بازدید 4061
۱

دست خالی از ادله مخالفان افزایش ظرفیت پزشکی

کد خبر: ۹۲۱۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸ 04 September 2019
ابوالحسن بختیاری دانشجوی سال آخر رشته دندانپزشکی، پژوهشگر و مسئول اسبق قرارگاه شهید احمدی روشن استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، درباره افزایش ظرفیت پزشکی گفت: طبق گزارشات موجود از سازمان‌های مختلف سرانه پزشک در ایران از هر هزار نفر کمتر از ۱.۵ درصد و در کشور‌های پیشرو در حوزه پزشکی بین ۴ تا ۵ درصد است؛ بنابراین مسئله پایین بودن سرانه پزشک در ایران یک امر بدیهی محسوب می‌شود.
 
بختیاری ادامه داد: آمار اعلام شده مبنی بر وجود ۲ تا ۳ پزشک در هر هزار نفر موضوعی نیازمند به بررسی جدی است. سال ۹۲ طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۰ الی ۳۰ درصد از ظرفیت پزشکی به مناطق محروم اختصاص یافت.
 
وی با بیان اینکه افراد بسیاری با طرح افزایش ظرفیت پزشکی مخالفت هستند؛ اظهارکرد: یکی از ادله مخالفین ورود دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل بعد از فارغ التحصیلی به بازار کار است. با در نظر گرفتن این ادله تنها با یک ضرب و تقسیم ساده می‌توانیم متوجه شویم که فارغ التحصیلی دانشجویان بعد از مدت تحصیل تنها این آمار را با رشد ۳ الی ۴ درصدی مواجه می‌کند. در صورتی که این میزان از رشد محدودیت موجود را جبران نمی‌کند.
 
مسئول اسبق قرارگاه احمدی روشن سیستان و بلوچستان با بیان اینکه برخی دیگر از مخالفین نبود زیر ساخت‌های لازم در حوزه پزشکی را مانع از اجرای طرح افزایش ظرفیت پزشکی می‌دانند؛ تاکید کرد: در حوزه رشته‌های علوم پزشکی، دندان پزشکی، آموزش به دو قسمت بالین و قبل بالین تقسیم می‌شود. در قسمت قبل بالین به مباحث علوم پایه پزشکی که در دندان پزشکی چهار ترم و در پزشکی دو و نیم ترم است پرداخته می‌شود. بعد از گذراندن این دوره نیز یک الی دو سال طول می‌کشد تا دانشجو وارد بخش‌های بالینی شود.
 
ادله مخالفان افزایش ظرفیت پزشکی قابل توجیه نیست
بختیاری با اشاره به اینکه مخالفان هیچ ادله قابل توجیهی برای عدم افزایش ظرفیت پزشکی ندارند؛ افزود: در مدت دوسال می‌توان در حوزه امکانات و زیرساخت، ظرفیت‌های لازم را فراهم کرد. اینکه هر ساله طرحی مبنی بر افزایش ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی ارائه می‌گردد و با مخالفت روبه رو می‌‎شود؛ قابل قبول نیست. زیرا مخالفت‌ها از بدو ارائه این طرح وجود داشته‌ است، مسئولان می‌توانستند با برنامه ریزی طی سال های گذشته مشکلات موجود را حل کنند.
 
وی با بیان اینکه گویا در این راستا تعارض منافعی وجود دارد؛ گفت: افرادی که مخالف افزایش ظرفیت پذیرش در گروه پزشکی هستند عموما از قشر پزشکان هستند این گروه تنها ادله‌های پوپولیستی ارائه می‌دهند. 

مسئول اسبق قرارگاه احمدی روشن سیستان و بلوچستان بیان کرد: مخالفان افزایش ظرفیت پزشکی مدعی هستند که پزشکان نباید درمناطق محروم، در بخش خصوصی و دولتی فعالیت کنند، زیرا این مناطق از امکانات پایینی برخوردار هستند علاوه بر این به دلیل اینکه پزشکان مدت زیادی برای تحصیل زمان می‌گذارند حاضر نیستند بالغ بر پنج سال در مناطق محروم خدمت کنند و طرح خود را در آن مکان بگذرانند؛ بنابراین عمده اساتید هیئت علمی که آموزش دانشجویان دندان پزشکی و پزشکی را برعهده دارند از پزشکانی هستند که در امتحان پذیرش هیئت علمی تخصصی شرکت کرده‌اند و در مدت انجام طرح خود به عنوان اعضای هیئت علمی مشغول به تدریس شده اند. این افراد جدا از دانشجویانی هستند که براساس ظرفیت پذیرش بومی و تعهدی در آزمون‌های تخصصی پذیرش می‌شوند.
 
تصویب فعالیت دانشجویان در بخش دولتی و خصوصی موجب فساد شد
بختیاری ادامه داد: لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در سال گذشته طی مصوبه‌ای اعلام کرد که پزشکان اجازه دارند به دلیل ماندگاری در مناطق محروم دربخش خصوصی و بخش دولتی فعالیت داشته باشند؛ بنابراین ادله موجود مبنی بر اینکه لازم است ظرفیت پذیرش گروه پزشکی را کاهش دهیم، زیرا اساتید هیئت علمی به اندازه کافی وجود ندارند کاملا سخن غلطی است در حقیقت با سیاست موجود از طرفی پزشکان را برای فعالیت در بخش خصوصی سوق داده ایم که به موجب آن فعالیتشان در بخش دولتی کاهش یافته است. این عمل خود موجب فساد‌های زیادی شده است.

وی با بیان اینکه کمبود ظرفیت پذیرش در رشته‌های تخصصی از دیگر مشکلات موجود در این حوزه است؛ تصریح کرد: بیش از ۳ هزار نفر در آزمون‌های تخصصی دندانپزشکی شرکت کرده‌اند از این تعداد تنها ۲۵۰ الی ۳۰۰ نفر به عنوان دانشجوی متخصص پذیرش می‌شوند. با توجه به جمعیت ۳ هزار نفره‌ای که در آزمون تخصصی شرکت کرده اند این ظرفیت بسیار پایین است.
 
اغلب مخالفان افزایش ظرفیت پزشک هستند
مسئول اسبق قرارگاه احمدی روشن سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه افرادی که در هیئت‌های تخصصی و هیئت‌های نظارت پزشکی و آموزش پزشکی مشغول به تعیین ظرفیت هستند غالبا پزشک بوده‌اند به همین دلیل همواره با این افزایش ظرفیت مخالفت می‌کنند؛ ادامه داد: همه این شرایط دست به دست هم می‌دهند تا برخلاف سیاست‌های ابلاغی حضرت آقا در رابطه با آموزش پزشکی همچنان چرخه باطل ادامه داشته باشد. در این زمینه برنامه ریزی بلند مدتی وجود ندارد.
 
بختیاری با بیان اینکه در حوزه پزشکی با سنگ اندازی‌های مختلفی مواجه هستیم؛ تصریح کرد: ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی پردیس و بین الملل نسبت به سال‌های گذشته با رشد چشم گیری مواجه شده است به طوری که طبق دفترچه راهنما شهر تهران ظرفیت پذیرش ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر دانشجوی پردیس را دارد. این مسئله طبق قانون اساسی عدالت آموزشی را زیر سوال خواهد برد.
 
وی افزود: کمبود امکانات خوابگاهی در اغلب شهر‌ها و عدم وجود خوابگاه در دفترچه انتخاب رشته بسیاری از دانشگاه‌ها از جمله زیرساخت‌هایی است که باید برای آن سیاست گذاری‌ در نظر گرفته شود. چند سالی است که طرحی را با عنوان طرح تحول آموزش پزشکی با هدف افزایش کیفیت دنبال شده است. متاسفانه اجرای این طرح هیچ تفاوتی را در سطح کیفیت ایجاد نکرد بلکه تنها با چند اسم باز شد. 

مسئول اسبق قرارگاه احمدی روشن سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مدت آموزش پزشکی درایران نسبت به کشور‌های اروپایی و پیشرو در حوزه سلامت بیشتر است؛ اظهار کرد: مدت تحصیل در کشور‌های اروپایی همچون آلمان پنج ساله و در کشور ایران هفت و نیم ساله است. دو و نیم سال مازاد، توان و منابع کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
 
انتقال دانشجویان خارجی به کشور بدون برگزاری آزمون دور زدن کنکور محسوب می شود
بختیاری با اشاره به قانون موجود جهت پذیرش فرزندان اعضای هیئت علمی بعد از گذراندن ۲۰ واحد در کشور‌های خارجی و انتقال آن‌ها به دانشگاه‌های برتر اظهار کرد: این فرایند عملا دور زدن کنکور محسوب می‌شود متاسفانه با این فرایند عدالت آموزشی زیر سوال می‌رود.

وی ادامه داد: در تمام دنیا برای پذیرش دانشجویان پزشکی خارجی آزمون‌هایی برگزار می‌شود. در هیچ کجای دنیا دانشجویان در حال تحصیل در رشته‌های دندان پزشکی و پزشکی بدون آزمون پذیرش نمی‌شوند در حالی که این قانون در کشور ایران وجود دارد. این موضوع سبب شده است تا دانشجویانی که از لحاظ مالی قدرت بیشتری دارند بدون انجام آزمون در کنار دانشجویان دیگر به تحصیل بپردازند به طوری که حق تعداد زیادی از شرکت کنندگان کنکور را ضایع کنند. 

بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به آمارموجود ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی بسیار کم است و میبایست در جهت افزایش آن سیاستگذاری‌های انجام شود. برای رفع مشکلات کمبود منابع نیز می‌توان با یک مدیریت جهادی ظرف دو تا دو و نیم سال برای ورود دانشجو به حوزه بالینی امکانات را آماده کرد. ان شاالله با عزم تشکل‌های دانشجویی و مسئولان این قضیه برطرف شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اخیرا دیوان محترم عدالت اداری مصوبه وزارت بهداشت در خصوص محدودیت تاسیس داروخانه درشهرها را باطل و اعلام کرد که این مصوبه مغایر با اصل رقابت آزاد در اصناف و توسعه خدمات دارو و درمان است.

متاسفانه وزارت پزشکان با انحاء مختلف سعی در ایجاد انحصار برای پزشکان و داروسازان و مشاغل پیراپزشکی در درجات بعدی دارد و این خلاف روحیه رقابت و از دلایل اصلی کمبود پزشک و سرانه متخصص در ایران است.

شما به اورژانس بیمارستان های دولتی یک سر بزنید

واقعا برای کشور بزرگی همچون ایران این وضعیت درماندگی و خوابیدن بیماران در نوبت برای معاینه پزشک به دلیل کمبود پزشک و امکانات درمانی اسف بار است.

تازه این وضع مال پایتخت کشور است
وای به حال مناطق محروم

جناب وزیر بهداشت به خاطر انحصار و منافع یک عده خاص نگذارید مردم قربانی شوند.
واقعا پزشک متخصص خیلی کمه و مردم در عذاب هستند.
اصل رقابت یک اصل جهانی است
به آن پایبند باشید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار