بازدید 42067

باخت بزرگ غول‌های خودروساز وطنی به کارگاه‌های کوچک!

بسیاری از این عیب و ایرادات آنقدر آشکار و مشخص هستند که در گفت‌وگو با مالکان خودرو‌ها، می‌توان فهرستی از آن‌ها تهیه کرد و حتی به راهکار‌های رفعشان نیز پی برد. مثل این نقص که باز کردن در صندوق عقب بسیاری از خودرو‌ها ساده است و راه مقابله با آنها، نصب برخی قفل‌های ایمن است.
کد خبر: ۹۲۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶ 15 September 2019
تابناک اجتماعی -
برای مقابله با سرقت خودرو و لوازم آن چه باید کرد؟ این پرسشی است که پاسخ‌های شفاف و مشخصی دارد، اما نه برای خودروسازان وطنی!

به گزارش «تابناک»؛ از جمله معضلاتی که بسیاری از ایرانیان، به ویژه ساکنان شهر‌های بزرگ با آن دست به گریبان هستند، سرقت خودرو و تجهیزات آن است؛ سرقتی رایج که سابقه نسبتا طولانی در کشورمان دارد و ظاهرا بسان شتری که درِ خانه همه می‌خوابد، راه گریزی از آن نیست.

رویدادی پرشمار که از صفحه حوادث رسانه‌ها تا محافل خانوادگی و دوستانه، نقل محافل است و به مدد شبکه‌های اجتماعی و امثال کانال‌های تلگرامی، گاه آمار و ارقام و اخبار عجیب و غریبی از آن به گوش می‌رسد؛ اخباری مانند رقم خوردن سلسله سرقت‌هایی مشابه از خودرو‌ها در آبادان توسط یک جوان هفده ساله!

خبر‌هایی پرتعداد که اخیرا در سایه افزایش شدید قیمت خودرو و لوازم آن، گاه به دستگیری سارقانی اشاره دارد که سریالی و به نوعی تخصصی فعالیت می‌کنند و با انبوه باتری خودرو، کیسه هوای سرنشین و راننده، ای‌سی‌یو و امثال آن‌ها به دام می‌افتند و برایشان پرونده تشکیل می‌شود.

سریال سرقت‌هایی که بر پاشنه نقص‌های شناخته خودرو‌ها رقم می‌خورد و راه مقابله با آن‌ها هم تا حدود زیادی مشخص است، اما نه خودروساز‌ها تن به رفعشان می‌دهند و نه نهاد‌های نظارتی تأکیدی بر رفعشان دارند، تا جایی که عجیب نیست بشنویم یکی از مقامات پلیس، زبان به گلایه از این موضوع باز کند.

«تمام کاستی‌های خودرو به خودروسازان اعلام شده و قابل حل است، اما هنوز اراده جمعی در خودروسازان و دستگاه‌های ناظر ایجاد نشده است. به عنوان یک شهروند از خودروسازی گله‌مندیم و ما این ظرفیت را داریم تا بتوانیم خودرو‌های بهتر را تولید کنیم»؛ جملاتی که از زبان رئیس پلیس تهران و در واکنش به توصیه‌های یک سارق به مردم بیان شد و گویی بیان دردی مشترک بود.

این را می‌شود از بازتاب شدید اظهارنظر سردار رحیمی در شبکه‌های اجتماعی و موج تأیید آن دریافت. اینکه خودرو‌های تولیدی در کشورمان کاستی‌های شناخته شده‌ای دارند که قابل حل هستند و پلیس آن‌ها را فهرست و به خودروساز اعلام کرده، اما نه خودروسازن تن به رفعشان می‌دهند و نه دستگاه نظارتی عزمی برای رفعشان دارد.

جالب آنکه بسیاری از این عیب و ایرادات آنقدر آشکار و مشخص هستند که در گفت‌وگو با مالکان خودرو‌ها، می‌توان فهرستی از آن‌ها تهیه کرد و حتی به راهکار‌های رفعشان نیز پی برد. مثل این نقص که باز کردن در صندوق عقب بسیاری از خودرو‌ها ساده است و راه مقابله با آنها، نصب برخی قفل‌های ایمن است.

یا این نقص که لاستیک زاپاس برخی خودرو‌ها بیرون از صندوق نصب شده و برای مقابله با سرقتش لازم است قفلی خاص خریداری و رویش نصب کرد. یا این ایراد که ای‌سی‌یو یا به تعبیر عموم، کامپیوتر خودرو‌ها با باز کردن کاپوت در دسترس سارقان است و حفظ آن تنها با خرید و نصب قفلی ویژه ممکن است.

از این دست موارد پرشمارند، اما جالب آنجاست که بسیاری شان به مدد ابتکار کارگاه‌هایی رفع می‌شوند که نیاز عموم مردم به رفع این نقایص را دریافته و طراحی و تولید تجهیزات ایمن سازی را در دستور کار قرار داده‌اند؛ کارگاه‌هایی که دست کم در این زمینه از غول‌های خودروساز کشورمان پیشروتر و موفق‌تر عمل کرده و می‌کنند!

موضوعی قابل تامل که هرچند حکم باختی بزرگ برای غول‌های خودروساز کشورمان را دارد، موجب نشده تغییری در رویه آن‌ها صورت گیرد؛ تغییری که پلیس هم بر ضروری بودن آن تأکید دارد، اما ظاهرا قرار نیست رقم بخورد، که اگر این گونه بود، نه لازم بود رسانه ملی توصیه‌های سارقان به مردم را به تصویر بکشد و نه نیازی بود پلیس از خودروسازان گلایه کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
اینکه موسسه ملی استاندارد و دستگاه های نظارتی سکوت می کنند يا قدرت کافی برای اعمال مقررات ندارند، بسیار بسیار شدید نفرت انگیز است. باید در دستگاه های دراز و طویل این دو مجموعه را گل گرفت و منحل اعلام کرد.
پاسخ ها
مصطفی قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
بابای من یه پیکان داشت که همش کلیدش رو توش جا میزاشت و درش قفل میشد.من تو 2-3 دقیقه با سیم درش ر باز میکردم.چند ماه پیش تو شمال و لب دریا سوئیچ ماشین دوستم تو ماشین موند و درش قفل شد.من در کمتر از 1دقیقه با همون روش پیکانی درش رو باز کردم.میتونید حدس بزنید ماشین چی بود؟؟؟ال نود مدل 88 در حالی که رفع این عیب کلا به یک ورق قولادی 10*5 نیاز داره
شایان
| Germany |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
کلا باید تولید زباله های ساخت ایران خودرو و سایپا و ... متوقف و به جای آن خودرو وارد کنیم و یا کلا خودروسازی را برای مثلا سی سال به المان یا ژاپن کنترات بدهیم که ایران خودرو و سایپا و ... را در اختیار بگیرند و با اختیار تام خودرو در ایران تولید کنند و سود صادراتش هم مال خودشون.
فضاحت پشت فضاحت در صنعت خودروی کشور.

خواهشا جمش کنید این مافیای خودرو را
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
کل اقتصاد - تجارت - صنعت فضاحت است. بگذریم از فرهنگ که بدتر از آنها است. شرکتهایی که 40 سال پیش می رفتند برند در دنیا بشوند همه به خاک سیاه نشستند.
انشالله گل بگیرند در این دو تا خودرو سازان رو که خون مردمو تو شیشه کردن
اگه اون کلمه خودروساز رو تو خبرهات با یچی مث خودروبنداز عوض کنی دیگه انقدر گیج نمیشی جرا اینجور شد چرا اونجوره
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
احسنت
از همه جالب تر اینکه وقتی برای جبران این کاستی ها یک قطعه ای را اضافه می کنی مانند دزدگیر و ... در زمان گارانتی شرکت خودرو ساز اعلام می دارد به دلیل بستن فلان قطعه خودرو شما از گارانتی خارج شده است
پس این ۸۵ استانداردی که همه جا اسمشو میارن چیا هست؟ همچین میگن استاندارد که بنز و بی ام و هم به خودشون شک میکنن مبادا دارن کوتاهی میکنن
ممنون از تابناک،لطفا آدرس و اسم این کارگاه های کوچک را اعلام بفرمایید تا حداقل مردم بتوانند با مراجعه به این کارگاه ها از اموال خود حراس کنند.
خودروسازان رانتی و دولتی ایران فقط به فکر چپاول مردم هستند.
برای چی فکر می کنی در هیچ کشوری خودروسازی دولتی نیست؟
دقیقا به همین دلیل
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۶
خودرو سازی دولتی هستش ولی دزد نیستن یا یه استاندارد دارن که باید حتما رعایت کنن
شما یه تست تصادف از ایرانخودرو دیدی??
غولهای خودرو ساز !!!!!!!!خخخخخخخخههههههه
چلنگری های لگن ساز بگی درست تر هست۰
در مقابل تویوتا، هوندا، بنز، BMW، فورد و و و....،، ایران خودرو و سایپا که ماشین چینی مونتاژ می‌کنند ،فرعون ساز هم نیستند۰
پاسخ ها
قائم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
ولی غولهای خودرو بنداز که هستن
بازهم يك حرف الكي و نظرات فيلسوفانه
به نظر شما ملت عزيز خودروساز بايد قفل هاي خودرو را مثل كدام برند جهاني بسازد تا شما دست از سرش برداريد ؟
مثل تويوتا ؟ مثل بنز ؟ مثل كاديلاك ؟
خوب همه اينها هم به راحتي قفل درهايشان باز مي شود كه ؟
در كشورهاي يشرفته با ريشه و علل سرقت خودروها برخورد مي شود . در آلمان موضوع سرقت خودرو را از ريشه بررسي و برايش راهكار ميدهند و وظيفه را بر دوش خودرو ساز نمي گذارند كه نشدني است . هر قفلي هم كه بگذاري بازهم سارق برايش يه راهكاري دارد . چرا سرقت رو به ازدياد است ؟
چرا مسئولين محترم اخلاقي ، اقتصادي ، فرهنگي و ... براي كاهش سرقت برنامه ندارند ؟چرا حاكمين عزيز براي كاهش اختلاف طبقاتي برنامه ندارند ؟ چرا همه اين معضلات را كه نتيجه سالها مديريت خودشان است را ناديده گرفته و از خودرو ساز و مسكن ساز انتظار معجزه دارند ؟
جناب
مقابله با سرقت وظيفه پليس است نه خودروساز
وقتي در كشورهاي پيشرفته درب منازل قفل نمي شود و يا درب خودروها و آمار سرقت بسيار پايين است حداقل ياد بگيريد ادعاي كشور پيشرفته را نداشته باشيد .
راه مقابله با سرقت يكي پيش گيري است كه وظيفه كل حاكميت و نظام است (با فرهنگ سازي و بهبود وضعيت معيشت مردم ) و ديگري پيگيري است كه وظيفه پليس توانا است .
لطفا اعلام بفرماييد بعد از گراني دلار آمار سرقت بيشتر شد يا كمتر ؟
همه ميدانيم و به اقرار خود سردار رحيمي آمار سرقت بيشتر شد
اين تقصير خودروساز است ؟
يعني طي دوسال گذشته قفل ماشين ها شل تر شده كه سرقت بيشتر شده ؟!!!!!!!
چرا به ريشه اصلي نمي پردازيد ؟ چرا به علت اصلي كه همان وضعيت معيشت مردم است نمي پردازيد ؟
مگه خودروهاي خارجي مثل بنز و بي ام دبليو يك قفل يه كيلويي به زاپاس بندشون مي زنن يا ای‌سی‌یو بجاي محفظه موتور و زير كاپوت جاي ديگه اي نصب ميشه؟!!!
فرغون ساز نه خودروساز
چه ربطی داره ، درب چاه های فاضلاب رو هم به راحتی می دزدند ، سطل های زباله رو هم به راحتی می دزدند ، دوچرخه هم به راحتی می دزدند ....واسه بقیه دزدیها که فقط در ایران اتفاق می افتد کدام مافیا را باید جمع کنند؟؟
باید مدعی العموم بر علیه این خودروسازهای اعلام جرم کنه و خسارت این همه دزدی کامپیوتر و زاپاس و باطری و ... ازشون بگیره.
لطفا بهشون نگین خودرو ساز . بگین مونتاژ کار خودروهای از رده خارج با قطعات بی کیفیت چینی.
تا وقتی مافیای خودرو هست و به بهانه حمایت از تولید داخلی در کشور رو بر روی محصولات خارجی با کیفیت بستن وضعیت همینه تا وقتی خودرو ساز احساس کنه که هر آشغالی را تولید کنه ملت مجبورن بخرن وضعیت بدتر هم میشه باید ورود خودرو رو با گمرکی معقول نه با این تعرفه های من در آوردی رو آزاد کرد انوقت همه چیز درست میشه
خدایا یعنی میشه یه روزی ایران خودرو و سایپا تعطیل بشن؟؟یعنی میتونم اون روزو ببینم؟؟آخه ظلم تا کی؟؟کشورهای اروپایی رو نگا کنید،،کشورهای شرق آسیا رو هم نمیبینید؟؟آقا جان لااقل کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نگا کنید چ زندگی دارن میکنن و ما چجوری
پاسخ ها
قائم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
اگه صاحب داشته باشه میشه تو همین فضای دو تا خودرو بنداز ماشین ژاپنی ساخت
برادر عزیز باید فاتحه این دو شرکت را خواند همه از منافع این دو شرکت سهم می برند به گفته کارشناس اگه همه چیز پالانس کنیم پراید بیش ار ۷ ت مان نمی ارزه دارند به ملت ظلم می کنند راهش نخریدن است .
واقعا خجالت آور هست که اولین و در دست ترین ابزار خودرو که همان قفل دربها و صندوق و کاپوت می‌باشد. این طور آسان و سریع به دست هر شخص نه چندان حرفه‌ای باز و مورد سرقت قرار می‌گیرد. هم ابهت خودروسازان کشور زیر سوال می‌رود هم مردم متضرر می‌شوند هم پلیس درگیر این معضل شده و هم دادسراها و زندان‌ها و.... با کوتاهی خودروسازان درگیر این موضوع که رفع این مشکل خیلی ساده است کل مردم و نهادهای دولتی و... را درگیر کرده فقط به خاطر بی مسولیتی عده‌ای که فقط به فکر پر کردن حساب های بانکی و جیبشان هستند.
چرا سایپا سایناهارو تحویل نمیده؟؟
هموطن نخرین این مافیای خودروسازان باقطعه سازان دست به یکی کردن قیمت قطعه روآنقدرگران کردن که قیمت پرایدآشغالشان پایین نیاد
سارق ها هم برای این خودروسازهای وطنی کار میکنند، اصلن تو این مملکت یه جورایی دستمون تو جیب همدیگه س خیلی مسالمت آمیز علی برکت الله
آلمان، ایتالیا، سوئد از وارد کنندگان فولاد مبارکه اصفهان هستند. ایرانخودرو سایپا هم از مصرف کنندگان هستند
اما اونا آهن رو با عقلشون شکل میدن و ماشین میسازند و اینها با عقل بچه هاشون آهنو داغونش میکنند. به هر حال همشون از یک نوع آهن استفاده میکنن.
اگه یکم خلاقیت داشته باشند خودروسازهای داخلی، میتونن رقابت کنن و برنده باشن ولی انگار قدرت فکر کردن ندارن.
فقط حرف ،دزدی که چندین فقره سرقت کرده ،چه مجازات داره؟
آقا از ماست ک برماست،،،وقتی مردم برای همچین خودروهایی صف میکشن و چه بسا تو سر وکله هم میزنن بایدم بساز بنداز باشه ،،بایدم این وضع خودروهای ما باشه ،،،اگه من نخرم تو نخری ما نخریم رو دست تولید کننده بمون مجبوره درستش کنه ،،،ولی متاسفانه ما همیشه برعکس تمام دنیا عمل کردیم داشتن یک خودرو بدون ایمنی لازم بعتر از جان خودمون شده پس ،،میشه ازماست ک برماست
بنظرم قانونمون ضعیف تا ایمن بودن قفلها وقتی دزد میگیرن و دو روزه ازاد میکنن معلومه دوباره میره دزدی ولی اگر مثل عربستان انگشت وبعد دستشون قطع بشه دیگه جرات نمیکنه
ما چیزی به اسم صنعت خودرو نداریم. حتی در زمینه مونتاژ و کپی کردن هم ناتوان هستیم.
اولا استاندارد تو ایران یعنی مترسک سر خرمن و صدرحمت به مترسک و غیرت نداشتش که هر از گاهی عرض اندامی میکنه دو م اینکه داداش گلم اگر دزد ندزده آنوقت این بنجل های ماشین نما و البت قطعات بی کیفیت که فروش نمیکنن و صد و هزار البت مدیران فهیم و دلسوز این دو غول خودروی آسیا از زندگی لاکچریو حقوق های کمی تا قسمتی نجومی بی بهره خواهند ماند پس نتیجه آنکه همین قفل و بست هم آپشن اضافی محسوب میشود
بنظرم خودروهای داخلی اونقدرم بد نیستند؟...بهرحال با فرغون تفاوتهایی اساسی دارند...مثلا فرغون یک چرخ دارد ولی این خوردروها چهار چرخ دارند که سیستم ترمز نیز درونشان تعبیه شده...من نمی دونم چرا بعضی الکی حرف می زنند؟
اینها که چیزی نیست!
بنز 2008 را تبدیل می کنند به 2018!
لندکروز 2019 با استفاده از اسکلت لندکروز 2006
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار