بازدید 6835
۵

پذیرش داوطلبان دکتری چه تغییری کرده است؟

کد خبر: ۹۲۲۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 07 September 2019

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: سنجش داوطلبان دکتری براساس ۵۰ درصد نمره آزمون و ۵۰ درصد مصاحبه علمی صورت می‌گیرد که این یک قانون است و ما ملزم به اجرای آن هستیم.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: براساس قانون، سنجش داوطلبان آزمون دکتری به این صورت است که ۵۰ درصد مربوط به رتبه داوطلب در آزمون و ۵۰ درصد مربوط به مصاحبه دانشگاه با داوطلبان( سوابق پژوهشی و علمی) است که این قانون را هم سازمان سنجش تصویب نکرده بلکه قانون شورای سنجش و پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی است که اسفند ۹۴ تصویب شد.

وی افزود: این یک قانون است و سازمان سنجش به عنوان مجری قانون باید آن را اجرا کند.

خدایی درباره اینکه داوطلبان به سلیقه ای بودن مصاحبه های دانشگاه ها اعتراق داشته اند، گفت: دانشگاه‌ها برای مصاحبه یک شیوه نامه دارند و براساس شیوه نامه طبق سوابق آموزشی و پژوهشی به داوطلبان نمره می‌دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵
با سلام
شیوه نامه ای که دانشگاه ها دارند، در برخی دانشگاه ها تقریبا صوری است، بطور مثال دانشگاه شهید بهشتی امتیازاتی را برای مقاله، کتب و طرح پژوهشی دارد بنده یک مقاله ISC، دو مقاله علمی-ترویجی و دو مقاله همایش بین المللی داشتم به همراه 6 طرح پژوهشی به همراه تحصیل در دانشگاه تهران در دوره ارشد و تحصیل در دانشگاه دولتی در دوره کارشناسی که اینها هم برای خودش امتیاز دارد، روز مصاحبه هم به سوالات اساتید حداقل تا 60 درصد پاسخ قانع کننده دادم ولی متاسفانه از 50 امتیاز تنها 8 امتیاز به بنده داده اند، امتیاز مقالات من حداقل 6 می شود حالا بماند سایر امتیازات. یکی از دلایل این موضوع این است که متاسفانه سنجش از دانشگاه فقط نمره کسب شده را می خواهد و شاید توجهی به مستندات پژوهشی ندارد. عملاً وقتی بخواهند کسی را جذب نمایند نمره بالایی در مصاحبه به او می دهند و افرادی با رتبه های بهتر از پذیرش جا می مانند. بنده با رتبه 11 و رزومه ای که عرض کردم جز 19 نفری که در تهران جذب شدند نبودم و بعید نیست که رتبه های خیلی بالاتر در حدود 30 هم قبول شده اند. البته رتبه 29 رو اطلاع دارم که دانشگاه خوارزمی قبول شده اند.
با سلام.
متاسفانه اعمال سلیقه در پذیرش دانشجویان دکتری بسیار زیاد است و استادان سلیقه ای برخورد می کنند. به طوری که برای یک دانشجو نمره مصاحبه در یک دانشگاه مثلا از 100، 70 در نظر می گیرند و برای همان دانشجو در دانشگاه دیگر 10 در نظر می گیرند. چنین چیزی چگونه ممکن است ؟ همین کارها یکی از عواملی است که باعث رنجش دانشجویان وزارت علوم شده و همه به سمت وزارت بهداشت و رشته های پزشکی متمایل می شوند. حتی در بحث مقاله برای دفاع از رساله دکتری نیز بعضی دانشگاهها یک مقاله می خواهند بعضی 2 مقاله و ... مشکلات وزارت علوم در این مورد خیلی زیاد است.
زنده باد وزارت بهداشت. نه مصاحبه دارند نه مقاله ای چیزی می خواهند. خوش به حالشون.
آقای خدایی ، خدایی بگو چقدر توی این سالها برای اشخاص خاص و با اغماض های آنچنانی و ... مدرک دکترا صادر کردید؟ البته یه روزی از روزهای خدا برملا خواهد شد .
متاسفانه . این قانون روشی غلط است و دانشگاه ها به شدت حق کشی می کنند. بیشتر آشناها و دانشجویان خودشان را بر می دارند.امسال خودم در یک دانشگاه مصاحبه دادم نمره علمی ام بالا بود . اولین سوالی که از من پرسیدند این بود که نمره کتبی آزمونت چنده ؟ گفتم بالاست . کل مصاحبه ام 10 دقیقه نشد . سوال های بی ربط می پرسیدند. طوری که با داشتن مقاله و دانش خوب زبان و پایه علمی بالا؛ حتی نمره حد نصاب دانشگاه را هم به من ندادند تا نکنه با داشتن نمره کتبی بالا قبول بشوم. واقعا در حقم ظلم شد. نمی دانم به کجا باید شکایت کنم!
روش بسار غلط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار