بازدید 8211

چرا از شورای نگهبان درخواست شفافیت رآی نمی‌کنید؟

کد خبر: ۹۲۲۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۷ 11 September 2019

به گزارش «تابناک»، روزنامه شرق در واکنش به اظهارات شیخ علیرضا پناهیان در باره لزوم شفاف بودن رای نمایندگان نوشت:کسی تاکنون از پناهیان نپرسیده این است که چرا در هیچ‌کدام از مجالس گذشته چنین درخواستی را مطرح نکرده است؟ چرا در مجلس نهم که اتفاقا همه همفکران او بودند و هر درخواستی بسیار ساده‌تر اجابت می‌شد، این درخواست گفته نشد تا اکنون این‌چنین فریاد او بلند نشود؟

نکته مهم‌تر این که مدت‌هاست بسیاری از فعالان سیاسی خواستار شفافیت رفتار نهادهای دیگر به ویژه شورای نگهبان در امر تأیید یا رد صلاحیت‌ها هستند. حتی خواستار اینکه شرح مذکرات اعضای شورای نگهبان مانند مجلس حداقل اگر زنده از رادیو پخش نمی‌شود اما بعدا گزارش شفاف آن منتشر شود؛ اتفاقی که تاکنون نیفتاده است.

عباسعلی کدخدایی هربار در مواجهه با پرسش شفافیت به این اشاره می‌کند که در قانون، شورای نگهبان ملزم به انتشار مذکراتش یا شفافیت آرائش نیست. این در حالی است که قانون مجلس را هم ملزم به چنین چیزی نکرده بلکه خود مجلسیان طرح را در این باره به صحن بردند که صرفا دوفوریتش رد شد نه کلیتش. این در حالی است که شورای نگهبان حتی حاضر به طرح این مسئله هم نیست. سال‌هاست برای مردم این سؤال مطرح است که چرا فلان افراد رد صلاحیت می‌شوند یا چرا فلان مصوبه مجلس که از سوی دولت یا خود نمایندگان ارائه می‌شود، در شورای نگهبان به استناد کلی مخالفت با شرع یا قانون اساسی رد می‌شود. نه تنها توضیح مکفی بیشتری وجود ندارد بلکه حتی مردم نمی‌دانند که از میان این 12 حقوق‌دان و فقیه عضو شورای نگهبان کدام‌یک نظر موافق یا مخالف داشته‌اند.

مورد بعدی مجلس خبرگان است و مجمع تشخیص مصلحت نظام. رأی‌گیری در آنجا هم شفاف نیست. مثلا کسی نمی‌داند که هنگام انتخاب رئیس و نواب رئیس مجلس خبرگان چه کسانی به چه کسی رأی داده‌اند. همه مذاکرات این مجلس هم محرمانه است. بسیاری از مصوبات سرنوشت‌ساز مجمع تشخیص مصلحت نظام که ذیل سیاست‌های کلی نظام یا سیاست‌های کلی انتخابات اخیر تصویب شده، موافق و مخالفانش نامعلوم‌اند. در ماجرای لوایح مهم و سرنوشت‌ساز FATF هم که مجلس آن را تصویب کرد ولی شورای نگهبان تأیید نهایی آن را منوط به موافقت مجمع تشخیص مصلحت نظام کرد، وضعیت کاملا غیرشفاف بود. مشخص نبود دقیقا چه افرادی با آن مخالف بودند و چه افرادی موافق که درنهایت باعث شد این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام به کل طرح نشود و حتی به رأی‌گیری هم نرسد و مسکوت بماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۹
ایا مجلس شواری اسلامی بامجلس شواری نگهبان که فقط متخصصین وتشخیص مصلحت نظام برابرند ایا به نظر اشنا می توان برای شفافیت همه چیز را بیان نمود ایا ضرورت دارد
بابا بی خیال بزار همه همینطور باشند، مگر درآمدها ( چه دولت و جه غیره) شفاف است؟
مگر انتصابات شفاف است؟
مگر دخل و خرج کشور شفاف است؟
مگر ردیف بودجه و هزینه ها شفاف است؟
مگر احکام قضایی شفاف است؟
و...

تنها مورد شفاف بدبختی روز افزون ملت است و بس
شیخ رضا پناهیان؟؟؟
چقدر عقده ای هستید شما ،
به درخواست مشروع ‌و مردمی کرده
دلیل ترس بعضی از نمایتدگان از طرح شفافیت آرا چیه که نمیزارن این طرح تصویب بشه ؟

از آمریکا یاد بگیریم که رای نمایندگان مجلس شفاف و در دسترس همه حتی ما ایرانیان است .

متاسفم از طرز فکر نمایندگان
کاملا درست است. فقط برای ریلست جمهوری و مجلس میخواهند چون هنوز از جناح خودشان نیست والا امثال پناهیان سکوت میکردند. توهین به خاطر انتخابات است نه دین .
واقعا که اقای پناهیان جواب بده؟
چرا مباحثی به این روشنی مورد تحلیل ونقد قرار می گیرد در جاییکه به ابرور فرد بر می گردد نه شورای نگهبان ونه مجلس مجاز به پخش آن نیستند ونیازی به شفاف سازی نیست اما بحث رای به یک لایه است وباید مردم بدانند که نمایندگانشان نسبت به موضوعات چه رای ونظری دارد ولی شورای نگهبان این جایگاه را ندارد واز طرف مردم انتخاب نمی شوند که مردم در مورد تک تک اعضای شورای نگهبان بخواهند بدانند چه نقطه نظری دارند
آقایان روزنامه شرق و تابناک و کیهان و ... ، بنا به گفته رهبری، تمام این موارد باید شفاف شود الا مسائل امنیتی، برای این که بهانه به دست پناهیان و امثال ایشان ندهید همین امروز با مجلس دست اصلاح طلبان است این فانون را مصوب کنید تا اگر مجلس دوباره دست اصولگریان افتاد مجبور باشند که شفاف عمل کنند. ما به شما اصلاح طلبان برای تحقق این گونه مسائل رای می دهیم والا که اصولگرایان با شما چه فرقی دارند.
بهترین راه برای جلوگیری از فساد ، شفافیت در همه شئون دولت و مجلس و ... است. هر گروهی این را انجام دهد محبوب دل مردم خواهد شد.
این یک مغلطه است.
آرای نمایندگان ملت باید برای مردم حوزه انتخابیه آشکار باشد. نماینده ملت هستند نه مجمع تشخیص مصلحت یا حتی شورای نگهبان.
مصوبات و مذاکرات شورای نگهبان سالهاست که در سایتش وجود دارد. تعداد افرادش هم زیاد نیستن و همگی مسئولیت آرای خود را قبول دارند
اما مجلس نمایندگان بعدا می گویند من نبودم.
نماینده اصلاح طلب انتخاب می شود و در کمسیون ها و یا انتخاب هیأت رئیسه رأی به اصولگرایان می دهد.
با عرض سلام با عنایت به اینکه با دیدگاه های آقای پناهیان موافق نیستم ولی با این نظر ایشان موافقم در کلیه مجالس،مجاس شورای اسلامی ، شورای نگهبان ، خبرگان رهبری و تشخیص مصلحت برای اینکه هر کسی هر رایی که می دهد باید مسولیت آن را نیز بپذیرد و اشخاصی که به نماینده ها رای داده اند متوجه شوند که نماینده اشان اصولا همفکر آنها بوده کارآیی دارد یا خیر
خوب حالا مجلس بعنوان نماینده نصفه نیمه ی مردم انتظار دارد قانون شفافیت شورای نگهبان تصویب و اجرا شود.اگر مخالفید جواب بدید که مجلس در راس امور هست یا نیست؟ حکومت جمهوری هست یا نیست؟ مردم حق دارند بدانند نماینده هاشون چطور تایید صلاحیت شده اند یا نه؟
هر چیزی به جای خود

شما جواب سوال را بده. چرا نمایندگان نمیخوان رأی هاشون شفاف باشه؟؟
ماجرای پاکت چیه؟؟؟
حتما اون رو هم می خواییم. ولی مسئله ی مهم تر شفافیت رای نماینده هاست که همواره با این مسئله مخالفت می کنن.

شرق می گرده ببینه چه سوژه ای پیدا می کنه که حرف نامربوط حزبی خودش رو بزنه. بدون توجه به اینکه آیا اصل صحبت های آقای پناهیان، خواسته ی مردم هست یا نه.

اکثر مردم خواستار شفافیت آرا، حتی پاسخگویی در مورد وعده های داده شده نمایندگان هستن. تا هر کسی با دروغ و حقه وارد مجلس نشه.
رای اعضای شورای نگهبان، تشخیص مصلحت نظام و خبرگان رهبری باید شفاف تر از بقیه باشد. ما مردم این را می خواهیم
مجلس که نماینده مستقیم مردم
حرف حساب جواب نداره ....
اینهم حرفیه
باریک الله. طرفداران پناهیان از خود شروع کنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار