بازدید 4694
بحران برگزیت؛

طولانی‌ترین تعلیق پارلمان انگلیس امشب کلید می‌خورد

کد خبر: ۹۲۲۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸ 09 September 2019
در پی تلاش نخست‌وزیر انگلیس برای برداشتن موانع اجرای برگزیت در تاریخ مقرر، پارلمان این کشور از امشب به مدت ۵ هفته به حالت تعلیق در می‌آید.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، روزنامه «گاردین» نوشت، دولت انگلیس در نشست خبری صبح دوشنبه اعلام کرد تعلیق پارلمان این کشور از امشب آغاز شده و تا ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) ادامه خواهد داشت.

«لوئیس گودال» خبرنگار «اسکای نیوز» نیز روز دوشنبه در حساب شخصی توئیتر خود نوشت: «امشب پارلمان انگلیس تعلیق می‌شود. هیچ [جلسه]پارلمانی، هیچ کمیته یا نظارت اجرایی تا روز ۲۲ مهر برگزار نخواهد شد. کاملاً قانونی است، اما طولانی‌ترین تعلیق در تاریخ معاصر در بحبوحه بزرگ‌ترین بحران سیاسی از زمان جنگ [جهانی][خواهد بود]».

پارلمان قصد داشت مقابل اقدام «بوریس جانسون» نخست‌وزیر این کشور برای اجرای برگزیت با توافق یا بدون توافق با اتحادیه اروپا بایستد. اما جانسون که عزم راسخی را برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ اکتبر (۹ آبان) دارد، توانست با حمایت ملکه، پارلمان را به تعلیق درآورد.

ناتوانی قانون‌گذاران در تشکیل جلسه در پارلمان برای مقابله با اجرای برگزیت بی‌توافق دست جانسون را برای انجام آن باز خواهد گذاشت.

با این حال، نمایندگان پارلمان پیش از شروع تعلیق توانستند قانونی را تصویب کنند که نخست‌وزیر را مجبور می‌کند در صورت عدم دستیابی به توافق با بروکسل، زمان اجرای برگزیت را تمدید کند.

جانسون متقابلاً اعلام کرد در پاسخ به تصویب این قانون در پارلمان، ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) انتخاباتی زودهنگام برگزار خواهد کرد.

سخنگوی دولت انگلیس روز دوشنبه تأکید کرد علی‌رغم قانونی که هفته گذشته توسط پارلمان به تصویب رسیده است، جانسون زمان اجرای برگزیت را تمدید نخواهد کرد.

از سوی دیگر جانسون بار‌ها اعلام کرده است برگزیت با توافق را به اجرای آن بدون حصول توافق ترجیح می‌دهد. از این رو تلاش داشت برای شرط اتحادیه اروپا برای پذیرش توافق برگزیت به نام «ترتیبات پشتیبان» که شامل ضمانت جلوگیری از بسته شدن مرز بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند بود، اما پارلمان انگلیس در زمان نخست‌وزیری «ترزا می» سه بار آن را رد کرده بود، یک طرح جایگزین پیدا کند.

در همین راستا، نخست وزیر بریتانیا امروز (دوشنبه)، با «لئو وردکار» همتای خود در جمهوری ایرلند دیدار کرد و طرح جایگزین پیشنهادی خود را با او در میان گذاشت. اما وردکار طرح او را غیرواقع‌گرایانه توصیف کرده و هشدار داد درصورت حذف ترتیبات پشتیبان بروکسل توافقی را با لندن تنظیم نخواهد کرد.

جانسون در کنفرانس خبری مشترک خود با وردکار گفت: اجرای بدون توافق برگزیت «شکست در کشورداری» است.

ساعاتی بعد «نایجل فاراژ» رهبر «حزب برگزیت» انگلیس که حامی سرسخت اجرای برگزیت است در واکنشی توئیتری به سخنان جانسون در «دوبلین»، او را «پهلوان پنبه» توصیف کرده و اعلام کرد وی قصد دارد توافق قبلی ترزا می‌را دنبال کند.

جانسون طبق اعلام قبلی قصد دارد در جلسه ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) اتحادیه اروپا شرکت کرده و توافق پیشنهادی خود را ارائه کند. اکنون باید دید جانسون از فرصتی که با تعلیق ۵ هفته‌ای پارلمان برایش فراهم می‌شود چه استفاده‌ای خواهد کرد. او مدعی است همچنان مقدار زمانی «ایده‌آل» برای رسیدن به توافق وجود دارد.

این در حالی است که «امبر راد» وزیر کار و امور بازنشستگی بریتانیا که روز یکشنبه از سمت خود استعفا داد، اظهار داشت هیچ شواهدی مبنی بر این‌که جانسون تلاش قابل ملاحظه‌ای برای توافق با بروکسل در دستورکار داشته باشد وجود ندارد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان