بازدید 2280

آمریکا برای تشدید حملات علیه طالبان آماده می‌شود

پس از اقدام اخیر ترامپ در لغو مذاکرات با طالبان و افزایش فشارها علیه این گروه شبه نظامی در افغانستان نیروهای آمریکایی در حال آماده شدن برای افزایش حملات علیه فرماندهان طالبان در افغانستان هستند.
کد خبر: ۹۲۳۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷ 11 September 2019

پس از اقدام اخیر ترامپ در لغو مذاکرات با طالبان و افزایش فشارها علیه این گروه شبه نظامی در افغانستان نیروهای آمریکایی در حال آماده شدن برای افزایش حملات علیه فرماندهان طالبان در افغانستان هستند.

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه تلگراف، منابع ارتش آمریکا به تازگی خبر از آماده شدن فرماندهان نظامی این کشور برای شدت بخشیدن به حملات هوایی و یورش علیه رهبران طالبان داده‌اند.

انتظار می‌رود طالبان نیز به متوقف شدن مذاکرات با آمریکا پاسخ دهد و عملیات‌هایش در افغانستان را بیشتر کند. یکی از منابع نظامی ارتش آمریکا می‌گوید: "[آمریکایی‌ها] گفته‌اند اکنون، 'واقعا' به دنبال فرماندهان آنان خواهند بود".

طی برگزاری مذاکرات بین هیات طالبان و نمایندگان آمریکا که تا همین اواخر در دوحه انجام می‌گرفت، هر دو طرف از توقف عملیات‌های خود سر باز می زدند و تلاش داشتند تا فشار نظامی را اهرمی برای موضع‌گیری در مذاکرات قرار دهند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد: "ما در افغانستان نقش پلیس را ایفا کرده‌ایم، قرار نبود کار سربازهای عالی ما -که روی زمین بهترین‌اند- این باشد. ما طی چهار روز گذشته، دشمن خود را سخت‌تر از هر موقعی در ۱۰ سال گذشته مورد حمله قرار داده‌ایم". او مذاکرات آمریکا با طالبان را "مرده" عنوان کرده بود؛ همچنین طی سخنرانی خود در کاخ سفید گفت: "آن‌ها مرده‌اند، آن‌ها مرده‌اند. آن ها در نظر من مرده‌اند".

طبق گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، پیشنهاد دیدار با رهبران طالبان در محل "کمپ دیوید" و ابطال این دعوت (که بعدتر صورت گرفت) نظر خود او بوده است. او در این باره می‌گوید: "وقتی شنیدم آن‌ها به سادگی یکی از سربازان ما -و ۱۲ تن دیگر- را کشته‌اند، راهی برای مذاکره وجود نداشت. آن‌ها اشتباه بزرگی مرتکب شدند؛ آن‌ها به مردم می‌گویند که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اند".

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در این خصوص می‌گوید: "باید بدانید، طی ۱۰ روز گذشته، ما بالای هزار نفر از طالبان را کشته‌ایم؛ اگر شما طالبان هستید، شرایط در حال وخیم‌تر شدن است، و آن ها در آستانه بدتر شدن هستند".

این مقام دولت آمریکا در پاسخ به احتمال افزایش فعالیت نظامی گفته است: "من این موضوع را به وزارت دفاع خواهم سپرد تا درخصوص جزئیات بحث کنند، اما هیچ کس نباید تعهد رئیس‌جمهور ترامپ را در دستیابی به آن اهداف دست‌ کم بگیرد".

از سوی دیگر، طالبان به بمب‌گذاری‌های بی‌ملاحظه خود طی مذاکرات ادامه داده است و هشدار داده لغو مذاکرات توسط ترامپ، می‌تواند منجر به افزایش خون‌ریزی‌ها شود. در بیانیه این گروه آمده است اقدام مذکور، "بیش از هر کس دیگری، به آمریکا ضرر می‌رساند؛ این باعث وارد آمدن آسیب به آوازه خودش می‌شود و نقاب از چهره ضد صلح این کشور در سیاست جهانی‌اش بیش از پیش برخواهد داشت، همچنین سردرگمی در مراودات سیاسی و تلفات جالی و مالی افزایش می‌یابد".

روز دوشنبه، یک بمب‌گذاری کنار جاده‌ای در کابل، پایتخت افغانستان، منجر به زخمی شدن سه غیر نظامی شد؛ مسئولیت این حمله را هنوز کسی بر عهده نگرفته است. طالبان پیش‌تر مسئولیت حملات شبانه‌ای که در ولایت تخار صورت گرفته بود را بر عهده گرفت. همچنین یک نبرد مسلحانه نیز در منطقه "خواجه غار" به وقوع پیوسته است.

زلمای خلیلزاد، رئیس هیات مذاکره‌کنندگان آمریکا، هفته پیش خبر از نهایی شدن متن توافق با طالبان داده بود؛ در ضمنِ این توافق ذکر شده بود که نیروهای آمریکایی، از افغانستان خارج خواهند شد.

به نظر می‌رسد که هر دو طرف این توافق پس از اقدام ترامپ در لغو کردن آن، در را به روی ادامه مذاکرات باز گذاشته باشند. پامپئو می‌گوید: "من بدبین نیستم؛ شاهد آن بوده‌ام که طالبان کارهایی می‌کند و چیزهایی می‌گوید که قبلا اجازه آن را نداشته است".

از طرف دیگر، طالبان گفته است: "امارت اسلامی، رویکردی قاطع و تغییرناپذیر دارد. ما بیست سال زودتر خواستار گفتگو بودیم و امروز نیز همان موضع را حفظ می‌کنیم، و معتقدیم آمریکا نیز باید به این موضع بازگردد".

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر