بازدید 16171
منتقد سامانه نیما دار فانی را وداع گفت؛

اسدالله عسگراولادی که بود؟

در ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ اسدالله عسگر اولادی در گفتگو با خبرنگار سایت تابناک اقتصادی گفت: بنده شصت سال است که فقط با یک شرکت صادرات انجام می‌دهم و در تمام این مدت مشغول صادرات خشکبار بوده‌ام. بنده سه ماه است که صادرات را تعطیل کرده‌ام و از طرفی تنها با یک شرکتی که دارم، در تمام شش ماه امسال، بیش از یک‌میلیون یورو صادرات نداشته‌ام که آن هم هنوز سررسیدش نرسیده است.
کد خبر: ۹۲۳۵۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۸ 14 September 2019
 
اسدالله عسگر اولادی که بود؟
 
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ اسدالله عسگر اولادی در گفتگو با خبرنگار سایت تابناک اقتصادی گفت: بنده شصت سال است که فقط با یک شرکت صادرات انجام می‌دهم و در تمام این مدت مشغول صادرات خشکبار بوده‌ام. بنده سه ماه است که صادرات را تعطیل کرده‌ام و از طرفی تنها با یک شرکتی که دارم، در تمام شش ماه امسال، بیش از یک‌میلیون یورو صادرات نداشته‌ام که آن هم هنوز سررسیدش نرسیده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، اسدالله عسگر اولادی یکی از برجسته‌ترین بازرگانان و یکی از معروفترین صادرکنندگان خشکبار ایرانی بود که در  اسفند ماه ۱۳۱۲ به دنیا آمد و در تاریخ ۲۲ شهریور ماه ۱۳۹۸ دار فانی را وداع گفت.

عسگر اولادی از سنین نوجوانی در بازار تهران مشغول به کار شد. به گفته خودش، در آن دوران روز‌ها کار می‌کرد و شب‌ها درس می‌خواند. این تاجر معروف ایرانی، پس از گذراندن کنکور در رشته ادبیات پذیرفته شد، اما به گفته خودش عصر‌ها به دانشکده اقتصاد می‌رفت و در کلاس‌های دانشکده حقوق حاضر می‌شد.

اولین حقوق دوران  شاگردیش  روزی ۲ ریال و  ماهی شش تومان بود. در سال ۱۳۲۷ اولین تجارت خود را با خرید یک کیسه کنجد به قیمت ۵۳ تومان در بازار تهران و فروش آن به یک نانوایی به قیمت ۷۰ تومان آغاز کرد. این معامله باعث شد تا اولین سود تجارت نصیب او شود.

وی تا سال ۱۳۳۴ در شرکتی صادراتی، کارمند بود و به کار صادراتی علاقمند شد. در همین سال تصمیم به تاجر شدن گرفت و در حالی که در آن زمان حداقل سن برای دریافت کارت بازرگانی ۲۴ سال بود وی در سن ۲۲ سالگی برای اخذ کارت بازرگانی به اتاق بازرگانی مراجعه کرد.

به گفته خودش  دو سال بعد با قسط و تخفیف حجره‌اى به مبلغ ۴ هزار تومان خریداری کرد و رشته خشکبار را برای فعالیت‌های تجاری خود انتخاب کرد. کار صادرات را با صادرات زیره شروع کرد و به صورت قسطى پنج تن زیره خریداری نمود. اولین مشترى وی در صادرات سنگاپور بود.
 
بیشتر بخوانید

او در مصاحبه‌ای با عصر ایران گفت: "من به این که میلیاردر هستم افتخار می‌کنم به این دلیل که ذره‌ای از دارایی‌هایم را با رانت وکار خلاف به دست نیاورده‌ام. حتی از گرفتن وام بانکی هم پرهیز می‌کنم و گفتم که حتی کار واردات هم نمی‌کنم. نه این که کار واردات را بد بدانم. نه بد نمی‌دانم، اما من با خودم عهد کرده‌ام کار صادرات بکنم. البته من هم سلطان میلیاردر‌های ایران نیستم. "

این بازرگان ایرانی، در سال ۱۳۵۷ جزو هشت نفری بود که با فرمان امام خمینی (ره) مدیریت اتاق را برعهده گرفت. وی در تمامی سال‌های بعد از انقلاب عضو اتاق بازرگانی ایران بود و ریاست اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه، اتاق مشترک بازرگانی ایران و کانادا و اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین را بر عهده داشت. عسگر اولادی در آخرین سمت خود، ریاست افتخاری و نائب رئیس اول اتاق ایران و چین را عهده دار شد.   عسگراولادی همچنین در انتخابات اسفند ماه سال گذشته هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران شرکت کرده بود که برای اولین بار از ابتدای انقلاب تاکنون، موفق نشد برای حضور در هیات نمایندگان اتاق تهران رای بیاورد. با این حال، او همچنان به تجارت مشغول بود.

انتقاد عسگر اولادی از سامانه نیما و ماجرای درگیری او با بانک مرکزی

در مورخه ۲۵ دی ماه ۱۳۹۷ اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار کرد: صادرکنندگان در شرایط فعلی مشکلات بسیاری برای صادرات کالا و بازگشت ارز حاصل از صادرات دارند و‌ نمی‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما برگردانند، زیرا طرف خارجی سامانه نیما را نمی‌شناسند. وی افزود: طرف خارجی از صادرکنندگان ایرانی می‌خواهد بانکی را برای واریز وجه معرفی کند؛  سامانه نیما بانک نیست و تنها تشکیلات صرافی در واقع بانک مرکزی شده است.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه صادرات کشور در حال حرکت به سمت تعطیلی است ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که فصل بهار ۹۸ یک فصلی بسیار سخت برای اقتصاد ایران باشد، پس در مورد صادرات نیز، اتاق بازرگانی باید زمان گذاشته و حتی جلساتی را با رئیس کل بانک مرکزی برگزار کند تا این مشکلات را بتوان حل کرد. عسگراولادی گفت: بانک مرکزی دقیقا به صادرکنندگان بگوید که سامانه نیما چیست و یک صادرکننده باید چطور با آن کار کند، دو ماه است که برای اولین بار بعد از ۶۴ سال، صادرات خود را تعطیل کرده‌ام.

همچنین وی طی مصاحبه دیگری در مورخه ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ گفت: ۳ ماه است صادراتی نداشته و با ندانم کاری بانک مرکزی، صادرات کشور قفل شده است. وی با انتقاد از ناکارآمدی سامانه نیما برای صادرکنندگان افزود: آقایان بانک مرکزی می‌گویند صادرکننده باید ارز خود را بیاورد در سامانه «نیما»؛ خب کسی که در آنسوی مرز‌های کشورمان خریدار کالای صادراتی ما است، «نیما» نمی‌شناسد؛ «نیما» برای او وجود خارجی ندارد؛ «نیما» دفتر دستکی است که آقایان راه انداخته‌اند و چند صراف را دور هم جمع کرده‌اند و اسمش را گذاشته‌اند «نیما»؛ درحالیکه طرف خارجی و خریدار کالای صادراتی ما می‌گوید، شما بانک معتبر معرفی کنید تا پول صادراتتان را به آن بانک واریز کنم. در چنین شرایطی من پول صادراتم را چطور وارد کشور کنم؟

این صحبت‌های عسگر اولادی و انتقادات وی از سامانه نیما باعث شد که بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای در ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ پاسخ تندی به بازرگان با تجربه بدهد.

در اطلاعیه بانک مرکزی آمده بود: در خصوص اظهارات مطرح شده توسط این صادرکننده و به منظور روشنگری افکار عمومی باید یادآور شد، وی تاکنون هیچ اطلاعاتی از نحوه مصرف ارز صادراتی خود در چرخه اقتصادی کشور ارایه نکرده است، به طوری که دو شرکت صادراتی ایشان تا پایان آبان ماه سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۱۶.۶ میلیون یورو صادرات داشته و ارز حاصل از صادرات را وارد چرخه اقتصادی نکرده است؛ در حالیکه بخش عمده‌ای از صادرکنندگان متعهد به کشور تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد یورو ارز در بازار ثانویه عرضه و بخشی از واردات کشور از این محل تامین شده است.

در ادامه ذکر شده بود: جای تاسف است هر وقت در کشور در جهت شفافیت اقدامی شود فشار‌ها و هجمه‌های زیادی با بهانه‌های به ظاهر موجه صورت می‌گیرد. شرایط تحریم نباید موجب بی نظمی و عدم شفافیت لازم شود، برعکس در زمان تحریم باید نظم، حساب و کتاب و شفافیت‌های سیستمی قابل کنترل افزایش یابد.

برخی آقایان شفاف و صادقانه با مردم صحبت نمی‌کنند و این که تمایلی ندارند در فضای شفاف فعالیت کنند و طی سالیان طولانی، در اتاق‌های بسته حوزه تجارت خارجی کشور را قبضه کرده‌اند و صرفاً منافع شخصی و گروهی خود را می‌بینند، بدانند که مردم کاملاً آگاه و هوشیار هستند. صادقانه به مردم بگویند نیما موجب می‌شود کار‌های پنهان ما بر ملا شود.

در ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ اسدالله عسگر اولادی در گفتگو با سایت تابناک اقتصادی گفت: بنده شصت سال است که فقط با یک شرکت صادرات انجام می‌دهم و در تمام این مدت مشغول صادرات خشکبار بوده‌ام. وی در پاسخ به این که چرا بانک مرکزی گفته شما دو شرکت دارید و تا پایان آبان امسال بیش از ۱۶ میلیون یورو نیز صادرات داشته‌اید که هنوز وارد چرخه اقتصادی نشده است، اظهار داشت: بنده سه ماه است که صادرات را تعطیل کرده‌ام و از طرفی تنها با یک شرکتی که دارم، در تمام شش ماه امسال، بیش از یک‌میلیون یورو صادرات نداشته‌ام که آن هم هنوز سررسیدش نرسیده است. وی ادامه داد: این‌ها دروغ می‌گویند، چیکارش کنم؟ بانک مرکزی می‌خواهد با این حرف‌ها، سربه‌سر من بگذارد. عسگراولادی در واکنش به این که بانک مرکزی در جوابیه خود گفته است، برخی آقایان شفاف و صادقانه با مردم صحبت نمی‌کنند و این که تمایلی ندارند در فضای شفاف فعالیت کنند و طی سالیان طولانی، در اتاق‌های بسته حوزه تجارت خارجی کشور را قبضه کرده‌اند و صرفاً منافع شخصی و گروهی خود را می‌بینند گفت: خود بانک مرکزی شفاف نیست و بی شفاف‌ترین است...

به هر حال امروز اسدالله عسگر اولادی که از منتقدان سامانه نیما بود دار فانی را وداع گفت و تا این لحظه بانک مرکزی نتوانسته است ادعا‌های مطرح شده در اطلاعیه خود در مورد این تاجر بزرگ را به اثبات برساند. به نظر می‌رسد بانک مرکزی در روز‌های پایانی عمر این صادرکننده بزرگ خشکبار، با وی به خوبی برخورد نکرد و باید بیش از پیش قدر سرمایه‌های انسانی خود باشیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر