بازدید 5757
یک کارشناس مسکن در گفتگو با تابناک اقتصادی عنوان کرد:

تام فاز بدون استفاده از تسهیلات، جایگزین مسکن مشارکتی شود

سیاست فروش اقساطی زمین، بخشی از طرح تام فاز محسوب می‌شود که این طرح را نسبت به اعطای تسهیلات بانکی و تامین منابع مالی بی‌نیاز خواهد ساخت.
کد خبر: ۹۲۲۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴ 05 September 2019

تام فاز بدون استفاده از تسهیلات، جایگزین مسکن مشارکتی شود

تابناک اقتصادیسیاست فروش اقساطی زمین، بخشی از طرح تام فاز محسوب می‌شود که این طرح را نسبت به اعطای تسهیلات بانکی و تامین منابع مالی بی‌نیاز خواهد ساخت.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ وزارت راه و شهرسازی اخیرا، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی را در دستور کار قرار داده است. بنابر اعلام جزئیات این طرح، نیمی از این ۴۰۰ هزار واحد به شیوۀ مسکن مشارکتی ساخته خواهد شد. ساخت مسکن به شیوۀ مشارکتی به دلیل مالکیت انبوه‌ساز در پروژه مشکلات زیادی ازجمله ایجاد فضای سوداگری، طولانی شدن روند ساخت و افزایش پرونده‌های قضایی وزارت راه را به دنبال دارد.

با توجه به نیاز راهکار مسکن مشارکتی به تسهیلات بانکی، محمد حسن مرادی، مدیر طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن ضمن اعلام نیاز به برنامه‌ای عملیاتی به منظور ارزیابی همه راه‌های ممکن برای تامین مالی طرح اقدام ملی بیان کرد: یک بانک با توجه به متعهد بودن برای عمل به تعهدات قبلی و همیشگی خود نمی‌تواند به تنهایی و صرفا از طریق اتکا به منابع داخلی خود پروژه‌های بزرگ مقیاس، همچون طرح ۴۰۰ هزار واحدی اقدام ملی را تأمین مالی کند.

تام فاز نیازی به تسهیلات بانکی ندارد

 
ناتوانی بانک عامل مسکن در تامین مالی طرح اقدام ملی باعث می‌شود، دولت برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی باید به سمت راهکار‌هایی برود که نیازی به تسهیلات بانکی ندارند.
 
در همین راستا ابوالفضل نوروزی، کارشناس مسکن، در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، با اشاره به طرح تام فاز (تأمین مسکن به‌روش فروش اقساطی) که اخیرا از سوی وزارت راه و شهرسازی عنوان شده، گفت: طرح تام فاز به واسطۀ استفاده از سیاست فروش اقساطی زمین، نیازی به تسهیلات بانکی ندارد و وزارت راه و شهرسازی می‌بایست، در طرح اقدام ملی، تام فاز را جایگزین راهکار پراشکال اتخاذی، یعنی مسکن مشارکتی کند.

سیاست فروش اقساطی زمین، رمز موفقیت تام فاز

 
با توجه به جزئیات طرح تام فاز، در این طرح از سیاست فروش اقساطی زمین استفاده شده است. در این سیاست، زمین به عنوان جایگزین تسهیلات بانکی مطرح می‌شود. در حقیقت دولت با واگذاری زمین، هزینه آن را پس از اتمام مراحل ساخت به صورت اقساط بلند مدت از متقاضی مسکن دریافت می‌کند.

در همین راستا عباس فرهادیه، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در بیان جزئیات طرح تام فاز، با اشاره به این که بسیاری از مردم، توانایی پرداخت هزینه ساخت مسکن را دارند، اما نمی‌توانند خانه‌دار شوند، چون قیمت زمین چند برابر قیمت ساخت این واحد است، گفت: مکانیزم طراحی شده در طرح تام فاز به نحویست که افرادی که قدرت پرداخت پول ساخت را دارند، اما از پرداخت هزینه زمین ناتوانند، هزینه ساخت را یکجا در ابتدای پروژه، به حساب مسدودی در بانک عامل واریز کنند. سپس پیمانکار وارد ساخت و ساز شود. پس از تکمیل پروژه با تحویل واحد مسکونی به متقاضی واجد شرایط، سهم زمین هم که سهم دولت است، در فروش اقساطی ۱۰ ساله از سوی خریدار بازپرداخت می‌شود.

نیاز متقاضی و انبوه ساز به تسهیلات بانکی در راهکار مسکن مشارکتی

 
شیوه مشارکتی که قرار است برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی به کار گرفته شود، تجربه موفقی در ایران به حساب نمی‌آید. به عنوان مثال برج میلینیوم یکی از نمونه پروژه‌های مشارکتی است که ساخت آن از سال ۱۳۸۱ آغاز شده و تا امروز که بیش از ۱۷ سال از آغاز آن می‌گذرد، همچنان ادامه دارد.

نیاز به اعطای تسهیلات بانکی در مسکن مشارکتی، یکی از معایب بیشمار این راهکار است. در این روش متقاضی خرید مسکن به واسطه قیمت‌های نجومی این روز‌های بازار مسکن نیازمند وام خرید است. انبوه‌ساز نیز با توجه به اینکه باید هزینه ساخت را تامین کند بدون استفاده از تسهیلات بانکی نمی‌تواند نسبت به تولید انبوه مسکن اقدام کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان