بازدید 3090

تغییر دورنمای بازار نفت با اخراج بولتون

کد خبر: ۹۲۳۲۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴ 11 September 2019

در پی اخراج مشاور امنیت ملی آمریکا بازارهای نفت با این انتظار اولیه که از شدت سیاست خصمانه آمریکا علیه ایران و ونزوئلا کاسته خواهد شد، نسبت به وضعیت عرضه اندکی آسودگی خاطر پیدا کردند.

به گزارش ایسنا، پس از این که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، از طریق توییتر اعلام کرد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی خود را اخراج کرده است، قیمت نفت برنت بیش از دو درصد کاهش پیدا کرد. از زمانی که بولتون در آوریل سال ۲۰۱۸ این سمت را برعهده گرفت، حامی سیاست‌های خصمانه علیه این دو عضو اوپک بوده است.

ترامپ پس از انتصاب بولتون، از برجام خارج شد و این تصمیم با تحریم‌هایی که متعاقب آن علیه ایران اعلام شد، بازارهای نفت را متاثر کرد. خروج آمریکا از برجام همچنین تنش‌هایی را در داخل اوپک که سیاست محدودیت عرضه را برای تقویت قیمت‌ها دنبال می‌کرد، ایجاد کرد. چرا که همزمان با تاکید دولت ترامپ بر هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران، عربستان سعودی به آمریکا قول داد ثبات بازار نفت را تضمین می‌کند. اوایل امسال پس از این که بولتون نسبت به معافیت‌های صادر شده به مشتریان بزرگ نفت ایران از تحریم‌های آمریکا اعتراض کرد، دولت ترامپ از تمدید این معافیت‌ها سرباز زد.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر بازار در گروه پرایس فیوچرز در این باره به بلومبرگ گفت: خبر اخراج بولتون باعث کاهش قیمت نفت شد زیرا وی به مواضع ضدایرانی معروف بود.

با این حال در کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید که پس از اعلام برکناری بولتون برگزار شد، استیون منوچین، وزیر خزانه ژداری آمریکا و مایکل پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بر کمپین اعمال فشار حداکثری علیه ایران تاکید کردند.

بولتون همچنین یکی از مخالفان سرسخت تمدید معافیت شرکت‌های آمریکایی بود که مشغول فعالیت در ونزوئلا هستند. آمریکا ماه میلادی گذشته معافیت‌ها برای شرکت شورون را که سال‌هاست در ونزوئلا فعالیت دارد، تمدید کرد. این معافیت ۹۰ روزه در ۲۵ اکتبر به پایان می‌رسد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، دیوید گولدواین، مشاور انرژی و سفیر سابق وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما اظهار کرد: ممکن است که برکناری بولتون باعث شود معافیت شورون دوباره تمدید شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان