارد، جایز است بیاید و آن خبر را جار بزند؟ مثل این می‌ماند که در جنگ، شب حمله را جار بزنید! وی در مورد رقم ۴۰۰ میلیارد دلار اعلام شده گفت: پرسش این است که اصلا ما قدرت جذب چنین رقمی را داریم؟ مملکتی که با سالی ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار امورات خود را می‌گذرانده است، با سرازیر شدن ۴۰۰ میلیارد دلار از هم خواهد پاشید!

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ داستان خط اعتباری بین ایران و چین از ۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۷ آغاز شد. زمانی که هفدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و چین با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصاد و داریی ایران و ژانگ شان وزیر بازرگانی جمهوری خلق چین در پکن برگزار شد. در حاشیه این نشست فرهاد دژپسند طی مصاحبه‌ای اعلام کرد: در نشست امروز کمیسیون مشترک، فرصت‌های مهمی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ایجاد شد که از جمله آن‌ها راه اندازی خط اعتباری بود.

سپس این موضوع خط اعتباری بین ایران و چین تا مدت‌ها مسکوت ماند تا اینکه طی سفری که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به چین داشت، دوباره موضوع راه اندازی خط اعتباری بین ایران و چین سوژه یکی از مجلات خارجی شد.

مجله پترولیوم اکونومیست در اواسط شهریورماه سال جاری با اشاره به سفر وزیر امور خارجه ایران به چین طی مطلبی نوشت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پایان ماه اوت با همتای چینی خود دیدار داشت تا نقشه راهی برای همکاری استراتژیک ایران و چین که در سال ۲۰۱۶ به امضا رسیده بود، ارائه دهد. این قرارداد که شامل یک توافق ۲۵ ساله است تحولاتی در بخش نفت و گاز دنیا ایجاد خواهد کرد. نکته اصلی این قرارداد این است که چین ۲۸۰ میلیارد دلار برای توسعه بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران هزینه می‌کند. همچنین یک سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد دلاری دیگر  نیز برای به‌روزرسانی زیرساخت‌های حمل و نقل و تولید ایران امضا شده است.

در این مطلب به جزئیاتی از این قرارداد اشاره شده بود و منافع دو کشور از این قرارداد از زبان یک منبع آگاه ذکر شده بود که در ادامه ملاحظه می‌کنید؛

منافع چین در این قرارداد

به نقل از مطلب «پترولیوم اکونومیست» از جمله منافع چین در این قرارداد این است که شرکت‌های چینی، اولین حق انتخاب یا رد طرح‌های جدید، ناتمام یا متوقف شده توسعه میادین نفت و گاز ایران را خواهند داشت. همچنین شرکت‌های چینی اولین حق رد یا قبول انجام پروژه‌های پتروشیمی در ایران را نیز خواهند داشت.

یک منبع ایرانی در این مورد گفته است: این قرارداد شامل استقرار پنج هزار پرسنل امنیتی چینی در ایران می‌شود تا از پروژه‌های چین حفاظت کنند و پرسنل و تجهیزات اضافه هم در دسترس خواهد بود تا در صورت لزوم از انتقال نهایی نفت، گاز و پتروشیمی از ایران به چین حمایت کنند. این انتقال از طریق خلیج فارس هم صورت می‌گیرد.

چین همچنین می‌تواند هر محصول نفت، گاز و پتروشیمی را تا حداقل تخفیف تضمین شده ۱۲ درصد تا ۶ ماه خریداری کند.

طبق مفاد این قرارداد جدید، چین این حق را دارد تا هزینه تولیدات ایران را تا دو سال دیرتر پرداخت کند. چین همچنین می‌تواند پرداخت هایش را علاوه بر ارز رایج چین، در صورت لزوم با ارز‌های ضعیف تری که از تجارت با آفریقا و کشور‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق به دست آورده است، بپردازد؛ یعنی به هیچ وجه از دلار برای پرداخت معاملات این کالا‌ها از چین به ایران استفاده نمی‌شود.

منافع ایران در این قرارداد

به نقل از مطلب "پترولیوم اکونومیست" سه منفعت برای ایران در این قرارداد ۲۵ ساله وجود دارد. اولین منفعت ایران به حضور چین در بین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل مربوط می‌شود. روسیه هم که در این قرارداد حضور خواهد داشت، به همراه آمریکا، انگلیس و فرانسه از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است. یک منبع ایرانی اعلام کرد: برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تشویق آمریکا به نشستن بر سر میز مذاکره، ایران حالا دو رأی از پنج رأی شورای امنیت سازمان ملل را در اختیار دارد.

منفعت دوم برای ایران این است که این قرارداد به ایران اجازه می‌دهد تولید نفت و گاز را از میادین نفتی کلیدی خود افزایش دهد. چین قبول کرده توسعه فاز ۱۱ میدان نفتی بزرگ پارس جنوبی ایران را سرعت ببخشد. چین همچنین توافق کرده تولید در میادین نفتی غرب کارون در ایران را ۵۰۰ هزار بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۰ افزایش دهد.

منفعت سوم این قرارداد برای ایران این است که چین توافق کرده واردات نفت از ایران را در شرایط تحریم‌های آمریکا افزایش دهد.

موضوع خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران و چین چند روزی پس از انتشار این مطلب مجله پترولیوم اکونومیست مسکوت ماند تا اینکه دوباره امروز ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۸ فریال مستوفی رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در ایران، از راه اندازی یک خط اعتباری میان دو کشور و ورود بدون مناقصه چینی‌ها در پروژه‌ها به دنبال راه اندازی این خط اعتباری گفت. وی افزود: مستندات موجود نشان می‌دهد که خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری بین ایران و چین راه‌اندازی شده است.

این اظهارات رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران به سرعت به تیتر یک رسانه‌ها تبدیل شد و دلیل آن نیز این بود که اولاً مبلغ اعلام شده برای این خط اعتباری رقم عجیبی بود و ثانیاً خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران و چین با خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری اروپا که تنها برای واردات غذا و دارو پیشنهاد داده شده است، مورد مقایسه قرار گرفت.

به هر صورت خبرنگار تابناک اقتصادی برای روشن شدن ابعاد موضوع با یک منبع آگاه در این زمینه مصاحبه‌ای را انجام داد.
 
این منبع آگاه به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: من هم این خبر را شنیدم و تعجب کردم. من نمی‌دانم چرا همه در این کشور می‌خواهند بمب خبری بترکانند و به نوعی خود را صاحب خبر کنند!
 
وی افزود: مبادلات و راه‌هایی که برای فرار از تحریم‌ها پیدا می‌کنیم قطعا جزو مسائل محرمانه است. همان گونه که برای اولین بار ماجرای اینستکس توسط وزارت امور خارجه مطرح شد، حالا هم اگر قرار باشد این موارد اطلاع رسانی شود باید یا توسط وزارت خارجه یا توسط وزارت اقتصاد و یا توسط بانک مرکزی رسانه‌ای شود.
 
این منبع آگاه ادامه داد: اگر هر فردی از هر خبری آگاهی دارد، این جایز است که بیاید و آن خبر را جار بزند؟ مثل این می‌ماند که در جنگ، شب حمله را جار بزنید! وی در مورد رقم ۴۰۰ میلیارد دلار اعلام شده گفت: پرسش این است که اصلا ما قدرت جذب چنین رقمی را داریم؟ مملکتی که با سالی ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار امورات خود را می‌گذرانده است، با سرازیر شدن ۴۰۰ میلیارد دلار از هم خواهد پاشید!

این منبع آگاه در مورد کل ماجرا به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: وزیر امور خارجه ایران هنگامی که به چین سفر کرده بود یک پیشنهاد همکاری بلندمدت ۲۵ ساله به چینی‌ها داد. این پیشنهاد در بیت رهبری، دولت و شورای عالی اقتصادی مطرح شده بود. هنگامی که شما پیشنهاد دهنده هستید، می‌توانید هر رقمی را پیشنهاد دهید! سپس همین سوژه‌ای شد برای یک مجله غربی به نام پترولیوم اکونومیست که به جزئیات این همکاری بپردازد. این یک شیطنت غربی بود و برخی‌ها ناخودآگاه در زمین غربی‌ها در حال بازی کردن هستند. اصلا این موضوع هنوز در مرحله پیشنهاد است و مذاکره‌ای برای این پیشنهاد صورت نگرفته است و جزئیاتی ندارد! وی افزود: این مجله یکسری فرضیات واقعی از اقتصاد ایران را در نظر گرفته است و به همان‌ها بال و پر داده است! در نتیجه خبر راه‌اندازی خط اعتباری ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران و چین در شرایط کنونی، مورد تأیید نیست و کذب است.
 
این منبع آگاه در مورد این فرضیات واقعی گفت: اگر ما بخواهیم اقتصاد خود را به حالت درست بازگردانیم باید در ۲۵ سال آینده به طور متوسط ۷ تا ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم و برای این میزان رشد هم نیاز به سالی ۷۰ تا ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری داریم که حداقل نیمی از این میزان سرمایه باید از خارج تأمین شود؛ بنابراین، در ۲۵ سال ما نزدیک به هزار و دویست میلیارد دلار قدرت جذب نقدینگی داریم.

شایان ذکر است فریال مستوفی چند ساعت پس از اظهارنظر‌هایی که در این زمینه داشت، طی یک مصاحبه در یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای اعلام کرد: اخیرا در جلسه‌ای که با شرکت‌های چینی داشته‌ام این خبر را آن‌ها با ما در میان گذاشته‌اند که این خبر نیز برای ما باور نکردنی بود. وی افزود: بنابراین از صحیح یا غلط بودن خبر اطلاع دقیقی ندارم. مطالبه من از اتاق بازرگانی تهران نیز این بود که خبر مطرح را که در رسانه‌های خارجی باز نشر شده است، پیگیری کند. البته ممکن است این خبر نیز یک شیطنت رسانه‌ای باشد که ما از آن اطلاعی نداریم.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۸
من خودم هم شوکه شدم؛
آخه 400 میلیارد دلار میدونید چقدره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
نصف پولی که دوره احمدی نژاد دود شد

میشد دو تا ایران ساخت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
کل اقتصاد ایران ۵۰۰ میلیارد ارزش دارد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
یاد خفت کاپیتولاسیون سال ۱۳۴۲ افتادم
باید دید چقدر بدبخت شدیم ؟
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
برای چهارتا اختلاس هم کافی نیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
خبلی جالبه با پولهای خودمون که نفت مجانی بردن میان سرمایهگذاری میکنن تو میادین نفت وگاز ما بعدچندین سال هم سودشو میبرن بعد دنبال هم میکنیم داخل کشور دنبال اختلاسگرانیم بابا اگر راست میگین برین پول نفت و بدهامون از چین بگیرید...
25 سال بعد = واپسین برجام
این رقم رقم کلانی است و در عین حال دارای اهمیت که اگر انجام شود پوزه آمریکا را به خاک می مالد ونباید خام جار زده شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
حتما به وسیله این دولت تجربه شده قبلا!!!!!!
و بیشتر برایزوابسته مردن اقتصاد به خارج و واردات است این نوع قراردادها تا انتقال تکنولوژی
سیروس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
ترکمنچای چینی افتخار نداره . پوزه و موزه هم نداره .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
یعنی بخاطر ضدیت با آمریکا،ایران را میخواهید مستعمره چین کنید؟ اونوقت تکلیف سیاست مبارزه با استکبار چیست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
کسی مفت پول نمیده اگر امتیازات کلانی به چین بدهند بازم هم فکر میکنی ارزش داره؟
اایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
میدونی داری چی میگی دارند ایذان به چین میفروسند تو خوشحالی که پوزه آمریکا به خاک مالیده میشه. با این قرارداد باید نابودی ایران تماشا کنیم
مثل امتیاز ماهی گیری خلیج فارس نشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
خخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
ترکمان چای 2019
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
دقیقا همونه منتها با مقیاس فاجعه بار
معلومه این چینی ها اصلا کاری نمی کنن ، فقط مملکت رو غارت کنن ... اینهمه مقامات و اصولگراها از اروپایی ها شاکی هستن که چرا برای برجام کاری نمیکنن ، یکبار از این چین و روسیه پرسیده شده چرا بانکهاشون حاضر به همکاری با ایران نیستن ؟!؟!؟ 25 میلیارد دلار پول نفت خودمون در بانکهاشون بلوکه شده ، اینها رو آزاد کنن خط اعتباری بخوره تو سرشون ....
در دام چيني ها نيافتيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
چینی ها در اجرای تعهداتشون در قراردادهای بین المللی،بدقول ترین کشوذ هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
مدل اروپایی اش چی؟ ۶ سال گیر کردیم ولی به چین که برسه اسمش میشه دام! خخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
تو خودت تله هستی
جناب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
پس از اعلام ترامپ ، اولین کشوری که تجهیزاتش را از آبهای ایران و پروژه های پارس جنوبی فاز ۱۱ خارج کرد
چین بود
بله چین ماه اول از ایران فرار کرد
از ترس تحریم ترامپ فرار کردند
آقای تابناک این مقام آگاه رو از خودتون اختراع کردین؟
چرا این مقام آگاه در ابتدا میگوید مملکت در صورت جذب 400 میلیارد دلار از هم می پاشد اما در انتها می گوید مملکت می تواند طی 25 سال هزار و دویست میلیارد دلار جذب کند! نفهمیدید دارید حرفهای متناقض منتشر می کنید؟

چرا مزخرف تحویل مردم می دهید. هر مملکتی قادر هست هر میزان سرمایه ای جذب کند. قطعا این سرمایه هر چقدر بیشتر باشد رفاه و ثروت مردم بیشتر و زیرساخت ها هم تا حدی زیادی پیشرفت میکنند. اما سرمایه گذاری به روش چینی ها قطعا باعث بدبختی در ایران خواهد شد چون قطعا آنقدر امتیاز از ما خواهند گرفت که ارزش امتیازات از ارزش سرمایه گذاری آنها بیشتر خواهد شد.
راه اندازی سویفت با آلمان یک ضرورت دو جانبه است و بعد از این مرحله خط اعتباری بدون سویفت با آلمان دیگر کشورهای اروپایی می توانند از این خط اعتباری برای تبادلات مالی استفاده کنند این گزینه بهتر از اینتکس جواب می دهد. رهبران آلمان خوب می دانند که اقتصادشان به صادرات وابسته است و با توجه به رقابت های اقتصادی آمریکا و اروپا و محدودیت هایی که سیاست های آمریکا برای اقتصاد آلمان و اروپا ایجاد می کند و ناخواسته موجب رکود و تنش در اقتصاد صادراتی آلمان می شود در نتیجه آنها پذیرش این پیشنهاد برای گشایش یک خط اعتباری بدون سویفت را دارند. هر چند چین و روسیه قدرت های بزرگ اقتصادی هستند خصوصا چین که بایست روابط اراهبردی دراز مدت و قابل تضمین با آنها داشت اما نبایست تمامی تخم مرغ ها در یک سبد گذاشت که در شرایط های متفاوت قدرت مانور نباشد لذا در کنار چین و روسیه گزینه بعدی بایست آلمان باشد هم بلحاظ تکنولوژی و هم مدیریت و دقت و کیفیت ایران نیازمند به روابط اقتصادی راهبردی با آلمان است.
چینی ها خیلی خوب هستند اما برای کشور خودشان
برعکس ما ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
بسیار بدقول هستن.بدترین در دنیا
چین فقط به فکر چپاول ایران می‌باشد مانند روسیه.
گربه خير سر باباش موش نميگيره ! اسم اين همكاري نيست .
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
چرا تركمانچاي منو سانسور كردي
بازار پایه و بورس نابود شده و سهامداران سرگردانند سهامداران بدبخت در بیمارستان و گورستان هستند خدایا شکر...
بیچاره شدیم رفت بونجول چینی کم داشتیم بیشتر هم میشه از این به بعد
جک و جانور
چرت و پرتی
دنگ و فنگ
شبکه سه(لیف و کیسه)
آش آب(آسا)
تکنولوژی بیاورید از چین نه جنس بنجول.
۴۰۰ میلیارد دلار در تناقض با عدم وابستگی به دلار نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
چینی ها تکنولوژی از خودشون ندارن،عمدتا کپی از آمریکا و اروپا هست یا توسط جاسوسی صنعتی بدست میارن.در پروژه های صنعت نفت پروژه هایی که اجرا کردن،حتی یک برگ نقشه درست و حسابی تحویل ندادن ،اونوقت انتظار انتقال تکنولوژی میشه داشت از این کشور؟
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
آنچه هم داشتیم خراب کردیم و ساختمان ساختیم
وزیر ناقص می گفت انها نهار هم نمی خورند شما می گوید میخواهند...
بعد از چپاول سی صد ساله انگلیس، روسیه و امریکا، حالا نوبت چینی هاست...خدیا کی ما از این چرخه ضعف خارج می شویم...
شبنم باعث می‌شود تا گیاهان رطوبت خود را از دست نداده و شاداب بمانند
حیف اسم شبنم که با احتکار دارو باعث خشکاندن سلامتی خیلی از بیمارها شده
واقعا حیف
این اسم برازنده تو نبوده ونیست
25 سال همکاری ؟! از همین الآن کل بازار مملو شده از کالاهای بنجل و آشغال و یکبار مصرف چینی . 25 سال ادامه داشته باشه که مملکت نابود شده رفته از اینهمه زباله چینی . همون که نفتمونو یک سوم قیمت میخرن جاش یوآن میدن برای هفتاد پشتمون بسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
خدا به داد برسه پس مفهوم نگاه به شرق هم معلوم شد . حالا اقایون دلواپس کجا هستند چرا ساکتند
این قراردادننگینی است و نباید تسلیم ان شد ان هم 25 سال
چینی ها کارنامه سیاهی در صنایع ایران دارند و تقریبا تمام پروژه ها را نیمه کاره رها کرده که نهایتا موجب فسخ قرارداد از طرف ایران گشته است.
بنده خودم کارشناس مهندسی نفت هستم و از نزدیک شاهد اهمال و بد عهدی شرکت های چینی در قراردادهای مربوطه بوده ام. پس از خروج ژاپنی ها از میدان نفتی آزادگان، اجرای آن به یک شرکت از چین واگذار شد ولی به شهادت مسئولین ایرانی در کارگاه، این پیمانکار بعد از چند سال و بدون کوچکترین پبشرفتی، از طرف وزیر نفت عزل شد. پس از ترک توتال از پروژه های پارس جنوبی هم یک پیمانکار نفتی جایگزین آن شد که عملا تا امروز حتی یک قدم در جهت فعال کردن کارها بر نداشته اند.
کاملا مشخص است که چینی ها هم همچون بقیه کشورها، گوش به فرمان آمریکایی ها هستند و عملا فقط ماموریت اتلاف وقت را در ایران انجام می دهند. معلوم نیست تا کی به پشتیبانی نیم بند از ما ادامه دهد.
یک چینی برای یک دلار درامد ۲۰ کیلومتر دوچرخه میزنه اونوقت میاد ۴۰۰ میلارد بده شما
چین یک کشور استعمارگر از نوع بسیار بد آن هست.به اونایی که به حقوق بشر معتقدند،نمیشه اعتماد کرد وای به حال این کشور که اصلا به حقوق بشر اعتقادی نداره و فقط سیاستهای حزب کمونیست رو قبول داره.نمو نه اش ،مسلمانهای چین رو به شدت سرکوب میکنه، و خیلی ها رو به ارودگاه فرستاده.
بنام خدا
با سلام
۴۰۰میلیارد دلار یعنی همه ایران.
یه دفعه به یهونه تحریم بازی
ما و الباقی را سند نزنید
سابقه خوبی در دور زدن ندارید و بیشتر خودمان را دور می زنید
یعنی هرچی رو گفتن کذبه باور کنید راسته،این مبلغ هم برای ملت نیست سرازیر میشه تو جیب آقازاده های نابکار
کاری نکنید فردا روز نیاز به مصدقی دیگر باشد برای رها شدن از استعمار چین و ملی کردن دوباره بخش نفت . از چاله به چاه نیفتیم
اگر چنین خبری صحت داشته باشد...
در آینده ای نزدیک ایران به ونزولایی دیگر تبدیل خواهد شد...
از همه زبل تر عاليجناب پوتين هست . به عرب ها گفته بياين از ما تجهيزات ضد موشكي بخريد كه بتونيد جلوي ايران رو بگيريد . اين وري موشك ميده اونوري ضد موشك !!!
ما حاضریم مستعمره بیگانگان باشیم اما آلت دست و مسخره بازی های برخی آقازاده های پولدار نباشیم.
پس معنی خودکفایی را هم فهمیدیم

خودکفایی یعنی اینکه فرزندان عده ای از مردم و میهن شهید شوند تا بقیه مسئولان در صندلی های ریاست بنشینند

اوج هنر این مسئولان در آینده ای نزدیک اینست که مرگ بر آمریکا را به مرگ بر چین تبدیل کنند
آیا این یک قرداد ترکمنچایی نیست . تمام اختیارات اقتصادی مملکت را به چین وصل کرده اند .
خجالت نمیکشید؟!
چوب حراج زدن به منابع کشور
مردم ایران خصوصا جوان ها زودتر زبان چینی یاد بگیرند.
احمدی نژاد 800 میلیارد دلار پول فروش نفت رو به باد داد آب از آب تکون نخورد . این چهارصد میلیارد دلار هم به همون سرنوشت دچار خواهد شد .
اولاً 400 میلیارد دلار طی 25 سال خواهد بود، یعنی سال 16 میلیارد دلار.
بدبخت شديم رفت من ميدونم
بجای این کار بهتر بود چند مدیر ژاپنی می آوردند که به کشور سر و سامان بدهد و جلوی فساد را می گرفتند البته اگر آقاها و آقازاده ها بگذارند آنها کار کنند .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار