بازدید 18757
۵

آیا تلویزیون می‌تواند مانع از پخش شب نشینی مهران مدیری شود؟

آیا اساساً صداوسیما می‌تواند مانع از تولید برنامه‌هایی شبیه به «شب نشینی» شود که برای نخستین بار در تلویزیون روی آنتن رفته‌ و در تلویزیون به مخاطب دست یافته‌اند؟ آیا سازندگان دیگر برنامه‌هایی که در تلویزیون تماشاگر به دست آورده‌اند نیز می‌توانند چنین رویکردی را در پیش بگیرند، یا صداوسیما در زمینه ایده‌های به ثمر نشسته دارای حق مالکیت است؟
کد خبر: ۹۲۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۰ 14 September 2019

مهران مدیری می‌تواند با شب‌نشینی به جیمی کیمل و استیون کلبر شود؟پس از آنکه مهران مدیری، ضبط برنامه تازه‌اش را برای شبکه نمایش خانگی و سرویس‌های وی او دی آغاز کرد و یک قسمت این برنامه ضبط شد، سازمان سینمایی، این برنامه را به درخواست سازمان صداوسیما مطرح کرد و تأکید شد صداوسیما اشکال حقوقی به این برنامه گرفته؛ اما آیا رسانه ملی می‌تواند مانع از پخش چنین برنامه‌ای شود و آیا اساساً ایده‌ای برای حفظ حقوق برنامه‌ها و ایده‌های تولیدی‌اش دارد یا با قوانین کنونی می‌تواند داشته باشد؟

به گزارش «تابناک»؛ پس از قطع سرویس‌های ارزش افزوده به عنوان منابع مسأله‌ساز کسب درآمد از جیب مردم از گزینه‌های درآمدزایی برخی برنامه‌های تلویزیونی، این برنامه‌ها تعطیل شد و از میان این برنامه‌ها، تعطیلی «دورهمی» ساخته مهران مدیری بیش از دیگر مجموعه‌ها جلب توجه کرد. مهران مدیری نیز همچون اتفاقی که برای قهوه تلخ رخ داد، این بار برنامه‌ای مشابه دورهمی را با نام «شب نشینی» برای شبکه نمایش خانگی و سرویس‌های وی او دی انجام داد و یک قسمت نیز ضبط شد.

برنامه تازه مهران مدیری با دشواری‌های تازه‌ای همراه است، چرا که در درجه نخست مسیر دشوارتری از سریال‌های کمدی شبکه نمایش خانگی برای جذب تماشاگر دارد، به ویژه آنکه تماشاگر باید برای خرید این مجموعه‌ها هزینه پرداخت کند. همین مسأله ریسک موفقیت برنامه تازه مدیری را بالا برده و با اما و اگرهایی همراه ساخته، به خصوص آنکه پخش چنین برنامه‌هایی در قاب دی وی دی در دنیا مرسوم نیست و معمولاً برنامه موفق از طریق VOD‌ها نیز پخش نمی‌شوند.

آیا تلویزیون می‌تواند مانع از پخش شب نشینی مهران مدیری شود؟

مهران مدیری توانایی دستیابی به موفقیت چهره‌هایی چون جیمی کیمل و استیون کلر را البته در اشل ایران دارد و این واقعیت را در برنامه دورهمی نشان داده؛ اما نکته دقیقاً این است که چه تاک‌شو و چه برنامه‌های برای طبقه بزرگسال مشهور به لیت نایت تاک‌شو همچون دورهمی از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شوند و بستر پخش دیگری برای آنها تاکنون نتوانسته رقابت کند، حال آنکه قاعدتاً غول‌هایی چون آمازون و نتفلیکس ظرفیت پخش چنین برنامه‌هایی را داشتند. پیش از این «تابناک» در گزارشی به تکنیک‌هایی که باعث موفقیت چنین برنامه‌هایی می‌شود، اشاره کرده بود.

با این حال پیش از بررسی این برنامه باید در نظر داشت که آیا اساساً تلویزیون اجازه تولید این برنامه را می‌دهد؟ در روزهای اخیر به نقل از سعید رجبی فروتن عضو شورای پروانه نمایش خانگی نقل شد که «شب نشینی» با ایراد حقوقی صدا و سیما موقتا به حالت تعلیق درآمده است. در واکنش به این خبر مصطفی احمدی تهیه‌کننده شب نشینی گفت: «من به تازگی این خبر را شنیده‌ام. با توجه به ایام محرم، برنامه شب‌نشینی فعلا ضبط نمی‌شود، ولی تا به حال صحبتی برای توقف برنامه مطرح نشده است. اکنون پیگیر خبر منتشر شده در رابطه با توقف برنامه هستیم که در این باره هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.»

سوای اینکه این خبر منجر به توقف دورهمی می‌شود یا صرفاً فضاسازی رسانه‌ای برای بازارگرمی است، این پرسش مطرح است که آیا اساساً صداوسیما می‌تواند مانع از تولید برنامه‌هایی شبیه به «شب نشینی» شود که برای نخستین بار در تلویزیون روی آنتن رفته‌ و به مخاطب دست یافته‌اند؟ آیا سازندگان دیگر برنامه‌هایی که در تلویزیون تماشاگر به دست آورده‌اند نیز می‌توانند چنین رویکردی در پیش بگیرند یا صداوسیما در زمینه ایده‌های به ثمر نشسته دارای حق مالکیت است؟

صداوسیما از دو طریق می‌تواند بر تولیدات مالکیت معنوی داشته باشد؛ نخست، از طریق ثبت ایده‌هایش چه پیش از تولید و چه پس از تولید و دوم از طریق لحاظ کردن این موضوع در متن قرارداد با سازندگان برنامه‌هایش است که تأکید شود ایده ساخت این فیلم در اختیار رسانه ملی است و سازندگان حق ساخت اثری خارج از تلویزیون و یا واگذاری ایده به طرف سوم را ندارند. اگر بخش حقوقی صداوسیما درباره محصولات از جمله «دورهمی» یکی از این دو مسیر را رفته باشد، می‌تواند به راحتی مانع از ساخت برنامه‌های با ساختار مشابه نظیر «شب نشینی» شود؛ اما اگر چنین مسیری را نپیموده باشد، مسیر حقوقی پیچیده‌ای برای دو طرف دعوا پیش روست که ممکن است برنده‌اش گروه مهران مدیری باشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
تلویزیون میتوان هرکاری که خواست بکند و پاسخگو هم نباشد!میتواند کلاغ را قناری معرفی کند ودر صورت اعتراض علیه شما گزارش پخش کند.
بعله که می تواند. اساسا هرکاری بخواهد می تواند کی هست که بتواند جلو سیمای ما عرض اندام نماید؟؟؟؟؟خخخخخخ
تو رو خدا این اداها رو بندازین کنار ... تبلیغات منفی و تحریکی جواب نمی داده و الان که اصلا نمیده برنامه ش بخوره تو سر خودشو و صدا سیما
دعوای صدا و سیما و مهران مدیری فقط یک جنگ زرگری برای بازار گرمی است. نه دورهمی را دیدم و نه شب نشینی را خواهم دید.
بخش آخر صحیح نیست.
ثبت مالکیت معنوی زمانی شدنی است که مشابه آن قبلا در محافل رسمی ، کتبا یا شفاها افشا نشده باشد.
اعتبار ثبت بسیاری از اثرات چه در حوزه ی هنری چه حتی اختراعات، تا زمانی است که کسی به پشتوانه ی یک نمونه ی ثبت یا افشا شده در زمان قبل در هر کجای جهان، درخواست ابطال گواهی جدید را نداده باشد.
خلاصه بگویم. بسیاری از گواهیهای مالکیت معنوی که خصوصا در ایران صادر می شوند با طرح ادعای حقوقی حق تقدم یا استناد به موارد مشابه ثبت شده ی قبلی قابل ابطال هستند. دل خوش کردن به اینکه مدل و محتوای برنامه ای مثل دورهمی یا شب نشینی قابل ثبت باشد وقتی مشابه آن در دنیا بی شمار وجود دارد اشتباه است. تنها چیزی که می توانند ثبت کنند عنوان این برنامه هاست !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار