بازدید 59816
بررسی یک ادعا در گفت‌وگو با دکتر شریعتی نیا؛

آیا ایران به مستعمره چین تبدیل خواهد شد؟!

به تازگی مقاله‌ای در نشریه «پترولیوم اکونومیست» منتشر شده، مبنی بر اینکه موافقت نامه تجاری ۲۵ ساله‌ای میان ایران و چین منعقد شده که بر پایه آن، قرار است چینی‌ها در ازای گرفتن امتیازات فراوان از ایران، در بخش انرژی و راه‌سازی ایران حدود ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند، به گونه‌ای که برخی ناظران بدون توجه به راست یا دروغ بودن خبر، از استعمار ایران توسط چین سخن راندند.
کد خبر: ۹۲۴۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱ 17 September 2019

به تازگی مقاله‌ای در نشریه «پترولیوم اکونومیست» منتشر شده، مبنی بر اینکه موافقت نامه تجاری ۲۵ ساله‌ای میان ایران و چین منعقد شده که بر پایه آن، قرار است چینی‌ها در ازای گرفتن امتیازات فراوان از ایران، در بخش انرژی و راه‌سازی ایران حدود ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری کنند، به گونه‌ای که برخی ناظران بدون توجه به راست یا دروغ بودن خبر، از استعمار ایران توسط چین سخن راندند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از انتشار این مقاله، موضع گیری های متعددی از سوی رسانه ها و ناظران داخلی و خارجی مطرح شد، به گونه ای که یک پژوهشگر مسائل ایران در دانشگاه جورج‌تاون واشنگتن با انتشار یادداشتی، با اشاره به ازسرگیری مذاکرات ایران و چین برای انعقاد توافق جامع شراکت راهبردی ایران و چین، به اضافه شدن مفاد جدید به این توافق بلندمدت اشاره نمود و نسبت به ایجاد اهرم‌هایی برای استفاده سیاسی چین از نفوذ اقتصادی در ایران، اظهار نگرانی کرد.

شیرین هانتر در یادداشت خود می‌نویسد: «بر اساس اظهارات یک مقام بدون نام ایرانی در گفت‌وگو با نشریه پترولیوم اکونومیست، قرار است بر پایه این توافق، چین 280 میلیارد دلار در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و 120 میلیارد دلار هم در حوزه جاده و راه‌آهن در 25 سال آینده در ایران سرمایه‌گذاری کند. این منبع ایرانی گفته است، در ازای این امتیاز، ایران حق رجحان (Right to First Refusal) در هر قرارداد جدید برای توسعه هر میدان نفتی جدید یا نیمه‌کاره و همچنین کلیه پروژه‌های صنعت پتروشیمی در ایران را دریافت می‌کند.»

ایا ایران به مستعمره چین تبدیل خواهد شد!؟

بنا به ادعای این نشریه، چین ضمناً برای تکمیل پروژه‌ها، فنّاوری، کارکنان و اجزای دیگر را فراهم خواهد کرد. جالب‌ترین شرط این است که 5000 تن از کارکنان امنیتی چین برای محافظت از کارگران و متخصصان چینی به ایران خواهند آمد. بر اساس مقاله پترولیوم اکونومیست، چین این حق را خواهد داشت تا دو سال پرداخت‌ها را به تعویق بیندازد(جزئیات بیشتر).

در همین راستا، برای پیگیری صحت و سقم این خبر، سراغ «دکتر محسن شریعتی نیا» عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی و کارشناس مسائل چین رفته ایم.

تابناک: با توجه به مفاد منتشره این خبر، این موافقت نامه به ضرر ایران است و برخی ناظران از واژه استعمار ایران استفاده کرده اند. این خبر تا چه‌ اندازه می تواند درست باشد؟

این مقاله را چندان جدی نیافتم. رسانه ای که این خبرـ تحلیل را منتشر کرده، از منظر پوشش دادن اخبار و تحلیل های مهم در مورد سیاست خارجی ایران و چین فاقد ارزش است؛ بنابراین، نمی توان بحث هایی هم که در آن مطرح شده را چندان جدی تلقی کرد. مهمتر آنکه این خبر در رسانه های حرفه ای انعکاس چندانی نیافت.

به لحاظ تاریخی سابقه مذاکره بر سر سرمایه گذاری های کلان میان ایران و چین به سال 1383 بازمی گردد. در آن سال در رسانه ها در مورد یادداشت تفاهم ایران و چین برای سرمایه گذاری 250 میلیارد دلاری چین در صنعت نفت و گاز ایران مباحثی مطرح شد. با برآمدن دولت بعدی و تشدید تنش ها، آن یادداشت تفاهم هم به بایگانی سپرده و آن فرصت راهبردی از کشور گرفته شد. بعدها روس ها در قالب قراردادی 400 میلیارد دلاری با چین، به بازیگر کلیدی در بازار گاز این کشور بدل شدند.

در دولت آقای روحانی نخستین بار در جریان سفر رئیس جمهور چین به ایران در بهمن ماه 1394 سخن از همکاری 25 ساله ایران و چین به میان آمد که عمدتا ایده ای کلی بود. در این سفر دو کشور بر سر تدوین سند همکاری 25 ساله به توافق رسیدند. بعید می دانم با توجه به پیچیدگی های تدوین چنین سندی و عادات دیوانیان ایران، هنوز کار جدی روی آن انجام شده باشد. کافی است به روند اجرایی شدن سند چشم انداز 20 ساله دقت کنیم تا ارزیابی واقع بینانه ای از توان دیوانی کشور برای اجرای طرح های کلان به دست آوریم. البته در رسانه ها بعضا برداشت هایی از این ایده ارائه می شود که به گمان من نسبتی با واقعیت ندارد.

نکته مهم دیگر آنکه در یک سالی که از خروج آمریکا از برجام می گذرد، تقریبا تمامی سرمایه گذاری های مهم چین در ایران متوقف شده اند. شرکت CNPC چین در مهمترین قرارداد پسابرجامی در توسعه فاز 11 پارس جنوبی سهمی 30 درصدی داشت. با خروج توتال از این قرارداد، سهم این شرکت به 80 درصد رسید، اما این شرکت کار در این پروژه را تحت فشار ایالات متحده متوقف کرد و تلاش های وزارت نفت هم به جایی نرسید.

در همین دوره CITIC Group چین مهمترین خط اعتباری به ارزش 10 میلیارد دلار را به ایران اختصاص داد. با خروج آمریکا این قرارداد نیز متوقف شد. در این دوره طرفین بر سر توسعه خطوط ریلی ایران قراردادهایی به ارزش بیش از 4 میلیارد دلار امضا کردند که با خروج آمریکا از برجام با دشواری های اساسی مواجه گشت. در چنین شرایطی، سخن گفتن از سرمایه گذاری 400 میلیارد دلاری چین در ایران می تواند تیتر باشد، ولی بعید است نسبتی با واقعیات صحنه داشته باشد.

شرکت های چینی که با ایران کار می کردند، عمدتا شرکت های بزرگ چینی و چه بسا بزرگترین شرکت ها در جهان در آن حوزه خاص هستند. منافع این شرکت ها همیشه با منافع دولت چین همراستا نیست. این شرکت ها به بازار جهانی وابسته اند و پروژه های بسیاری در مناطق مختلف جهانی دارند. از همین روی، ریسک پذیری آنها در برابر دولت هایی چون ایالات متحده بسیار پایین است؛ برای نمونه در چند ماه گذشته، دولت آمریکا به بهانه تجارت با ایران، شرکت هواوی، غول صنعت ارتباطات چین را با مشکلات اساسی مواجه کرده است.

بنابراین بحث بسیار پیچیده تر از آنی است که در این نشریه و تحلیل های مشابه مطرح می شود. در وضعیت فعلی چین محدود با ایران تجارت می کند و علاقه ای به سرمایه گذاری های کلان ندارد.

تابناک: به فرض صحت خبر، چنین قراردادی به نفع ایران خواهد بود یا به ضرر آن؟ این قرارداد احتمالی به معنای شیفت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران به سمت شرق تلقی نمی شود؟

اگر بر فرض چنین قراردادی وجود داشته باشد، بدون مطالعه دقیق مفاد آن نمی توان اظهار نظر علمی کرد. روشن است که روایت ارائه شده در این نشریه فاجعه است. در حال حاضر تنها منبع یک مقاله در یک نشریه کم اهمیت است. بنابراین پژوهشگر در شرایط داوری قرار ندارد. تنها موردی که "فقط از لحاظ رقم و گستردگی" تا حدی به این قرارداد ادعایی شباهت هایی دارد، قرارداد 400 میلیارد دلاری گازی بین چین و روسیه است. برای امضای آن قرارداد دو کشور حدود ده سال مذاکره کردند. نهایتا هم در بالاترین سطح به توافق رسیدند.

اگر چنین قراردادی وجود داشته باشد، به تدریج باید روی زمین بیاید؛ مثلا سرمایه گذاری 120 میلیارد دلاری چین در زیرساخت های حمل و نقلی ایران بیشتر به شوخی شبیه است. اساسا ظرفیت جذب سرمایه در این بخش بسیار کمتر از این ارقام است. البته اینکه در برخی دیوانیان ما عاداتی چون خلاف گویی و اغراق نهادینه شده است هم گاهی رسانه ها را به اشتباه می اندارد.

بعلاوه نگاهی به قراردادهای سرمایه گذاری بسیار محدود چین در ایران نشان می دهد تا چه میزان اجرای این قراردادها پیچیده است. داستان کشتی های ترال چینی هم در ابتدا یک سرمایه گذاری بود اما در فرایند اجرا چنان دچار تنش و پیچیدگی شد که جنبه های امنیتی و قضایی پیدا کرد و بخشی از اجتماعات محلی با آن درگیر شدند. غرض اینکه یک سرمایه گذاری کوچک این همه پیچیدگی پیدا می کند؛ تصور کنید 400 میلیارد دلار سرمایه گذاری بخواهد به شیوه ای که این نشریه مدعی است انجام شود.

خلاصه آنکه روایات توطئه گرایانه در سیاست خارجی و سیاست بین الملل همواره جذابیت داشته و خواهند داشت، اما در اغلب موارد فاقد هرگونه ارزش علمی اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۱
در انتظار بررسی: ۱۱۳
انتشار یافته: ۸۲
خدارو شکر!!!!!! بونجول چینی فراوان تر میشه و اایران از لگن سازی جک و چرت و پرتی و دنگ و فنگ بگیر تا لباس بی کیفیت و لوازم خانگی و..... !! قرارداد ترکمنچای بسته شده فکر کنم
عاشق چشم و ابروي ما شدن دارن عشقشون رو ابراز مي كنن !!!
حالا که نشد چرا بابت موضوعی که امکان شدنش وجود نداره بحث میکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
معمولا خبرهای واقعی اول به صورت شایعه پخش میشه
فقط یک کلام آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند!!!!!
با سلام. متاسفانه باید عرض کنم که به نحوی چیزی شبیه ترکمانچای ولی با رنگ و لعاب مترقیانه ایران همیشه نشان داده در بیشتر قراردادهای منعقده بیشتر امتیاز داده تا چیز خوبی عایدش شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
حتما روسیه هم مستعمره چین شده نه؟
باید قراداد را دید تا حرف زد و نه هر حرف مفتی
ایران هر انقدر که از امریکا دور شود به چین کمومنیسم نزدیک تر خواهد شد چین هرگز به قدرت اول جهان تبدیل نخواهد شد چون چین یک کپی کننده بی کیفیت است و اصل دانش در اختیار امریکاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
فقط بدونید که افراد با تجربه ای هستند که شدیدا با این حرف مخالفن
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
حتما هم اون افراد باتجربه ساکن اتاق بازرگانی ایران و چین هستن!!!!
اگر واقعا کاپيتالاسيون با چيني ها صحت داشته باشد بايد گفت سگ استعمارگري انگليس و امريکا به اين قرارداد ارزش دارد. داريم با منافع کشور و ملت چه مي کنيم بقول امام اجنبي اجنبي است چه روس ، چه امريکا چه انگليس و حال چه چين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
چند چندی
واقعا متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
از چی متاسفی؟
شما می گویید سرمایه خارجی میخواهید خوب این هم سرمایه خارجی هر چند این مقدار بیشتر دروغ است
در ضمن نباید برای وابسته کردن اقتصاد باشد
چنانچه یک درصد چنین قراردادی با چینی ها صحت داشته باشد ، قطعا یک فاجعه خیانت بار و خفت بار است که در تاریخ تا ابد ثبت خواهد شد .
منکه میگم از این دولت هیچی بعید نیست!!!!!! پولها برای خودشون پولی نبود و تعهدات میمونه گردن ملت،فقط اون تیکه اش که چینی های کثیف نیروی کار وارد می کنن و ما بیکاریم خیلی سوز داشت برام
اگر درست انجام بشه فکر کنم خیلی هم خوب باشه ... همه کشورها دنبال سرمایه گذار هستند ...اما به نظرم در بخش های تولید و صنعت باشه و درصدی هم راه و بنادر و غیره خوبه آن هم به شرط ورود تکنولوژی نه صرفا وابسته شدن

فکر کنم باید با چین و روسیه چنین تعاملاتی انجام بشه .... هند قدرت لازم برای همکاری با ایران رو نداره فعلا و بعدها هند هم خواهد آمد و خیلی های دیگر هم خواهند آمد ....
چین به خاطر رقابت با آمریکا خیلی به کشورهایی مثل ایران نیاز داره ...کشورهایی که کاملا مستقل از آمریکا میتوانند تصمیم بگیرند ...نباید دست پاچه شویم ...
خیلی هم خوبه فقط به شرطی که وابستگی خاصی ایجاد نکنه .... کاملا برد برد و عزتمندانه و با مشورت با دانشمندان اقتصادی و سیاسی کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
الان دریاهای جنوب رو دارن بار میکنن میبرن برد برد هست
التماس تفکر!
باید تمام مردم مخالفت خودشون رو نشون بدن.
این یک قرارداد شرم آوره.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
اونها که منفی دادن حب وطن ندارن؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
منفی ها به خاطر این است که یک چیزی را بی خودی گنده اش می کنند در حالی که از هیچی خبر ندارن
دولت هر کاری می کند و تجربه این دولت ثابت کرده و بایدمراقب بود که وابستگی ایجاد نشود وگرنه سرمایه کاری به شکل عادی ولو این رقم هیچ اشکالی ندارد
وقتی دریای جنوبو میبخش بهشون یعنی چی ؟ حرکت اقتصادیه ؟
دیگه دنیا دشمن شماره یک رو ایران می‌دونه اگه با چین هم توافق درازمدت کنید دیگه دخالت و جنگ نظامی حتمیه
ﻛﻼ ﮔﺬاﺷﺘﻦ ﺗﻤﺎﻡ ﺗﺨﻢ ﻣﺮﻏﻬﺎ ﺩﺭ ﻳﻚ ﺳﺒﺪ اﺷﺘﺒﺎﻩ اﺳﺖ.
این چه مطلبی آخه میزاری تابناک ؟! وقتی خودمون با شک و تردید از اینکه سرمایه گذار خارجی بیاد سرمایه گذاری کنه حرف میزنیم و خودمونو قبول نداریم اونوقت غیرایرانی اعتماد کنه ؟!
کجایی شعار" نه شرقی نه غربی" . کاش حضرات مثل دیگران دغدغه ملت و مملکت را داشتند و به خاطر ان با غرب و شرق تعامل میکردند نه اینکه برای حفظ مصلحت و منافع خود به شرق و غرب کنار بیایند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
چه ربطی به این شعار داشت وقتی از هیچی خبر نداری
این خبر بدیه بنظر شما که تو ایران سرمایه گذاری کنن آخه این چه مقاله ضد ملی میزاری ؟!
وقتی تحریم هستیم و چینی ها حتی 200 هزار بشکه نفت را به زحمت از ما میخرند، چطور قراره 400 میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کنه ؟؟؟؟
خودت داری میگی یک پژوهشگر مسائل ایران در دانشگاه جورج‌تاون واشنگتن . اینا اغلب نه همه جیره خوار دولت آمریکان و تحلیلها هدفمندی دارن . الان بطرز بی سابقه ای از اروپا تا آمریکا جنوبی آمریکاییا دارن تبلیغ میکنن اگر چین بزارین سرمایه گذاری کنن مستعمره میشید و بدهکار چرا چون بازار آمریکا خراب میشه . انقدر نباید مقالات سطحی و از هر کسی بدون تحلیل گذاشت
می ترسیم اینهم مثل برجام باشه 400میلیارد مثل 1590 میلیارد اوباما کشک باشه ویا در مورد ان از سر ذوق زدگی درست فکر نکردهاند ولی عواقب و چیرهایی را که چین ازایران می خواهد اجرا شود
مستعمره باشیم بهتر از اینست که کشور بدست چند آقازاده و پدران ناکارآمدشان با این فضاحت اداره شود و میلیونها نفر در مشکلات غوطه ور باشند.

بنده استعمار را تایید نمیکنم ولی همین حالا که این را مینویسم ایران را مستعمره آقازاده هامی بینم.
خدا کنه نباشه!
همانطور که شایعه ماهیگیران چینی واقعیت پیدا کرد
این سیاست های غلط امریکا و اتحادیه اروپا در قبال سایر کشورهای مستقل است که راه پیشرفت سریع چبن را ایجاد کرده است
وقتی بازار ایران از جنس چینی پر شده این یعنی در اقتصاد وابسته به چین خواهی بود . در امور سیاسی هم باید در ردیف سیاست های چین باید حرکت کنی . ایدولوژی ایران چین اختلاف انها از زمبن تا اسمان هست
من نوکری امریکا رو به بردگی چین ترجیح میدم
چرا وقتی در بحث اقتصادی برنامه ای تدوین نمی شود به یازار داخلی بها داده نمیسود اجناس خارجی جلونگاه بازار داخلی است بخش خصوصی به خاطر مشکلات فراوان در حال از بین رفتن است سو استفاده از بیت المال عادی شده فرار مغز ها وثروت از کشور بیداد میکند دیگر شانسی برای ادامه تولید داخلی نمیدهد و بدینسان راه برای چین و امسال آنها باز میشود که در دراز مدت همه چیز را قبضه کنند ما با اینهمه پتانسیل داخلی و جوانان تحصیل کرده چرا چنین خطایی را بکنیم من نمی دانم بحث جذی سرمایه خارجی خوب است ولی همیشه سهم سرمایه داخلی در اولویت بوده است ماشالله اینهمه پولدار و سرمایه دار در داخل و خارج داریم چرا فلان طرح نیمه تمام به اینها واگذار نمیشود که خدای نا کرده از آزمون و خطا رو سفید در بیاییم و منافع ملی فدای مشکلات روزمره نشود
وقتي توانايي اداره مملكتوردراموراقتصادي ازدست بدي وتورم وگراني ونبود شغل وازدواج هاج وواج مانده اي يعني حتمابجاي امريكا وغرب چين وروسيه روانتخاب كرده اي .يعني نتيجه ازچاله درآمده وبه چاه افتاديم
البته برجام نشان داد که شرایط ما و دیدگاه ریس جمهور با زمان فتحعلیشاه خیلی اختلاف ندارد
شرايط انقدر سخت شده كه حتي سرمايهگذاري چين هم ارزوست
بنده فرزند همین ملت و آب وخاکم
عاشق وطن
و عاشق صلح و دوستی

اما با مواردی که دارم میبینم
برای اینکه با یه کشور بنام آمریکا دست ندیم و رفاقت نکنیم به خیلی کشورها در قالب قرادادهای حجیم داریم کوتاه میاییم

ایران ما..مردمانش...شهرو دیارش ...حیف ست
اشتباه نکنیم
تابناک محترم آخه این چه تیتریه که زدید؟؟؟
یکم به خودمون احترام بگذاریم ..
استعمارگران چینی از بدترین نوع آن هستند. با پنبه سر می برند. چشم طمع به منابع طبیعی تمام دنیا دارند و تا وقتیکه ثروتهای دیگر کشورها را تمام و کمال غارت و چپاول نکنند دست برنمی دارند. روس ها هم مثل همین چینی ها فقط به فکر غارت و چپاول دیگر ملت ها هستند. هیچ خیری از این دو کشور به ما نخواهد رسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
مرگ بر چین
مرگ بر روسیه
مگه مهمه فقط دشمنی با آمریکا باشه ایران اصلا از بین بره
این کمونیست های بی پدر دندون تیز کردند برای ما .........خدا نابودشون کنه مخصوصا روسهای خائن را .............
قوه قضاییه و دلسوزان نظام باید نظارت داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
هه هه خیلی اندونزی خیلی
بله وقتی درهای مذاکره با دیگر کشورها را می بندیم مجبوریم متکی به کشورهای خاص مثل چین بشویم!
.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
چین در اینده قدرت اول است
چرا نرفتی از خود مسولان صحت خبر را بپرسی
آرام آرام . گاماس گاماس بسمت جنگ خواهیم رفت . چه بخواهی چه نخواهی . یعنی در وضعیت تحریمی که برای ایران رقم میخورد هیچ راهی بجز جنگ نخواهد بود . چون ۱۲ شرط امریکا حتی یکی را قبول کنیم یعنی تسلیم شده ایم . پس بهترین راه جنگ هست چه با اسراییل چه با امریکاوچه با عربستان یا بحرین یا امارات . شروع جنگ نزدیک هست . اما پایانی ندارد . خلیج فارس با سروع جنگ دهانه ورودی ان بسته خوا۶د شد و هیچ‌کشتی هم اجازه ورود و خروج نخواهند داد
اگر شما به همین عکسی که در این صفحه انداخته اید خوب نگاه کنید و طرز برخورد این روسای جمهور دو کشور کاملا مستقل رو باهم ، همراه با یک دید ،موشکافانه و روانشناختی مورد تجزیه و تحلیل و تدقیق واقعی قرار دهید، خود بخود میتوانید به نتایج حاصله از توافق انها بر سر امکان چگونگی تسهیم عادلانه منافع مشترک دو کشور ایران و چین ، بخوبی پی ببرید
سانسورچی تابناک زشته نظرات ما را بنویس . لکه ننگ تاریخ روی پشونی ما داره نقش می بنده .
...خلاصه آنکه روایات توطئه گرایانه در سیاست خارجی و سیاست بین الملل همواره جذابیت داشته و خواهند داشت، اما در اغلب موارد فاقد هرگونه ارزش علمی اند...
خوب می شه برای نمونه یه مورد از اقل موارد که دارای ارزش علمی اند رو در مورد ایران این روزگار بفرمایید. اصلا موردی وجود دارد. یا ما قبل از ظهور به یک روزگار بی توطئه ناپل شده ایم.
این چماق تئوری توطءه هم عجب کاربردی در دفاع از هر توطئه گری پیدا کرده!!
فکر می کنید نویسنده مقاله اکونومیست فقط تحت توهم توطئه قلمفرسایی کرده یا نه مقصودش عکس العمل سنجی نخبگان در قبال چنین قضایایی است.
فرض بگیرید قصد عکس العمل سنجی داشته و اکنون پاسخ گرفته با یک گروه بی خیال مواجه است. انوقت به سفارش دهندگان مقاله پیام نمیده:
برو تو کارش. در شهر خبری نیست!
با این تیترها، چه چیزی را می خواهید القا کنید؟
اصلا و ابدا چنین فکری را نکنید برادران عزیز پوتین و شیا نظر سوئی ندارند شایعه ممنوع
بله یا شرق یا غرب!! البته غرب پیشرفت و شرق پسرفت می آورد
غرب پرستا که میخواستن مارا نوکر امریکا کنن براشون چه فرقی میکن چین تا پنج سال دیگه جای امریکا را میگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
یعنی الان خوشحالی شرق پرست؟!
اگر راست باشد بزرگترین خیانت را به کشور و مردم کردید .
فقط کافیست یک سری به دزدی ها و غارت ها و کثافت کاری هایی که چینی ها در آفریقا مخصوصا در کشور غنا کرده اند بیندازید .
با عرض سلام ... این اگر 400 ملیارد از امریکا الان مزرعه استعماری نبود افتخار بود .
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
چی نوشتی خدایی؟
آخه این چه عنوانیه مستعمره چین ؟! این مقاله ضد منافع ملی رو حذف کنید
شاید به مستعمره تبدیل نشود
ولی قطعا کاپیتولاسیون دوباره اتفاق خواهد افتاد
احتمالا بخاطر عدم توانایی یا کم حوصله گی در شمردن صفرها، میلیون را اشتباها میلیارد ذکر کردن تا یه ابهتی هم برای خودشان بسازند و به کل کشور هم اعلان کنن که دیگه اصلا دست بکاری نزنید که انقدر پول به کشور سرازیر خواهد شد که یارانه شما معادل درامد یه سال قطری ها خواهد بود تا بی کفایتی های اقتصادی مسولان جلوه ی نداشته باشد
سلام،فرقی بین استعمار چین و انگلیس و استسمار روس و استکبار آمریکا نیست بنابراین به هیچ کدام نباید اعتماد کرد ،
تنها راه رشد و توسعه کشور تکیه بر ظرفیت داخلی و نیروی داخلی است و باید برای آبادی کشور و نجات از وابستگی عزم ملی ایجاد شود و همه کار کنند
تا بنا ک بی باک باور کنیم در خصوص این خبر مردم هیچ نظری نداشته ان؟
ترکمنچای دیگری به دست دکتر ظریف قهرمان ملی و امیرکبیر زمان و تیم همراه شکل گرفته ، این قرارداد ظاهرا ورود چینی ها به همه پروژه ها را با ترک تشریفات فراهم می سازد همچنین چینی ها هم پول خود را بصورت نفت و با ۳۰ درصد تخفیف دریافت می کنند ، دم شما گرم از این حاتم بخشی ها ، عزت زیاد
آفا چرا هیچکسی در مورد ظلم به اویغورهای مسلمان توسط چینی ها حرف نمی زند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
اویغورها یهودی انوسی هستند
واقعا آدم قلبش به درد میاد .این مسئولین دارن چه بلایی سر ما میارن .واقعا دشمنی با ٱمریکا ما رو به کجا رسونده
مسولین ما بی عرضه هستن
ضمنا حق دادن به یک کشور دیگه در مناقصات در تناقض آشکار با قانون ایران هست!
اون افرادی که این عهدنامه های بدتر از ترکمنچای رو دارن امضا میکنن باید روزی پاسخگوی اعمال خودشون باشن.
چین نفت مفت در مقابل کالای بنجلش میخواد والسلام و به هدفش هم میرسه چون ایران می خواد برای دوری از آمرسکا به وتمنگچین کنار بیاد گرچه آمریکا برای ایران خیلی بهتر از چین است
ای آقایانی که تن به این قرادادها میدید ما مردم که اصلآ هیچ کاره ایم گفتید مقاومت .کردیم چی شد .لااقل این جوانان معصوم بیکار خودمون را میگذاشتید تو این پروژه هاتون .بخدا مملکت مال این جووناس. انصاف داشته باشید .هر چند قسم خوردید واسه جوان ها هیچ کاری نکنید.
از سال 1384 تا امسال بنا بر آمار خود بانک مرکزی بیش از 1300 میلیارد دلار نفت و گاز فروخته شده است که پول آن معلوم نیست کجا رفته است . حالا برای کمتر از یک سوم پولهای غارت شده خودمان میخواهند کشور را به چین بفروشند. روی قاجار را سفید کردید.
سانسورچی نابناک خسته نباشید وقت بخیر
چرا وقتی میگیم مسئولین ناکارامدن مارو سانسور میکنی
طرف داره میگه اساسا همچین داستانی شوخی و جوکه،اونوقت مردم عمیقا بی اطلاع،برای خودشون اسمون ریسمون می بافن،تبلیغ رسانه ای غرب،برای بخش هرهری مسلک و فاقد بینش و مطالعه واقعا،نگران کنندست،شکر خدا در ایران بخشهای مهم سیستم نخبه سالاری درونی دارن و متکی به نظرات عمومی بی اطلاعان دستکاری شده نیستن،هر جا رو خواستی نابود کنی بسپر دست شورا و ارای عمومی،اونوقته که تصمیم ساده ای که یک نفر حتی با هوش متوسط،به راحتی میگیره رو به معضلی لاینحل تبدیل میکنن.ایرانی که حاضر نیست به کوچکترین عدم استقلالی تن بده رو ملت بی اطلاع بر پایه یک مقاله در پیت،تخطئه میکنن،انقدم تحلیل و بینش ندارن که تاریخ و تجربه لااقل معاصر رو نگاهی بندازن
نه شرقی نه غربی فقط چینی !!
مگر خیانت فقط به خاک است؟ به منابع کشور نیست؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار