بازدید 4345
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور مطرح کرد

ایجاد کمیسیون ویژه برای حل مشکلات شهری تهران

کد خبر: ۹۲۴۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰ 16 September 2019

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور، گفت: کمیسیون ویژه‌ای در دولت برای کلانشهر تهران و سایر کلانشهر‌ها تشکیل شده که شورای استان‌ها می‌توانند چالش‌های خود را برای مرتفع شدن به این کمیسیون آورده تا مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش تیترشهر: مهدی جمالی‌نژاد در جلسه شورای اسلامی استان تهران اظهارکرد: یکی از برکات انقلاب در ۴۰ سال گذشته وجود شورا‌ها بوده و هست اعتقاد داریم اگرچه جنس شورا‌ها و اقدامات آن‌ها بیشتر عمرانی، خدماتی و توسعه‌ای است، اما در حوزه امنیتی نیز نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

وی بیان کرد: در محلات، شهر‌ها و روستا‌ها این شورا‌ها هستند که حس تعلق مردم را به شهرشان زیاد می‌کنند و این امر موجب همبستگی منافع و انسجام اجتماعی می‌شود و انسجام اجتماعی است که امنیت اجتماعی را افزایش می‌دهد و به ازای آن، امنیت ملی نیز افزایش پیدا می‌کند.

ارتباط ارگانیک در شورا‌ها کم است
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با بیان اینکه شورا‌ها در روستا‌ها هم نقش مهمی را ایفا می‌کنند، تصریح کرد: اگر شورا‌ها یک سیستم نظام‌مند داشته باشند و بین آن‌ها ارتباط ارگانیک برقرار شود در این صورت نقش‌های اصلی ایفا می‌شود، اما متأسفانه در شورا‌ها ارتباط ارگانیک کم است. به عنوان مثال، نقش شورای استان شهرستان‌ها چیست؟ شورا‌های استان چه دغدغه‌هایی را مطرح می‌کنند؟
جمالی‌نژاد با تأکید بر اینکه توسعه متوازن باید دارای جهت مشخصی باشد، گفت: در حال حاضر شاهد مهاجرت از شهر‌های دیگر به سمت تهران هستیم و شهر‌های استان تهران نیز مهاجران را جذب می‌کنند اگرچه در بخش دیگر شاهد به دلیل نوسان قیمت‌ها شاهد پس‌زدگی جمعیت در شهر تهران هستیم. پس می‌توان گفت: در استان تهران دو نوع مهاجر از درون و بیرون وجود دارد.

ضرورت بررسی مجدد طرح مجموعه شهری تهران
وی ادامه داد: باید طرح مجموعه شهری تهران مجدداً مورد بررسی قرار گیرد درواقع وقت آن گذشته است که هر شهری به تنهایی بخواهد برنامه‌ریزی انجام دهد. این در حالی است که مطالعات کافی در خصوص این طرح انجام شده است.
حریم استان تهران موضوع دیگری بود که معاون عمرانی وزیر کشور به آن اشاره کرد و گفت: حریم شهر تهران و البته استان موضوع مهمی است که در جلساتی با حضور شهردار تهران و دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به نظر می‌رسد رفع مشکلات و تداخلات کار سختی نباشد و این جلسات البته ادامه‌دار خواهد بود.
جمالی‌نژاد به موضوع مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: وضعیت مالیات بر ارزش افزوده بهتر خواهد شد و در این حال منابع مالی شهرداری‌ها تأمین می‌شود و در صورت تصویب، منابع درآمدی خوبی برای شهرداری‌ها خواهد بود.

رفع دغدغه‌ها با اصلاح اساسنامه
وی ادامه داد: در خصوص سازمان دهیاری‌ها باید گفت: این سازمان با هدف مقدسی تشکیل شد که در طول سال‌ها از این هدف مقدس فاصله گرفته است. در حال حاضر اساسنامه این سازمان در حال تغییر است و سعی می‌کنیم تا خدمات شورای استان‌ها نیز در این اساسنامه دیده شود و به دنبال اصلاح اساسنامه، دغدغه‌ها مرتفع شود.
وی با اشاره به اهمیت بازآفرینی شهر و روستا‌ها عنوان کرد: رییس جمهور به دو موضوع ارتقا حمل‌ونقل عمومی و بحث بازآفرینی تأکید ویژه داشتند که در بحث بازآفرینی نیز با توجه به شرایط اقتصادی فعلی همه دستگاه‌ها پای کار آمده‌اند و البته نیز کمیسیون ویژه‌ای در دولت برای کلانشهر تهران و سایر کلانشهر‌ها تشکیل شده که شورای استان‌ها می‌توانند چالش‌های خود را برای مرتفع شدن به این کمیسیون آورده تا مورد بررسی قرار گیرد.

ساماندهی پسماند تا نیمه دوم سال
وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار به متروی اسلامشهر اوراق مشارکت داده می‌شود گفت: بودجه سال ۹۸ شهرداری‌ها مناسب بوده و امسال به صورت ماهیانه به شهرداری‌ها پول پرداخت شده است.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور تأکید کرد: قرار است از نیمه دوم امسال اقدامات خوبی در حوزه پسماند به خصوص در شهر‌های شمالی اتفاق بیفتد.
وی همچنین از احصا مشکلات بودجه ۹۸ خبر داد و گفت: احصاء مشکلات بودجه ۹۸ می‌تواند برای تخصیص بودجه سال ۹۹ مناسب باشد، زیرا امسال قرار است احکام بودجه به صورت دو سالانه در نظر گرفته شود و ما در این راه از پیشنهاد‌های شورا‌های استان‌ها استقبال می‌کنیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر